Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6730
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:11

Maar we hadden het niet over een zak voer. En als je een negatieve kogeldruk hebt moet je niet gaan lopen mutsen om hem positief te krijgen.

Aimee

Berichten: 11864
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:15

Utixo schreef:
Maar we hadden het niet over een zak voer. En als je een negatieve kogeldruk hebt moet je niet gaan lopen mutsen om hem positief te krijgen.


Het ging mij om het bericht dat de auto zwaarder moet zijn dan wat erachter hangt.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:15

manishdra schreef:
Even weer een vraagje aan de auto-expers hier Vork
De standaart Terracans wegen ledig 1955 kg. Nu staat op de autopapieren dat de onze 2210 weegt. Waar zou dat verschil in kunnen zitten?

Het verschil in uitrusting is beduidend hoger naarmate er meer opties in zitten!
Elke optie heeft zo zijn gewicht!

Wij hebben met de Terracan proefgereden.
Fijne auto, een dijk van een motor. Helaas heeft haar zeer vage weggedrag ons tegengehouden er een te nemen.


Als trekauto hebben we een Nissan Terrano III. Deze heeft een 3.0DI (Diesel) van ruim 150 pk en mag 3000 kg. aan het haakje hebben.
Erg fijne auto die de trailer met het grootst mogelijke gemak trekt.
Auto is erg stabiel, gaat mooi rechtuit. Ook met trailer is het een rustige, stabiele combi.
Terreinvaardig is hij zeker! Ook op lange ritten van 300 en meer km's is het een geweldige reiswagen.
Verbruik ligt rond de 1 op 11 gemiddeld. Heel normaal voor deze klasse auto's.

De Nissan staat als zeer betrouwbaar aangeschreven, onze motor wordt ook in de patrol's gebruikt.

Voor ons de ideale auto als je naar verbruik/kosten/betrouwbaarheid/inzetbaarheid kijkt!



Afbeelding

Margreet

Berichten: 18349
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:18

Utixo schreef:
Maar we hadden het niet over een zak voer. En als je een negatieve kogeldruk hebt moet je niet gaan lopen mutsen om hem positief te krijgen.


Menig "muts" merkt het niet eens op waarschijnlijk.....

Waarom zo onvriendelijk?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:14

Utixo schreef:
Kom op, een zadel van 5 kilo zal het verschil niet maken.


en 5 kilo hier en 5 kilo daar ook niet. Bij elkaar wel.
Zelfs al zou een rijklaar zadel slechts 5 kilo wegen dan nóg ligt het beter boven de achteras van de trekker dan op de dissel.

Zo geven 'amerikaanse' achterdeuren met de oploopklep onder de vloer ook een betere gewichtsverdeling dan een laadklep verticaal omhoog als achterwand.
Op zich geen ramp, maar wel minder goed en het is weer net als die 5 kilo hier en 5 kilo daar.
Omdat de meeste combinaties geen voorbeelden van gewichtsverhouding tussen trekker en aanhanger zijn weegt dit zwaar.

Ik begrijp de weerstand van sommige ruiters tegen deze feitelijke informatie niet. Kennis ervan en er naar handelen = veiliger voor de paarden. Als je redenen hebt om je er niet aan te kunnen houden maakt dat nog geen onzin van voertuigtechniek, alleen voor Bloos

hc

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:23

Huertecilla schreef:
Zo geven 'amerikaanse' achterdeuren met de oploopklep onder de vloer ook een betere gewichtsverdeling dan een laadklep verticaal omhoog als achterwand.

hc

Hoezo??
Voor zover ik de trailers met deur en klepje ken (Ifor en Fautras) is die constructie zwaarder dan een laadklep. Daarmee heb je meer gewicht aan je staart hangen en dat is wat je mijns inziens nu net niet wil.
Hoe bedoel jij het in de context van gewichten??

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:26

Margreet schreef:
Utixo schreef:
Maar we hadden het niet over een zak voer. En als je een negatieve kogeldruk hebt moet je niet gaan lopen mutsen om hem positief te krijgen.


Menig "muts" merkt het niet eens op waarschijnlijk.....

Waarom zo onvriendelijk?


Bovendien; paardenaanhangers zijn tandemassers. Dan geeft een voerzak op de dissel niet meer gewicht op de kogel. Een tandemasser staat op 4 wielen Pling
Je moet de hoogte van de aanhangerkoppeling en die van de kogel van de beladen(!) auto meten. De kracht waarmee de kogel omlaag gedrukt moet worden om op koppelinghoogte te komen is de last op de kogel.
Die last op de kogel heeft verder bij een tandemasser niet bij lange na het stabiliserende effect als bij een enkelasser.
Enkelassige caravan-praktijk is wat dit betreft totaal niet van toepassing op de dubbelassige paardenaanhangers.
De tandemasser is al inherent stabiliserend doordat de banden zijdelingse weerstand ten opzicht van elkaar hebben bij richtingverandering; alleen rechtuit spoort het, wringt het niet.

