Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:54

Dan heeft jouw pensionhouder meer lef dan ik had, want in tegenstelling tot wat mensen denken, krijg ik nu niet meer binnen. Mijn factuur van het stro is ongeveer hetzelfde, omdat de kleine baaltjes inderdaad duurder zijn. Als ik 1 baaltje per week had gedaan, had ik misschien een paar 100 per maand "extra" binnen gekregen. Tussen aanhalingstekens, want dan zou het wel weer ergens anders naartoe gaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:06

Nouja, meer lef.. heb het gevoel dat ze er verder niets aan overhouden hoor. Er werd al aangekondigd dat er wellicht nog een tweede prijsstijging bij zou komen. En heel eerlijk.. Anderen zijn het niet met me eens maar de prijs moet nog verder omhoog denk ik. Door zo lang voor een niet perse winstgevende prijs te verhuren is er ook weinig marge voor onderhoud en dat is in het begin niet erg, maar ga je met de jaren wel merken natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:12

Soms is het bizar ja wat mensen weggooien. Goed in het stro staan is niet erg, maar dat elke keer allemaal weggooien vervolgens wel.
Mijne is erg smerig, maar verbruikt zelfs minder omdat schone bodembedekking gewoon blijft liggen. Alleen mest eruit en 1 keer per week echt volledig leeg, maar zelfs dan laat je schoon stro liggen toch?

En dan zonder schaamte bijna 2 keer zoveel in de stal gooien als anderen :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:15

Nouja dat dus.. ik probeer echt goed uit te mesten en het schone en natte stro te scheiden. Mest los eruit wippen. Is een hele klus want ik strooi dik op, maar er gaat alleen uit wat nodig is. Ik probeer zoveel mogelijk restjes stro van de grond in de schuur te halen omdat niemand dat pakt en er veel losse vezels in zitten die urine makkelijk opnemen. Win win dus. En dan soms een plakje erbij voor de vulling. Doordat er veel nat is gaat er veel uit, dus ik betaalde netjes bij. Maar anderen gooien inderdaad gewoon kruiwagens schoon stro de mesthoop op. Zelfs in de zomer was er iemand die dat elke dag deed terwijl de paarden 24/7 op het land stonden. De stal was dan puur voor even voeren en poetsen. Mijn ruin plaste daar iedere dag wel 1 a 2 keer in maar in de hele zomer heb ik misschien 3x een beetje stro erin gegooid omdat het wel wat karig werd. Ze hoeven er immers niet in te liggen.. Snap de frustratie van mijn staleigenaar wel hoor. |o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:22

Voor mij de reden om toen ik nog pension paarden had alleen maar vol pension aan te bieden.
Ik meste dus de stal.
Want had op pension idd gezien hoe schandalig mensen uitmesten als het ze niets extra kost.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:37

Het moeilijke is om de mensen die het wel netjes doen, te scheiden van de mensen die er misbruik van maken. Want hoe benadeel je die partij het minste?

Zelfde met het hooi. Ik zal niet beweren dat ik het beste hooi van het beste heb, maar er wordt een bedrag betaald, en daarvoor kan hooi ingekocht worden. Hiervoor vul ik in de ochtend een slowfeeder en in de avond op de grond, of de slowfeeder mag gevuld klaargehangen worden. Mensen hebben geen idee wat of hoeveel ze voeren.

Als je de klaargehangen feeder weegt; 14 kilo. Dit is dan voor 1 gift. Vervolgens wordt er geklaagd dat de paarden het hooi niet goed eten, want ze eten het niet op. Ik gooi in de ochtend ca 10 kilo in het net. Als een paard 12 kilo op heeft, vind ik dat er goed gegeten is.
Als het hooi wat groffer is en je 3 x 3 mazen hebt, gooi het dan op de grond. Op een gegeven moment zijn de paarden het zat en gaan ze stro eten.
Het hooi dat over is gooi ik weer terug in de kar. Als ik niet snel genoeg ben, beland het op de stapel voor de geiten. De hoeveelheid hooi die ik per maand aan de geiten voer, wat gewoon goed is, is echt belachelijk. En ja, ik voer het ook gewoon aan mijn eigen sportpaarden.
Ik ben hier echt heel duidelijk in geweest, dit is het voor dit geld. Wil je het anders kan daar op een normale toon over gepraat worden en gekeken worden of er een oplossing is, maar zodra je met vingers gaat wijzen is daar het gat van de deur.

