[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaritB

Berichten: 8935
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:56

C pony van 500 kg is wel veel, maar je kunt beter iets te veel schatten dan te weinig.

Wat voor gewicht heeft de BMW? dat is belangrijker om te weten, type motor ook :)

Had even snel gekeken en je hebt modellen die 1600 of 1800 of 2000 mogen trekken. in ieder geval genoeg voor jouw pony. Maar hun eigen gewicht is hoog, ik zag 2300 tmm.. dan heb je nog maar 1200 over om pony en trailer mee te mogen nemen met een B...

MaritB

Berichten: 8935
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:57

XRuby_SymmyX schreef:
Varekaj schreef:
Ik denk dat mijn "pony" van 1.40 (tinkerkruising) bijna evenveel zal wegen als mijn paard van 1.65.

In de wiki staat alles netjes opgesomd waar je naar moet kijken en welke sommetjes je moet maken. Of je nou een Clio voor je trailer wil hangen of een Hummer, de sommetjes en waardes waar je naar moet kijken blijven hetzelfde hoor.

TMM auto + TMM trailer = max. 3500
TMM trailer - ledig gewicht = laadvermogen

Wat je auto mag trekken is afhankelijk van type, bouwjaar, benzine/diesel, motorinhoud. Dat kan je terugvinden op de website van de RDW en op de papieren van de wagen in kwestie.
De waardes van de trailer kan je vaak zat terugvinden met wat goed zoeken via Google. Als je bij de producent zelf rondkijkt of de hoofdverdeler in NL kan je vaak zonder problemen een brochure vinden waar alles in staat of je kan ze via de post toegezonden krijgen. En verder staan ook daar de specificaties op het papier wat bij de aanhanger hoort.

Mijn Renault mégane MOCHT 1500 aan de trekhaak. Het is echter niet omdat dat rekentechnisch kan en mag volgens de wet voor een B-rijbewijs, dat dat ook een goed plan is. Het is niet omdat een wagen 1500 kan/mag trekken, dat ie dat ook vlotjes gaat doen met een levende en dus beweeglijke lading aan de trekhaak in een aanhangwagen met hoog zwaartepunt.
Maw, het is niet omdat je auto veilig en wel een grote zware caravan een berg op kan sleuren dat je datzelfde kunstje moet uithalen met een trailer met paard erop.

Edit: en als je je ingelezen had, dan zou je weten dat laadvermogen niet alleen gaat om het gewicht van je pony maar om gewicht pony + alle zooi die je meesleept in de trailer. Dus wat je pony weegt EN gewicht zadel EN tuig EN poetsbak EN hooinet EN tonnetje water EN emmertje eten en al de rest.



Bedankt voor de info ik vraag er gewoon bij meerdere mensen naar en raak de draad zoek. Gewicht zadel enz komt in de auto er bij. En de rest heb ik opzich niet nodig met een tussenpauze waar we water kunnen halen. Ik begrijp dat gewicht auto en trailer niet boven de 3500 mag komen maar ik begrijp niet wat het ledig gewicht is. Ja ik ben een dummie hierin. Jeb minstens 10 mensen hier iets over gevraagd. Mensen met een eigen stal en mensen die hoog rijden en les geven maar ik blijf het niet begrijpen. Ik ben aan de andere kant daarom ook aan het denken om ff langs een trailerzaak te rijden puur voor de informatie.

Ik hoopte hier op ervaring met een bmw x3 maarja.



Het gaat veel verder dan een type auto.. elk type heeft verschillende uitvoeringen... ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:58

XRuby_SymmyX schreef:
Een new forest c pony is wel ff wat zwaarder dan een belgisch trekpaard van 1.70 iemand met redelijke paardenkannis kan naar aanvang van het ras en de schofthoogte een redelijke schatting maken hoe zwaar de pony of het paard is.