Het is niet erg als je die kennis niet onder je muts hebt, want je weet niet wat je niet weet. Het is wel erg als je het niet onder je muts wíl hebben ....

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:50

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
Zo geven 'amerikaanse' achterdeuren met de oploopklep onder de vloer ook een betere gewichtsverdeling dan een laadklep verticaal omhoog als achterwand.

hc

Hoezo??
Voor zover ik de trailers met deur en klepje ken (Ifor en Fautras) is die constructie zwaarder dan een laadklep. Daarmee heb je meer gewicht aan je staart hangen en dat is wat je mijns inziens nu net niet wil.
Hoe bedoel jij het in de context van gewichten??


De deurtjes+loopplank zijn samen inderdaad iets, niet veel, zwaarder dan de laadklep.
De loopplank is zwaarder dan de deurtjes en schuift ónder de vloer naar vóren.
Het zwaartepunt van de combi deurtjes-loopplank hangt dus níet aan de staart van de trailer. Het zwaartepunt van de laadklep zit wel halverwege hoog achterop.....
Het cruciale veschil tussen beide oplossineg is niet het gewichtsverschil maar het verschil in plaats van het zwaartepunt. Dat is niet onaanzienlijk en dit voordeel weegt VEEL zwaarder dan het kleine gewichtsnadeel Pling

hc

Lady_Daniels
Berichten: 734
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:07

Naast dit topic heb ik ook een topic over "Brenderup" trailers geopend.
Dit omdat ik opzoek ben naar een goede 2e hands 1,5 paards trailer.
Misschien dat er hier ook mensen zijn met ervaring(en) met Brenderup trailers?

Margreet

Berichten: 18349
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:53

De transporteur die vorige week bij mij een auto op kwam halen met een tandemasser auto-ambulance verplaatste toch echt de blokken op de ambulance om de geladen auto wat verder naar voren te kunnen plaatsen teneinde positieve kogeldruk te krijgen. Ik stond er bij te kijken en het verder naar voren plaatsen van de last maakte echt uit. Het hoeft niet veel druk te zijn, maar wél positieve druk.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:12

Een 2 assige wagen is ook een 'wip' net als een enkelasser. Alleen het middelpunt is breder maar natuurlijk maakt het verschil als je gewicht vóór dat punt legt. Om dezelfde druk op de koppeling te krijgen moet je het gewicht verder naar voren leggen (theoretisch dan he Knipoog ) maar het maakt zéker verschil.
Een zadelkamer met inhoud, bijvoorbeeld

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:22

Moderatoropmerking:
Het zou fijn zijn wanneer we op respectvolle wijze op elkaar blijven reageren. Blijf ontopic en houd de sfeer prettig. Lachen

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:36

sflj schreef:
Een 2 assige wagen is ook een 'wip' net als een enkelasser. Alleen het middelpunt is breder maar natuurlijk maakt het verschil als je gewicht vóór dat punt legt. Om dezelfde druk op de koppeling te krijgen moet je het gewicht verder naar voren leggen (theoretisch dan he Knipoog ) maar het maakt zéker verschil.
Een zadelkamer met inhoud, bijvoorbeeld


Ja, en met die redenering is elke auto ook een wip. Alleen met een kortere overbouw aan de voor en achterzijde. Werkt zelfs zo: last op de trekhaak ónlast de vooras.
Dus ja, 20 kilo in de zadelkamer maakt wat uit, doch slechts een klein deel van die 20 kilo.
Het verschil wat de 20 kilo moet je vertalen in de hoogtedaling van de koppeling = meer invering van de auto = toename last op kogel.
Mbt kogel'druk' Bert werkt het dus niet bij benadering zo als bij een enkelasser waarbij 20 kilo in de disselbak méér dan 20 kilo last op de kogel wordt.
Het is dáárom dat je voor een tandemasser eígenlijk een op correcte hoogte gemonteerde of anders afstelbare trekhaak moet hebben.

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:40

Margreet schreef:
De transporteur die vorige week bij mij een auto op kwam halen met een tandemasser auto-ambulance verplaatste toch echt de blokken op de ambulance om de geladen auto wat verder naar voren te kunnen plaatsen teneinde positieve kogeldruk te krijgen. Ik stond er bij te kijken en het verder naar voren plaatsen van de last maakte echt uit. Het hoeft niet veel druk te zijn, maar wél positieve druk.


