[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:29

Optiwolk schreef:
@BMHP boete betalen, mochten wel doorrijden.


Hoe serieus is de boete dan?
En de veiligheid?

Dit gaat om regels en geld.

Als je met je Discovery de aanhanger met hooi van 5 ton uit de wei trekt is alles goed.
De 500 meter over het landweggetje naar de schuur ben je strafbaar.
Tenzij je de nummerplaat eraf schroeft en het bordje 16 km erop doet.

Soms begrijp ik dingen niet meer.

Toch kan je uit veel dingen de werkelijk belangrijke zaken halen zoals uit het filmpje over de belading.
Te weinig gewicht op de kogel meer kans op slingeren en scharen.
Een (te) lichte auto voor een zware aanhanger (zoals bij BE-rijbewijs) meer kans op problemen.

Een goede combinatie heeft gewicht en vermogen, en is dus niet de goedkoopste en zuinigste auto.

Als je denkt dat je alles goed gedaan hebt blijkt oomagent de regels niet eens te kennen.

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:38

assie schreef:
Mijn Rexton begint een beetje kuren te vertonen. Ik moet/mag dus op zoek naar iets nieuws.
Mijn budget is momenteel klein < € 5.000,-.

Ik zoek iets dat minimaal 2500 kg kan trekken (en liever nog meer). Op grijs kenteken bij voorkeur. Met mijn schattige Rexton op geel kenteken ben ik gewend aan de € 530,- wegenbelasting per kwartaal, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden :+
Nu heb ik zelf een hoop leuke auto's zien langskomen.
Een Pajero en een Patrol bijv. Maar... in mijn gewenste budget kom ik natuurlijk een hoop troep en roestbakken tegen. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen superknappe bak. Ik wil gewoon iets dat net zo comfortabel is als mijn Rexton en met 2 vingers in de neus de mentrailer trekt ;) . En dat het zo'n 1-2 jaar uit houdt (tegen die tijd hoop ik weer wat meer gespaard te hebben om iets beters te kunnen kopen)

Nou... de zoektocht continues....
De rextons/korando's in mijn budget hebben veel te veel op de teller, of zijn roestige bakkies.
De paar Navarra's die ik tegenkwam hadden maar 2 zitplekken en waren echt heul basic qua opties en ik ben tegenwoordig verwend met cruisecontrol, dus dat wil ik eigenlijk wel weer.
De transporters die 2500kg mogen trekken en nog een beetje acceptabel zijn qua roest en kilometers zijn onbetaalbaar.
Hetzelfde geldt voor de landcruisers en subaru's. Die zijn beide gewoon onvindbaar trouwens.

Ik had een hele leuke patrol en pajero gezien. Alleen waren er van beide garages iets teveel slechte recensies te vinden. Mijn autokennis is beperkt, dus dat durf ik er niet op te gokken. Dat ging ook over.

Maar... nu kreeg ik van een garage een Renault Master aangeboden. Iets boven budget, maar acceptabel. Weinig kilometers (<2ton). Mag 2500 trekken, 145pK. Foeilelijk kleurtje. Allerlei opties. Superstrakke laadruimte met kastenwand. Hi komt uit de lease maar is zo te zien niet mishandeld. 6deurs. Er kan een bankje in de cabine, dus er kunnen 3 mensen mee.
En het mooie: het heeft de motor van een bakbeest, maar het formaat (en gewicht) van een trafic. Geen gedoe met parkeren dus, maar wel de sterke motor. Klinkt dus perfect.

Alleen tsja... Frans. Ik kom uit een Toyota/Japanner-nest. Mijn Rexton werd gedoogd. Maar een Fransoos... := . Ik moet er nog even aan wennen. En mezelf overtuigen dat een Fransoos heus niet uit elkaar valt als je ernaar wijst. Toch?
Komende week eens testrijden. En dan meteen in een paar auto's om te vergelijken. Een Transporter met 145pK, Navarra en dus de master. Ben benieuwd

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:27

@BMGP dont shoot the messenger!

Dit was enkel als voorbeeld om aan te tonen day dus niet elke agent die 10% aanhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:43

Assie: ik heb met een renault megane grand scenic gereden. Nooit iets getrokken ivm geen trekhaak, maar die auto bolde met 285000km nog steeds als een zonnetje. Heeft ruim een jaar in een weiland geparkeerd gestaan zonder bewegen. Batterijtje eraan, even laten opladen en *vroem* startte gelijk als een zonnetje. Remschijven zaten wel beetje vast maar eens aan het rollen reed die alsof het gisteren was. Heb er amper kosten aan gehad en voor €1000 aan opknapkosten had de nieuwe eigenaar een piekfijne wagen voor een prikje. Auto was toen nog geen 10 jaar oud...

