Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:48

Moderatoropmerking:
De 'Amerikaanse' trailers zijn natuurlijk erg interessant, het zou alleen fijn zijn als jullie hier bij het onderwerp willen blijven. Dank jullie! :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:45

Terug op het onderwerp dan zijn belangrijke kriteria:
- beladen aanhangergewicht maximaal 85%, liever 75% van kentekengewicht trekkende auto: hoe zwaarder de aanhanger is ten opzichte van de auto hoe meer deze de auto beïnvloedt, 'bestuurt'.
- kortere achteroverbouw van de auto (dat is de afstand tussn de hartlijn van de achteras en de kogel) gunstiger dan een langere
- langere wielbasis van de auto gunstiger dan een kortere
- grotere verhouding wielbasis : achteroverbouw gunstiger dan kleinere
- de hoogte van de kogel moet passen bij de hoogte van de aanhangerkoppeling
- voorwielaandrijving heeft een, gering, voordeel mbt stabiliteit en een, waarschijnlijk groter, nadeel mbt tractie. Het vervelende bij tractieproblemen bij een voorwielaandrijver is namelijk dat je dan ook een besturingsprobleem hebt.

Wéttelijke bepalingen betreffen de waardes op het kenteken en de eisen mbt juiste rijbewijs voor de combi. Dat staat keurig in een sticky.

hc

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:54

wij gebruiken al jaren citroen als trekauto.
zowel de xm als de xantia zijn uitstekende trek auto's met comfortabele hydraulische vering die de druk verschillen op de kogel automatisch aanpast.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:23

welke auto mag je nog een 1 1/2 trailer of het liefst een 2 paards
(lukt denk ik niet meer :o :o ) trekken??
met b rijbewijs en een beetje goedkoop in de wegenbelating en brandstof ;)
weten jullie een auto???

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:43

2 paards trailer zal denk ik alleen met B niet lukken.
1 1/2 paards wel maar dan moet je al snel aan een grote auto denken ,dus die zijn duurder in de wegen belasting.
lees het topic er maar eens op na heb al vele merken/types gezien.
je kan ook op zoek gaan naar een grote oldtimer ben je van de wegenbelasting af,maar of dat op weegt tegen de aanschaf en onderhoudskosten durf ik je niet te zeggen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:10

saskiamax schreef:
welke auto mag je nog een 1 1/2 trailer of het liefst een 2 paards
(lukt denk ik niet meer :o :o ) trekken??
met b rijbewijs en een beetje goedkoop in de wegenbelating en brandstof ;)
weten jullie een auto???

Op je B-rijbewijs mag je een aanhanger trekken die lichter is dan het leeggewicht van de auto, en de totale combinatie mag maximaal 3500 kg zijn. (uitgegaan van de maximale gewichten, dus ook laadvermogen auto)

Een 2-paards trailer kun je dus wel vergeten. Deze zijn altijd 2000 kg totaalgewicht, kan soms nog 1800 kg zijn, maar ten allen tijde te zwaar voor je B-rijbewijs.

Een 1,5 paards kan soms wel, maar dan moet je zorgen voor een auto zwaarder dan 1350 kg leeggewicht (uitgaande van tmm trailer 1350 kg). Ook moet je opletten op het laadvermogen van de auto, want bij bijv. een busje is het laadvermogen veel te hoog, want dan kom je weer boven de 3500 kg.
Oftewel TMM trailer + leeggewicht auto + laadvermogen auto mag niet meer zijn dan 3500 kg. Dan mag je het rijden met B-rijbewijs. Anders niet.
Tevens moet je natuurlijk opletten op het gewicht wat de auto mag trekken. Als je auto bijv. maar 1000 kg mag trekken, heb je er nog niet veel aan.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je BE-rijbewijs halen. Want binnen afzienbare tijd is heel die regeling waarschijnlijk toch voorbij, en is bij elke aanhanger met een TMM boven de 750 kg automatisch BE vereist. Iets waar ik overigens helemaal voor ben.

Als trekkende auto kom je dan vaak uit op bijv. een Volvo of een Ford Mondeo, vaak stationwagens.

Let bij het aanschaffen ook op de maximale kogeldruk, deze moet voor een 1,5 paards trailer minimaal 75 kg bedragen, en voor een 2-paards minimaal 100 kg. Dit laatste is ook gelijk de reden dat je een 2-paards eigenlijk nooit achter een gewone gezinsauto kunt hangen. Want deze gaan maar tot maximaal 75 kg.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:25

Een 2 paards trailer kan je ook terugkeuren voor B-Rijbewijs.

stefanvi schreef:
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je BE-rijbewijs halen. Want binnen afzienbare tijd is heel die regeling waarschijnlijk toch voorbij, en is bij elke aanhanger met een TMM boven de 750 kg automatisch BE vereist. Iets waar ik overigens helemaal voor ben.

