Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:46

Elli99 schreef:
Ik ben benieuwd wat mensen in het noorden betalen voor volpension met buitenbak? Ik ga verhuizen en de tarieven liggen zo uit één… zo vraagt een particulier met dezelfde faciliteiten 235 euro en een kleinschalige pensionstal 330 euro. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer… ben heel benieuwd naar wat mijn mede noorderlingen betalen :)

Het is maar net wat je er voor over hebt. De prijs die zij vragen hebben zij nodig om rond te komen. De vraag is wat jij dan wilt/kunt betalen.

Welke stal past bij jou en vooral
bij jou paard. Is die stal goedkoper heb je geluk en is die stal duurder dan is dat zo.

Er zullen vast stallen in het noorden goedkoper zijn en ook duurder.

Briiet

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:00

Hier zuidwest Friesland
Onze stalling gaat per 1 januari omhoog. Betaal nu nog 220 en dan 235.
We hebben een hele fijne buitenbak en in de winter staan ze in de paddock. 1 paddock gebruiken we als longeer bak. In de zomer lekker op het land. Sta hier volpension.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:30

Ik ben echt jaloers op al die lage prijzen :o

Ik betaal nu 335 voor mijn stalling.
Is zelf uitmesten en in de winter zelf buiten zetten.
In principe incl basisbrok, maar ik voer eigen voer.
Standaard voeren ze 3x ruwvoer, 2x brok. Ik heb gekozen voor een extra ruwvoerbeurt. Dat is 40 in de maand extra.

Staat wel tegenover dat er een binnebak, goede buitenbak, overdektr longeercirkel en paddocks met vrij droge bodem zijn.

Hier in de omgeving is deze prijs per maand overigens vrij normaal. Sommigen zitten er iets onder, sommigen iets boven. Maar een stal waar je onder de 300 pm betaald (incl ruwvoer, krachtvoer) heb ik nog niet gevonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:37

Ik vind jouw prijs nog laag :') Hier zit je minimaal 100 euro erboven. Meestal zelfs 150 tot 200 met de nieuwe prijzen volgend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:43

Maar jij zit in de randstad dat is wel een verschil. Hier aan de Duitse grens zijn dat ook geen normale prijzen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:47

Zonnetje81 schreef:
Voor 180 euro kan ik mn ponys net thuis met voer en strooisel. Bizar want in friesland is het vlas of brok net zo duur.

De goedkoopste die ik in de buurt kan vinden met vlas is van Breden.
7.25 euro vanaf 48 stuks

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:53

Spenk schreef:
Maar jij zit in de randstad dat is wel een verschil. Hier aan de Duitse grens zijn dat ook geen normale prijzen :)

Sherivey ook zegt ze in dit topic. Dus voor de randstad vind ik die prijs nog erg goedkoop. Want de prijzen die ik noem zijn niet de duurste in de omgeving hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:56

MyWishMax schreef:
Spenk schreef:

Sherivey ook zegt ze in dit topic. Dus voor de randstad vind ik die prijs nog erg goedkoop. Want de prijzen die ik noem zijn niet de duurste in de omgeving hier.

Oh dat had ik niet door :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:58

Haha nee dat snapte ik ;) Hoewel ik de prijzen die ik hier langs zie komen van buiten de randstad ook flink omhoog gegaan vind. Vroeger zat er een groter verschil tussen als ik het er met vriendinnen over had. (Niet dat het onterecht is oid, gewoon constatering)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:03

MyWishMax schreef:
Ik vind jouw prijs nog laag :') Hier zit je minimaal 100 euro erboven. Meestal zelfs 150 tot 200 met de nieuwe prijzen volgend jaar.

