[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:27

Tussen de terreinwagens en pickups is ook nog een hoop keuze maar dat is dan vaak vooral het type motor dat verandert, het uiterlijk blijft globaal hetzelfde, en laten we eerlijk zijn, het gros van de auto's in eenzelfde type lijken allemaal op elkaar. Alleen de details zijn wat anders.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:08

Las net op de fb van topgear dat ssanyong een pick-up heeft, misschien is dat een optie?

Overigens vind ik de draaicirkel van mijn pajero best oké hoor.
De vw transporter van vriendlief draait niet veel korter.
De xc60/v60 van papa draaide zelfs ruimer!
Voor naar Mn oma te rijden en makkelijk te parkeren kunnen we eind de straat op een T-kruispunt draaien. Zowel transporter als pajero halen dat net, de Volvo’s was in twee keer (of over de borduur).

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:19

Vreemd, onze V70 heeft een kleinere draaicirkel dan de Pajero, misschien verschil tussen longbody en klein model?

Mungbean

Berichten: 36283
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:00

Ik vond de terreinvastheid van de BMW X5 iets om meewarig van de grijnzen. Het is gewoon een hele grote auto met veel gewicht, maar ik zou er echt niet een kopen om mee door de modder te jassen.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:08

Sizzle schreef:
Ik vond de terreinvastheid van de BMW X5 iets om meewarig van de grijnzen. Het is gewoon een hele grote auto met veel gewicht, maar ik zou er echt niet een kopen om mee door de modder te jassen.

Een goede terreinauto bouwen houdt iets meer in dan een aandrijfsysteem jatten van je opgekochte concurent......

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:31

palousa_boy schreef:
Vreemd, onze V70 heeft een kleinere draaicirkel dan de Pajero, misschien verschil tussen longbody en klein model?


Het is inderdaad een longbody waar ik het over had.
Vond het vooral frappant in vergelijking met de xc60.
Die dus -even benadrukken- ruimer draaide dan de pajero longbody.

Ik rijd met een pajero uit 2005 btw.
Longbody, 3.2 manueel geschakeld, 235k Km.

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:01

Onze V70 wint het hier toch echt van de Pajero (ook longbody) die wel iets ouder is zie ik, 1999 uit m'n hoofd, misschien is dat de reden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:24

Ik heb dan een jaargenootje van de jouwe, ook uit 1999 :D

Verder qua comfort heb ik niet veel nodig. Gps als het kan en geen hele brede kuipzetels. Ik ben nogal klein (1.60) en niks zo lastig als kramp in je schouder omdat de "kuip" verhindert dat je je arm deftig kan bewegen om te schakelen. Lederen zetels zijn een pre ivm onderhoud (er verzeilt nogal eens een baal hooi in de kofferbak...).

Airco mag maar hoeft niet, cruise control ook niet en allerhande sensoren etc moet er ook niet op. Ik heb geleerd om op spiegels te rijden, dat doe ik nog steeds en die vaardigheid wil ik graag houden :))

Ik doe geen zwaar offroad werk met de auto. Maar hij gaat wel met regelmaat dus de veldwegen in. Vandaag wedstrijd gehad, ploffen ze je op een weiland met meer gaten en bulten dan een gemiddelde Belgische snelweg. Sommige putten waren dusdanig dat als de kont can de auto erdoor reed, dat bij de gewone wagens de trailerdissel vooraan tegen de grond aan ging.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:40

palousa_boy schreef:
Onze V70 wint het hier toch echt van de Pajero (ook longbody) die wel iets ouder is zie ik, 1999 uit m'n hoofd, misschien is dat de reden

Als ik de verhalen moet geloven, schijnt de 5-cilinder een draaicirkel te hebben waar de Titanic een sloepje bij is.
Ik heb geen idee of het echt zo erg is, De Range Rover is in ieder geval nauwelijks beter (maar wel korter dan de V70)

Gowlan
Berichten: 5114
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:14

Ik meld me ook even in het topic, heb echt heel veel doorgelezen maar eigenlijk geen gericht antwoord op m'n vraag gevonden.
Ik heb een VW Passat op het oog welke 1400KG mag trekken.
Daarnaast heb ik een 1,5 paards trailer op het oog ledig gewicht 560KG en met een totaal laadvermogen van 1600KG.
Ik heb zelf ook mijn E rijbewijs maar nu vraag ik me af of de auto deze trailer dus mag trekken of dien je de trailer als nog terug te keuren of met pony erop te laten wegen of iets dergelijks?
Mijn pony weegt ongeveer 430 KG dus in die zin zit hij ruim onder het maximum gewicht voor de trailer.
Wie weet hierop het passende antwoord? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:17

Aangezien je je E hebt hoef je enkel te zorgen dat de trailer in geladen toestand (dus met pony erop) niet zwaarder is dan 1400kg.