Ahum, als ik dan toch even wat mag zeggen: Je vraagt de hulp van anderen, dan is het wel netjes om zelf zoveel mogelijk relevante informatie te geven. Anderen die je willen kunnen misschien wel bepaalde dingen inschatten of opzoeken, maar dan heb je toch sneller dat mensen zeggen "als jij er geen moeite voor wilt doen (of het zou zo overkomen), waarom ik dan wel?" ;)


Citaat:
ik begrijp niet wat het ledig gewicht is.


Ledig gewicht is het gewicht van een lege auto of aanhanger. Dat ligt lager dan het gewicht rijklaar, immer in de auto moet nog benzine, soms zitten er opties op zoals trekhaak enz. Bij een trailer wordt die vaak helemaal kaal ingewogen. Dan komt daar nog een rubber mat bij, eventueel tussenschot en/of zadelkamer. Vandaar de eerdere opmerking dat het leeggewicht op papier niet hetzelfde is als van een trailer zonder lading.

Belangrijkste wat je met een X3 en rijbewijs B in de gaten moet houden is die 3500 kg die de grens is om nog zonder E te mogen rijden. Gaat dus om maxima op papier, maakt niet uit of je alleen in de X3 zit en er een lege trailer achter hangt (zie ook wiki).
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 04-05-18 16:10, in het totaal 4 keer bewerkt

XRuby_SymmyX

Berichten: 1121
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:59

Rex_Rolfo schreef:
Whoeps, felle reacties. Zit vast onweer in de lucht :+

XRuby_SymmyX schreef:
Ik heb geen tijd om 367 paginas door te lezen. Ik heb gegoogeld hier op bokt maar kon er niks over vinden en aan dit antwoord heb ik nu ook niet zo veel he.

Dat is inderdaad lastig hoor, alle info staat in het topic maar het topic is ook vrij groot aan het worden. Lees je niet zomaar door tijdens één toiletzitting :D

Blijft dat je informatie te summier is om een goede reactie te geven. X3 is er in diverse uitvoeringen, paarden zijn dun of stevig, trailers verschillen ook.

Rijbewijs B: alléén het maximaal toegestane gewicht op papier telt. Of je leeg rijdt of tot de rand beladen is qua rijbewijs niet van belang: https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Is de X3 een goede trekauto? Over het algemeen: Ja. Voldoende eigen gewicht om veilig een flinke vracht achter te hangen, mag ook aardig wat trekken en afhankelijk van uitvoering voldoende tot ruim voldoende vermogen om ook wat over te hebben.
Zie https://www.autoweek.nl/autovergelijker/bmw/x3/


Dat voldoende eigen gewicht is ook een addertje onder het gras, samen met laadvermogen van de auto ligt de TMM niet zo heel laag. Dan hou je niet veel over voor de trailer als je per sé met B wilt rijden. TMM trailer kun je terug laten keuren maar de vraag is of je dan voldoende laadvermogen over houdt (leeggewicht trailer op papier is niet altijd het gewicht van een ongeladen gebruiksklare trailer)

Advies: E achter B halen. Is niet zo heel duur en de dingen die je tijdens de lessen leert kunnen je fouten en dus veel geld en ellende besparen.



Bedankt voor je heldere, begripvolle en duidelijke uitleg!

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:11

Oh crap, ik zit m'n posten te verklootviolen :Y)

Citaat:
Belangrijkste wat je met een X3 en rijbewijs B in de gaten moet houden is die 3500 kg die de grens is om nog zonder E te mogen rijden. Gaat dus om maxima op papier, maakt niet uit of je alleen in de X3 zit en er een lege trailer achter hangt (zie ook wiki).

Om even bij BMW te blijven, een willekeurige 320 (https://www.autoweek.nl/auto/83723/bmw-320i) mag 1700 kg trekken en omdat omdat deze een TMM van 2005 kg heeft kun je er een trailer met TMM 1495 kg (of 1490 om onder de 3500 te blijven) achter hangen.

Koop je een willekeurige trailer met TMM 1500 of 1600 kg dan kun je die tegen een paar tientjes kosten laten terugkeuren. Is een puur administratieve handeling. En dan hou je nog ruim genoeg laadvermogen over voor je New Forrest. Bij 1200 kg die bij een X3 nodig zou zijn is dat al veel krapper.

