[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:20

Chasey schreef:
Ik heb ondertussen even gekeken wat de winterstand is. Voorkomt slippen bij wegrijden met gladheid. Alleen dan te gebruiken en niet tijdens het rijden.
Sportstand is volgens de ANWB site niet noodzakelijk op een vlakke weg als je een caravan trekt. In dit geval dan de trailer.
Denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen wordt wat fijn is :D

De ANWB hoeft de nieuwe drijfstanglagers niet te betalen........

s0173957

Berichten: 5563
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:31


cissy

Berichten: 20290
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:18

Maar geen B rijbewijs.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:27

ikke schreef:
Chasey schreef:
Ik heb ondertussen even gekeken wat de winterstand is. Voorkomt slippen bij wegrijden met gladheid. Alleen dan te gebruiken en niet tijdens het rijden.
Sportstand is volgens de ANWB site niet noodzakelijk op een vlakke weg als je een caravan trekt. In dit geval dan de trailer.
Denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen wordt wat fijn is :D

De ANWB hoeft de nieuwe drijfstanglagers niet te betalen........

Wat raad je aan?

Ik heb net zonder trailer gereden. Hij schakelt vrij snel over en rijdt laag in toeren. Gewoon sportstand gebruiken met trailer dus?

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:14

Uhu, en niet bang zijn om manueel te schakelen.

s0173957

Berichten: 5563
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:47

cissy schreef:
Maar geen B rijbewijs.


En dan?
Ik had m'n C als ik net 19 was... véél makkelijker dan B, laat staan B-E.

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:41


cissy

Berichten: 20290
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:02

s0173957 schreef:
cissy schreef:
Maar geen B rijbewijs.


En dan?
Ik had m'n C als ik net 19 was... véél makkelijker dan B, laat staan B-E.

Omdat jij zei dat er 'nou eindelijk' eens een vrachtwagen is waar echt twee paarden op kunnen. Dat is bij C wagens geen issue, die zijn er genoeg. Gaat om de B gebakjes die vrijwel nooit twee paarden mogen laden.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2199
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:06

Ik heb zowat het halve topic doorgespit maar ben nog niet de auto tegen gekomen wat geschikt zou zijn. Misschien hebben jullie ideeen?

- Ik heb mijn BE en veel jaren en km’s rijervaring met trailers ook door weilanden, modder ed.
- Tweepaardstrailer (850 kilo) met 1 klein paard (480/500 kilo) of met goederen (4/500 kilo) wordt gemiddeld 1x 6 weken gebruikt voor 100km op en af. Auto moet dus minimaal 1500 kilo kunnen trekken.
- 4x4 niet nodig, zijn alleen verharde wegen.
- Grootste gedeelte van de tijd wordt de auto (zonder trailer) gebruikt voor korte stukjes
- Niet te lang / groot ivm parkeren
- 4 persoons, grote kofferbak zou fijn zijn
- Benzine
- Zuinig en niet te hoog in wegenbelasting
- Betrouwbaar
- Jonge tweedehands

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:41

L_Ruiterhuis schreef:
Ik heb zowat het halve topic doorgespit maar ben nog niet de auto tegen gekomen wat geschikt zou zijn. Misschien hebben jullie ideeen?

- Ik heb mijn BE en veel jaren en km’s rijervaring met trailers ook door weilanden, modder ed.
- Tweepaardstrailer (850 kilo) met 1 klein paard (480/500 kilo) of met goederen (4/500 kilo) wordt gemiddeld 1x 6 weken gebruikt voor 100km op en af. Auto moet dus minimaal 1500 kilo kunnen trekken.
- 4x4 niet nodig, zijn alleen verharde wegen.
- Grootste gedeelte van de tijd wordt de auto (zonder trailer) gebruikt voor korte stukjes
- Niet te lang / groot ivm parkeren
- 4 persoons, grote kofferbak zou fijn zijn
- Benzine
- Zuinig en niet te hoog in wegenbelasting
- Betrouwbaar
- Jonge tweedehands

Ehm, ik zie hier toch een ernstig pijnpunt:
Niet te groot maar geschikt voor 4 personen en een grote kofferbak.
Benzine en zuinig, i.c.m. een flink trekgewicht? Definieer zuinig.......

