[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:47

Vallen die in dat budget Ikke?

Varekaj, haha, oei, geen handige schoonfamilie. Maar je kunt de keuze van een auto daar toch niet van af laten hangen?
Ze zullen wellicht altijd 'gebruik' willen maken van je trek auto, ongeacht wat je koopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:01

Vanaf het moment dat er minder dan 6 man in kan daalt de interesse flink Popke, omdat er dan altijd automatisch met minstens 2 auto's gereden moet worden als we ergens heen gaan.
Is het een lichte vracht in uitvoering jeep/4x4 dan daalt ze nog meer, daar rijden ze niet graag mee. Maak ik een combinatie van beide bovenstaande, dan kan je de interesse gaan zoeken met een vergrootglas :Y)

Een Mercedes vito zou schoonpaps prachtig vinden: veel ruimte om vol te stouwen en anders wel genoeg zitplek voor iedereen. Idem met zo'n Transporter, Renault Espace etc etc. En ja, daar zou hij zelfs nog een aanhanger achter durven knopen. Hij valt nog in de leeftijdsgroep die de BE gratis en voor niks bij het B-rijbewijs cadeau kregen.
Maak dezelfde combinatie maar dan met mijn Mitsubishi ervoor en geen haar op zijn grijze hoofd (en hij heeft nog een flinke bos) die zelfs maar denkt aan de combi te lenen. Het is dat ik enkel een paardentrailer heb, anders zou hij mij inderdaad wel eens met regelmaat durven optrommelen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:52

“Verzekering staat enkel op mijn naam, sorry”

O:)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:40

Ja precies optiwolk.
Ik zou toch een auto kopen die je zelf graag zou willen en wat je nodig hebt voor jouw doeleinden.
Zeg maar dat je er hard genoeg voor hebt moeten sparen en als ie in elkaar gereden wordt dat je dat nog altijd liever zelf doet ipv een ander haha

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:26

Ik zeg gewoon dat ik de auto altijd beschikbaar wil hebben voor als er iets met mijn paard gebeurd en anders kosten paardentaxi voor hen, dan zijn ze snel genezen. Vooral nog even overdrijven dat paard al twee dagen niet helemaal zichzelf is.. O:) Et Viola!

Kosten van wegenbelasting, benzine en verzekering durf ik niet meer naar te kijken. Ik rijd nu een Toyota Aygo, goedkoper kun je ze niet krijgen denk in onderhoud en maandelijkse kosten.

Vrijdag bijna een auto gekocht, precies wat ik zocht, maar echt de verkeerde kleur (wit)
De zoektocht gaat nog even verder, ik heb gelukkig geen haast met een auto, ergens tegen de zomer zou mooi zijn :o Anders had ik hem wel gekocht.
Tiguan, benzine, 2.0, automaat en mega luxe uitvoering met geblindeerde warmte werende ramen, panorama dak en 18inch velgen met 150.000 km op de teller.

Wat raden jullie trouwens aan, handmatig of automaat?
Ik hoor wel van mensen dat je met een benzine auto voor de trailer beter een handmatige bak kunt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:16

Ik rij sowieso liever handmatig dan automaat.

For the record: dat de auto op mijn verzekering staat is geen hulp als argument. Want dan krijg ik gewoon terug "oh maar dan kan jij toch gewoon rijden?" Perfecte excuus zelfs, kunnen zij drinken en mag ik Bob wezen.
En om nou elke keer familietaxi/chauffeur te zijn... Nee bedankt.

Gelukkig hou ik wel van jeeps en 4x4 dus komt dat even heel handig uit :))

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:07

Ik rijd ook liever handgeschakeld, al geef ik toe dat een automaat wel handiger is in de file. En zeker als hij adaptieve cruise control heeft.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:09

Schakel heeft ook mijn voorkeur, maar dat komt omdat ik een sportieve rijstijl heb, dus wellicht is automaat iets beter voor mij en overige weg gebruikers :o

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:11

Ik rijd veeeeeeel vinniger met een automaat dan handgeschakeld hoor.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:55

Chely schreef:
Welke auto zouden jullie in de volgende situatie aanraden?

