[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:11


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:14

Anoniem schreef:
Zijn er geen filmpjes van crashtests van die SY's en namaak SY's?


Van de Mercedes ontwerpgeneratie alleen van de Chairman: http://www.youtube.com/watch?v=-bFnx6OkI48

Voor de actieve veiligheid hebben onze ´kadavers´ ABS, tractiecontrole, klapzakken en meer van die electronische meuk.

De opmerking van Ikke snijdt hout trouwens.

Zoek maar eens op youtube naar de incompatibiliteit van 4x4/SUV/MPV met personenwagens.
Hier een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg

Dat is best een verantwoordelijkheid als je in een zware, stevige, hoge bak rijdt.
Wij rijden met onze lomperds extreem voorzichtig, want je wil echt geen huisvrouw zonder rijbewijs die met drie kleine kinderen los in haar stokoude Seat Marbella als een vleermuis uit een grot van links uit een steeg omlaag komt geschoten, in de flank rammen.
Nee, dat is niet denegrerend bedoeld, maar praktijk.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-11-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:14

Anoniem schreef:
ikke schreef:
Remember: YOU are my crumplezone........... }:)


.... zei iig de Landwind _O-

http://www.autoweek.nl/autonieuws/4000/ ... dramatisch

Nope, dat geldt voor degene die een Defender probeert terug te koppen.

Huertecilla schreef:
Wij rijden met onze lomperds extreem voorzichtig, want je wil echt geen huisvrouw zonder rijbewijs die met drie kleine kinderen los in haar stokoude Seat Marbella als een vleermuis uit een grot van links uit een steeg omlaag komt geschoten, in de flank rammen.
Nee, dat is niet denegrerend bedoeld, maar praktijk.

Dat dus........

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:17

ikke schreef:
Nope, dat geldt voor degene die een Defender probeert terug te koppen.


Ik begreep het helemaal Ikke en je hebt he-le-maal gelijk.

Het Peltzman-effect bij dergelijke autos is een killer voor ánderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:25

Ja ik weet, vandaar dat ik dit een paar pagina's terug al had geplaatst

[naam] schreef:
Hoewel het Peltzman Effect wel kan worden aangewakkerd door dit soort testen:

http://www.youtube.com/watch?v=58zqJCtUjSI

hebben paarden in een trailer erachter daar natuurlijk helemaal niks aan ;(


Maar veel mensen vergeten dat het ook wel eens andersom zou kunnen zijn en een grote, op het eerste gezicht stevige buitenkant wel eens anders kan reageren op een ongeval dan je zou denken:

Afbeelding

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:41

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Nope, dat geldt voor degene die een Defender probeert terug te koppen.


Ik begreep het helemaal Ikke en je hebt he-le-maal gelijk.

Het Peltzman-effect bij dergelijke autos is een killer voor ánderen.

Wat erger is: zelfs zonder dat effect (ik wist eerst niet dat het een naam had :D ) geldt het.

En eigenlijk is een Discovery of Range Rover nog wat erger. Het bumpertje dat de beide uitstekende punten van het chassis afschermd, stelt geen ruk voor en de "doorsteek" van de langsbalken is ongeveer 15 - 20cm tot aan de eerste dwarsbalk. Lekkere sate-prikkers........

In dat opzicht ben ik dan toch wel weer blij dat de Range Rover enig ontzag inboezemd, waardoor de risico's alweer wat afnemen.
Als je dan ook nog eens niet "de massa" in de strijd gooit, dan heb je de belangrijkste risico's al wel te pakken. De rest is dan vooral een kwestie van opletten en vooruit kijken.

Kyaral
Berichten: 147
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:42

Jee tja dan maar een wat minder mooie....een auto die als een koekblikje in elkaar schuift is toch ook niet wat.

Grote auto's lijken wel een soort schijnveiligheid te hebben door hun groote. Lijkt stoer en stevig maar als je ze dan zo in elkaar ziet schuiven.....

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:48

Ik heb ooit eens een proefrit met een landwind gemaakt......wat een vreselijk ding....zelfs in deze nieuwe autozat alles los en maakte kabaal......het rechter achter raampje viel naar beneden en kwamniet meer om hoog....echt een vreselijk ding.....
Overigens verbaas ik me er over,dat zoveelmensen een auto met off road capasiteit zoeken,terwijl 99,9% van de KM`s op de gewone weg wordt gereden,en een goed weggedrag dus veel belangrijker is.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:57

Kyaral schreef:
Jee tja dan maar een wat minder mooie....een auto die als een koekblikje in elkaar schuift is toch ook niet wat.

