[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:53

In geval van B moet de trailer worden teruggekeurd naar 1500 kg. Deze Golf Plus heeft (als ik het goed opgezocht heb) een TMM van 2000 kg en de Atec 1600 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:23

Rex_Rolfo schreef:
In geval van B moet de trailer worden teruggekeurd naar 1500 kg. Deze Golf Plus heeft (als ik het goed opgezocht heb) een TMM van 2000 kg en de Atec 1600 kg.

You got the point :+ Daarom vroeg ik het dus.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:46

Varekaj schreef:
@ carika: wil je de combi met B rijden of met BE?

Volgens mij bedoel je Ferera.
Ik rij met BE.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:22

By the way, je noemde nog de DSG versnellingsbak. Prachtige techniek als ie het doet, schijnt wel relatief vaak problemen te hebben. Maar in geval van lease zal dat op het bordje van de maatschappij komen, niet rijder.

Heb me trouwens niet ingelezen of er verschillende generaties DSG zijn en of er verschillen in betrouwbaarheid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:58

Rex_Rolfo schreef:
Gisteren op de radio: de actieradius, beschikbaarheid van laadpalen en de tijd nodig voor laden maakt het lastig om met een electrische auto op vakantie te gaan. Vraag aan eigenaar "hoe doet u dat". Antwoord "we gaan met het vliegtuig op vakantie". Weg eventuele milieuwinst -O-

Ik weet niet wat voor auto die eigenaar heeft, maar wij gaan gewoon met de Tesla hoor... Gratis. Van supercharger naar supercharger zonder ook maar een cent te betalen.
Dus die meneer doet iets flink fout.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:36

Bij onze leasemaatschappij kun je voor de vakantie evt. Een andere auto op brandstof krijgen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:14

Mijn vader heeft BE. En de trailer is al teruggekeurd naar 1500 kg :). Bedankt voor de antwoorden!

cissy

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:50

BE en terugkeuren is niet nodig en zonde van je laadvermogen.

muurbloempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 04:21

Hoi hoi, ik heb een vraagje, misschien staat het wel ergens in het topic maar kan niet alles terug lezen.

Welke auto kan 1600 of 1800 kg trekken?
Wil liefst een auto van rond 2 a 3 jaar oud hebben jullie enig idee?
zie veel auto's kunnen maar 1500 kg trekken maar denk met een trailer van 765kg en een groot paard dat net niet kan

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:20

Op http://www.autoweek.nl kun je de specificaties en (trek)gewichten van een model opzoeken, bij caravantrekker kun je een lijst maken van modellen die een bepaald gewicht mogen trekken. Handig om een idee te krijgen.

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Eventueel "Tot maximaal aanbevolen gewicht" omzetten naar "Tot maximaal trekgewicht". Voor het geval dat je zelf wilt beslissen wat jij goed genoeg vindt ipv dat door die site laat doen ;)

Ook een handige lijst:
Sizzle schreef:
Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:43

Hey,

Ik en mijn vriend gaan zondag naar een bmw x3 kijken speciaal om er een trailer voor te hebben. Nu vroeg ik mij dus af of dat wel een geschikte auto is en of je met een bmw x3 een 1.5 paards trailer mag trekken met een b rijbewijs. Mijn pony is 1.37,5 een new forest.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:50

Heb je het topic door gelezen? :) daar staat alle info al in :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:15

Rijbewijs B - BE staat ook perfect in de Bokt wiki

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:42

MaritB schreef:
Heb je het topic door gelezen? :) daar staat alle info al in :)

Ik heb geen tijd om 367 paginas door te lezen. Ik heb gegoogeld hier op bokt maar kon er niks over vinden en aan dit antwoord heb ik nu ook niet zo veel he.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:58

Ach je hebt nog tot zondag... (en nee, ik ben niet aardig)

Persoonlijk vind ik dat je je best mag inlezen in de regeltjes als je je beste vriendje (je paard dus) wilt gaan vervoeren.
Better safe than sorry.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:02

cissy schreef:

Persoonlijk vind ik dat je je best mag inlezen in de regeltjes als je je beste vriendje (je paard dus) wilt gaan vervoeren.
Better safe than sorry.

Oja weet jij wat ik daarvoor allemaal gedaan heb dan? Hoe lang ik al bezig ben en allerlei mensen er iets over vraag en zelfs advertenties bel van trailers om aan meer informatie te komen niet eens om die trailer te kopen.

Toevallig zie ik hier dezelfde berichtjes met vragen naar ervaringen van een bepaalde auto met een trailer. Ik vraag ook om een bepaalde auto!!!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:05

Mijn "pony" is 1.62 maar dat zegt niets over het gewicht van dat beest, laat staan over het gewicht van de trailer die jullie hebben, noch over welke specificaties de betreffende auto heeft..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:16

XRuby_SymmyX schreef:
cissy schreef:

Better safe than sorry.