Dan zul je concessies moeten doen en kom je al snel tot de conclusie dat je gewoon een wat groter gemotoriseerde middenklasser zoekt.
Die zijn hier al met regelmaat genoemd en heten VW Passat, Ford Mondeo, Wellicht een Volvo V60 en nog zo een kudde van dat spul dat door elke fabrikant in meer of minder fraaie verschijning in het straatbeeld wordt gepleurd.

Laat ik eens lekker out of the box zijn: Saab 900 cabrio! Te kust en te keur te koop; kan en mag trekken wat jij wil, redelijk zuinig, wellicht iets te oud naar jouw opvattingen, maar je maakt er wel de blits mee }:)

L_Ruiterhuis

Berichten: 2199
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:28

ikke schreef:
L_Ruiterhuis schreef:
Ik heb zowat het halve topic doorgespit maar ben nog niet de auto tegen gekomen wat geschikt zou zijn. Misschien hebben jullie ideeen?

- Ik heb mijn BE en veel jaren en km’s rijervaring met trailers ook door weilanden, modder ed.
- Tweepaardstrailer (850 kilo) met 1 klein paard (480/500 kilo) of met goederen (4/500 kilo) wordt gemiddeld 1x 6 weken gebruikt voor 100km op en af. Auto moet dus minimaal 1500 kilo kunnen trekken.
- 4x4 niet nodig, zijn alleen verharde wegen.
- Grootste gedeelte van de tijd wordt de auto (zonder trailer) gebruikt voor korte stukjes
- Niet te lang / groot ivm parkeren
- 4 persoons, grote kofferbak zou fijn zijn
- Benzine
- Zuinig en niet te hoog in wegenbelasting
- Betrouwbaar
- Jonge tweedehands

Ehm, ik zie hier toch een ernstig pijnpunt:
Niet te groot maar geschikt voor 4 personen en een grote kofferbak.
Benzine en zuinig, i.c.m. een flink trekgewicht? Definieer zuinig.......

Dan zul je concessies moeten doen en kom je al snel tot de conclusie dat je gewoon een wat groter gemotoriseerde middenklasser zoekt.
Die zijn hier al met regelmaat genoemd en heten VW Passat, Ford Mondeo, Wellicht een Volvo V60 en nog zo een kudde van dat spul dat door elke fabrikant in meer of minder fraaie verschijning in het straatbeeld wordt gepleurd.

Laat ik eens lekker out of the box zijn: Saab 900 cabrio! Te kust en te keur te koop; kan en mag trekken wat jij wil, redelijk zuinig, wellicht iets te oud naar jouw opvattingen, maar je maakt er wel de blits mee }:)


Dankjewel voor je reactie Ikke.
Haha een cabrio met trailer erachter dan weet ik wel zeker dat iedereen even kijkt als ik langs rij :+ :D

Ik heb vroeger een Ford Maverick gehad, prima trekauto ook in de modder maar het gezegde was “Ford” = Ford onderdelen roesten dagelijks. Daar was mijn maverick helaas geen uitzondering op, en ook de mondeo’s van nog geen 4 jaar oud ed van kennissen. Geen idee of dat nog steeds zo is maar maakt me wel huiverig voor opnieuw een Ford.

Een middenklasser is inderdaad wat ik zoek.
Ik zoek een betrouwbare auto, die zo zuinig mogelijk is (zonder trailer) gezien ik hem meer zo gebruik dan voor de trailer. Er hoeven geen 4 personen in, zal hem meestal alleen gebruiken maar bedoelde ermee geen lichte vracht, dus een achterbank is voldoende ;-) . Een grote kofferbak zou fijn zijn maar is geen must, vrijwel alle auto’s zullen al een grotere koffer hebben dan mijn huidige kleine auto.