Auto geschikt voor vier lange mensen (>1.80) en twee grote honden. Een achterklep waarvan het raam open kan zodat de honden frisse lucht hebben bij parkeren zou ideaal zijn.
Airbags zijn een must, we vinden een veilige auto belangrijk.

Auto moet ~ 2000 kg kunnen trekken en zal ongeveer 6.000 km per jaar lopen. Vanwege het beperkte aantal km’s en om de maandelijkse lasten beperkt te houden (relatief gezien :+ ) dacht ik zelf aan benzine.

Budget <5.000.

We zijn handig met auto’s dus we kunnen simpel onderhoud zelf doen.
Ik hoef geen klusproject a la (Engels) landrover ombouwen: been there done that :Y)

Zelf ben ik gecharmeerd van de Grand Cherokee en Opel Frontera.

Welke auto’s zouden jullie aanraden?


Een Freelander.

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:05

s0173957 schreef:
Chely schreef:
Welke auto zouden jullie in de volgende situatie aanraden?

Auto geschikt voor vier lange mensen (>1.80) en twee grote honden. Een achterklep waarvan het raam open kan zodat de honden frisse lucht hebben bij parkeren zou ideaal zijn.
Airbags zijn een must, we vinden een veilige auto belangrijk.

Auto moet ~ 2000 kg kunnen trekken en zal ongeveer 6.000 km per jaar lopen. Vanwege het beperkte aantal km’s en om de maandelijkse lasten beperkt te houden (relatief gezien :+ ) dacht ik zelf aan benzine.

Budget <5.000.

We zijn handig met auto’s dus we kunnen simpel onderhoud zelf doen.
Ik hoef geen klusproject a la (Engels) landrover ombouwen: been there done that :Y)

Zelf ben ik gecharmeerd van de Grand Cherokee en Opel Frontera.

Welke auto’s zouden jullie aanraden?


Een Freelander.

Welke?

De 1.8 is de zwak en de V6 heeft last van wandelende cilinderbussen. De Freebee II is met 1800kg eigen gewicht om te beginnen al niet goedkoop en of je een fatsoenlijke vindt voor 5k vraag ik me af.

Overigens is een fatysoenlijke Frontera vinden zo mogelijk nog lastiger omdat de 2.0 soort van hetzelfde probleem heeft als de 1.8 Freebee en die 6--pitter in NL bijna niet te vinden is.

Cherokee is zo mogelijk nog erger dan een Range Rover; er zijn maar enkele bouwjaren die geen problemen hebben met de aandrijflijn en die bouwjaren zijn dus geliefd en bijna niet te vinden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:37

Was er niet lang geleden een aflevering van Top Gear waarbij ze een giertank leegspoten over een Frontera om hun "waardering" voor die auto te illustreren :+

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:38

Een blonde vraag, maar voor hoeveel trekkracht moet ik kijken als ik 2 IJslanders van totaal 800 kg op sleeptouw wil nemen?

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:16

Als ze uit zichzelf meelopen: geen. Als ze in een karretje moeten: dat hangt er maar vanaf hoe zwaar dat karretje is.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:22

Hilli schreef:
Als ze uit zichzelf meelopen: geen. Als ze in een karretje moeten: dat hangt er maar vanaf hoe zwaar dat karretje is.


:D zelf meelopen kan ik eerst proberen natuurlijk. Het zou zijn i.c.m. een huurtrailer dus qua trekkracht wil ik dan zo safe mogelijk spelen zonder te overdrijven. Moet ik dan denken aan 1500 kg, 1800, 2000..?

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:17

Minimaal 1800

En (misschien open deur) rijbewijs BE

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:30

Rex_Rolfo schreef:
Minimaal 1800

En (misschien open deur) rijbewijs BE

Het is maar goed dat jij niet weet hoe wij met twee IJslanders rond reden..........

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:56

Oh, maar dat weet ik wel hoor

Spoiler:
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:13

Vertel ikke? :P die van mij proberen regelmatig in mijn daihatsu Cuore te klimmen. Daar komen altijd wortels uit.