Wil jij een auto op een dubbelasser vergelijken met een zadel in de zadelkamer?
Een beetje auto heeft zomaar 500 kilo gewicht onder de vooras en ook is de arm waarover de krachten werken veel groter Een páár cm verder naar voren = tientallen kilos zwaartepunt verplaatsing op de koppeling!

hc

Margreet

Berichten: 18349
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:43

Volgens jou maakte het anders niks uit op een tandemasser.... Die staat immers op 4 wielen...

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 04:02

Haha! Dat maakt zeker wel uit!
Het maakt bijv. een groot verschil of je een auto met de motor in de rijrichting op een ambulance zet, of dat je de kont van de auto in de rijrichting zet!

En idd, jij beweerde dat bij een tandemasser dit geen verschil maakte.

Ik vraag me wel eens af wat een tweepaards mét koetsframe doet aan kogeldruk wanneer deze geheel beladen is!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 08:54

Huertecilla schreef:
Zo geven 'amerikaanse' achterdeuren met de oploopklep onder de vloer ook een betere gewichtsverdeling dan een laadklep verticaal omhoog als achterwand.


Amerikaanse trailers hebben geen laadklep. Ze zijn vrij laag en paarden lopen er zo in.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:35

niet allemaal Knipoog

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:17

Welke dan wel?
Ik ben bij verschillende leveranciers geweest en alle trailers zowel de goosenecks en bumperpull hebben geen oploopklep. Ik stond er als nederlander raar naar te kijken. Maar dat vond de leverancier ook van onze trailers Lachen.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:42

de meeste die ík gezien heb hadden allemaal een kort klepje dat onder de trailer geschoven kon worden. Vaak werd dat echter niet gebruikt. Ik vond 't wel een mooi systeem trouwens.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:04


Lady_Daniels
Berichten: 734
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:50

Ze zijn wel erg stoer die Amerikaanse trailers :D
De prijs vast ook...

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:03

Ach,... in noord-amerika zijn ze helemaal niet duur. Destijds kon je een 4 paardstrailer (gooseneck) krijgen voor 10.000 canadese dollars. Toen ik dat hoorde wou ik ze wel importeren, maar toen bleek dat ze niet in een zeecontainer pasten.... en werd het vervoer wel heel duur...

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:42

Ik schreef: 'amerikaans' tussen aanhalingstekens en erbij 'deurtjes+loopplank'. Duidelijker kan ik niet zijn.

Hier zijn een drietal fabrikanten redelijk dicht in de buurt welke alle drie alleen maar aanhangers maken met deurtjes+loopplank.
De hier standaard maat is bedoeld voor de hier standaard paarden; andalusiërs. Niet geschikt voor een KWPN-kasteel, maar dat heeft met het ontwérp niets te maken.
De meeste aanhangers hier zijn relatief lichtgewicht. Zij verschillende modellen in aluminium. Ik heb al eens uitgebreid links en fotos geplaatst van alle drie de fabrikanten.

Dit is de onze. Dat is een goedkoop model van Fuente.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WUBHNN6O.jpg
Blijft met de 'amerikaanse' deurtjes+loopplank en beladen met twee andalusiërs nog onder de 1600 kilo. We hebber er een auto van 1830 kilo en héél korte achteroverbouw voor staan.
Hoogte trekhaak, achteroverbouw, gewichtsverhouding, karconstructie zijn veel belangrijker voor het verantwoord op pad gaan dan de grens van het wettelijk toegelaten máximum; dat is op de gréns van wat téchnisch kan.
Nogmaals: is de veiligheid van de paarden belangrijk of moet het maar omdat jíj.....?

hc

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:03

Frank schreef:
Haha! Dat maakt zeker wel uit!
....En idd, jij beweerde dat bij een tandemasser dit geen verschil maakte.


Nee, dat beweerde ik niet.
Wel dat het heel anders werkt omdat het geen wip is. Het effect van lading is totaal verschillend bij een andere hoogte van de kogel t.o.v. de koppeling. Het effect van zwaartepuntverplaatsing op de kogellast kan vergróót worden en nihil zijn afhankelijk van de kogelhoogte. De hoogte van de koppeling is wat die is omdat het ding op 4 wielen staat.
Bij een tandemasser moet de kogel van de auto zó hoog/laag zitten dat er bij beladen aanhanger positieve kogellast is. Meer dan een tiental kilos voegt niets toe mbt stuureigenschappen en belast alleen maar de achtervering.
Passen kogelhoogte en aanhangerkoppeling bij elkaar, dan heeft 30 kilo op de dissel vrijwel nihil effect op de kogellast :)* Haha.
Bij een tandemasser is daarom heel belangrijk: méét 'H'.
Link naar de uitleg heb ik al eens geplaatst.

hc