[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:15

ChanelR schreef:
Ik wil deze zomer gaan kijken voor een anderhalfpaards trailer. Wij zijn nu een beetje aan het kijken voor een auto die een anderhalfpaards trailer met een e-pony erin van maximaal 500 kilo. Het enige is dat dit een oudere auto moet zijn ivm bijtelling.

We waren nu aan het kijken voor een opel zafira. Deze mocht met een 1.8 of 2.0 motor volgensmij 1400/1500 kilo trekken. Zitten wij hier safe? Is er een trailer te vinden die dan bij deze combinatie past? Het hoeft geen luxe trailer te zijn met zadelkamer etc. Iemand enig idee?
Zelf hebben we er weinig verstand van

Die 2.0 zou best up to the job kunnen zijn. Met een niet te zware trailer kom je dan een heel eind.

Voor de bijtelling moet je naar ouder dan 15 jaar en dan zou je weleens heel wat interessantere auto's kunnen vinden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:04

De Zafira B 1.8 die wij hadden mocht 1200 trekken. Had geen enkel probleem met anderhalfpaards met kleine 500 kg vleeswaren erin.

Als de auto op de zaak komt is 15 jaar of ouder idd bijtelling op dagwaarde ipv catalogus prijs. Scheelt nogal een slok op een borrel.

Achterwiel aandrijvers als Mercedes en BMW mogen aardig wat trekken en zijn in aanschaf niet meer duur. Wel flink zoeken tot je een écht nette vindt, anders kun je alsnog aardig kosten hebben.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:06

ChanelR schreef:
We waren nu aan het kijken voor een opel zafira. Deze mocht met een 1.8 of 2.0 motor volgensmij 1400/1500 kilo trekken. Zitten wij hier safe? Is er een trailer te vinden die dan bij deze combinatie past? Het hoeft geen luxe trailer te zijn met zadelkamer etc. Iemand enig idee?
Zelf hebben we er weinig verstand van


Denk dat de meeste 1,5 paards trailers tussen de 700 en 800 kilo wegen.
Als je geen E hebt zul je dan alleen wel je trailer moeten laten terug keuren.

Ik heb zelf een bockman 1,5 paards van 750 kilo, nu is bockman nog een zware trailer, cheval Liberte, Henra en Atec zijn lichter, ik geloof 700 kilo rijklaar.

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:18

Nant, waarom trailer terugkeuren?

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:54

De toegestane maximum massa van de trailer mag niet meer zijn als die van het lege trekkende voertuig, als je alleen rijbewijs B hebt.

Dus als je een trailer hebt van 650 kilo met 1000 kilo laadvermogen, dan heb je dus een bruto laadvermogen van 1650 kilo. Is het leeg gewicht van je auto dan maar 1500, dan kun je je trailer dus terug laten keuren naar een maximaal laadvermogen van bijvoorbeeld 800 kilo.

Als je alleen B rijbewijs hebt gaat het er niet om wat je daadwerkelijk trekt of weegt, maar vooral om wat de combi maximaal mág wegen en dit totaal mag ook nog eens niet boven 3500kg totaal uitkomen.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:00

Mijn 1,5 paards trailer weegt nog geen 600kg, ze zijn er dus ook lichter!

Overigens geld de regel volgens mij niet meer dat je aanhanger niet zwaarder mag zijn.. ik vind dit op:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Maar betwijfel of dat er auto's zijn die op papier meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen?

Ik heb mijn trailer wel terug moeten laten keuren, mocht max 1600 wegen.. Daarmee kwam hij samen met mijn auto net boven de 3500, daarnaast mag mijn auto ook maar 1200 trekken :+

Ik rijd een Ford C-Max, diesel. Heel fijne auto!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:06

Ah dan is die regel misschien achterhaald en is het dus inderdaad alleen dat de combi + laadvermogen onder de 3500 moet blijven.

Scheelt wel weer een hoop uitzoekwerk, hoewel zoals ik al eerder aangaf, het wel mijn persoonlijke voorkeur heeft om een auto te hebben die minimaal hetzelfde en liever meer weegt als de lading er achter.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:17

Ben ik met je eens Nant!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:07

Eveyy schreef:
Maar betwijfel of dat er auto's zijn die op papier meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen?