En een 320 rijdt denk ik een stuk minder duur dan een X3.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:18

Rex_Rolfo schreef:
Volgens autoweek zijn er in de loop van de jaren 172 uitvoeringen van de C4 gemaakt. Daarvan zullen er diverse het 1.6 liter blok hebben. Als je zelf op een rijtje zet
a) leeggewicht auto
b) vermogen auto
c) wat mag de auto trekken
d) wat is de maximale kogeldruk op de trekhaak

kun je denk ik een hele aardige inschatting maken. a) en b) niet zozeer vanwege wettelijke verplichtingen maar wel om voor jezelf in te schatten of de auto nog wat in te brengen heeft als de trailer met je paard erin achter de auto hangt.

Zie b.v. https://www.caravantrekker.nl/koopgids/ ... ewicht.php


Ja ik ben via caravan trekker op een C4 uitgekomen om iets te mogen trekken van zo'n 1500 kilo (ruim aangehouden), de C4 mag op papier 1500 kilo trekken. Gaat om een 2006 model (Ligne Business) Linkje naar Autoweek van mijn auto.

Waar vind ik de maximale kogeldruk? Is dat de voorasdruk? Die is 1000 kilo volgens Autoweek, maar ik weet niet hoe ik dat moet lezen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1121
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:27

Gewicht rijklaar 1930
Motor 3.0 diesel
204 pk
Aanhang geremd 2000

Misschien is dit duidelijker sorry

XRuby_SymmyX

Berichten: 1121
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:30

Rex_Rolfo schreef:
Oh crap, ik zit m'n posten te verklootviolen :Y)

Citaat:
Belangrijkste wat je met een X3 en rijbewijs B in de gaten moet houden is die 3500 kg die de grens is om nog zonder E te mogen rijden. Gaat dus om maxima op papier, maakt niet uit of je alleen in de X3 zit en er een lege trailer achter hangt (zie ook wiki).

Om even bij BMW te blijven, een willekeurige 320 (https://www.autoweek.nl/auto/83723/bmw-320i) mag 1700 kg trekken en omdat omdat deze een TMM van 2005 kg heeft kun je er een trailer met TMM 1495 kg (of 1490 om onder de 3500 te blijven) achter hangen.

Koop je een willekeurige trailer met TMM 1500 of 1600 kg dan kun je die tegen een paar tientjes kosten laten terugkeuren. Is een puur administratieve handeling. En dan hou je nog ruim genoeg laadvermogen over voor je New Forrest. Bij 1200 kg die bij een X3 nodig zou zijn is dat al veel krapper.

En een 320 rijdt denk ik een stuk minder duur dan een X3.


Super hier heb ik ook wat aan. Dat deze goedkoper is zou je bijna niet indenken. Zou er later ook een 2 paards trailer achter kunnen? Heb gelijk een printscreen gemaakt en het doorgestuurd naar mijn vriend.

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:35

Rena100 schreef:
Ja ik ben via caravan trekker op een C4 uitgekomen om iets te mogen trekken van zo'n 1500 kilo (ruim aangehouden), de C4 mag op papier 1500 kilo trekken. Gaat om een 2006 model (Ligne Business) Linkje naar Autoweek van mijn auto.

Waar vind ik de maximale kogeldruk? Is dat de voorasdruk? Die is 1000 kilo volgens Autoweek, maar ik weet niet hoe ik dat moet lezen.

1175 kg leeg en 110 pk, het houdt niet over met een (ruime) 1300 kg aan de haak maar mag wel. Ik ga bij gewicht uit van 700 voor de trailer zelf, zie mijn posten hierboven daarover. Wil je weten wat ie echt weegt zul je 'm op een weegbrug moeten zetten.

C4 is typisch een voorbeeld van een auto die in verhouding tot zijn eigen gewicht erg veel mag trekken. Of het dan ook verstandig is om ook richting dat maximale trekvermogen te gaan is een tweede.