Mensen beseffen echt niet hoeveel kosten een pensionhouder heeft.

Ik moet wel opletten dat het hier niet een "gooi je frustratie eruit als pensionhouder"topic wordt. Want echt, 80 tot 90% van mijn klanten zijn superlieve, fijne, meedenkende mensen. Er is slechts een klein gedeelte wat me echt grijze haren bezorgd. Het is alleen op het moment niet zo leuk meer om pensionhouder te zijn als een paar jaar terug.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:48

Maar ik vind het sowieso als paardenhouder niet zo leuk meer qua kosten. Ik kocht vorige week een zak voer bij de Welkoop, bij de zak stond nog €20,95, bij de kassa was het al €25,95. Voor 1 zak voer... dat is toch ook gewoon niet grappig meer?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:54

Voer is idd heel hard gestegen, al beginnen sommige zakken stilaan terug een klein beetje te dalen in prijs. Pavo inshape is bvb 1 of 2 euro goedkoper geworden terug.

De grootste prijsstijging dit jaar zit hem voor ons in stalbedekking en kosten van palen. Waar ik 6 jaar geleden 4,50 voor een pakje betaalde, vorig jaar ~6-6,5 euro, zitten we bij de laatste aankoop aan 7,40 euro per pak vlas. In aveve staat een pak vlas zelfs ruim 9 euro. Voor een verbruik van 25 pakken per maand ongeveer maakt dat best wel verschil op een al heel kleine marge. Ook palen zijn tegenwoordig rond de 20 euro per paal, een probleempje met de omheining wordt al gauw erg duur. En dat zijn kosten die mensen meestal niet zien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:44

Sanet schreef:
Maar ik vind het sowieso als paardenhouder niet zo leuk meer qua kosten. Ik kocht vorige week een zak voer bij de Welkoop, bij de zak stond nog €20,95, bij de kassa was het al €25,95. Voor 1 zak voer... dat is toch ook gewoon niet grappig meer?

Waar is de tijd dat de duurste soorten voer 12,50 GULDEN per 25 kilo zak kostte?
De zakken zijn nu 15 of max 20 kilo, en minimaal 15 EURO voor de meest eenvoudige brok.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:46

Ja bietenpulp voor 7,50 euro. Nu 15 euro.
Bietenpulp, een restproduct.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:06

Dennis schreef:
Sanet schreef:

Waar is de tijd dat de duurste soorten voer 12,50 GULDEN per 25 kilo zak kostte?
De zakken zijn nu 15 of max 20 kilo, en minimaal 15 EURO voor de meest eenvoudige brok.

Maar jouw salaris is ook geen 1800 GULDEN per maand meer, toch?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:07

Sanet schreef:

Kun je nagaan wat een volle silo nu kost. Want het in bulk kopen is echt niet veel goedkoper meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:11

Utixo schreef:
Dat tientje extra is makkelijk gezegd. Maar mensen die onbeperkt mogen pakken, daar zitten echt mensen bij die geen maat kunnen houden. Dan kun je wel een tientje omhoog gaan, maar dat zet geen zoden aan de dijk, en de mensen die wel netjes uitmesten zijn er dan de dupe van.

