[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5911
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:50

Geeft het andersom ook geen probleem, dus 7 op de auto en 13 op de trailer? Of kan dat niet?

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:00

Wat zegt Google? Andere soekmasjien mag ook ;)

Thioro

Berichten: 4201
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:10

Ik denk niet dat er trailers met een 13-stekker bestaan. Het zou ook niet nodig moeten zijn. 7 volstaat ruimschoots voor remmen en lichten. 13 is voor caravans met lichten, remmen, kookpotten, koelkast, waterkoker etc.

Anyhow, zo'n adaptor kost idd niets en lost het probleem op. Hier ook een auto met 13 en trailer met 7, werkt perfect met een tussenstukje.
Omgekeerde adaptor bestaat ook.

Ander vraagje: ik heb een koppige trekhaak. Het ding is normaalgezien wegstopbaar maar sinds ik er een trailer aangeknoopt heb (trekauto en trekhaak zijn technisch ruim voldoende, trekken gaat perfect maar heb de auto verder nog niet zo lang) is er geen beweging meer in te krijgen. Hij blijft dus permanent uitgeklapt.
Mij stoort het verder niet maar stalgenootje heeft laatst discussie met oom agent gehad omdat je zogezegd niet mag rijden met een trekhaak als je niet aan het trekken bent. Zij heeft een vaste trekhaak dus kan hem simpelweg niet verwijderen zonder de auto af te breken.
Maar hebben jullie al gehoord van dergelijke regels?

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:19

Thioro schreef:
Het ding is normaalgezien wegstopbaar maar sinds ik er een trailer aangeknoopt heb (trekauto en trekhaak zijn technisch ruim voldoende, trekken gaat perfect maar heb de auto verder nog niet zo lang) is er geen beweging meer in te krijgen. Hij blijft dus permanent uitgeklapt.

Misschien is het een handigheidje (palletje dat weggeklapt moet worden??) of moet er iets gesmeerd worden? Mijn glazen bol heeft Hemelvaartvakantie dus kan het even niet direkt zien ;) Ik zou er even mee langs de (merk)garage rijden waar ze dit type inklapbare haak kennen.

Merk je het ook aan het rijgedrag van de auto? Laatst een keer van iemand gehoord dat als zij de haak uitgeklapt hebben dat de auto feller maar ook minder zuinig rijdt. De software herkent dat de haak uit staat, denkt "auto moet aan het werk" en past de injectie daar op aan.

Thioro schreef:
stalgenootje heeft laatst discussie met oom agent gehad omdat je zogezegd niet mag rijden met een trekhaak als je niet aan het trekken bent.

Dat speelt alleen als de trekhaak voor de nummerplaat zit.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:20

Thioro, begrijp ik nu goed dat een afneemnare trekhaak er dus afgehaald moet bij non-trailer-gebruik?

Update: onee... i get it

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:32

Het is soms ook een beetje een grijs gebied. Dit is gevalletje heel duidelijk niet toegestaan:

Afbeelding

Maar als de plaat hoger zit en het hoogste punt van de trekhaak zit net zo'n beetje aan de onderkant? Wanneer is Afbeelding en wanneer is Afbeelding?

Kan me voorstellen dat een agent -zeker in een randgeval- adviseert "als afneembaar, dan moet ie er ook af". Of dat juridisch ook waterdicht is is een ander verhaal.

Hilli

Berichten: 23038
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:33

@Thioro: mijn trailer (Ifor) heeft een 13polige stekker en de huurtrailer (Böckmann) daarvoor ook. Alleen zijn dan niet alle polen 'gevuld'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:48

Ik geloof dat mijn Ifor inderdaad ook een 13-polige heeft.

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:20

vidya schreef:
Ik ben me aan het inlezen of ik een 1,5 paards zou kunnen trekken.

Auto : ford focus ecoboost 125 pk
Trekvermogen: 1200 kg
Ledig gewicht auto :1260 kg

Paard : tinker van 1.55, normaal postuur, gewicht onbekend.

Ik moet nog een trekhaak laten plaatsen, maar dan moet het allemaal wel kunnen natuurlijk. Hebben jullie advies voor een lichte betaalbare trailer, of zal ik hier niet aan beginnen?

Niet aan beginnen.

Ik heb zo'n eco-ding eens gehuurd. Daar ligt een drie-pitter in die pas wakker wordt op het moment dat je 'm over de 3000 toeren jaagt. Daar wil je echt helemaal niks mee trekken, wat er ook op papier staat.

vidya

Berichten: 348
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:23

Dankje Ikke voor je mening. Ik zit ook zelf sterk te twijfelen hoor!

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:36

vidya schreef:
Dankje Ikke voor je mening. Ik zit ook zelf sterk te twijfelen hoor!

Ik had die huurbak mee naar GB en wij zijn nogal van de witte weggetjes en dan het liefst met wat pijltjes (lees: steile weggetjes) en waar de oude Pinda dat zonder al te veel moeite trok (in acht nemend dat ie maar 45pk had en 800kg weegt) Liep ik met die Focus vast op het moment dat die onder de 2000toeren kwam. Toen ie me dat weer flikte op een punt waar ik een vrij onoverzichtelijke weg op moest draaien, werd ik zo boos dat ik de koppeling los liet en plank gas gaf. Ding vloog naar de 4500 toeren en de straatstenen vlogen ons opeens om de oren!