Die heb je hier ook hoor.
Dan heb je de grotere stallen waar je per dag extra betaalt voor buitenzetservice :=

Maar dat zijn vaak al stallen waar ik niet wil staan vanwege drukte met lessen/ wedstrijden/ evenementen :')

Toen ik nog in Brabant stond, scheelde het echt al ontzettend in prijs. En daar stond mijn paard 24/7 buiten en zat ik met 10 minuten stappen in het bos :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:09

Voor mijn eigen oude pony ben ik ongeveer €34,- tot €42,50,- kwijt voor strooisel
Ongeveer €40,- tot €45,- voor hooi
En ongeveer €90,- tot €100,- voor het bijvoeren.
18/20kg gehakseld ruwvoer,
min. 1 zak subli seniores priores, min. 1 zak grasbrok en nog
2 zakken muesli.
Plus pavo vital

Dus in de winter inderdaad al tussen de €160,- en €190,- aan kosten voor hem.

Mijn merrie is goedkoper in de kost.
Daar kom ik op ongeveer
€42,50 hooi
€42,50 strooisel
€15,- krachtvoer, gehakseld ruwvoer en balancer/pavo vital
_________
€100,-

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:55

Ene paard in pension in Noord-Holland gaat €20 omhoog naar €425. Andere paard in de opfok in Utrecht gaat €25 omhoog naar €205 (te bedenken dat we twee jaar terug begonnen met €165).

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:27

Is er ook een limiet hoe vaak een stalhouderij zijn prijs mag verhogen?

Lijkt mij niet maar zou wel fijn zijn!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:29

nuevo_mien schreef:

Kan me inbeelden dat je het fijn vindt maar wiens probleem wordt het dan als stroom/gas, water en hooikosten stijgen?

Of zou je in zo'n constructie ook akkoord gaan dat je paard per dag maar voor x euro hooi krijgt. Ongeacht of dat 3 kilo of 15 kilo kan zijn?
:+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 13:42

nuevo_mien schreef:

Sterker nog, wat ik leip vind is dat alle andere bedrijven zaken meteen doorrekenen. En wij het toen de inflatie 10% was, het gewoon een jaar ( ! ) opgevangen hebben.

Je prijskaartje bij de AH veranderd meteen hoor :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:34

Zou mooie boel zijn, je zal maar €4 per pakje stalbedekking nog rekenen aan je klant, terwijl je zelf €8 moet betalen. Dat is dan als pensionhouder je eigen schuld dan maar? Had je maar een vak moeten leren…
Overigens gaat mijn salarisverhoging ook niet evenredig mee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:55

nuevo_mien schreef:

Zou ook fijn zijn als dit voor supermarkten zou gelden. :))

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:39

Dat zijn opmerkingen waarvan ik als stalhouder echt verdrietig wordt. Iedereen die een bedrijf heeft mag geld verdienen, maar een pensionhouder moet het maar zo goedkoop mogelijk houden.
Nuevo_mien, ik kan je garanderen dat er maar heel weinig pensionhouders zijn die er aan verdienen. Het merendeel betaald jouw hobby, onder andere door geen arbeidstijdkosten te berekenen.

Ik kreeg pas naar mijn hoofd dat ik in een machtspositie stond. Omdat er geen andere, betere plek beschikbaar was. Met andere woorden, ik moest maar wat toe gaan geven.

Echt, hoeveel we ook van de dieren houden, we willen ook graag een boterham eten. En op dit moment is het geen dik belegde boterham.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:55

Utixo schreef:
Dat zijn opmerkingen waarvan ik als stalhouder echt verdrietig wordt. Iedereen die een bedrijf heeft mag geld verdienen, maar een pensionhouder moet het maar zo goedkoop mogelijk houden.
Nuevo_mien, ik kan je garanderen dat er maar heel weinig pensionhouders zijn die er aan verdienen. Het merendeel betaald jouw hobby, onder andere door geen arbeidstijdkosten te berekenen.

Ik kreeg pas naar mijn hoofd dat ik in een machtspositie stond. Omdat er geen andere, betere plek beschikbaar was. Met andere woorden, ik moest maar wat toe gaan geven.

Echt, hoeveel we ook van de dieren houden, we willen ook graag een boterham eten. En op dit moment is het geen dik belegde boterham.