Misschien niet onbelangrijk maar het moet een automaat zijn.

En ik heb geen idee wat goede betrouwbare auto’s zijn in de middenklasse. Mijn vader zweert bij de Mazda CX5 en heeft met verschillende Huyandai’s juist weer slechtere ervaringen. Zelf vind ik de Volkswagen Tiguan fijn rijden maar is best wel een grote auto. De Toyota Rav4 is dan al weer wat compacter. Van de Volkswagen Passat is de gewone uitvoering niet wat ik zoek door de kofferbak en de station zou weer erg groot/lang worden. Naar de Volvo ga ik eens kijken, mocht je nog andere ideeen hebben dan hoor ik ze graag.

Rex_Rolfo

Berichten: 5535
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:57

Kijk ook eens naar de Mazda 6, ook zo'n auto in het rijtje Passat, Mondeo enz

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:07

Rex_Rolfo schreef:
Kijk ook eens naar de Mazda 6, ook zo'n auto in het rijtje Passat, Mondeo enz

Heeft onze stalhouder ook maar die is in zijn uitvoering wat krapjes in het trekgewicht. Voor de rest hoor ik weinig klachten over zijn auto.

Een wat pittiger gemotoriseerde Golf zou ook prima in het rijtje passen. Opel Insignia zou het ook moeten kunnen, maar om de een of andere reden is die niet zo populair.

Rex_Rolfo

Berichten: 5535
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:50

Insignia is loeizwaar dus duur in mrb. Bij elke auto geldt: kies er een met een flinke motor. Zo'n instapblokje is leuk als je alleen rijdt, met het gewicht van een tweede auto aan de haak moet er genoeg kracht in het vooronder liggen.

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:26

Rex_Rolfo schreef:
Insignia is loeizwaar dus duur in mrb. Bij elke auto geldt: kies er een met een flinke motor. Zo'n instapblokje is leuk als je alleen rijdt, met het gewicht van een tweede auto aan de haak moet er genoeg kracht in het vooronder liggen.

Hhmm, soort van hetzelfde verhaal als de Renault Avantime dus. Dat vind ik nog steeds een mooie auto, maar aan 2000kg leeg weegt ie net zo veel als de Range Rover!

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:52

Maar dan heb je wel wat zwaars voor je trailer, wat een hoop voordelen heeft.
:D

In het verleden hebben we James (haflinger) voor nood moeten vervoeren met een 1900 diesel (zonder turbo). Auto mocht het spul trekken op papier. Maar of dat in de praktrijk zo verstandig was?
Wat zal die auto zelf gewogen hebben? Ik denk 1000 kilo dan houdt het wel op. En dan hangt er (in ons geval) 1100 kilo achter.
Zonder ABS, standaard schijfjes voor en trommeltjes achter. Nee, dat is niet slim. Was ook eens en nooit weer. Het is goed gegaan hoor, we kwamen ook prima over. Maar je merkte aan alles dat het too much was voor die auto. Nee dan wil je echt niet in een nood situatie komen ofzo.
Dus niet kijken wat hij op papier mag, maar wat ie aan kan in de praktijk.

Ikzelf heb ik nu een coupé (lekker handig met zadel! opbergen :') ) Deze is ook wel vrij zwaar. En heeft veel vermogen. Maar man wat een verademing!!
Ligt als een blok op de weg. Doordat het een sportmodel is heeft hij hele dikke remschijven en klauwen voor en achter, abs, esp etc. Hele mikmak. Dan ga je gewoon zonder zorgen op pad! En dat vind ik belangrijker dan beknibbelen op vaste lasten en brandstof. Veiligheid mag wel wat kosten.

palousa_boy

Berichten: 10564
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:25

Haha dat doet me denken aan onze santa fei waarvan de koppelingsplaten nog een week te ruiken waren na een ritje nl-fr met een vrij zware aanhanger.
Toen de lucht weg was maar meteen verkocht en over gegaan op de Pajero.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:28

Haha wat erg.

