Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
saskiamax schreef:welke auto mag je nog een 1 1/2 trailer of het liefst een 2 paards
(lukt denk ik niet meer![]()
) trekken??
met b rijbewijs en een beetje goedkoop in de wegenbelating en brandstof![]()
weten jullie een auto???
stefanvi schreef:Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je BE-rijbewijs halen. Want binnen afzienbare tijd is heel die regeling waarschijnlijk toch voorbij, en is bij elke aanhanger met een TMM boven de 750 kg automatisch BE vereist. Iets waar ik overigens helemaal voor ben.
Sundancer schreef:stefanvi schreef:Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je BE-rijbewijs halen. Want binnen afzienbare tijd is heel die regeling waarschijnlijk toch voorbij, en is bij elke aanhanger met een TMM boven de 750 kg automatisch BE vereist. Iets waar ik overigens helemaal voor ben.
Wie zegt dat deze regeling voorbij is? Iedereen zegt het maar, eerst zien en dan geloven. Als het europees rijbewijs ingevoerd word dan mag je gewoon met B rijbewijs een aanhanger trekken.
nu_of_nooit schreef:Deze wetswijziging zit er al een paar jaar aan te komen. De eerste keer dat ik er van hoorde is nu al een jaar of drie terug. Een flink deel van het ambtelijke traject tussen idee van een ambtenaar of politicus en bindende wetgeving zal ondertussen dus wel afgelegd zijn.vaak gaan dat soort wetswijzigingen erg traag en soms worden ze zelfs verworpen omdat men niet tot elkaar kan komen.
nu_of_nooit schreef:De harmonisatie van verkeerswetgeving in de gehele EU is voortdurend onderwerp van discussie. Ieder land heeft zo zijn eigen dingen waar ze niet graag vanaf zien, maar op de lange termijn zal eea. echt gelijkgesteld gaan worden. Voorbeeldje: een paar maanden geleden (weet ff niet precies hoe lang) was nog groot in het nieuws dat er andere pijlen op de ANWB-borden gaan komen, in dezelfde stijl als oa. in Duitsland gebruikt wordt.er zijn binnen europa zoveel verschillen in de (verkeers)wetgeving neem nou alleen al de max. snelheid ,gewoon of met aanhanger enz. enz.....
"Veel gestelde vragen:Citaat:
Citaat:
"CDA pleit voor afschaffing E-rijbewijsCitaat:
Citaat:
ikke schreef:Ik zeg dat. Het spijt me voor je, het IS zo. Je hebt nog twee tot drie jaar en dan is het einde oefening voor de regels. Dan heb je gewoon B-E nodig om een paardentrailer te trekken. Wen er maar alvast aan en neem je maatregelen nu het nog relatief simpel is............
Citaat:Eén Europees rijbewijs vanaf 2012
Vanaf 2012 komt er één Europees rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt de 110 verschillende modellen die nu in de Europese Unie bestaan. In Nederland wordt het nieuwe rijbewijs al in 2007 ingevoerd. Uiterlijk 2022 krijgt dit rijbewijs in alle EU-landen dezelfde vorm en opdruk.
Het nieuwe rijbewijs krijgt het formaat van een creditcard. Het is een plastic kaartje met een ingebouwde chip. Voor auto's en motoren is het rijbewijs tien jaar geldig, voor vrachtauto's en bussen vijf jaar. Voor de huidige bezitters van een rijbewijs verandert er niets.
Tegelijk met de invoering van het rijbewijs, worden ook andere maatregelen genomen:
Er komt een Europees rijbewijs met theorie-examen voor bromfietsers.
Voor rijexaminatoren gaan minimumeisen gelden.
De regels voor het rijden met een aanhanger worden vereenvoudigd.
Voordelen
Volgens de Europese transportministers heeft harmonisatie van de rijbewijzen alleen maar voordelen. Het rijbewijs zal het risico op namaak en fraude verminderen, mede dankzij de ingebouwde chip. De verkeersveiligheid wordt groter, onder meer omdat het makkelijker wordt regels te handhaven. Ook zal de weggebruiker zich vrijer in Europa kunnen bewegen als overal dezelfde regels gelden.