Ik zou wel die trailer eerst op de weegbrug zetten om te kijken of het ledig gewicht klopt. Volgens de cijfers die je geeft zou je 1040kg laadvermogen hebben, en dat lijkt me eerlijk gezegd best veel voor een 1.5-paards. De meeste zitten eerder gemiddeld rond 700-800kg laadvermogen.
Sowieso eerst alles checken op de weegbrug als het een tweedehands is. Verkopers roepen graag dat alles vernieuwd is, maar niet dat er veel zwaarder materiaal is gebruikt en dat daarmee ook het ledig gewicht de lucht in is gegaan...

Gowlan
Berichten: 5114
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:08

Afbeelding

Het gaat om een nieuwe trailer, wel verkeken ja, hij weegt dus 580KG en heeft een laadvermogen van 1020 KG :)
Maar zal tevens kijken voor een 2e hands (want ja, de trailer is duurder dan de auto die wel 2e hands er komt en als een 2e hands in orde is, waarom niet? := )
Maar fijn om zo'n duidelijk antwoord te krijgen, bedankt! :D

Roodvos

Berichten: 7451
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:17

Sizzle schreef:
Ik vond de terreinvastheid van de BMW X5 iets om meewarig van de grijnzen. Het is gewoon een hele grote auto met veel gewicht, maar ik zou er echt niet een kopen om mee door de modder te jassen.

TopGear heeft daar destijds een geniaal filmpje van gemaakt. Conclusie: meest zinloze auto ooit gebouwd :') .

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:42

Varekaj schreef:
Aangezien je je E hebt hoef je enkel te zorgen dat de trailer in geladen toestand (dus met pony erop) niet zwaarder is dan 1400kg.

Ronden we pony af naar 500 kg blijft er 900 over voor trailer. Zal normaal gesproken geen probleem zijn, tenzij er zoals genoemd een restauratie met relatief zwaar materiaal was.

Mungbean

Berichten: 36283
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:52

Roodvos schreef:
Sizzle schreef:
Ik vond de terreinvastheid van de BMW X5 iets om meewarig van de grijnzen. Het is gewoon een hele grote auto met veel gewicht, maar ik zou er echt niet een kopen om mee door de modder te jassen.

TopGear heeft daar destijds een geniaal filmpje van gemaakt. Conclusie: meest zinloze auto ooit gebouwd :') .


:D

Al moet ik wel zeggen dat het voor lange afstanden en trailer stabiliteit met dalen en stijgen echt we een heerlijke auto was hoor! Mijn stal was boven op een berg met zo‘n smal weggetje en daar merkte je niets van.
Konden ook lekker veel zadels in en ik kon het bijvullen van zadels goed op de laadklep doen zonder dat het mijn rug kostte. Heb er echt wel veel plezier van gehad (naast de kosten :+ ) maar zou het anderzijds ook nooit weer kopen.
We hebben er destijds gewoon een goede deal aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:05

Is ie echt nieuw, zo van de band af of "nieuw" als in tweedehands maar amper gebruikt?
Hou er rekening mee dat extra opties zoals reservewiel en zadelkamer ook nog bij die 580 geteld moeten worden. Maar normaal mag het iig geen probleem zijn :)

Gowlan
Berichten: 5114
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 01:37

Varekaj schreef:
Is ie echt nieuw, zo van de band af of "nieuw" als in tweedehands maar amper gebruikt?
Hou er rekening mee dat extra opties zoals reservewiel en zadelkamer ook nog bij die 580 geteld moeten worden. Maar normaal mag het iig geen probleem zijn :)

Ik keek naar echt nieuw nieuw, vers uit de winkel vanaf de fabriek :)
Deze had overigens geen zadelkamer, maar reserveband is wel altijd zo prettig ja haha :=
Maar 2e hands is wel iets om over te denken ja, alleen moet ik me daar meer in gaan verdiepen.
Mijn pony woog trouwens op de weegschaal 410,5 KG. Maar voor het gemak zal ik dat zeker omhoog afronden naar 500KG want het kan altijd iets wijken, en ik bereken liever te veel gewicht dan te weinig.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:47

ikke schreef:
MarcR schreef:



Je mag een Pajero niet vergelijken met een Forester. Ik vindt een Pajero een werkpaard in de categorie van Landrover enz. Forester is een SUV met een beperkte terrein capaciteit.