Grote auto's lijken wel een soort schijnveiligheid te hebben door hun groote. Lijkt stoer en stevig maar als je ze dan zo in elkaar ziet schuiven.....


kijk hier maar eens:



nu gaat het hierbij om een euro-ncab crashtest.
wat velen niet weten is dat bij een botsing bij met 80 km/h een 5 sterren auto er ook zo uit ziet. deskundigen zeggen dan ook dat bij een botsing van meer dan 100 km per uur er zulke g krachten (100 tot 150 G) optreden dat het er eigenlijk niet meer toe doet welke verwondingen men allemaal heeft, de overlevingskans is toch verwaarloosbaar.

nog even een annecdote van bij ons op het bedrijf:

wij bouwen al sinds jaren opbouwen voor ambulances en op een dag werd er een sprinter bij ons afgeleverd met een opbouw van ons. deze was betrokken geweest bij een ongeval, frontale crash met hoge snelheid. De opbouw hebben we van het kapotte chassis geschroefd, op een nieuwe sprinter gezet, aangesloten en zover ik weet rijdt hij nu nog. dat is pas kwaliteit.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:36

Tuihanti schreef:
wat velen niet weten is dat bij een botsing bij met 80 km/h een 5 sterren auto er ook zo uit ziet. deskundigen zeggen dan ook dat bij een botsing van meer dan 100 km per uur er zulke g krachten (100 tot 150 G) optreden dat het er eigenlijk niet meer toe doet welke verwondingen men allemaal heeft, de overlevingskans is toch verwaarloosbaar.


Dat is ook met een motorhelm bijvoorbeeld. De helm heeft maar een paar cm. ruimte om de schok te dempen. Dat is dus letterlijk heel beperkt.
In een auto is de veiligheidsgordel de tegenhouder en je hoofd is heel zwaar; zit op een kwetsbaar stengeltje.
Speed kills.
Ik heb 23 jaar geraced maar op straat???? Een continue veranderende chaos van zichzelf en hun voertuig en veiligheid overschattende piloten omzoomd door een woud van dodelijk straatmeubilair.
Dan heb ik het nog niet eens over listige bochten en hellingen zoals hier.
Dan nu daar je paard achterin een doodskist op wielen met je auto doorheen sleuren. Dat paard staat daar gewoon achter een wandje van niks aan een touwtje.
Iéééék.
Ik heb dan liever een paar % méér te vertellen met wat minder snelheid.
Sterker nog; ik doe het eigelijk liever níet....

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:17

Kyaral schreef:
Jee tja dan maar een wat minder mooie....een auto die als een koekblikje in elkaar schuift is toch ook niet wat.



Het ´kreukelen´ absorbeert energie door vervorming.
De ontwerpers proberen de hele auto voor het inzittendencompartiment als één kreukelzone te ontwerpen. Zodanig dat er geen onderdelen de cabine in schuiven.
Als een koekblik tót de cabine is de bedoeling.
Hoe langer die kreukelzone hoe minder hoog de vertraging waaraan de inzittenden worden blootgesteld kan zijn.

@Repelsteel; de Mercedes SYs hebben een +:)+ kreukelzone door de lengte ervan. Zelfs met de lááánge 3.2 zes cilinder in lijn erin, past de overmaatse ventilator nog makkelijk achter de bepaald niet pal achter de bumper zittende radiatoren. Die werkruimte is *\o/* voor de monteur maar *\o/* *\o/* bij een onverhoopte knal.
Ook wordt door het chassis veel kracht onder de inzitten door geleid, de benen zullen niet snel bekneld raken en motorblok/versnellingsbak schuiven vooral ónder de cabine.

Overigens, even wat anders; weet jij wat de normale dikte is van het plaatstaal van autos Ikke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 02:42

Bij zo'n RoadPartner en Tager vraag ik me toch serieus af of die wel aan dezelfde standaard voldoen als hun originelen. Ik weet uit (dagelijkse) ervaring dat dergelijke productielanden hun productiematerialen vaak in een mindere kwaliteit van andere toeleveranciers kiezen om o.a. zo de kosten te drukken. En dan de verbindingen e.d..... :?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 03:21

Anoniem schreef:
Bij zo'n RoadPartner en Tager vraag ik me toch serieus af of die wel aan dezelfde standaard voldoen als hun originelen. Ik weet uit (dagelijkse) ervaring dat dergelijke productielanden hun productiematerialen vaak in een mindere kwaliteit van andere toeleveranciers kiezen om o.a. zo de kosten te drukken. En dan de verbindingen e.d..... :?