Probeer maar eens wat er gebeurt op een vlakke weg. Beginnen in twee met zo'n 1200 - 1500 toeren en dan gewoon gas geven. Dan merk je dat ie ergens bij de 3000 - 3500 toeren opeens de geest krijgt en dan probleemloos doorgaat richting 6000 toeren. Maar hé, een auto is geen motorfiets.......

Thioro

Berichten: 4201
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:57

Heeft zo'n auto dan niet gewoon te weinig koppel? (Autonitwit hier).

Het trekhaakgebeuren stoort me verder niet. Verbruik is niet anders en ik heb ook geen hysterische piepsensor od.
Zit ook ver onder de nummerplaat.
Maar moest het bvb wel beboetbaar zijn dan is een uitstapje garage idd wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:58

Wij hebben nu voor 2 dagen een discovery sport automaat als bedrijfswagen. Man, wat een onding! Rij je 50 en amper 2000 toeren schakelt hij al om en valt de boel terug naar 1200 toeren. Net een koeiendrol die plat valt joh.
En het duurt echt ff eer die de gas terug oppakt.

Wil je niet hebben met een trailer aan je kont als je net de autostrade op wil.

vidya

Berichten: 348
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:11

ikke schreef:
vidya schreef:
Dankje Ikke voor je mening. Ik zit ook zelf sterk te twijfelen hoor!

Ik had die huurbak mee naar GB en wij zijn nogal van de witte weggetjes en dan het liefst met wat pijltjes (lees: steile weggetjes) en waar de oude Pinda dat zonder al te veel moeite trok (in acht nemend dat ie maar 45pk had en 800kg weegt) Liep ik met die Focus vast op het moment dat die onder de 2000toeren kwam. Toen ie me dat weer flikte op een punt waar ik een vrij onoverzichtelijke weg op moest draaien, werd ik zo boos dat ik de koppeling los liet en plank gas gaf. Ding vloog naar de 4500 toeren en de straatstenen vlogen ons opeens om de oren!

Probeer maar eens wat er gebeurt op een vlakke weg. Beginnen in twee met zo'n 1200 - 1500 toeren en dan gewoon gas geven. Dan merk je dat ie ergens bij de 3000 - 3500 toeren opeens de geest krijgt en dan probleemloos doorgaat richting 6000 toeren. Maar hé, een auto is geen motorfiets.......


Is t dan niet de bedoeling om tijdig terug te schakelen? Je hebt wel gelijk dat ie niet veel kracht heeft in lage snelheden. Maar ik merk dat hij wel vlot wilt vertrekken en heel veel ruimte heeft in z'n 2 en 3, makkelijk zonder veel toeren naar 80.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:41

Ik loop een beetje vast in mijn zoektocht.
Inmiddels de meeste Tiguans in de buurt wel gezien, maar garage raad het me sterk af vanwege de motor problemen bij de Tiguan bj 2008-2012. Dus of een nieuwere 2012+ of een diesel.
Maar ik rijd max 12.000 per jaar en budget is te laag voor een nieuwere.

Nu kwam mijn garage met de Nissan Qashqai, buiten dat ik hem vreselijk lelijk vind, kijkt het me ook niet echt een geschikte trailer auto.

Blijkbaar ben ik heel veeleisend en bestaat de auto die ik zoek niet.
Ik had de auto eigenlijk voor 1 juni nodig, maar dat gaat sowieso niet meer lukken.

Ik zoek een stoere, elegante SUV (hoge bejaarden ootoo) die minimaal 1500kg kan trekken en eigen gewicht in ieder geval 1400kg. Liefst niet ouder als 2008 / 2009 en rond de 11k
Parkeersensoren is ook een harde eis, aangezien ik midden in het centrum woon en hierdoor meerdere keren per dag op een dubbeltje moet keren.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:32

Ik ben erg tevreden met mijn Volvo S80 2.9 Turbo Automaat...
Trekt een trailer als een zonnetje *\%/*

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:54

Nant schreef:
Ik zoek een stoere, elegante SUV (hoge bejaarden ootoo) die minimaal 1500kg kan trekken en eigen gewicht in ieder geval 1400kg. Liefst niet ouder als 2008 / 2009 en rond de 11k
Parkeersensoren is ook een harde eis

Hyundai IX35


In elk geval de 2.0 met inschakelbare 4wd mag 1600 kg trekken. Achter camera, daarmee zet je 'm op de cm. De voorkant is helaas totaal niet zichtbaar. Maar zover ik weet zijn parkeersensoren gewoon achteraf in te bouwen, net zoals er ook een trekhaak op een gebruikte wagen gezet kan worden.

Ander "nadeel", lijkt nogal op de kaskwaai, dus als je die niet mooi vindt dan dik kans dat je de IX ook geen designprijs geeft :P

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:26

Kijk jij weet precies wat ik bedoel :D
Ik vind de ix35 stiekem nog mooier als de Qashqai en ik zie dat ze best luxe zijn uitgevoerd voor een mooie prijs. Dan houd ik of geld over, of ik kan voor het zelfde geld een wat nieuwere auto kopen.