Moeder heeft in vroeger jaren echt eindeloos kilometers gemaakt in een renault R5. Karretje is ook echt helemaal OP gereden.

Zelf heb ik een 21 jaar oude pajero. Bakkie met roest maar had amper 135000 op de teller, een 2-zits (lichte vracht ombouw). Mag 2800 trekken. Heb er wel al wat kosten aan gehad op de 2 jaar dat ik 'm heb (nieuwe banden, jaarlijks nieuwe oliefilter, nieuwe olie, nu een kapotte remleiding en schokdempers die aan vervanging toe zijn) maar ik doe wel makkelijk 25.000km/jaar, waarvan maandelijks toch gemiddeld 500km met trailer er achteraan. Zat net onder jouw budget qua aankoop.
Ben er nog steeds ontzettend blij mee.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:12

assie schreef:
assie schreef:
Mijn Rexton begint een beetje kuren te vertonen. Ik moet/mag dus op zoek naar iets nieuws.
Mijn budget is momenteel klein < € 5.000,-.

Ik zoek iets dat minimaal 2500 kg kan trekken (en liever nog meer). Op grijs kenteken bij voorkeur. Met mijn schattige Rexton op geel kenteken ben ik gewend aan de € 530,- wegenbelasting per kwartaal, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden :+
Nu heb ik zelf een hoop leuke auto's zien langskomen.
Een Pajero en een Patrol bijv. Maar... in mijn gewenste budget kom ik natuurlijk een hoop troep en roestbakken tegen. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen superknappe bak. Ik wil gewoon iets dat net zo comfortabel is als mijn Rexton en met 2 vingers in de neus de mentrailer trekt ;) . En dat het zo'n 1-2 jaar uit houdt (tegen die tijd hoop ik weer wat meer gespaard te hebben om iets beters te kunnen kopen)

Nou... de zoektocht continues....
De rextons/korando's in mijn budget hebben veel te veel op de teller, of zijn roestige bakkies.
De paar Navarra's die ik tegenkwam hadden maar 2 zitplekken en waren echt heul basic qua opties en ik ben tegenwoordig verwend met cruisecontrol, dus dat wil ik eigenlijk wel weer.
De transporters die 2500kg mogen trekken en nog een beetje acceptabel zijn qua roest en kilometers zijn onbetaalbaar.
Hetzelfde geldt voor de landcruisers en subaru's. Die zijn beide gewoon onvindbaar trouwens.

Ik had een hele leuke patrol en pajero gezien. Alleen waren er van beide garages iets teveel slechte recensies te vinden. Mijn autokennis is beperkt, dus dat durf ik er niet op te gokken. Dat ging ook over.

Maar... nu kreeg ik van een garage een Renault Master aangeboden. Iets boven budget, maar acceptabel. Weinig kilometers (<2ton). Mag 2500 trekken, 145pK. Foeilelijk kleurtje. Allerlei opties. Superstrakke laadruimte met kastenwand. Hi komt uit de lease maar is zo te zien niet mishandeld. 6deurs. Er kan een bankje in de cabine, dus er kunnen 3 mensen mee.
En het mooie: het heeft de motor van een bakbeest, maar het formaat (en gewicht) van een trafic. Geen gedoe met parkeren dus, maar wel de sterke motor. Klinkt dus perfect.

Alleen tsja... Frans. Ik kom uit een Toyota/Japanner-nest. Mijn Rexton werd gedoogd. Maar een Fransoos... := . Ik moet er nog even aan wennen. En mezelf overtuigen dat een Fransoos heus niet uit elkaar valt als je ernaar wijst. Toch?
Komende week eens testrijden. En dan meteen in een paar auto's om te vergelijken. Een Transporter met 145pK, Navarra en dus de master. Ben benieuwd

Zonder precies alle details te kennen, maar als je in die master nou eens een aanrechtblokje monteert, een bankje annex slaapplek en die kastjes laat staan. Is ie dan hoog genoeg dat oom RDW en oom belastingdienst 'm als camper willen zien?