Waarom adviseer jij een bezitter van een Pajero dan om te kijken naar een Forrester?
Je leest hier lang genoeg mee om te weten dat Varekaj potent materiaal nodig heeft.



Varekaj klaagt over het parkeren, grote wagen en grote draaicirkel.
Forester heeft een, voor zijn grote een kleine draaicirkel.
Daar mijn bijdragen niet geapprecieerd wordt zal ik er mee stoppen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:40

ikke schreef:
MarcR schreef:
Je mag een Pajero niet vergelijken met een Forester. Ik vindt een Pajero een werkpaard in de categorie van Landrover enz. Forester is een SUV met een beperkte terrein capaciteit.

Waarom adviseer jij een bezitter van een Pajero dan om te kijken naar een Forrester?
Je leest hier lang genoeg mee om te weten dat Varekaj potent materiaal nodig heeft.


Het ging niet zo zeer over alleen de Foresster, ook de Tribeca werd genoemd.
Varekaj zoekt eigenlijk niets anders, te laag, te zwaar, geen project Landrover.
Soms neemt een Topic een zijweg door een aantal tevreden Subaru gebruikers.

Overigens vind ik dat de Subaru,s wel degelijk goede en vaak betere terein eigenschappen hebben als een aantal 4x4 terreinwagens, afgezien van de grond speling.

Smaken verschillen nu eenmaal

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:56

Misschien komt het ook een beetje rot over zo op internet maar wat ikke ook al zegt, we hebben het al vaker over de Pajero gehad met alle details hoe, wat en waarom.

Een Forrester past gewoon niet in dat plaatje, hoe goed je het ook bedoeld.

En tuurlijk klaag je weleens over je auto en vraag je je af hoe het met een andere auto zal zijn, dat is in mijn ogen vrij normaal.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:07

palousa_boy schreef:
Misschien komt het ook een beetje rot over zo op internet maar wat ikke ook al zegt, we hebben het al vaker over de Pajero gehad met alle details hoe, wat en waarom.

Een Forrester past gewoon niet in dat plaatje, hoe goed je het ook bedoeld.

En tuurlijk klaag je weleens over je auto en vraag je je af hoe het met een andere auto zal zijn, dat is in mijn ogen vrij normaal.


Dat klopt, Het is hetzelfde verhaal waarom de pajero en LR niet als goedkope doordeweek auto passen.
We hebben allemaal een verschillend idee hoe wij al dit vervoer naar een auto terug brengen.
En dat kan alleen door het maken van een compromis.

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:46

Maar de reden dat die regelmatig voorbij komen is dat men met een Nissan Zoë 3,5 ton wil kunnen trekken en dan nog het liefst zonder BE..

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:10

palousa_boy schreef:
Maar de reden dat die regelmatig voorbij komen is dat men met een Nissan Zoë 3,5 ton wil kunnen trekken en dan nog het liefst zonder BE..


Ja, het optimale punt dat hoort bij minimale kosten en maximale prestaties.
En wij zijn nog zo stom om gratis advies te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:10

Daar heeft België dan weer het verschil met NL (Frankrijk weet ik niet) dat in NL de wegenbelasting over gewicht van de auto gaat, en in België over de fiscale PK's.
Formaat is niet het belangrijkste. Zou het een L200 worden, of een Amarok, of een Ford Ranger of wie weet een Dodge Ram... dan is het zo. Als dat het beste bij mijn verwachtingsplaatje past, dan is het zo. Op formaat wil ik best een toegeving doen, zolang lichte vracht en lang chassis mogelijk zijn.

Lichte vracht ivm bergruimte EN fiscaal heel interessant in België + lang chassis
Bodemvrijheid en 4x4 ivm eerder genoemde doorgangsmogelijkheden
Trekvermogen minimaal 2600 ivm TMM van mijn trailer (wat je hebt moet je kunnen benutten vind ik)
Manuele versnellingsbak omdat ik liever zelf bepaal wanneer er teruggeschakeld moet worden

Het is de bodemvrijheid en de 4x4 waar ik nu absoluut geen toegeving op wil doen. Anders had ik binnen het middenklasse segment van bestelbussen, stationswagens/breaks en meerpersoonsbusjes (Mercedes vito etc) vast en zeker iets geschikt kunnen vinden.

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:25

Hier is nog geen belasting op voertuigen dus maakt formaat in dat opzicht niet, het verbruik en ongeveer €1,50 voor een liter diesel is wat anders ;)