Kogeldruk is het gewicht dat op de kogel van de trekhaak mag duwen. Dit hangt af van de auto maar ook van de geplaatste trekhaak (laagste bepaalt). Vandaar dat dit niet bij de algemene specificaties staat. Als het goed is heeft een auto met trekhaak een sticker onder de achterklep met daarop deze gegevens. Vuistregel is dat je voor een anderhalf paards 60-75 kg nodig hebt, voor een tweepaards 100 kg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:39

XRuby_SymmyX schreef:
Gewicht rijklaar 1930
Motor 3.0 diesel
204 pk
Aanhang geremd 2000

Misschien is dit duidelijker sorry

Wat je vooral nodig hebt bij de vraag of je zonder E mag rijden is de toegestane maximale massa (TMM)

XRuby_SymmyX schreef:
Super hier heb ik ook wat aan. Dat deze goedkoper is zou je bijna niet indenken. Zou er later ook een 2 paards trailer achter kunnen? Heb gelijk een printscreen gemaakt en het doorgestuurd naar mijn vriend.

is "deze" de 320 of de X3?
Hoe dan ook, achter beide kan een tweepaardstrailer. Bij de X3 met twee niet te zware paarden erin (ligt ook aan gewicht van de trailer zelf), bij de 320 met één paard of twee lichte pony's. Vanwege de TMM van een tweepaardstrailer heb je hierbij in de praktijk ALTIJD rijbewijs BE nodig

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:51

Rex_Rolfo schreef:
Rena100 schreef:
Ja ik ben via caravan trekker op een C4 uitgekomen om iets te mogen trekken van zo'n 1500 kilo (ruim aangehouden), de C4 mag op papier 1500 kilo trekken. Gaat om een 2006 model (Ligne Business) Linkje naar Autoweek van mijn auto.

Waar vind ik de maximale kogeldruk? Is dat de voorasdruk? Die is 1000 kilo volgens Autoweek, maar ik weet niet hoe ik dat moet lezen.

1175 kg leeg en 110 pk, het houdt niet over met een (ruime) 1300 kg aan de haak maar mag wel. Ik ga bij gewicht uit van 700 voor de trailer zelf, zie mijn posten hierboven daarover. Wil je weten wat ie echt weegt zul je 'm op een weegbrug moeten zetten.

C4 is typisch een voorbeeld van een auto die in verhouding tot zijn eigen gewicht erg veel mag trekken. Of het dan ook verstandig is om ook richting dat maximale trekvermogen te gaan is een tweede.



Kogeldruk is het gewicht dat op de kogel van de trekhaak mag duwen. Dit hangt af van de auto maar ook van de geplaatste trekhaak (laagste bepaalt). Vandaar dat dit niet bij de algemene specificaties staat. Als het goed is heeft een auto met trekhaak een sticker onder de achterklep met daarop deze gegevens. Vuistregel is dat je voor een anderhalf paards 60-75 kg nodig hebt, voor een tweepaards 100 kg.


Ik snap inderdaad dat je niet perse tot het maximale wil gaan, maar ik heb deze auto nu eenmaal en voor die paar ritjes die ik maak, zie ik het niet zitten om daar in mijn dagelijkse ritjes (naar werk en stal) nu heel veel meer voor te moeten betalen. Dat het eventueel wel kan vind ik een fijn idee, dat het niet veel overhoudt snap ik ook, maar voor af en toe en korte ritjes kan dit dus wel.

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:09

Waar kan ik informatie vinden over de zwakke punten van een bepaald merk/bouwjaar/versie? Ik zie echt door de sites het bos niet meer :=


Mijn Rexton begint een beetje kuren te vertonen. Ik moet/mag dus op zoek naar iets nieuws.
Mijn budget is momenteel klein < € 5.000,-.