Oja weet jij wat ik daarvoor allemaal gedaan heb dan? Hoe lang ik al bezig ben en allerlei mensen er iets over vraag en zelfs advertenties bel van trailers om aan meer informatie te komen niet eens om die trailer te kopen.

Toevallig zie ik hier dezelfde berichtjes met vragen naar ervaringen van een bepaalde auto met een trailer. Ik vraag ook om een bepaalde auto!!!!

De info die je geeft is niet geheel relevant of compleet dat getuigt niet van veel inlezen.

BMW x3.. motor? bouwjaar? MTM
Pony van 1.37?? Wat voor een gewicht?

Wat voor trailer heb je? Gewogen? MTM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:04

Ik denk dat mijn "pony" van 1.40 (tinkerkruising) bijna evenveel zal wegen als mijn paard van 1.65.

In de wiki staat alles netjes opgesomd waar je naar moet kijken en welke sommetjes je moet maken. Of je nou een Clio voor je trailer wil hangen of een Hummer, de sommetjes en waardes waar je naar moet kijken blijven hetzelfde hoor.

TMM auto + TMM trailer = max. 3500
TMM trailer - ledig gewicht = laadvermogen

Wat je auto mag trekken is afhankelijk van type, bouwjaar, benzine/diesel, motorinhoud. Dat kan je terugvinden op de website van de RDW en op de papieren van de wagen in kwestie.
De waardes van de trailer kan je vaak zat terugvinden met wat goed zoeken via Google. Als je bij de producent zelf rondkijkt of de hoofdverdeler in NL kan je vaak zonder problemen een brochure vinden waar alles in staat of je kan ze via de post toegezonden krijgen. En verder staan ook daar de specificaties op het papier wat bij de aanhanger hoort.

Mijn Renault mégane MOCHT 1500 aan de trekhaak. Het is echter niet omdat dat rekentechnisch kan en mag volgens de wet voor een B-rijbewijs, dat dat ook een goed plan is. Het is niet omdat een wagen 1500 kan/mag trekken, dat ie dat ook vlotjes gaat doen met een levende en dus beweeglijke lading aan de trekhaak in een aanhangwagen met hoog zwaartepunt.
Maw, het is niet omdat je auto veilig en wel een grote zware caravan een berg op kan sleuren dat je datzelfde kunstje moet uithalen met een trailer met paard erop.

Edit: en als je je ingelezen had, dan zou je weten dat laadvermogen niet alleen gaat om het gewicht van je pony maar om gewicht pony + alle zooi die je meesleept in de trailer. Dus wat je pony weegt EN gewicht zadel EN tuig EN poetsbak EN hooinet EN tonnetje water EN emmertje eten en al de rest.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:48

Whoeps, felle reacties. Zit vast onweer in de lucht :+

XRuby_SymmyX schreef:
Ik heb geen tijd om 367 paginas door te lezen. Ik heb gegoogeld hier op bokt maar kon er niks over vinden en aan dit antwoord heb ik nu ook niet zo veel he.

Dat is inderdaad lastig hoor, alle info staat in het topic maar het topic is ook vrij groot aan het worden. Lees je niet zomaar door tijdens één toiletzitting :D

Blijft dat je informatie te summier is om een goede reactie te geven. X3 is er in diverse uitvoeringen, paarden zijn dun of stevig, trailers verschillen ook.

Rijbewijs B: alléén het maximaal toegestane gewicht op papier telt. Of je leeg rijdt of tot de rand beladen is qua rijbewijs niet van belang: https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Is de X3 een goede trekauto? Over het algemeen: Ja. Voldoende eigen gewicht om veilig een flinke vracht achter te hangen, mag ook aardig wat trekken en afhankelijk van uitvoering voldoende tot ruim voldoende vermogen om ook wat over te hebben.
Zie https://www.autoweek.nl/autovergelijker/bmw/x3/

Dat voldoende eigen gewicht is ook een addertje onder het gras, samen met laadvermogen van de auto ligt de TMM niet zo heel laag. Dan hou je niet veel over voor de trailer als je per sé met B wilt rijden. TMM trailer kun je terug laten keuren maar de vraag is of je dan voldoende laadvermogen over houdt (leeggewicht trailer op papier is niet altijd het gewicht van een ongeladen gebruiksklare trailer)

Advies: E achter B halen. Is niet zo heel duur en de dingen die je tijdens de lessen leert kunnen je fouten en dus veel geld en ellende besparen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:29