Nu mensen 2 baaltjes krijgen en de rest bij moeten kopen zie je het verschil. Sommige paarden staan opeens kaal. Dit gaat me aan mijn hart, maar ik kan hier momenteel echt niet veel mee. Dit zijn wel de paarden die eerst tot aan hun buik stonden. Doe jij de rekensom?
Als de boxen niet iedere dag leeggeschept worden, maar er gewoon voorzichtig gemest wordt, red je het met 2 a 3 baaltjes per week, ik heb dit zelf uitgetest met mijn paarden. Maar als je geen bodem houd, zul je extra bij moeten kopen. Als je dat niet wil, dan houd het op.

Voor mij scheelt het echt veel, ik weet nu precies wat erdoorheen gaat en voor iedereen is het gelijk.

Dat hangt ook wel van paard tot paard af. Ik heb er hier twee staan waar ik zelfs geen baal per week nodig heb (gehakseld stro) voor de twee.
Kreeg eentje op logement en die ging door een baal per dag. := anders stond hij ofwel in zijn eigen zeik ofwel kaal. En ik mest ze alledrie hetzelfde uit.

En dat maakt het moeilijk want ik ken ook de andere verhalen van op pension natuurlijk. Van de grootverbruikers omdat het toch gratis is… maar je zou maar net zo eentje hebben als ik hier op logement gehad heb. :(:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-12-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:12

Lieser schreef:
Dennis schreef:

Maar jouw salaris is ook geen 1800 GULDEN per maand meer, toch?

Dat salaris heb ik in guldens nooit gehad aangezien ik toen nog op school zat :') . Dus ik moest die zak in guldens nog van een klein bij-baantje betalen (maar zonder een huishouden), dus is lastig vergelijken.

Prijs per zak is meer dan verdubbeld, en inhoud flink minder geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:17

Meuslie is hier altijd maar 20kg geweest en brok vind ik nog steeds per 25kg. Dat die kilo’s omlaag gaan heb je ook te danken aan de ergonomie wetten. Dat we geen zakken van 50 en later 30kg dacht ik meer hebben is om de ruggen te sparen van de mensen die ze moeten versjouwen voor ze bij de eindafnemer komen. In de winkels is het hier vaak het personeel dat aan biedt om de zakken in te laden enz indien iemand dat zelf moeilijk kan. Om die mensen dus te sparen zijn er afspraken gemaakt over Max gewicht.

Ik heb de Belgische frank nog kort meegemaakt en loon is ruim verdubbeld tov toen hoor. Als je toen 30.000 frank per maand had, had je een goede job. Da’s zo’n 750 euro om en bij.

En dat de prijzen van granen, hooi en stro omhoog zouden gaan weten we al van inmiddels drie jaar geleden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:21

Ik heb 2 enters staan, die konden vorig jaar winter (toen ze dus nog veulentjes waren) prima af met 2 zakken gehakseld stro per week, nu gaan er 4 per week doorheen en de prijs is hoger geworden.. En dan ben ik ook nog 2x per dag aan het uitmesten op stal ook (deden we vorig jaar ook niet).
Dus ze gaan 's ochtends de paddock in, dan de stal uitmesten, dan komen ze met donker weer binnen, paddock uitmesten, dan met de laatste voerronde nog eens de stal weer uitmesten. Maar ik wil wel dat ze gewoon zacht en schoon kunnen liggen.
Ze hebben ook onbeperkt ruwvoer (als die ene niet alles te ver weg gooit omdat het onderste het lekkerste is), maar toch is gehakseld stro eten, zeker als het schoon is, wel erg lekker. Dus nu ben ik het schone en het vieze ook nog helemaal aan het mengen. Kost en veel tijd en beetje zonde en.... Maar ja..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:36

Hier net bericht gekregen dat we per 2024 met €20 omhoog gaan. Dan ga ik dus €420 per maand betalen (+ €10 trailer). Dat is wel even pijnlijk, maar de buitenbak is volledig vernieuwd en vanaf nu weer te gebruiken. Dus het geld wordt goed geïnvesteerd!