Die diesel 1900 had geen turbo niks. Dus plank gas en je kwam nog niet vooruit. Terug schakelen... nog maar een keer terugschakelen. Diesel heeft me toch op zijn flikker gehad.
Ging wel lekker rustig in ieder geval :') Ritje van gelukkig maar een kilometer of 15 heen en 15 terug.

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:51

Chasey schreef:
Maar dan heb je wel wat zwaars voor je trailer, wat een hoop voordelen heeft.
:D

In het verleden hebben we James (haflinger) voor nood moeten vervoeren met een 1900 diesel (zonder turbo). Auto mocht het spul trekken op papier. Maar of dat in de praktrijk zo verstandig was?
Wat zal die auto zelf gewogen hebben? Ik denk 1000 kilo dan houdt het wel op. En dan hangt er (in ons geval) 1100 kilo achter.
Zonder ABS, standaard schijfjes voor en trommeltjes achter. Nee, dat is niet slim. Was ook eens en nooit weer. Het is goed gegaan hoor, we kwamen ook prima over. Maar je merkte aan alles dat het too much was voor die auto. Nee dan wil je echt niet in een nood situatie komen ofzo.
Dus niet kijken wat hij op papier mag, maar wat ie aan kan in de praktijk.

Ikzelf heb ik nu een coupé (lekker handig met zadel! opbergen :') ) Deze is ook wel vrij zwaar. En heeft veel vermogen. Maar man wat een verademing!!
Ligt als een blok op de weg. Doordat het een sportmodel is heeft hij hele dikke remschijven en klauwen voor en achter, abs, esp etc. Hele mikmak. Dan ga je gewoon zonder zorgen op pad! En dat vind ik belangrijker dan beknibbelen op vaste lasten en brandstof. Veiligheid mag wel wat kosten.

Ja, maar als je motivatie een lichtere auto is met het oog op meer km, dan is het toch niet zo'n slimme keuze. Zoveel zuiniger was ie nou ook weer niet want ik ging dan natuurlijk wel voor de V6, om door jou beschreven redenen.

Chasey

Berichten: 10701
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:00

Ik heb ook een 3.0 v6.
Maar dat is dan de extra auto.

Boodschappen, huis tuin en keuken km doen we met de andere auto.
En de v6 voor lange afstanden en trailer.

ikke

Berichten: 38767
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:08

Chasey schreef:
Ik heb ook een 3.0 v6.
Maar dat is dan de extra auto.

Boodschappen, huis tuin en keuken km doen we met de andere auto.
En de v6 voor lange afstanden en trailer.

Ja, nou, die andere auto voor woon-werkverkeer was dus een beetje een punt en die V70 heeft me intussen geleerd dat dat ook niet de beste keuze was (want de 2.5T AWD, ook geen wonder van zuinigheid).

Isabonny

Berichten: 4361
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:12

Tjonge, wij zijn ook op zoek naar een nieuwe auto, die eventueel de 2 paards trailer kan trekken.

Meeste auto's die wij zien kunnen "maar" 1800 kg trekken. Nu zegt mijn man dat we de trailer best terug kunnen keuren van 2000 naar 1800 kg, maar is dat wel zo verstandig?
Ik heb een volbloed e-pony van ca. 1.50m en een Ijslander van ca. 1.40m.

Ik begin mijn 47 jaar oude landrover iets minder te vertrouwen, nu ik vandaag opeens met een kookmotor stond. De Landrover gebruik ik normaal alleen maar voor paardgerelateerde zaken :). Zo blijft de Golf Plus tenminste schoon.
Mijn dochter heeft in januari ook met een kookmotor gestaan. Toen was het water(koelvloeistof)vat kapot.
Nu is dus een of andere dop kapot. Ik weet, een nieuwe dop en het is weer opgelost, maar 2 keer redelijk kort achter elkaar?
Manlief kan het allemaal wel repareren, maar ik zou toch niet graag verder weg met de paarden weg gaan en dan opeens ergens met ze langs de weg komen te staan.
Nu had ik de mazzel dat ik alleen maar stro ging halen en ik bijna thuis was. Heb ergens aangebeld en een fles water gevraagd om het vat te vullen.