Toevallig heb ik dit laatst uitgezocht omdat ik eigenlijk een zo zuinig en goedkoop mogelijke auto voor de trailer wilde.
Ik kwam toen uit op een Kia Cee'd 1.6, welke zelf nog geen 1200kg weegt en 1400kg mag trekken.

Na nog meer onderzoek besloten dat ik liever een minder zuinige auto koop en dan gewoon een veilige combi heb.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:36

Nant schreef:
Eveyy schreef:
Maar betwijfel of dat er auto's zijn die op papier meer mogen trekken dan dat ze zelf wegen?

Toevallig heb ik dit laatst uitgezocht omdat ik eigenlijk een zo zuinig en goedkoop mogelijke auto voor de trailer wilde.
Ik kwam toen uit op een Kia Cee'd 1.6, welke zelf nog geen 1200kg weegt en 1400kg mag trekken.

Na nog meer onderzoek besloten dat ik liever een minder zuinige auto koop en dan gewoon een veilige combi heb.


Amen _/-\o_

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:52

Geen idee wat mijn auto leeg weegt, maar hij mag 2800 trekken. Ik denk niet dat TMM van mijn auto even hoog ligt... Maar 't is iig wel een trekauto en de TMM van mijn trailer is ook lager dan wat er aan de haak mag iig.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:55

Toevallig uitgebreid gebeld met de rdw ( nadat we van de weg zij gehaalde voor het rijden zonder rijbewijs ). .. duurde even tot ze begrepen wat ik bedoelde ( heeft terug keuren zin, je kan je trailer wel terug keuren maar hoe zit dat dan met je laadvermogen)maar na een aantal keren Door verbonden te zijn hebben ze het als volgt nu uitgelegd

Samen mag je combinatie zonder be rijbewijs maximaal. 3500 kilo wegen. Hierbij wordt uitgegaan van de ttm, de maximaal toegestane massa en is niet belangrijk wat de daadwerkelijke kilo's zijn. ( en je auto moet het mogen trekken )

Mijn Vito bus weegt 2500 kilo, dus mag daar maar max. 1000 kilo nog zonder rijbewijs achter. Mijn trailer weegt 930 dus als ik hem laat terug keuren mag mijn paard nog 70 wegen

Voor trailer en paard ben ik nu dus ongeveer 1500 kilo nodig, dus achter een auto die max. 2000 kilo mag wegen. ( wel vreemd dat ik nu met mijn stabiele bus geen trailer mag trekken en met een lichtere auto dus wel). Advies van de rdw ... koop een lichte auto met een groot trek vermogen bijvoorbeeld. Een vw golf, helaas geen optie omdat mijn dochter in een rolstoel zit en we dus een rolstoel bus rijden

Kijk goed naar de gewichten. Ik dacht dat mijn trailer maar 670kg woog, maar dat is dus het laadvermogen en er wordt altijd uitgegaan van het max. Gewicht. Ook al heb je hem leeg, er wordt wel uitgegaan van het max. Gewicht

Dat wordt dus toch een rijbewijs halen. Nu druk aan het oefenen met achteruit rijden en achterwaarts inparkeren en duimen dat we in de tussen tijd niet Nog eens van de weg worden gehaald. T is maar een piepklein stukje naar de manege, maar je zult net zien

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:12

elizabeth85 schreef:
wel vreemd dat ik nu met mijn stabiele bus geen trailer mag trekken en met een lichtere auto dus wel

Tsja, er zal ergens een grens getrokken moeten worden. Nu is de zienswijze "met B mag je TMM tot 3500 kg besturen". Hoe die kilo's dan over trekkend voertuig en aanhanger verdeeld zijn doet er niet toe.

uitzondering: aanhanger zonder eigen kenteken (TMM <750 kg) mag altijd met alleen B

Succes met het behalen van E achter B. Met hulp van een goede rijschool die je leert wat je nodig hebt voor examen en wat oefenen moet dat zeker lukken (zelfs ik heb E in 1x gehaald ;) )