Ik zoek iets dat minimaal 2500 kg kan trekken (en liever nog meer). Op grijs kenteken bij voorkeur. Met mijn schattige Rexton op geel kenteken ben ik gewend aan de € 530,- wegenbelasting per kwartaal, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden :+
Nu heb ik zelf een hoop leuke auto's zien langskomen.
Een Pajero en een Patrol bijv. Maar... in mijn gewenste budget kom ik natuurlijk een hoop troep en roestbakken tegen. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen superknappe bak. Ik wil gewoon iets dat net zo comfortabel is als mijn Rexton en met 2 vingers in de neus de mentrailer trekt ;) . En dat het zo'n 1-2 jaar uit houdt (tegen die tijd hoop ik weer wat meer gespaard te hebben om iets beters te kunnen kopen)
En daar heb ik dus een uitpluis-site voor nodig. Dan kan ik zelf de eerste schifting doen, voordat ik mijn garagehouder de 'echte' keuring laat doen.

Sjolvir

Berichten: 25342
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:32

assie schreef:
Waar kan ik informatie vinden over de zwakke punten van een bepaald merk/bouwjaar/versie? Ik zie echt door de sites het bos niet meer :=


Mijn Rexton begint een beetje kuren te vertonen. Ik moet/mag dus op zoek naar iets nieuws.
Mijn budget is momenteel klein < € 5.000,-.

Ik zoek iets dat minimaal 2500 kg kan trekken (en liever nog meer). Op grijs kenteken bij voorkeur. Met mijn schattige Rexton op geel kenteken ben ik gewend aan de € 530,- wegenbelasting per kwartaal, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden :+
Nu heb ik zelf een hoop leuke auto's zien langskomen.
Een Pajero en een Patrol bijv. Maar... in mijn gewenste budget kom ik natuurlijk een hoop troep en roestbakken tegen. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen superknappe bak. Ik wil gewoon iets dat net zo comfortabel is als mijn Rexton en met 2 vingers in de neus de mentrailer trekt ;) . En dat het zo'n 1-2 jaar uit houdt (tegen die tijd hoop ik weer wat meer gespaard te hebben om iets beters te kunnen kopen)
En daar heb ik dus een uitpluis-site voor nodig. Dan kan ik zelf de eerste schifting doen, voordat ik mijn garagehouder de 'echte' keuring laat doen.


Oef.. met jouw budget, sterkte, mijn Rexton is nu weg sinds paar wkn, maar heb me suf gezocht naar iets anders dat zoveel kon trekken (ja, ook mentrailer :+ ) en betaalbaar was en ik had groter budget als dat jij hebt.....

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:43

Je komt wat tegen onderweg...Afbeelding

cissy

Berichten: 20289
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:46

Lekker gefabriceerd, voor fietsendrager met kleuterfietsjes misschien nog handig maar geen trailer.

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:50

Sjolvir schreef:
assie schreef:
Waar kan ik informatie vinden over de zwakke punten van een bepaald merk/bouwjaar/versie? Ik zie echt door de sites het bos niet meer :=


Mijn Rexton begint een beetje kuren te vertonen. Ik moet/mag dus op zoek naar iets nieuws.
Mijn budget is momenteel klein < € 5.000,-.

Ik zoek iets dat minimaal 2500 kg kan trekken (en liever nog meer). Op grijs kenteken bij voorkeur. Met mijn schattige Rexton op geel kenteken ben ik gewend aan de € 530,- wegenbelasting per kwartaal, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden :+
Nu heb ik zelf een hoop leuke auto's zien langskomen.
Een Pajero en een Patrol bijv. Maar... in mijn gewenste budget kom ik natuurlijk een hoop troep en roestbakken tegen. Dat vind ik niet erg. Ik hoef geen superknappe bak. Ik wil gewoon iets dat net zo comfortabel is als mijn Rexton en met 2 vingers in de neus de mentrailer trekt ;) . En dat het zo'n 1-2 jaar uit houdt (tegen die tijd hoop ik weer wat meer gespaard te hebben om iets beters te kunnen kopen)
En daar heb ik dus een uitpluis-site voor nodig. Dan kan ik zelf de eerste schifting doen, voordat ik mijn garagehouder de 'echte' keuring laat doen.