Ik betaalde op de laatste stal 850 euro per maand. Mijn inziens een normaal bedrag: ik verwacht namelijk kennis en kunde en dat ze voor mijn paard zorgen. In de gulden tijd een heel normaal bedrag, maar de inflatie is qua pensionstal niet mee gestegen. Ik betaalde het met plezier, want de zorg was goed. Dat ik zelf geen lol meer had is een ander verhaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:10

nuevo_mien schreef:

Zou ook fijn zijn als er enig realisme kwam over hoeveel je al gratis krijgt zelfs met de huidige prijzen maar dat zal ook wel niet snel gebeuren.

Mind you: ik heb hele lieve dankbare mensen nu maar als ik alles écht moet rekenen dan zou er nog een hoop bij op de prijs moeten. Ik ben nl ook nagenoeg 24/7 beschikbaar voor vragen, hulp, kennis delen enz. Mijn huidige eigenaren erkennen dat gelukkig maar heel veel mensen onderschatten flink hoeveel tijd er in hun en hun paard gestoken wordt buiten de basis noden vervullen. Die ene die zich wat vreemd gedroeg ga je toch nog eens extra controleren. Die eigenaar die zoekt naar het ongemak van haar dier sta je bij. Ook dat is energie en tijd. :)

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:40

Was gewoon een gedachte hoor, ik ben heel blij met mijn stal en heb het er zeker voor over.
Ik vroeg het me gewoon af.
Het is de laatste jaren ook gewoon een gekke dure tijd.
5 x in een jaar verhogen vind ik veel. Daarvoor was het jaarlijks.
Heb dan liever 1 a 2 x een flink bedrag
erboven op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:56

Dat ze vaker een klein bedrag doen, betekent dat ze niet onnodig veel re hoog in willen schatten. Hun marges zijn dus klein. Dan moet je eerder weer bijstellen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 06:41

nuevo_mien schreef:
Was gewoon een gedachte hoor, ik ben heel blij met mijn stal en heb het er zeker voor over.
Ik vroeg het me gewoon af.
Het is de laatste jaren ook gewoon een gekke dure tijd.
5 x in een jaar verhogen vind ik veel. Daarvoor was het jaarlijks.
Heb dan liever 1 a 2 x een flink bedrag
erboven op.

Maar alles is duur momenteel.

Je stalhouder moet dezelfde dure boodschappen betalen.
En ook paardenvoer is ontzettend duur.

En ik snap ook wel dat ze eerst een klein beetje verhogen. In de hoop dat ze het daarmee redden en niet meteen klachten krijgen over de prijs.

Wel vind ik dat als een staleigenaar de prijs verhoogd, er niet ook bezuinigd moet worden op hooi of stro. Reken dan liever nog een tientje extra en geef voldoende.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:38

Dat tientje extra is makkelijk gezegd. Maar mensen die onbeperkt mogen pakken, daar zitten echt mensen bij die geen maat kunnen houden. Dan kun je wel een tientje omhoog gaan, maar dat zet geen zoden aan de dijk, en de mensen die wel netjes uitmesten zijn er dan de dupe van.

Nu mensen 2 baaltjes krijgen en de rest bij moeten kopen zie je het verschil. Sommige paarden staan opeens kaal. Dit gaat me aan mijn hart, maar ik kan hier momenteel echt niet veel mee. Dit zijn wel de paarden die eerst tot aan hun buik stonden. Doe jij de rekensom?
Als de boxen niet iedere dag leeggeschept worden, maar er gewoon voorzichtig gemest wordt, red je het met 2 a 3 baaltjes per week, ik heb dit zelf uitgetest met mijn paarden. Maar als je geen bodem houd, zul je extra bij moeten kopen. Als je dat niet wil, dan houd het op.

Voor mij scheelt het echt veel, ik weet nu precies wat erdoorheen gaat en voor iedereen is het gelijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:46

Wij gaan hier inderdaad weer van grote balen en zelf met gezond verstand pakken wat nodig is en bijbetalen voor groot gebruikers naar 1 klein baaltje per week. Ik baal ervan haha. Ik betaalde extra bij omdat mijn ruin heel nat is, maar alsnog gooide ik minder weg dan andere stalgenoten. Dus we gaan weer naar 1 baaltje toe, maar daar red ik het natuurlijk nooit mee dus zal ik flink extra gaan bijbetalen omdat kleine baaltjes in verhouding duurder zijn. Zo jammer..