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:20

Ikke, wel een leuk idee. Maar... Deze versie is niet verhoogd en niet verlengd. Ik vraag me dus af of 1m70 laadruimte hoog genoeg is om aan de eisen te voldoen. Doordat hij niet verlengd is, is hij ook niet idioot ruim van binnen, Je hebt geen ruimte voor een kast, bed/bank en aanrechtblokje. Dan is het vol en heb je niets meer aan de ruimte.
Anyway... ik kan hem waarschijnlijk gewoon op grijs kenteken rijden (122 p/kw), en als het een kampeerauto is, is het 150 p/kw, dussss... dan kan het sowieso niet uit ;)

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:07

Oké, ik zit dus ergens mee.

Ik heb een Toyota Auris uit 2008, weinig kms, prima auto voor woon-werkverkeer, en mag 1300 trekken. Voldoende voor een 1,5 paard trailer met D-pony.

Trailer heb ik ook, een oude gerenoveerde Hibra. Technisch in orde, heeft vorige week nieuwe opbouw, bodem en wielen gekregen. De oude wielen waren slecht, opbouw rot en bodem was dubbel omdat de originele bodem gewoon verrot was. Toen de opbouw er af kwam kon het onderstel goed bekeken worden, daar is niets mis mee. Gelukkig, want anders was het opknappen zinloos geweest.

Nu hetgeen waar ik mee zit; de trekhaak van de auto zit net een 5 cm te hoog naar ons idee. De trailer staat netjes met 4 wielen op de grond, maar er lijkt toch een ongelijke gewichtsverdeling te zitten tussen de voorste en achterste wielen. Achter een Dodge Ram of een Peugeot Partner is dit niet zo, andere auto's hebben we niet om te proberen. Als de pony in de trailer staat zal het gewicht er waarschijnlijk wel voor zorgen dat de druk weer gelijk komt, maar ik heb geen idee of het kwaad kan dat de lege trailer iets achterover helt.

De Toyota-dealer zegt geen trekhaak te hebben die lager bij het wegdek zit. De trekhaak (lege auto) zit nu op 46 cm hoogte (midden van kogel).

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:50

Ik vrees dat ik een nieuwe auto mag gaan zoeken -O-

Mitsu had al redelijk corrosie, nieuwe olie gehad en filter 2 weken terug. Nu net uit de garage voor nieuwe remleiding, miniem lek aan de tank, nieuwe steun voor de koppelingsbak en de schokdempers zouden ook stilaan vervangen mogen worden, maar konden nog even mee.
Vandaag zonder probleem naar werk, tijdens pauze nog rondgereden. Wil naar huis... panne.
Starter naar de zak ;(

Ben nu aan het wachten op bericht van de garage wat herstellen zou kosten. Maar dan moet ik 'm eerst nog een pokke-eind laten slepen naar de garage.

Rij er heel graag mee, maar beginnen nu toch wel kosten aan te komen. Maar goed. Rij er zo'n 20.000km/jaar mee, staat 24/7 buiten, hangt best vaak trailer achteraan, regelmatig veldbaan en vuil terrein.

Rex_Rolfo

Berichten: 5526
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:13

Gecondoleerd Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:28

Toen ik 'm gisteren ging ophalen heb ik even info en prijzen gevraagd van de nieuwe pajero (blijkbaar is er buiten België ook een nieuwere sport beschikbaar) en de L200.
Op het werk waren ze ermee aan het grappen dat ie dat zal gehoord hebben en bang is dat ik 'm in de steek ga laten :(:)

Al waren ze even verbaasd dat ik zonder verpinken de capeau open kreeg :Y)

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:50

Wat zuur dat hij de geest lijkt te geven...
Hopelijk is hij nog betaalbaar te reanimeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:15

Ik heb geen idee wat een nieuwe starter kost. Iig gaat onze thuistechnieker die Sowieso het onderhoud en kleine werkjes doet hem herstellen.

Ik moet echter wel toegeven dat ik niet bepaald gerust meer ben om dan nog vaak met de trailer op weg te gaan. Nu is het op het werk gebeurd. Dat is op fietsafstand, hij staat op een private parking. Ik wil dit niet meemaken deze zomer op wedstrijd. Dan zit ik een stuk verder van huis.

palousa_boy

Berichten: 10557
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:08

Hier rammelt er iets onder m'n dashboard maar kom er niet achter wat het is, tenzij ik de hele boel uit elkaar haal ben ik bang.