Ik had mijn vraag ook al eerder gesteld, maar is het te doen om met een citroën C4 (1.6 16v) een 1,5 paards trailer te trekken? (trailer weeg zo'n 600 en mijn paard ook denk ik). Ik zal niet vaak weg gaan, wellicht 1x per week 1,5 kilometer verderop (daar zit de vereniging). En af en toe misschien iets verder weg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:37

Volgens autoweek zijn er in de loop van de jaren 172 uitvoeringen van de C4 gemaakt. Daarvan zullen er diverse het 1.6 liter blok hebben. Als je zelf op een rijtje zet
a) leeggewicht auto
b) vermogen auto
c) wat mag de auto trekken
d) wat is de maximale kogeldruk op de trekhaak

kun je denk ik een hele aardige inschatting maken. a) en b) niet zozeer vanwege wettelijke verplichtingen maar wel om voor jezelf in te schatten of de auto nog wat in te brengen heeft als de trailer met je paard erin achter de auto hangt.

Zie b.v. https://www.caravantrekker.nl/koopgids/ ... ewicht.php

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:40

palousa_boy schreef:
Mijn "pony" is 1.62 maar dat zegt niets over het gewicht van dat beest, laat staan over het gewicht van de trailer die jullie hebben, noch over welke specificaties de betreffende auto heeft..

Een new forest c pony is wel ff wat zwaarder dan een belgisch trekpaard van 1.70 iemand met redelijke paardenkannis kan naar aanvang van het ras en de schofthoogte een redelijke schatting maken hoe zwaar de pony of het paard is.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:45

Citaat:

De info die je geeft is niet geheel relevant of compleet dat getuigt niet van veel inlezen.

BMW x3.. motor? bouwjaar? MTM
Pony van 1.37?? Wat voor een gewicht?

Wat voor trailer heb je? Gewogen? MTM?[/quote]

Een new forest van 1.37 weegt zo rond de 500kg schat ik

Wij gaan een 1.5 paards trailer huren. BMW uit 2004. Straks kopen wij een bmw x3 maar blijkt het tovh niet te kunnen. Ja dan zit je daar voor niks met je bmw. :/

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:53

Varekaj schreef:
Ik denk dat mijn "pony" van 1.40 (tinkerkruising) bijna evenveel zal wegen als mijn paard van 1.65.

In de wiki staat alles netjes opgesomd waar je naar moet kijken en welke sommetjes je moet maken. Of je nou een Clio voor je trailer wil hangen of een Hummer, de sommetjes en waardes waar je naar moet kijken blijven hetzelfde hoor.

TMM auto + TMM trailer = max. 3500
TMM trailer - ledig gewicht = laadvermogen

Wat je auto mag trekken is afhankelijk van type, bouwjaar, benzine/diesel, motorinhoud. Dat kan je terugvinden op de website van de RDW en op de papieren van de wagen in kwestie.
De waardes van de trailer kan je vaak zat terugvinden met wat goed zoeken via Google. Als je bij de producent zelf rondkijkt of de hoofdverdeler in NL kan je vaak zonder problemen een brochure vinden waar alles in staat of je kan ze via de post toegezonden krijgen. En verder staan ook daar de specificaties op het papier wat bij de aanhanger hoort.

Mijn Renault mégane MOCHT 1500 aan de trekhaak. Het is echter niet omdat dat rekentechnisch kan en mag volgens de wet voor een B-rijbewijs, dat dat ook een goed plan is. Het is niet omdat een wagen 1500 kan/mag trekken, dat ie dat ook vlotjes gaat doen met een levende en dus beweeglijke lading aan de trekhaak in een aanhangwagen met hoog zwaartepunt.
Maw, het is niet omdat je auto veilig en wel een grote zware caravan een berg op kan sleuren dat je datzelfde kunstje moet uithalen met een trailer met paard erop.

Edit: en als je je ingelezen had, dan zou je weten dat laadvermogen niet alleen gaat om het gewicht van je pony maar om gewicht pony + alle zooi die je meesleept in de trailer. Dus wat je pony weegt EN gewicht zadel EN tuig EN poetsbak EN hooinet EN tonnetje water EN emmertje eten en al de rest.

Bedankt voor de info ik vraag er gewoon bij meerdere mensen naar en raak de draad zoek. Gewicht zadel enz komt in de auto er bij. En de rest heb ik opzich niet nodig met een tussenpauze waar we water kunnen halen. Ik begrijp dat gewicht auto en trailer niet boven de 3500 mag komen maar ik begrijp niet wat het ledig gewicht is. Ja ik ben een dummie hierin. Jeb minstens 10 mensen hier iets over gevraagd. Mensen met een eigen stal en mensen die hoog rijden en les geven maar ik blijf het niet begrijpen. Ik ben aan de andere kant daarom ook aan het denken om ff langs een trailerzaak te rijden puur voor de informatie.

Ik hoopte hier op ervaring met een bmw x3 maarja.