Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rex_Rolfo schreef:Gisteren op de radio: de actieradius, beschikbaarheid van laadpalen en de tijd nodig voor laden maakt het lastig om met een electrische auto op vakantie te gaan. Vraag aan eigenaar "hoe doet u dat". Antwoord "we gaan met het vliegtuig op vakantie". Weg eventuele milieuwinst
Sizzle schreef:Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf
cissy schreef:Ach je hebt nog tot zondag... (en nee, ik ben niet aardig)
Persoonlijk vind ik dat je je best mag inlezen in de regeltjes als je je beste vriendje (je paard dus) wilt gaan vervoeren.
Better safe than sorry.
XRuby_SymmyX schreef:cissy schreef:Ach je hebt nog tot zondag... (en nee, ik ben niet aardig)
Persoonlijk vind ik dat je je best mag inlezen in de regeltjes als je je beste vriendje (je paard dus) wilt gaan vervoeren.
Better safe than sorry.
Oja weet jij wat ik daarvoor allemaal gedaan heb dan? Hoe lang ik al bezig ben en allerlei mensen er iets over vraag en zelfs advertenties bel van trailers om aan meer informatie te komen niet eens om die trailer te kopen.
Toevallig zie ik hier dezelfde berichtjes met vragen naar ervaringen van een bepaalde auto met een trailer. Ik vraag ook om een bepaalde auto!!!!
XRuby_SymmyX schreef:Ik heb geen tijd om 367 paginas door te lezen. Ik heb gegoogeld hier op bokt maar kon er niks over vinden en aan dit antwoord heb ik nu ook niet zo veel he.
palousa_boy schreef:Mijn "pony" is 1.62 maar dat zegt niets over het gewicht van dat beest, laat staan over het gewicht van de trailer die jullie hebben, noch over welke specificaties de betreffende auto heeft..
Citaat:Oja weet jij wat ik daarvoor allemaal gedaan heb dan? Hoe lang ik al bezig ben en allerlei mensen er iets over vraag en zelfs advertenties bel van trailers om aan meer informatie te komen niet eens om die trailer te kopen.
Toevallig zie ik hier dezelfde berichtjes met vragen naar ervaringen van een bepaalde auto met een trailer. Ik vraag ook om een bepaalde auto!!!!
Varekaj schreef:Ik denk dat mijn "pony" van 1.40 (tinkerkruising) bijna evenveel zal wegen als mijn paard van 1.65.
In de wiki staat alles netjes opgesomd waar je naar moet kijken en welke sommetjes je moet maken. Of je nou een Clio voor je trailer wil hangen of een Hummer, de sommetjes en waardes waar je naar moet kijken blijven hetzelfde hoor.
TMM auto + TMM trailer = max. 3500
TMM trailer - ledig gewicht = laadvermogen
Wat je auto mag trekken is afhankelijk van type, bouwjaar, benzine/diesel, motorinhoud. Dat kan je terugvinden op de website van de RDW en op de papieren van de wagen in kwestie.
De waardes van de trailer kan je vaak zat terugvinden met wat goed zoeken via Google. Als je bij de producent zelf rondkijkt of de hoofdverdeler in NL kan je vaak zonder problemen een brochure vinden waar alles in staat of je kan ze via de post toegezonden krijgen. En verder staan ook daar de specificaties op het papier wat bij de aanhanger hoort.
Mijn Renault mégane MOCHT 1500 aan de trekhaak. Het is echter niet omdat dat rekentechnisch kan en mag volgens de wet voor een B-rijbewijs, dat dat ook een goed plan is. Het is niet omdat een wagen 1500 kan/mag trekken, dat ie dat ook vlotjes gaat doen met een levende en dus beweeglijke lading aan de trekhaak in een aanhangwagen met hoog zwaartepunt.
Maw, het is niet omdat je auto veilig en wel een grote zware caravan een berg op kan sleuren dat je datzelfde kunstje moet uithalen met een trailer met paard erop.
Edit: en als je je ingelezen had, dan zou je weten dat laadvermogen niet alleen gaat om het gewicht van je pony maar om gewicht pony + alle zooi die je meesleept in de trailer. Dus wat je pony weegt EN gewicht zadel EN tuig EN poetsbak EN hooinet EN tonnetje water EN emmertje eten en al de rest.