Hier kan ik iets mee.

Overigens is het als tijdelijke noodoplossing om even twee jaar te overbruggen. Daarna komt er een nieuwe waar de kop net vanaf is. Dus als ik er twee jaar mee kan rijden zonder al te veel ellende en kosten, dan ben ik helemaal happy. *\o/*

Ik had zelf nog gekeken naar de BMW X1, maar ik heb mij laten vertellen dat die auto echt heel tijdrovend en duur is in onderhoud.
Laatst bijgewerkt door Nant op 18-05-18 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:27

Denk maar dat je de buitenkant niet ziet als je er in zit :=

Heb al best wat qas-dinges voor de aanhanger gezien, mar uitvoering zie je niet langs de buitenkant natuurlijk.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:37

Optiwolk schreef:
Denk maar dat je de buitenkant niet ziet als je er in zit :=

Nee, maar vriendje en ik hebben hem ook soms nodig voor werk gerelateerde dingen.

En als je denkt dat ik kieskeurig ben.... Als het aan hem ligt mag het alleen Tiguan, Touareg of Ford Kuga zijn :$ :$

Als het aan mij lag had er al een RAV 4, Captiva oid voor de deur gestaan en ik houd ook van die oude Jeep / Landrovers, maar met twee linker handen is dat niet praktisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:14

Hahaha, mijn vriend en ik zijn blijkbaar niet de enige die verschillen in mening op dat vlak :))

Hij wil graag een wat meer luxe auto voor de deur, en wat er aan de haak kan is voor hem eerder bijkomstig. Hij kijkt dan ook graag naar een Audi Q3 of Q5, een Jaguar XF of XE, Porsche, Mercedes GLA. In ieder geval is hij van oordeel dat een trekvermogen van 2000kg ruimschoots moet voldoen en als het écht moet, dan misschien nog tot 2500.
Een lichte vracht is in zijn ogen absoluut not done.

Ik verkies wel een lichte vracht, niet alleen omwille van de extra bergruimte maar ook omdat dat in wegenbelasting in België echt enorm veel verschil maakt. Bijkomend is het heel belangrijk om te weten dat ik zowat al mijn materiaal in de auto bewaar: van poetsspul tot mijn dure tuig zoals zadel, hoofdstel etc. Waarom? Omdat vriendlief het vertikt dat dat in huis ligt want "het stinkt en neemt veel te veel ruimte in". Enkel in de winterperiode als ze op pension staan ligt het in een zadelkast.
Voor mij is een auto dan weer een gebruiksvoorwerp. Ik wil graag een trekvermogen van 2600 minimaal, omdat dat ook de TMM is van mijn trailer. Tevens heb ik graag overschot op capaciteit ipv juist net op de limieten te gaan zitten.

Ik verkies ook een iets hogere auto en 4x4. Als kleine duim is dat voor mij een stuk aangenamer voor overzicht over het verkeer. Mijn weilanden liggen niet allemaal in de buurt van straat. 2 van de 4 zijn enkel bereikbaar via een minimaal 200m lang overgroeid traktorspoor of veldpad vol kuilen, putten en steenpuin. Bij droog weer is dat nog eventueel te doen met een gewone auto, bij regenweer en zeker in de winter is dat vragen om je hopeloos in de nesten te werken.

Mij kan je geen groter plezier doen dan bijvoorbeeld een Mitsubishi pajero of L200, een landrover defender, een nissan navara of een Ford ranger om er maar enkele te noemen. Of een Mercedes G-klasse in de robuuste vierkante uitvoering.

Edit: mijn trailer heeft een ledig gewicht van 910kg, een TMM van 2600, een paard van 550/600kg en eentje van 400/450kg. Ik denk dat het optelsommetje wel duidelijk genoeg is waarom ik met een trekvermogen van 2000kg heel weinig kan aanvangen...

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:32

Varekaj schreef:
Of een Mercedes G-klasse in de robuuste vierkante uitvoering.


Dit wil hij opzich ook nog wel, maar ik heb geen idee wat zoiets kost in aanschaf, onderhoud etc..

Ik zal in het begin vooral een trailer huren. Mijn paardenbeest weegt 300kg en staat het liefste in een 1,5p.
Meer als 1100/1200 kilo zal er dan ook niet snel aan de haak hangen.
Maar ik reken graag ruim en houd ook graag over. Daarom wil ik 1500 kunnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:06

De G-klasse is eh... prijzig :P

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:02

Varekaj schreef:
De G-klasse is eh... prijzig :P

Dat ligt eraan. In de aanschaf valt het wel mee maar als je dan vervolgens niet handig bent, tja.......

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:37

Nant schreef:
niet ouder als 2008 / 2009 en rond de 11k

Nog een optie: Renault X-trail.



Of beter gezegd, X-trail in Renault jasje, de Koleos. Onbekend maakt onbemind dus voor een pomme et un oeuf op de kop te tikken