Zou kunnen.
Aan de andere kant is russische technologie traditioneel de meest solide, overgedimentioneerde die bestaat. Over de hoeveelheid staal, de kwaliteit en het laswerk was geen klagen.
De qc van de Tager fabriek schijnt volgens wat ik daarover lees in orde te zijn.
Kortom; misschien wel, maar misschien ook niet :D
Kan me er geen zorgen over maken; ik heb twee originelen *\o/*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:28

Twee stukjes video:
http://www.youtube.com/watch?v=OkClmpJk ... re=related

en waar het om gaat is de illustratie van:

http://www.youtube.com/watch?v=Vhwae5_0rYY

niet alleen de grondpeling maar ook van de banden. De luxe SUVs van vandaag hebben laagprofiel banden me een hoge snelheidsindex en er mag geen hogere band of lage snelheidsindex gemonteerd worden.
De banden in het filmpje zijn 235/75 x 15 met een Q index = max. 160 km/u.

Gelukkig is voor het habitat van de SUV een m&s band grof genoeg.
De moraal van dit verhaal is dat het van een weiland wegkomen met de trailer van een SUV geen wonderen verwacht moeten worden. Als dat een besliscriterium zou zijn moet je echt een serieuzer 4x4 kiezen en daar minimaal all terrains onder leggen.

Ok, nu even met de micrometer wat plaatstaal meten....

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:58

Rumpleteaser schreef:
Wie heeft er ervaring met een Hyundai IX35 al 'trailertrekker'?

Deze auto staat als een van de mogelijkheden op mijn lijstje (nieuwe leasebak).
De trailer die erachter komt wordt waarschijnlijk een aluminium 1,5 paards (Weijer of Ifor)



@ Josie: ik denk aan dit model:Hyundai IX35 2.0I Cvvt 2WD Active.
Voor een overzicht van de specificaties, klik: http://www.autotrack.nl/nieuwe-auto/hyu ... 9/techniek

@ HC: Dank voor de reactie! :)

Ik vind het nog wat lastig om in te schatten of de specificaties (zie link) geschikt zijn of niet....
Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet alle informatie begrijp die de laatste tijd in dit topic staat :o?
Iemand die zijn mening over deze auto wil/ kan vormen? Of ervaringsdeskundige is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:49

Huertecilla schreef:


Maar daar wil je toch niet met een paardentrailer langs :oo
;)

Huertecilla schreef:
niet alleen de grondpeling maar ook van de banden. De luxe SUVs van vandaag hebben laagprofiel banden me een hoge snelheidsindex en er mag geen hogere band of lage snelheidsindex gemonteerd worden.
De banden in het filmpje zijn 235/75 x 15 met een Q index = max. 160 km/u.

Gelukkig is voor het habitat van de SUV een m&s band grof genoeg.
De moraal van dit verhaal is dat het van een weiland wegkomen met de trailer van een SUV geen wonderen verwacht moeten worden. Als dat een besliscriterium zou zijn moet je echt een serieuzer 4x4 kiezen en daar minimaal all terrains onder leggen.

Ok, nu even met de micrometer wat plaatstaal meten....


Mwoahh, dat is wel een tikkeltje overdreven hoor. Uit een nederlands zompig weiland kom je heel goed weg. Zelfs met deze "mooiboy-banden" waar je 260 km/u makkelijk mee mag rijden:

http://i54.tinypic.com/1zd13ix.jpg

Wij gaan er gewoon mee door de blub inclu volgelaten trailer (trailer weegt dan ruim 2400 kilo), ook achterwaards al moet je dan wel oppassen dat je trailer niet op de oplooprem vliegt want de auto drukt de trailer dwars door de rem verder en daarmee verniel je dan je hele weiland.
(en de velgen zien er daarna niet meer uit, daar voel je de klonten modder dan uit weg slingeren wanneer je weer de straat op gaat :D )

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:26

Anoniem schreef:
Mwoahh, dat is wel een tikkeltje overdreven hoor. Uit een nederlands zompig weiland kom je heel goed weg. Zelfs met deze "mooiboy-banden" waar je 260 km/u makkelijk mee mag rijden:


Alles is relatief. Ook referentiekader.
Er zijn niet voor niet straat- en terreinautos, straat-en terreinbanden, inclusief compromisvormen.
Niets komt ook gratis, zonder nadeel. Johan Cruijf verwoordde dat +:)+
Met die 260 km/u banden heb je relatief érg weinig grip in terrein, met smallere grovere banden heb je weer minder grensgrip op asfalt.