Mijn 1e keus is een VW Tiguan. Heb een mooie uit 2015 zien staan, maar die mag dus 1800 kg trekken.
Het is echter een schitterende auto, mooi metallic donkerblauw, automaat (rij de laatste jaren alleen nog maar in automaat en ik vind het heerlijk).

Ik kan ook niet echt vlug een (betaalbare) auto vinden die 2000 kg mag trekken.

assie

Berichten: 9674
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:23

Waarom zou je je trailer willen terugkeuren? Voor Nederland hoeft dat iig niet.
Daar mag je achter een auto die 1800 kg mag trekken best een trailer die 3500 kg mag wegen hangen. Daar hangen wel twee voorwaarden aan.
-1 Mits je B-E hebt, maar daar ga ik vanuit aangezien je trailer nu ook 2000 kg mag wegen
-2 en mits de trailer maar niet daadwerkelijk meer weegt dan 1800 kg.

ZO'n Tiguan kun je dus prima kopen. De vraag is alleen of jouw trailer plus pony's daadwerkelijk onder het werkelijke gewicht van 1800 kg blijft.

De meeste busjes, denk aan een VW transporter, opel vivaro, ford transit etc mogen allemaal wel minimaal 2000 trekken. De zwaardere varianten zelfs 2500. Als je de auto toch alleen voor paardengerelateerde zaken gebruikt, dan is zo'n bus ideaal :extra veel ruimte om stro en zooi mee te vervoeren ;) . En als je hem op een grijs kenteken particulier (=niet de juiste benaming, maar ik kom er even niet op) rijdt, dan scheelt dat ook nog iets in de wegenbelasting tov een 'gewoon' geel kenteken.

cissy

Berichten: 20290
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:25

Als je BE hebt heeft terugkeuren geen enkele zin. De regel dat de auto zwaarder moet zijn dat de mtm vd trailer is al poosje vervallen.

Isabonny

Berichten: 4361
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:34

assie schreef:
Waarom zou je je trailer willen terugkeuren? Voor Nederland hoeft dat iig niet.
Daar mag je achter een auto die 1800 kg mag trekken best een trailer die 3500 kg mag wegen hangen. Daar hangen wel twee voorwaarden aan.
-1 Mits je B-E hebt, maar daar ga ik vanuit aangezien je trailer nu ook 2000 kg mag wegen
-2 en mits de trailer maar niet daadwerkelijk meer weegt dan 1800 kg.

ZO'n Tiguan kun je dus prima kopen. De vraag is alleen of jouw trailer plus pony's daadwerkelijk onder het werkelijke gewicht van 1800 kg blijft.

De meeste busjes, denk aan een VW transporter, opel vivaro, ford transit etc mogen allemaal wel minimaal 2000 trekken. De zwaardere varianten zelfs 2500. Als je de auto toch alleen voor paardengerelateerde zaken gebruikt, dan is zo'n bus ideaal :extra veel ruimte om stro en zooi mee te vervoeren ;) . En als je hem op een grijs kenteken particulier (=niet de juiste benaming, maar ik kom er even niet op) rijdt, dan scheelt dat ook nog iets in de wegenbelasting tov een 'gewoon' geel kenteken.


Ik heb idd BE rijbewijs. Wil liever geen busje. Auto moet als gewone luxewagen te gebruiken zijn. Trailer weegt leeg 740 kg. Ik denk dat ik het net red om onder de 1800 te blijven. Vooral als mijn oudje (e-pony) niet meer meekan en "vervangen" wordt door nog een Ijslander. Maar ik ga een dezer dagen eens naar de weegbrug en dan weten we wat alles precies weegt.