Wie zegt dat deze regeling voorbij is? Iedereen zegt het maar, eerst zien en dan geloven. Als het europees rijbewijs ingevoerd word dan mag je gewoon met B rijbewijs een aanhanger trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:46

Sundancer schreef:
stefanvi schreef:

Wie zegt dat deze regeling voorbij is? Iedereen zegt het maar, eerst zien en dan geloven. Als het europees rijbewijs ingevoerd word dan mag je gewoon met B rijbewijs een aanhanger trekken.

Ik zeg dat. Het spijt me voor je, het IS zo. Je hebt nog twee tot drie jaar en dan is het einde oefening voor de regels. Dan heb je gewoon B-E nodig om een paardentrailer te trekken. Wen er maar alvast aan en neem je maatregelen nu het nog relatief simpel is............

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:15

nou ja relatief simpel.........
voor E ben je al gauw 500 euro kwijt.terug keuren van trailer 57 euro+postzegel.
vaak gaan dat soort wetswijzigingen erg traag en soms worden ze zelfs verworpen omdat men niet tot elkaar kan komen.
verder is er dan vaak ook nog een of ander overgangs regeling.
ik moet het allemaal nog zien.
er zijn binnen europa zoveel verschillen in de (verkeers)wetgeving neem nou alleen al de max. snelheid ,gewoon of met aanhanger enz. enz.....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:40

nu_of_nooit schreef:
vaak gaan dat soort wetswijzigingen erg traag en soms worden ze zelfs verworpen omdat men niet tot elkaar kan komen.
Deze wetswijziging zit er al een paar jaar aan te komen. De eerste keer dat ik er van hoorde is nu al een jaar of drie terug. Een flink deel van het ambtelijke traject tussen idee van een ambtenaar of politicus en bindende wetgeving zal ondertussen dus wel afgelegd zijn.

nu_of_nooit schreef:
er zijn binnen europa zoveel verschillen in de (verkeers)wetgeving neem nou alleen al de max. snelheid ,gewoon of met aanhanger enz. enz.....
De harmonisatie van verkeerswetgeving in de gehele EU is voortdurend onderwerp van discussie. Ieder land heeft zo zijn eigen dingen waar ze niet graag vanaf zien, maar op de lange termijn zal eea. echt gelijkgesteld gaan worden. Voorbeeldje: een paar maanden geleden (weet ff niet precies hoe lang) was nog groot in het nieuws dat er andere pijlen op de ANWB-borden gaan komen, in dezelfde stijl als oa. in Duitsland gebruikt wordt.

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:17

ik vond dit op internet;

Citaat:

"Veel gestelde vragen:
• Waarom hebben sommige mensen een BE rijbewijs zonder ooit met een aanhangwagen te hebben gereden?
Sinds 1984 is het rijbewijs gesplitst in aparte categorieën voor B en BE. Wie tot 1984 het rijbewijs B haalde, kreeg ‘E slechts geldig bij B’ er gratis bij. Daarna zijn de eisen als gevolg van Europese regelgeving verscherpt. Daarom moet nu het E-rijbewijs apart worden behaald. Als de volgende Europese richtlijn van kracht wordt is het mogelijk dat iedere bestuurder een BE rijbewijs nodig heeft indien de totale maximummassa van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg. Wijzigingen worden echter niet voor 2012 verwacht. "
Citaat:

van de site; http://www.kemp.eu/opleiding_pla.asp?ID=6

Kwam dit ook tegen is al een beetje gedateerd:

Citaat:

"CDA pleit voor afschaffing E-rijbewijs
Geplaatst door: Wok op 18-Jan-2005, 16:18u. Bron: autotelegraaf.nl/vanonzer....
--------------------------------------------------------------------------------
Als het aan het CDA ligt, mogen rijbewijsbezitters ook zwaardere aanhangers als boot- en paardentrailers mogen trekken zonder daarvoor een speciaal rijbewijs te hebben. Nu moet een rijbewijshouder nog een apart rijexamen afleggen voor het E-rijbewijs om zwaardere aanhangers te trekken.

Automobilisten met alleen een B-rijbewijs mogen nu alleen aanhangers trekken met een maximumgewicht van 750 kg. In sommige gevallen, zoals met grote auto's, mag de combinatie van auto en aanhanger 3500 kg wegen. Voor zwaardere aanhangers is de zogenaamde B+E-rijbewijsvcombinatie verplicht. CDA-europarlementariër Corien Wortmann wil deze grens van 3500 kg nu vastleggen voor alle niet-commerciële auto's in Europa."
Citaat:

van de site ; http://www.autofans.nl/nieuws.php?nieuwsid=449

iemand tips waar nog meer info te vinden is?????

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:49

ikke schreef:
Ik zeg dat. Het spijt me voor je, het IS zo. Je hebt nog twee tot drie jaar en dan is het einde oefening voor de regels. Dan heb je gewoon B-E nodig om een paardentrailer te trekken. Wen er maar alvast aan en neem je maatregelen nu het nog relatief simpel is............