Het is op zich niet zo belangrijk voor het trailertrek-onderwerp, maar het illustreert wel een principe wat ook op goede trekautos van toepassing is: Als er verantwoord 2500 kilo achter kan, is het geen zuinigheidskampioen noch handig stadsautootje.
Wil je een zuinige auto voor een 2-paardstrailer, dan zoek je een onmogelijkheid.
Wil je een echt goede trekker en een zuinig woonwerk auto, dan moet je er twee kopen. Bv. een 25+ jaar oude Landcruiser 100 en een VW Golf diesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:51

Om nog te illustreren hoe goed "showbanden" van hoge kwaliteit kunnen functioneren in gladde omstandigheen kan je in dit filmpje zien dat de band totaal geen moeite heeft met het natte gladde gras. De grip is optimaal, de sleepkabel niet :')
Bij de tweede poging met een sterkere sleepkabel trokken we de auto bij Walibi zo uit de sloot (jammer genoeg niet gefilmd want toen was ik te druk met aanwijzingen geven over de knapkans van de kabel, het was nu of nooit)



Voor nederlandse omstandigheen meer dan geschikt, met een trailer erachter absoluut geen probleem.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:34

Anoniem schreef:
Bij de tweede poging met een sterkere sleepkabel trokken we de auto bij Walibi zo uit de sloot


Tja, hier is een sleepkabel ook niet voor bedoeld.
Ik kan niet zien hoe jullie dit aangepakt hebben, maar hier zijn de standaard sleepogen óók niet voor bedacht. Maak in íeder geval een krachtverdeler; een tussenkabel aan beíde ogen en dan daar de kabel aan. Dat halveert de kracht per oog.
Een dergelijke stuk Y-kabel is makkerlijk zelf te splitsen en neemt weinig ruimte in.
Dat is aan de achterzijde vaak een probleem omdat daar doorgaans maar één een bevestigingspunt zit dus als er geen trekhaak gemonteerd is, is het af te raden het sleepoog te gebruiken.
Het is echt niet de eerste keer dat er een sleepoog met kabel en al door de voorruit komt.
Ik hou me er in de regel verre van als mensen zo aan de slag gaan. Wil het niet eens zíen. Hoor het achteraf wel, of niet.

Een heel handig hulpmiddel, zeker met zware trailers, is een handlier:

Afbeelding

Een 2000 kilo uitvoering kost zo´n 20 Euro.
Minder ´pats-waarde´ dan een electrische bumperlier, maar het grote voordeel is dat je het ding kan vastmaken waar je het nodig hebt en de accu nooit leeg raakt :D
Je kan zo indien nodig de trailer of caravan naar je auto of waarheen ook takelen.
Mijn schoonzus heeft 1000 euro voor een ´power mover´ uitgegeven voor het verzetten van de lompe caravan. Is verder nergens bruikbaar voor.
Twee tientjes! en (ik weet niet hoe dat in NL is) bij zowat elke ijzerwaren-winkel te koop.
Wel na gebruik afspoelen en de spuitbus WD40 gebruiken voor je het weer achterin de bak gooit.

Ik al de mijne weer eens oliën. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat gedaan heb dus dat is hoe dan ook tijd. Zeker nu de winter dus modder eraan komt.

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:39

Waarom zou je 260km per uur willen rijden?
Op een racebaan lijkt me dat best wel eens leuk, maar op de weg volledig onverantwoord.
Met 160 op de duitse wegen moet je al flink in de ankers als er ineens een auto met boot besluit naar links te komen (uit ervaring ja).
Daarnaast heb je daar toch elke 10km een wegopbreking zodat die 10 minuten full speed amper opweegt tegen die eindeloze stukken 80.

ikke

Berichten: 38798
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:26

Huertecilla schreef:
Overigens, even wat anders; weet jij wat de normale dikte is van het plaatstaal van autos Ikke?

