Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:56

Die FAQ is reuze duidelijk Schijnheilig

Ik dacht trouwens dat mijn nieuwe auto 1500 kilo mocht trekken, maar het blijkt 1600 te zijn. Toch meegenomen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:56

cissy schreef:
Sin, dat staatje is wel handig, alleen men leest nog wel eens over het stukje maximum massa auto heen, ze vergeten nog wel eens het laadvermogen van de auto bij alle gewichten op te tellen. Staatje is wel handig maar begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd. In de FAQ staat het wel duidelijk vermeld.

Je hebt gelijk.. het plaatje kan verwarrend zijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:17

Ik ben net terug met proefrijden van de volgende auto's
Mazda 6 valt af raar geluid van achteren. Maar de nissan x-trail is een super auto!!!! Nog even op het net gekeken naar wat reviews bleek dat deze auto maar 1350kg mag trekken. De handgeschakelde met dezelfde motor e.d. Mag 2000kg!!! trekken wat een verschil!!.

Nu moeten we verder zoeken.... balen!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:18

Dat ligt puur aan de brakke automaatische bak van die Nissan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:06

Jemig, is die automaat zo slecht?? Even gechecked en inderdaad, de automaat mag maar 1350kg aan de haak hebben.
Oh, enne, let op: de kogeldruk is maar 75kg!!! Dat gaat wel met een 1,5-paards, maar knoop daar nooit een 2-paards achter want die gaan daar flink overheen!

Maarre, Yarrah, MOET het een automaat zijn?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:19

Nee, het moet helemaal niet Lachen. Maar soms heb je geen keus. Maar goed onze zoektocht gaat verder...... of misschien gaan we toch leasen. Dan wordt het een Mitsubitsi Outlander 2.4. Daar zijn we al uit Lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:07

Keep an eye op kogeldruk bij de Outlander. Autoweek vermeldt dat niet, dat kan dus een punt zijn. 2ton trekken is leuk, maar 2-paardstrailers geven 90 - 100kg kogeldruk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

2 ton trekken kan leuk zijn, maar zal bij mij waarschijnlijk zeer zeer zelden voorkomen.

Trouwens, de benzineuitvoeringen van de outlander mogen maar 1500 kilo trekken. Autoweek geeft de verkeerde info.
We hebben namelijk de folders in huis. Ook in de folders staat niets over de kogeldruk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:06

yarrah schreef:
2 ton trekken kan leuk zijn, maar zal bij mij waarschijnlijk zeer zeer zelden voorkomen.

Trouwens, de benzineuitvoeringen van de outlander mogen maar 1500 kilo trekken. Autoweek geeft de verkeerde info.
We hebben namelijk de folders in huis. Ook in de folders staat niets over de kogeldruk.

Da's erg slordig, maar inderdaad, de folder van Mitshubitshi die de importeur op de site heeft staan, vermeldt 1500kg voor de benzineversies. Blijft over de kogeldruk.
Dat je niet vaak 2000kg zult trekken zal wel, maar je zult maar een keer een aanhanger vol puin wegbrengen, dan heb je niet alleen 2000kg aan de haak, maar vaak ook een flinke kogeldruk....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:41

Ik kan je zeggen dat de Hyundai Terracan, anders dan zijn kleinere neefje een heerlijke auto is. Hij is tenminste diesel, een 2.9, mag 2800 trekken heeft 110 kW. En die van ons heeft een trekhaak van 150 kg

Maar je moet de kracht wel nodig hebben want ander zou ik hem niet kopen, want tot nu toe heeft hij bij ons de 1:10 nog niet gehaald (veel in de bebouwde kom gereden, dat wel en veel met de 4x4 (gladheid en modder) en zijn eigen gewicht zal ook niet meehelpen: ca 2150 kg (jah staat in de papieren) en met een B-rijbewijs kan ik hem helemaal niet rijden met trailer met 1 paard wat incl max laadgewicht (enkel van de auto) zit ik al op 2810 kg...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:33

Goh, ik zie dit topic nu pas, misschien kunnen jullie mij een beetje helpen:

even als eerste ik ben niet zo'n technische held, dus ik lees hier vanalles over kogeldruk e.d. dat zegt mij echt helemaal niks.. Nagelbijten / Gniffelen

maar nu de vraag. ergens in 2009 ga ik wedstrijden starten. Nu ben ik afhankelijk van een stalgenootje en wat ik onder de man kan doen. maar vriendlief gaat binnenkort (voor zijn werk) beginnen met zijn rijbewijs E achter C. Wat betekend dat als hij dat haalt hij ook E achter B mag rijden. Dus we hebben besloten om rustig aan wat rond te kijken naar een nieuwe auto. Op dit moment heeft hij een renault clio welke op papier 1200 kg mag trekken, maar in praktijk willen we dat niet eens gaan proberen. er moet iets zwaarders komen.