Was bang dat het de turbo was maar hoor het niet als ik met m'n hoofd onder de motorkap zit en gas geef.
Dus zal nog even rond rijden met irritant getik totdat ik het zat ben en de boel uit elkaar haal ;)

Balen dat ineens alles tegelijk komt, dat is financieel ook minder aantrekkelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:41

Tegen wie zeg je het!

Kosten sedert begin 2018 tot nu: nieuw schuilhok van 4x8 gezet, volledige weide opnieuw omheind (62 are), 1000€ orthodontie al gehad en nog eens €1200 eind deze zomer, gewoon onderhoudje auto en dan de herstellingen ivm de keuring (olie, filter, remleiding, steun van de koppelingsbak, tanklek) en normaal moesten de schokdempers nog in de komende maanden en dan nu de starter.
Dan nog op reis geweest naar Lapland...

ik gok dat ik het sommetje niet moet maken.

upendo

Berichten: 22536
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:26

Flinke tegenvallers Varekaj.. :(:)

Wij hebben een autocoach ingeschakeld. Onze keuze ligt tussen een Toyota RAV4 en een Honda CR-V. Ben benieuwd wat die autocoach kan vinden. :) Dinsdag horen we meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:18

Zonder trekauto kan ik in principe nog wel. Zonder auto algemeen dan weer niet. Voor wissels van weide kan ik oftewel te voet gaan (of te paard) oftewel eens vragen bij clubgenoten om een keertje te rijden, heb mijn eigen trailer.
Die heeft echter een behoorlijk TMM voor een 2-paards en kan dus niet achter elke auto.

ik heb echter 4 stukken land die nogal uiteen liggen en slechts op 2 stukken een eigen waterput. Waarvan er maar 1 is die met dit weer nog ietwat goed vanzelf volloopt. Dus ik heb sowieso vervoer nodig om op de andere stukken land voldoende water te kunnen voorzien dagelijks.

s0173957

Berichten: 5555
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:33

Tractor met kleine waterton kopen ;)

Of een gator...

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:11

Varekaj schreef:
Tegen wie zeg je het!

Kosten sedert begin 2018 tot nu: nieuw schuilhok van 4x8 gezet, volledige weide opnieuw omheind (62 are), 1000€ orthodontie al gehad en nog eens €1200 eind deze zomer, gewoon onderhoudje auto en dan de herstellingen ivm de keuring (olie, filter, remleiding, steun van de koppelingsbak, tanklek) en normaal moesten de schokdempers nog in de komende maanden en dan nu de starter.
Dan nog op reis geweest naar Lapland...

ik gok dat ik het sommetje niet moet maken.

Van een oude bak kun je verwachten dat de startmotor het een keer opgeeft en voor de rest zie ik niks in je lijst staan dat onverwacht of extreem is bij een oude auto die ook nog eens serieus aan het werk gezet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:34

Voor ik 'm kocht reed ie 7000km/jaar :+

Dat er eens wat stuk gaat is geen ramp. Ik krijg er echter grijs haar van dat zoiets altijd in een domino-effect voorkomt bij mij. Denk je eindelijk eens een rustig jaar te hebben, geeft de smurfmobiel er de brui aan.

Daarbij zei de garage "misschien zwakke batterij". Ik ga er van uit dat ze Die dingen dan wel checken voor je hem mag ophalen. Als je merkt dat de motor sputtert geef je die niet met een half excuus mee met de klant.

Ik ben wel verkocht aan het type van auto :)) tis dat ik zelf niet kan knutselen en dat het haast onhaalbaar wordt om een ouder model in het verkeer te houden, anders zou ik na deze weer naar zoiets kijken.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:20

Varekaj schreef:
Voor ik 'm kocht reed ie 7000km/jaar :+

Dat er eens wat stuk gaat is geen ramp. Ik krijg er echter grijs haar van dat zoiets altijd in een domino-effect voorkomt bij mij. Denk je eindelijk eens een rustig jaar te hebben, geeft de smurfmobiel er de brui aan.

Daarbij zei de garage "misschien zwakke batterij". Ik ga er van uit dat ze Die dingen dan wel checken voor je hem mag ophalen. Als je merkt dat de motor sputtert geef je die niet met een half excuus mee met de klant.

Ik ben wel verkocht aan het type van auto :)) tis dat ik zelf niet kan knutselen en dat het haast onhaalbaar wordt om een ouder model in het verkeer te houden, anders zou ik na deze weer naar zoiets kijken.