Afhankelijk van de plaats en het soort auto, ruwweg tussen 0,6 en 1,5mm.
Chassisbalken van de Land Rovers zijn dikker, 2,5 - 3mm.

Oh enne, Defenders moet je alleen van voren en van achteren mee botsen; alle andere plekken zijn niet geoorlooft (lees: daar hebben ze niet zoveel bij te zetten). Range Rover (de Classic) doet het iets minder slecht.

Maar hey, ik heb mijn Range Rover om comfortabel mee te reizen, niet om anderen in de kreukels te rijden! Waarom anders denk je dat ik met de trein ga werken.....?

Over snelheid: De Range is begrenst op 113 mph. Ik ben daar ooit in de buurt geweest, hij kan het dus. Fijn, weten we dat ook weer en tevens dat ie dan hoogst oncomfortabel wordt.
Als je hard wil rijden, moet je een Ferrari kopen: http://occasions.bigboystoys.nl/Ferrari ... o=gallerij voor de liefhebber, have fun.........

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:36

Sizzle schreef:
Waarom zou je 260km per uur willen rijden?


In het kader van het topic is het punt dat als de banden een snelheidsindex moeten hebben die minimaal gelijk is aan de topsnelheid van de auto.
Bij snelle autos zoals de W12 houdt dit een index in die het profiel limiteert.
De topsnelheid is met een trailer erachter trailer uiteraard irrelevant doch de bánden zijn wel belangrijk. De maximale tractie is namelijk gewicht x ´wrijvings´coëffcient en dat laatste is onder onverharde omstandigheden sterk afhankelijk van de vervormbaarheid van het loopvlak en het profiel.
Een compromis met de tractie in terrein is in de regel niet zo´n probleem in NL. Goed weggedrag en goede waterafvoer zijn veel belangrijker.
Alleen als je een band met tractie op onverhard MOET hebben kan je niet anders, maar in alle andere gevallen is een straatband verreweg de verstandigste keuze. Dát zit wel goed onder een auto die Z-rated is ;)

Idem de vering trouwens. Bij terreinwagens is een grote wieluitslag gewenst en bij sportieve snelle autos juist totaal óngewenst. Voor een zware trailer is een stabiele carosserie zéér prettig en veilig.
De bekende ´eland-test´ welke voor terreinwagens een hele uitdaging is, is met een aanhanger echter nog véél extremer destabiliserend.
Dat is gewoon een constructief nadeel van een terreinwagen voor een zware trailer tov een lagere voor straat bedoelde auto.
Als je de eigenschappen van een terreinwagen niet nódig hebt is .....etcetera.

Dat al maakt een moderne AWD SUV zo aantrekkelijk voor het trekken van een zware trailer. Dat zijn relatief gewichtiger wagens met wat meer tractie wanneer nodig, doch een sterk straatgerichte wegligging.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:58

ikke schreef:
Over snelheid: De Range is begrenst op 113 mph. Ik ben daar ooit in de buurt geweest, hij kan het dus. Fijn, weten we dat ook weer en tevens dat ie dan hoogst oncomfortabel wordt.


Verstandige keuze van de fabrikant.

De SYs zijn niet begrensd anders dan door het max. toerental wat de brandstofpomp toelaat.
Het onderstel (remmen/wielophanging) van beiden is op de 220 pk sterke zespitter geconstrueerd.
Met de Musso is dat echter beter te hachelen dan met de Korando; die is hoger en korter.
De diesels komen (standaard) uiteraard niet bij dergelijke snelheden in de búúrt. Dat is helemaal +:)+
Het blijven namelijk autos van tegen de twee ton en bij pakweg honderd al is dat de energie van een kleine bom. Dat gaat goed tot het fout gaat. Met een paardentrailer erachter is dat helemáál %)

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:23

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Waarom zou je 260km per uur willen rijden?


In het kader van het topic is het punt dat als de banden een snelheidsindex moeten hebben die minimaal gelijk is aan de topsnelheid van de auto.
Bij snelle autos zoals de W12 houdt dit een index in die het profiel limiteert.
onverharde omstandigheden sterk afhankelijk van de vervormbaarheid van het loopvlak en het profiel.