Waarom spijt het je voor mij? Ik heb alles goed geregeld hoor ;)

Kom eens met bewijzen, waar staat het?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:53

Citaat:
Eén Europees rijbewijs vanaf 2012
Vanaf 2012 komt er één Europees rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt de 110 verschillende modellen die nu in de Europese Unie bestaan. In Nederland wordt het nieuwe rijbewijs al in 2007 ingevoerd. Uiterlijk 2022 krijgt dit rijbewijs in alle EU-landen dezelfde vorm en opdruk.

Het nieuwe rijbewijs krijgt het formaat van een creditcard. Het is een plastic kaartje met een ingebouwde chip. Voor auto's en motoren is het rijbewijs tien jaar geldig, voor vrachtauto's en bussen vijf jaar. Voor de huidige bezitters van een rijbewijs verandert er niets.

Tegelijk met de invoering van het rijbewijs, worden ook andere maatregelen genomen:

Er komt een Europees rijbewijs met theorie-examen voor bromfietsers.
Voor rijexaminatoren gaan minimumeisen gelden.
De regels voor het rijden met een aanhanger worden vereenvoudigd.
Voordelen
Volgens de Europese transportministers heeft harmonisatie van de rijbewijzen alleen maar voordelen. Het rijbewijs zal het risico op namaak en fraude verminderen, mede dankzij de ingebouwde chip. De verkeersveiligheid wordt groter, onder meer omdat het makkelijker wordt regels te handhaven. Ook zal de weggebruiker zich vrijer in Europa kunnen bewegen als overal dezelfde regels gelden.

Oftewel allemaal tegensprekende berichten. Zoals ik al eerder zei, eerst zien, en dan geloven...

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:00

Sundancer schreef:
Citaat:

De regels voor het rijden met een aanhanger worden vereenvoudigd.

Iedereen verplicht het E rijbewijs, heel eenvoudig!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:03

Naast dat het E achter momenteel vaak verplicht is voor combinaties, is het ook nog eens aardig nuttig hoor. Ik moet er niet aan denken om zonder voorbereiding en wat les met een paard achter de auto op stap te gaan!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:12

Klopt, ben ik het ook mee eens hoor. Ook met wat Ikke zegt, alleen hij moet er wel bijzetten waar het staat. Mensen willen graag duidelijkheid.
Voor veel mensen is 500 euro ontzettend veel. Die blijven eerst zo rijden totdat ze niet meer mogen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:41

Ben het eens met Sundancer, het geldbedrag is voor sommige teveel. Dat neemt niet weg dat je er wel voor kunt sparen..
Het punt blijft wel dat je genoeg ziet rond rijden die het erbij kado kregen en er absoluut niet mee kunnen rijden. Je haalt ze er zo uit die te weinig met de aanhanger rijden.
Het is voor jezelf ook wel prettig als je je goed kunt rijden lijkt mij en dat je niet hoeft te stuntelen met een paard in de trailer achter je. Dat je gewoon zeker die bocht achteruit in kunt sturen, voor het paard ook prettiger.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:57

Moderatoropmerking:
Discussies over het B-bewijs zijn er al genoeg en dus zou het fijn zijn als jullie in dit topic over de geschikte trekkende voertuigen zouden blijven discussieren. :)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:47

Beetje late reactie misschien, maar een volkswagen caddy kan em ook trekken :)

Mijn vriend heeft de caddy als auto van de zaak. Hij wil er jammergenoeg geen trekhaak op laten zetten, anders had ik em mooi kunnen gebruiken voor de paarden. Wil nl. heel graag gaan lessen op de club en wedstrijden rijden. Hij mag trouwens 1500 geremd trekken :)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:14

Ik heb een Caddy voor mijn trailer :j
Maar dat is voor veel mensen niet interessant omdat je er maar met 2 personen in kan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:19

Ik had eerder in dit topic al gereageerd, maar inmiddels ook 'een beetje' ervaring. Ben nl al paar keer weggeweest met de Seat Leon 1.9TDI met anderhalfpaardstrailer en flink paard, gaat heel prima! De Brienenoord op nog even beetje getest door gas bij te geven, liep zonder problemen richting 95 op de teller, op de terugweg stond 'ie op de cruisecontrol (84 op gps) en dat ging ook zonder blikken of blozen. Trailer ligt er heel mooi en stabiel achter. Natuurlijk heb je het liefst een dikke bak ervoor :Y) , maar voor een redelijk 'modale' personenauto gaat dit heel prima :j!

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:17

Is dat een 105 of een 110 pk?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:54

Maar komtie weer, hoe zit dat met de kogeldruk van de Leon?

Het is niet alleen dat ik het liefst een dikke bak ervoor heb, het is ook dat ik me er totaal geen voorstelling van kan maken, een normale personenwagen voor een trailer. Het plaatje klopt niet, zeg maar.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:54

75 of 80 kg volgens mij...

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd, zodat het topic weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven wanneer je op oude topics wilt reageren is dit niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-04-09 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.