Cursus automonteur voor beginners?
Weinig km is niet altijd een pluspunt. Zwakke batterij kun je ook lezen als: slechte elektrische contacten. Hier eens een blok gekocht voor in een auto (voor weinig) dat wel ok was, behalve dat ie wat moeizaam zou starten. Nou, ik bouw dat blok in, leg de elektriek er netjes in, draai contactslot om, motor loopt. Hoezo slecht starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:39

DAT had ik dus ook als eerste idee toen de garage zei "hij start lastig, vermoedelijk zwakke batterij". Hij heeft 2 weekjes stil gestaan ivm vakantie. Voor de rest loopt die als een zonnetje, had in de winter bij sneeuw en kou geen grammetje moeite, nooit een hapering of sputter en diegene die het gewone ondrhoud deed thuis (zelf mechanieker) heeft ook nog nooit melding gemaakt over zoiets.

Nouja goed, we gaan het zien straks wat het is en of we het kunnen oplossen.
Cursusje automechanica zou kunnen in avondles, maar is dat nog relevant met al die elektronica van tegenwoordig? Je moet bij wijze van spreken je hele auto uit elkaar halen voor je een lampje kan vervangen :roll:

En dan moet ik eerst weer minder uren gaan werken, past anders beetje lastig in mijn drukke weken.
Maar lijkt me idd wel heel boeiend om te doen.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:46

Varekaj schreef:
DAT had ik dus ook als eerste idee toen de garage zei "hij start lastig, vermoedelijk zwakke batterij". Hij heeft 2 weekjes stil gestaan ivm vakantie. Voor de rest loopt die als een zonnetje, had in de winter bij sneeuw en kou geen grammetje moeite, nooit een hapering of sputter en diegene die het gewone ondrhoud deed thuis (zelf mechanieker) heeft ook nog nooit melding gemaakt over zoiets.

Nouja goed, we gaan het zien straks wat het is en of we het kunnen oplossen.
Cursusje automechanica zou kunnen in avondles, maar is dat nog relevant met al die elektronica van tegenwoordig? Je moet bij wijze van spreken je hele auto uit elkaar halen voor je een lampje kan vervangen :roll:

En dan moet ik eerst weer minder uren gaan werken, past anders beetje lastig in mijn drukke weken.
Maar lijkt me idd wel heel boeiend om te doen.

Ach, als electronica bijt, bijt je gewoon iets harder terug.

Het voordeel van oudere auto's is dat je inderdaad alles zelf kunt, als je een beetje handig bent, wat lef hebt en niet bang bent om wat te investeren in gereedschap.

Iemand op stal heeft een oude VW T4 waarvan beide dorpels doorgerot bleken te zijn. Hadden ze de auto al bijna als total loss opgegeven bij de APK, maar daar heb ik even een stokje voor gestoken. Enkele stukjes plaatwerk laten zetten, wat plaatmateriaal gekocht, paar avonden laswerk en een dorpel zit er al bijna in. De tweede volgt en dan is het verder weer een prima autootje :j

Zoek maar eens bij van Wezel wat ze allemaal voor plaatwerk van jouw auto hebben, zul je nog raar opkijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:56

Ik weet niet of van wezel in België zit :D

Jij zou je hart kunnen ophalen hier, naast mijn mitsu staat er ook nog een oud kevertje uit '74 te roesten en verkommeren in de garage, maar die is niet van mij. Die "rijdt" maar heeft ook een heel pak klusjes om nog te doen.

Oldtimers moeten nu in België sedert dit jaar ook naar de keuring. Afhankelijk van de leeftijd is dat jaarlijks, om de 2 jaar of om de 5 geloof ik.
Geen apk = niet meer op de weg. Ik begrijp dat alle voertuigen op de weg veilig moeten zijn, maar vrees dat we zo veel charmante oudjes gaan zien verdwijnen. Het kevertje hier zal mede door die reden ook verkocht worden.

ikke

Berichten: 38754
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:11

van Wezel IS een Belg :D http://www.vanwezel.be/index.html

Hier in NL is het vooralsnog vanaf 50 jaar vrijgesteld van APK. Het wordt dus zaak om de 45 jaar oude Range Rover aan te gaan pakken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:19

25 < 30: jaarlijks
30 《 50: om de 2 jaar
>50: om de 5 jaar

Is ingevoerd sedert 20 mei '18.