Aha :)*
Gaat dit (puur theoretisch) ook op als je een snelheidsbegrezer hebt laten installeren (als dat überhaupt kan)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:33

Huertecilla schreef:
Tja, hier is een sleepkabel ook niet voor bedoeld.
Ik kan niet zien hoe jullie dit aangepakt hebben, maar hier zijn de standaard sleepogen óók niet voor bedacht. Maak in íeder geval een krachtverdeler; een tussenkabel aan beíde ogen en dan daar de kabel aan. Dat halveert de kracht per oog.
Een dergelijke stuk Y-kabel is makkerlijk zelf te splitsen en neemt weinig ruimte in.
Dat is aan de achterzijde vaak een probleem omdat daar doorgaans maar één een bevestigingspunt zit dus als er geen trekhaak gemonteerd is, is het af te raden het sleepoog te gebruiken.
Het is echt niet de eerste keer dat er een sleepoog met kabel en al door de voorruit komt.
Ik hou me er in de regel verre van als mensen zo aan de slag gaan. Wil het niet eens zíen. Hoor het achteraf wel, of niet.


Het was om half 1 's nachts op de achterste parkeerweide van een pretpark, dan heb je niet even een winkel voor handen waar je even vanalles kunt kopen en moet je het doen met wat je hebt. Het was ook niet ons idee, ze kwamen ons vragen terwijl we in de parkeerfile stonden te wachten. Die jongen waarvan de auto was was als de dood dat hij problemen zou krijgen met wat hij had gedaan. De auto lag met de neus in de sloot. We hebben dus het achterste oog gebruikt en er zat niemand in die auto toen we hem eruit trokken. Ik was ook niet echt voor het plan, maar manlief is nogal avontuurlijk ingesteld ;)
Het is goed gegaan, ze hebben zelfs de deuk in de voorbumper er met de hand uit kunnen drukken, het water stond niet zo erg hoog dus de auto kon daarna gewoon weer verder alsof er niets was gebeurd. Wat was die jongen blij! :)
We hebben daarna voor dit soort situaties wel meteen via internet wat passend materiaal bestel voor het geval dat zoiets zich weer voordoet.

Maar daar ging het niet om, ik wilde aantonen dat dit soort uitspraken:

De moraal van dit verhaal is dat het van een weiland wegkomen met de trailer van een SUV geen wonderen verwacht moeten worden. Als dat een besliscriterium zou zijn moet je echt een serieuzer 4x4 kiezen en daar minimaal all terrains onder leggen.

niet altijd waar hoeven te zijn, dat er banden zijn die zichzelf heel goed redden in extremere situaties en zowel aan schoonheid-, snelheid- als aan gripcriteria voldoen waar iemand uit nederland/duitsland/belgië/oostenrijk zichzelf zelfstandig mee moet zien te redden, rijdend met of zonder trailer.

Sizzle schreef:
Waarom zou je 260km per uur willen rijden?
Op een racebaan lijkt me dat best wel eens leuk, maar op de weg volledig onverantwoord.
Met 160 op de duitse wegen moet je al flink in de ankers als er ineens een auto met boot besluit naar links te komen (uit ervaring ja).
Daarnaast heb je daar toch elke 10km een wegopbreking zodat die 10 minuten full speed amper opweegt tegen die eindeloze stukken 80.


's Nachts }>
als er bijna niemand op de weg is. En als er dan toch iemand op de weg is dan haal je die natuurlijk niet met 260 in 8)7
Zo hard rijden als er veel verkeer op de weg is doe je ook niet natuurlijk. Ook niet bij opritten e.d.
Dat gaat wel met beleid.

ikke schreef:
Als je hard wil rijden, moet je een Ferrari kopen: http://occasions.bigboystoys.nl/Ferrari ... o=gallerij voor de liefhebber, have fun.........


Daarvoor moet je de rijkwaliteiten van The Stig hebben om eruit te halen wat erin zit. Ga er maar eens 8 uur mee over de autobaan naar oostenrijk, dan kom je helemaal kapot over. Ski's en baggage meenemen is er ook niet bij en een trailer er achter hangen :')
We hebben eens een keer voor de verkeerslichten naast zoéén gestaan in het knalgeel, die meneer kon dus niet schakelen zoals The Stig en de W12 trok hem er daardoor uit. Hoef je niks voor te doen, alleen maar het gaspendaal tot op de bodem intrappen. Maar als je van intensief rijden houdt maakt dat het dan misschien juist weer minder leuk, dan is de ferrari weer veel aantrekkelijker :)