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:04

elizabeth85 schreef:
Toevallig uitgebreid gebeld met de rdw ( nadat we van de weg zij gehaalde voor het rijden zonder rijbewijs ). .. duurde even tot ze begrepen wat ik bedoelde ( heeft terug keuren zin, je kan je trailer wel terug keuren maar hoe zit dat dan met je laadvermogen)maar na een aantal keren Door verbonden te zijn hebben ze het als volgt nu uitgelegd

Samen mag je combinatie zonder be rijbewijs maximaal. 3500 kilo wegen. Hierbij wordt uitgegaan van de ttm, de maximaal toegestane massa en is niet belangrijk wat de daadwerkelijke kilo's zijn. ( en je auto moet het mogen trekken )

Mijn Vito bus weegt 2500 kilo, dus mag daar maar max. 1000 kilo nog zonder rijbewijs achter. Mijn trailer weegt 930 dus als ik hem laat terug keuren mag mijn paard nog 70 wegen

Voor trailer en paard ben ik nu dus ongeveer 1500 kilo nodig, dus achter een auto die max. 2000 kilo mag wegen. ( wel vreemd dat ik nu met mijn stabiele bus geen trailer mag trekken en met een lichtere auto dus wel). Advies van de rdw ... koop een lichte auto met een groot trek vermogen bijvoorbeeld. Een vw golf, helaas geen optie omdat mijn dochter in een rolstoel zit en we dus een rolstoel bus rijden

Kijk goed naar de gewichten. Ik dacht dat mijn trailer maar 670kg woog, maar dat is dus het laadvermogen en er wordt altijd uitgegaan van het max. Gewicht. Ook al heb je hem leeg, er wordt wel uitgegaan van het max. Gewicht

Dat wordt dus toch een rijbewijs halen. Nu druk aan het oefenen met achteruit rijden en achterwaarts inparkeren en duimen dat we in de tussen tijd niet Nog eens van de weg worden gehaald. T is maar een piepklein stukje naar de manege, maar je zult net zien

Mijn advies: haal gewoon je B-E rijbewijs. Dat is er namelijk voor bedoelt om met zware trailers te rijden.

Die hele rekenconstructie is nooit bedacht voor grote, lompe paardentrailers maar voor de Ollander-met-sleurhut diie dan vervolgens in het buitenland voor een hoop ellende zorgt met z'n te lichte en te zwak gemotoriseerde overdekte rolschaats.

En dat auto's meer mogen trekken dan hun eigen gewicht: ik heb er hier drie staan die minimaal 2x hun eigen leeggewicht mogen trekken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:12

ikke schreef:
te lichte en te zwak gemotoriseerde overdekte rolschaats.


Ik ben een beelddenker. You just made my day :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:55

Een week of 2 geleden had ik blij gepost over onze nieuwe auto met afneembare trekhaak.
En bleek de auto behoorlijk olie te lekken.
Vandaag was het eindelijk zo ver, hij is onder handen genomen bij de garage. En gelukkig valt het mee. De kleppendekselpakking was lek en nog wat kleine dingen. Gelukkig goed te repareren! En dat garagehouder vond het verder een keurige auto, dus ben blij. :D
Heb nu al zin in ons eerste ritje met de trailer. Hopelijk kunnen we de auto snel ophalen.

Gelijk nog een vraag. Het betreft een automaat. Ik heb in het verleden wel vaker automaten gereden, maar nog niet met een trailer er achter. Deze automaat kun je ook handmatig bedienen, doen jullie dat wel eens met een trailer er achter? Houd je hem bijvoorbeeld in een bepaalde versnelling voor (extra) vermogen? Ik bedoel dat ie niet te snel overschakelt en dan laag in toeren komt.
Al zou dat bij deze auto niet zo'n probleem moeten zijn.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:27

Ik heb nog nooit ongegrepen met mijn tiptronic. Als je meer toeren nodig hebt dan geef je woon wat gas bij en dan schakeld hij vanzelf al omlaag.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:20

Sizzle schreef:
Ik heb nog nooit ongegrepen met mijn tiptronic. Als je meer toeren nodig hebt dan geef je woon wat gas bij en dan schakeld hij vanzelf al omlaag.

Dan trap je 'm op dat moment door de kick-down. Dat is eigenlijk geen oplossing.