Oef.. met jouw budget, sterkte, mijn Rexton is nu weg sinds paar wkn, maar heb me suf gezocht naar iets anders dat zoveel kon trekken (ja, ook mentrailer :+ ) en betaalbaar was en ik had groter budget als dat jij hebt.....

I know hoor. Ik ben me heel bewust van de (on)mogelijkheden van mijn budget. Maar dat is juist de uitdaging toch :+ ??
Mijn eerste autootje, een Nissan Micra voor 220 euro heeft me ook ruim 3 jaar lang overal heen gebracht zonder echte kuren. Dat legt de lat wel hoog he O:) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:03

Ik heb een oude roestige pajero die 2800 mag trekken, 2,5 diesel uit 1997 2 jaar terug op de kop getikt net onder jouw budget. Had amper 135000 op de teller. Rijdt nog steeds heerlijk, trekt mijn ifor met gemak. Staat op grijs kenteken in België en betaal 127/jaar aan wegenbelasting hier met die auto.

Van mij mag ie nog heel lang mijn maatje blijven. Helaas vrees ik dat ie niet meer door de apk komt in juli met alle roest ;(

ikke

Berichten: 38762
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:04

Varekaj schreef:
Ik heb een oude roestige pajero die 2800 mag trekken, 2,5 diesel uit 1997 2 jaar terug op de kop getikt net onder jouw budget. Had amper 135000 op de teller. Rijdt nog steeds heerlijk, trekt mijn ifor met gemak. Staat op grijs kenteken in België en betaal 127/jaar aan wegenbelasting hier met die auto.

Van mij mag ie nog heel lang mijn maatje blijven. Helaas vrees ik dat ie niet meer door de apk komt in juli met alle roest ;(

Men neme een lasapparaat, een vierkante meter plaatstaal, een knipmachine en los op al die plekken :D

Ik liet de buurman de doorgeroeste plekken van onze Tex zijn (de RRC) en die schreef 'm gelijk af. Joh, voor 250 euro twee nieuwe wings weekje prutswerk en klaar is ie weer (nou dat weekje tijd nog......)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:16

Stiefpaps heeft cursus lassen gedaan, is automechanieker, houdt van prutsen aan mijn bakkie en heeft een werkput in de garage. Kans is inderdaad groot dat hij in juni er wat aan gaat knutselen :))

En anders kijken we wel rond voor een nieuw bakkie.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:21

Denk dat je goedkoper af bent met wat lassen

vidya

Berichten: 348
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:40

Ik ben me aan het inlezen of ik een 1,5 paards zou kunnen trekken.

Auto : ford focus ecoboost 125 pk
Trekvermogen: 1200 kg
Ledig gewicht auto :1260 kg

Paard : tinker van 1.55, normaal postuur, gewicht onbekend.

Ik moet nog een trekhaak laten plaatsen, maar dan moet het allemaal wel kunnen natuurlijk. Hebben jullie advies voor een lichte betaalbare trailer, of zal ik hier niet aan beginnen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:40

Ik ben bang dat je met een Tinker van 1,55 over de 1200 kg heen gaat. Of in elk geval erg dicht op de grens zit.

Een trailer weegt 650-700 kg. Afhankelijk van bouw en bespiering zal je paard op 520-560 kg zitten.

Wegen is weten, gokken is brokken ;)

Wijslander

Berichten: 5903
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:59

Een korte vraag tussendoor: 7 of 13-polige stekker voor de trailer?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:43

Wat is je achterliggende vraag Wijslander? Die kunnen namelijk beide worden gebruikt. Als je op je auto een andere aansluiting hebt dan op je trailer dan kun je daarvoor een adapter/verloopstekker gebruiken. Zijn voor een paar euro te koop.

Rex_Rolfo

Berichten: 5534
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:48

Eensch met Popke. Adapter is een tientje en handig in gebruik. Wij hebben 13 op auto en 7 op trailer. Met een verloopstukje die je op de stekkerdoos van de auto zet. Simpel.

Afbeelding