Nu wil vriendlief natuurlijk wel een 'stoere' en mooie auto Rolleyes ook wel te begrijpen hij gebruikt de auto natuurlijk de hele week. maar met welke leuke/ stoere/ mooie mannenauto kan je ook een trailer met inhoud van zijn plaats trekken. en is in (2e hands) aanschaf nog een beetje prijsgunstig?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:09

ergens in dit topic staat een eisen lijstje waaraan een auto minimaal moet voldoen om fatsoenlijk een trailer te kunnen trekken, gepost door Ikke (ik heb even geen tijd/zin om voor je te zoeken, sorry)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:15

ooh oké bedankt! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:30

Dat lijstje staat op pag 8 onderaan.
Enne, Loesje88, kopen is één ding, maar rijden komt elke keer terug, verkijk je daar niet op!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:47

We weten wat de kosten van een auto zijn, en we zijn er ons ook van bewust dat de kosten hoger worden met een zwaardere auto/ grotere motor Ja als we dat niet konden betalen zouden we het niet eens hoeven overwegen

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:11

Koop een Saab Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:29

Idd ik heb een volvo tot me beschikking en mag het trekken, heb al me groot rijbewijzen,

Loes ik zou kijken voor een auto die hij past, en waar je mee mag trekken kan je meestal ook wel vragen aan de dealer

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:45

Mijn vader rijdt met een range rover en hij trekt de trailer gemakkelijk. Mijn moeder rijdt met een BMW X6 en ook daar trekt de auto de trailer alsof er geen aanhangt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:32

Even weer een vraagje aan de auto-expers hier Vork
De standaart Terracans wegen ledig 1955 kg. Nu staat op de autopapieren dat de onze 2210 weegt. Waar zou dat verschil in kunnen zitten?

Daarnaast kwamen we er vrijdag achter dat onze auto een aanvulling heeft; namelijk hij is goedgekeurd om 3500 kg te trekken ipv de 2800 kg die de fabriek opgaf. (het eigen gewicht was al hoger op dat moment) Dus we zouden zelfs meer paardjes kunnen trekken... mochten we dat ooit willen. (met de kopdruk zit het wel goed)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:13

Maar wat staat er op je kentekenbewijs dat hij mag trekken? Dat is namelijk bindend.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:17

Dat staat op de autopapieren/kentekenbewijs

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:24

ikke schreef:
Keep an eye op kogeldruk bij de Outlander. Autoweek vermeldt dat niet, dat kan dus een punt zijn. 2ton trekken is leuk, maar 2-paardstrailers geven 90 - 100kg kogeldruk.

????

Een dubbelassige aanhanger hoeft núl kogeldruk te geven. Het ding blijft keurig zelf op vier banden staan. De kogeldruk bij een dubbelasser is een kwestie van de juiste hoogte van de trekhaak.
Een béétje speelruimte heb je met de bandenspanning van de trailer. Binnen de marge van de correcte waarde kun je de banden aan de voor- of achteras iets meer dan wel minder spanning geven en zo een kleine variatie in de gewichtverdeling instellen.
Fundamenteel bij een dubbelasser echter blijft de kogelhoogte.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:32

manishdra schreef:
Even weer een vraagje aan de auto-expers hier Vork
De standaart Terracans wegen ledig 1955 kg. Nu staat op de autopapieren dat de onze 2210 weegt. Waar zou dat verschil in kunnen zitten?

Het verschil tussen zeg een GL en een GLX (noem maar een typevariatie) is zomaar die 55 kilo aan verschil in uitrusting.
Een airco, een paar electromotoren met bedrading, abs, een figuurlijk en letterlijk zwaardere accu, etc.
Zelfs een grotere brandtoftank wat alleen maar een groter gat is Knipoog geeft meer op het kenteken want daarbij wordt een deelvulling aangehouden.
Luxere uitvoeringen hebben niet voor niets ook daarbij aangepaste sterkere veren Haha!

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:41

Wij zijn klaar met onze zoektocht en hebben een prachtige Nissan X-trail gekocht. YESSS!!! Lachen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:03

yarrah schreef:
Wij zijn klaar met onze zoektocht en hebben een prachtige Nissan X-trail gekocht. YESSS!!! Lachen.

Daar gaan jullie vast veel plezier van hebben.

Wij hebben de onze net ingeruild. Na vier jaar probleemloos misbruik maken van de X-trail hebben we toch voor een lompere auto 'gekozen'. Echt een heel fijn ding met onverwachte robuustheid.

hc