Te lage toeren geeft een groter risico op serieuze motorschade.
Hanteer als vuistregel dat je 2500 - 3000 toeren wilt draaien, beetje afhankelijk van de motorkarakteristiek. Dat is ook het gebied waar je je max koppel beschikbaar wilt hebben.

Redt je dat, is het goed. Redt je dat niet, dan schakel je op de hand.
Mijn classic Range Rover wil je niet op de automaat laten lopen met 2 ton aan de haak want dan houdt ie 'm bult-op niet op snelheid en de automaat reageert daar te traag op.
Dit is een klassieke 4-traps automaat met lock-up. Een ZF 4HP22, voor de kenners.

Heb je bijvoorbeeld een sportstand op de automaat, dan is het vaak voldoende om daarop te rijden. Het maakt dus nogal uit wat voor automaat eronder ligt

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:29

Ik heb inderdaad ook een sportstand en dan hoef ik eigenlijk niets te regelen bij heuvel op. Op de snelweg is sport overbodig in mijn geval. Deze auto maakt van zichzelf al eerder meer dan minder toeren.
Mijn vorige BMW was in bergop-af helemaal super zelfregulerend. Nog nooit het gevoel gehad dat ik het zelf beter zou kunnen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:31

Ah een sportstand heeft die van mij ook. En ook een winterstand (weet de verschillen nog niet).
Moet het boekje maar eens bestuderen nog.
Het gaat om een 3.0 v6 met 200pk. Koppel enzo weet ik niet, kan ik op de rdw site niet zien. Staat maar weinig info bij.
Ik mag max 1300 kilo trekken. Er zal rond de 1000 achter hangen denk ik.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:36

ikke schreef:
te zwak gemotoriseerde overdekte rolschaats.


:')

@elizabeth85: Ook al is het maar een klein stukje, je rijd wel onverzekerd rond.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:03

Ik heb ondertussen even gekeken wat de winterstand is. Voorkomt slippen bij wegrijden met gladheid. Alleen dan te gebruiken en niet tijdens het rijden.
Sportstand is volgens de ANWB site niet noodzakelijk op een vlakke weg als je een caravan trekt. In dit geval dan de trailer.
Denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen wordt wat fijn is :D

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:22

Jawel, zeker op een helling

Tip: zet je dashboard dan even niet op “verbruik” want daar word je niet blij van.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:16

Oh daar kijk ik sowieso niet naar hoor :D ik weet dat ie ‘m wel lust. Ook zonder trailer ;)

Maar ben erg benieuwd! Zal het wel gewoon rustig uitproberen allemaal :)
Kan niet wachten tot we hem mogen ophalen. Hoop morgen! Vandaag is zoonlief jarig, dus geen tijd.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:23

Chasey schreef:
Een week of 2 geleden had ik blij gepost over onze nieuwe auto met afneembare trekhaak.
En bleek de auto behoorlijk olie te lekken.
Vandaag was het eindelijk zo ver, hij is onder handen genomen bij de garage. En gelukkig valt het mee. De kleppendekselpakking was lek en nog wat kleine dingen. Gelukkig goed te repareren! En dat garagehouder vond het verder een keurige auto, dus ben blij. :D
Heb nu al zin in ons eerste ritje met de trailer. Hopelijk kunnen we de auto snel ophalen.

Gelijk nog een vraag. Het betreft een automaat. Ik heb in het verleden wel vaker automaten gereden, maar nog niet met een trailer er achter. Deze automaat kun je ook handmatig bedienen, doen jullie dat wel eens met een trailer er achter? Houd je hem bijvoorbeeld in een bepaalde versnelling voor (extra) vermogen? Ik bedoel dat ie niet te snel overschakelt en dan laag in toeren komt.
Al zou dat bij deze auto niet zo'n probleem moeten zijn.


Ik rij ook met een automaat voor de trailer. Ik zet hem in 3 ipv in D. Dan schakelt hij niet hoger dan de 3e versnelling en kom ik dus niet in de situatie dat hij te vroeg schakelt. Hij kan ook nog in 2 als dat nodig is. Super fijn. Het is heerlijk, een automaat voor de trailer.