Voor mn andere pony betaal ik €175 dus ik ga straks aan alleen stalling €605 per maand betalen -O- Leuke hobby :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:41

Jeetje waar doen jullie dat toch van? Op zich geen gekke prijzen maar op een maandloon toch een heel bedrag.

Ik heb net een offerte gekregen voor bak onderhoud: terug bijvullen en nivelleren en kan idd beamen dat het een investering is :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:42

Ik vraag het me ook elke maand af hoor _O- Ik betaal grof meer aan stalling dan aan hypotheek...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:53

Ghostattack schreef:
Ik vraag het me ook elke maand af hoor _O- Ik betaal grof meer aan stalling dan aan hypotheek...

Au.. :')

Denk dat het voor veel mensen ook andere dingen laten is. Geen dure vakanties, goedkoop autootje of alles op de fiets doen, geen dure waren als alcohol en sigaretten wat veel scheelt. Ik heb bijvoorbeeld een klein hondje ipv een grotere. Scheelt enorm in vaste kosten als voer. Ik heb bijvoorbeeld om meerdere redenen, waarvan eentje kosten is, ook geen kinderwens. Scheelt ook heel veel volgens mij.

Maar goed, dat wij dingen moeten laten betekend niet dat stallen maar verlies moeten draaien natuurlijk. Maar het punt dat veel stallen te weinig vragen en daardoor de marktprijs omlaag drijven uit liefdadigheid vind ik wel interessant. Het is super fijn dat sommige mensen een klein stalletje hebben waar mensen met een kleiner budget nog kunnen staan, maar voor het grote geheel geeft het wel een scheve markt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:10

Sanet schreef:

Heb je het wel voor de oude prijs meegekregen?
Loont echt om de aanbiedingen de met 20% korting in te slaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:37

OleJon schreef:
Sanet schreef:

Heb je het wel voor de oude prijs meegekregen?
Loont echt om de aanbiedingen de met 20% korting in te slaan.

Ja, wel voor de oude prijs mee gekregen (sorry enorme rij mensen achter mij).
Ik probeer ook zoveel mogelijk met die 20% korting acties te doen. Maar ja, komt niet altijd zo uit..

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:54

Ik schrik echt van sommige prijzen hier. Ik betaal in brabant vanaf januari 450 per maand voor volpension. Nu moet ik zeggen dat het echt een full service is en ik mijn staleigenaren altijd om hulp kan vragen en er echt ontzettend veel mogelijk is en een fijne sfeer hangt. Maar de prijsstijgingen zijn enorm, tov 110 euro per maand omhoog gegaan. Denk dat als student zijnde dit mijn eerste en ook laatste paard is hahah

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:10

Ik hoorde mijn collega vertellen dat haar (voormalige) stalling per januari naar 710 euro gaat...Dacht 55 euro verhoging op de iets van 90 van vorig jaar. Ik schrik wel van dit soort bedragen hoor, ook al heeft de stal veel te bieden. Ik sta 20 km verderop en kan er voor dat bedrag 2 stallen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:16

Nou voor €710,- zou het voor mij echt geen hobby meer zijn. Ik betaal nu bijna €500,- voor mijn paard en ik begin er wel moeite mee te krijgen. Nu is die van mij ook nog eens gepensioneerd dus ik heb vooral een héél dure grasmaaier (maar weg gaat ie natuurlijk niet <3), maar met de huidige prijzen vraag ik me ernstig af of ik nog een paard na deze zou nemen. Eigenlijk wat enderdoggy ook zegt :=

Voor die prijs word ik gelukkig wel voor 100% ontzorgd, hij staat volledig volpension. Dat vind ik wel ontzettend prettig. Afgelopen week ben ik ivm verhuizing een paar dagen niet geweest en ik kan hem met een gerust hart laten staan omdat ik weet dat 1) aan zijn basisbehoeftes wordt voldaan en 2) hij echt heel goed in de gaten wordt gehouden door zowel staleigenaar als stalgenoten. En dat is eigenlijk weer onbetaalbaar :)