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:18

De pony van RR heeft het royaal }>

Wij propten twee IJsco's in een oude anderhalfpaards. Die moesten er tegelijk en op een holletje in en dan stonden ze klemvast tussen de wanden. Ze vonden het best.......

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:49

Ikke, wij vervoerden inderdaad ook wel eens IJslanders op die manier, met twee in een 1,5 paards, maar alleen voor mini stukjes.
Dan nog heb je je paarden a 800kg en een trailer (ik heb een bockman 1,5 zonder zadelkamer) a 750 kilo, dan kom je al snel aan 1600 kg.

Om te antwoorden op de vraag van Wijslander:
Ik neem aan dat je een 2-paards trailer wilt (huren), een 2-paards komt al snel op 800 a 900 kilo tel daarbij 800 kilo aan paard bij op dan zit je aan 1600/1700.
Ik zou ook kijken naar een auto die minimaal 1800 kan trekken, zodat je nog wat 'over' hebt.

Bij voorkeur zou ik ook kijken naar een auto die hetzelfde of meer gewicht heeft als je trailer + paarden. Dus geen auto van 1400 kilo voor een trailer van 1800 kilo zetten. Maar dat laatste is meer persoonlijke voorkeur, als een auto het kan trekken, dan mag en kan hij het trekken.
Maar omdat een trailer wat hoger is en je dus zuiging van vrachtwagens hebt en eerder last van wind zou ik veel te bang zijn dat mijn trailer met auto aan de haal gaat.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:25

Bedankt voor de reacties!
Afgelopen dagen het internet afgespeurd op zoek naar geschikte auto's waar ik ook nog mee naar mijn werk kan/wil rijden.

Als ik alle kosten op een rij zet (aanschaf, verzekering, wegenbelasting, extra benzine, huurtrailer) kom ik toch tot de conclusie dat mijn kleine, zuinige autootje voor woon-werk in combinatie met een paardenwagen (zo eentje geschikt voor rijbewijs B) de beste optie is met 2 IJslanders.

Voor 2 grotere paarden is het laadvermogen van die dingen niet toereikend, maar met mijn 2 jongens en niet overdreven veel bagage moet dat prima lukken. Dus ik ga daarop verder oriënteren!

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:08

Wijslander schreef:
Bedankt voor de reacties!
Afgelopen dagen het internet afgespeurd op zoek naar geschikte auto's waar ik ook nog mee naar mijn werk kan/wil rijden.

Als ik alle kosten op een rij zet (aanschaf, verzekering, wegenbelasting, extra benzine, huurtrailer) kom ik toch tot de conclusie dat mijn kleine, zuinige autootje voor woon-werk in combinatie met een paardenwagen (zo eentje geschikt voor rijbewijs B) de beste optie is met 2 IJslanders.

Voor 2 grotere paarden is het laadvermogen van die dingen niet toereikend, maar met mijn 2 jongens en niet overdreven veel bagage moet dat prima lukken. Dus ik ga daarop verder oriënteren!

Voordat je zo'n gebakje koopt, zet 'm eerst op de weegbrug, zodat je weet wat je echt koopt.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:33

ikke schreef:
Wijslander schreef:
Bedankt voor de reacties!
Afgelopen dagen het internet afgespeurd op zoek naar geschikte auto's waar ik ook nog mee naar mijn werk kan/wil rijden.

Als ik alle kosten op een rij zet (aanschaf, verzekering, wegenbelasting, extra benzine, huurtrailer) kom ik toch tot de conclusie dat mijn kleine, zuinige autootje voor woon-werk in combinatie met een paardenwagen (zo eentje geschikt voor rijbewijs B) de beste optie is met 2 IJslanders.

Voor 2 grotere paarden is het laadvermogen van die dingen niet toereikend, maar met mijn 2 jongens en niet overdreven veel bagage moet dat prima lukken. Dus ik ga daarop verder oriënteren!

Voordat je zo'n gebakje koopt, zet 'm eerst op de weegbrug, zodat je weet wat je echt koopt.


Ja ik wil niet voor verrassingen kunnen komen te staan, daar houd ik niet zo van...

ChanelR
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:26

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt