[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:30

Qua verzekering ben je wel duur uit omdat dat ook samengaat met de zwaarte van de motor. Diesel wordt steeds zwaarder belast ook. Goedkoop zal een goede trekauto nooit worden jammer genoeg.

connie64

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:16

varekaj de verzekering van zulke auto s zijn ook echt peanuts vergeleken bij ons....
Ik zou direkt zo n auto aanschaffen als ik in Belgie woon, dat geronk van zo n V8 is het ultieme geluid voor mij hahaha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:13

Varekaj schreef:
Qua verzekering ben je wel duur uit omdat dat ook samengaat met de zwaarte van de motor. Diesel wordt steeds zwaarder belast ook. Goedkoop zal een goede trekauto nooit worden jammer genoeg.

Oh, jawel hoor; NL heeft wel andere opties zoals belastingvrij bij 40 jaar oud of beperkt bij auto's van voor 1988 op benzine. Kwestie van goed zoeken en dan is er in die categorie best wat te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:58

Oldtimers zijn idd goedkoop maar mag je daar dan nog een trailer achter knopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:08

Varekaj schreef:
Oldtimers zijn idd goedkoop maar mag je daar dan nog een trailer achter knopen?

Ik heb er eentje die 6 ton op papier heeft staan, maar in de praktijk van NL kun je er gewoon 3500kg aan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:28

Ik bedoel volgens de wet :P
Er zitten nogal wat beperkingen aan, maar over transport naar en van wedstrijden met een trailer bijvoorbeeld weet ik niks.

Wel dat bezoldigd vervoer niet meer mag, geen woon-werkverkeer etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:38

Varekaj schreef:
Er zitten nogal wat beperkingen aan, maar over transport naar en van wedstrijden met een trailer bijvoorbeeld weet ik niks.

Allemaal onzin. Je mag ongelimiteerd rijden met je old-timer. Auto's die in de overgangsregeling vallen (benzine-auto's vanaf 1987 tot ze 40 jaar oud zijn) moeten in dec, jan en febr van de openbare weg af zijn. dat is voorwaarde om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling.
Wat echter wel gebeurt is dat de verzekeraar een beperking oplegt en daar een lagere premie aan verbindt. Dat is dan vaak iets in de orde van 5.000 - 10.000 km per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:42

Hier in België zitten er wel degelijk nog wat restricties aan hoor :j Het is sedert een aantal jaar wel flink soepeler geworden, dat wel, maar je mag er geen woon-werkverkeer mee doen, geen bezoldigd vervoer, je mag er de steden met die europese uitstootnorm niet mee binnen en nog een paar zaken.

Je mag er intussen wél op elk moment van de dag mee rondrijden, meer dan 30km van je woonplaats af, je bent niet meer beperkt tot enkel verplaatsing van/naar meetings en dergelijke. Maar helemaal free to go is het nog steeds niet.

Er zijn wel regelmatig discussies of je nou nog paarden mag vervoeren van en naar wedstrijden met een oldtimer vrachtwagen, of met een oldtimer jeep voor je trailer. Ik kan er iig niks over terugvinden, dus ik ga er van uit dat het prima mag zolang je dus geen commerciële of betaalde transporten doet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:10

Ik ken ook mensen die met een trekker (tractor) en trailer op wedstrijd gaan of gingen. Dan gaat het natuurlijk niet over een afstand van 100km maar bij gebrek aan beter vervoer en bij beperkte afstand is dat ook een prima optie (en het gewicht dat getrokken mag worden ligt een stuk hoger bij hetzelfde rijbewijs, al zal dat ook wel een keer veranderen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:14

Als ik bedenk hoe sommige wedstrijdterreinen er hier soms bijliggen, zeker bij aardig wat regen, dan zou een trekker voor de trailer inderdaad geen overbodige luxe zijn :))

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:11

Varekaj schreef:

Hier in België niet....geen beperking. Alleen moet je al een wagen bezitten om een oldtimer te kunnen bezitten.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:50

Ik kom het topic even binnenvallen.. weet niets van auto’s behalve dat ze zwart, rood of blauw zijn en soms een trekhaak hebben ;-)

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe personenauto die ~1300kg mag trekken (1.5 paardstrailer van 610kg + paard). Verder zo ‘simpel’ mogelijk om de wegenbelasting en benzine zo laag mogelijk te houden.

Naar wat voor merk/type auto’s zou ik kunnen kijken?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:04

Hou er rekening mee dat het gewicht van een lege trailer hoger kan zijn dan het leeggewicht op papier. Verder zou ik aan willen raden niet té licht te willen gaan, hoe zwaarder de trekauto deste meer deze in te brengen heeft als de trailer door onvoorziene omstandigheden niet helemaal rustig achter de auto hangt (rukwind, paard onrustig enz)

Rex_Rolfo schreef:
goed trekkend en niet al te duur en zwaar zijn de standaard middenklassers (Mondeo, Passat enz) met een fatsoenlijke motor in het vooronder.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:17

Ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juiste plaats stel maar ik heb al wat lopen zoeken maar kom er niet aan uit.
Een vriendin van me heeft een trailer gekregen die op papier als maximale massa 2700 kg heeft. Een henra grand chevalier.
Nu had zij in gedachte om de ene keer hun bus en de andere een huurbus ervoor te zetten. Maar de huurbussen hier in de buurt mogen maar maximaal 2000 kg trekken. Van hun bus weet ik het niet, maar ik denk dat die ook daarop zal zitten.
De chauffeurs die zouden rijden ermee hebben beide het BE rijbewijs.

Ik dacht dat het strafbaar is om hier mee te rijden ook al zit je met het gewicht op de 2000 kg. Er wordt gekeken naar de gewichten op papier toch? En niet wat er daadwerkelijk in zit.
Als de trailer terug gekeurd wordt is het probleem opgelost?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:54

tinker_sally schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier op de juiste plaats stel maar ik heb al wat lopen zoeken maar kom er niet aan uit.
Een vriendin van me heeft een trailer gekregen die op papier als maximale massa 2700 kg heeft. Een henra grand chevalier.
Nu had zij in gedachte om de ene keer hun bus en de andere een huurbus ervoor te zetten. Maar de huurbussen hier in de buurt mogen maar maximaal 2000 kg trekken. Van hun bus weet ik het niet, maar ik denk dat die ook daarop zal zitten.
De chauffeurs die zouden rijden ermee hebben beide het BE rijbewijs.

Ik dacht dat het strafbaar is om hier mee te rijden ook al zit je met het gewicht op de 2000 kg. Er wordt gekeken naar de gewichten op papier toch? En niet wat er daadwerkelijk in zit.
Als de trailer terug gekeurd wordt is het probleem opgelost?

Als je de wet kent, hoef je niks op te lossen.

Technische regels voertuigen tot 3500kg TMM:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Met B-E rijbewijs is het volkomen legaal om met de door jou beschreven combi's te rijden, zolang het DAADWERKELIJKE gewicht van de trailer maar lager is dan het toegestane trekgewicht van de auto.

Rijbewijs:
Artikel 15

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:33

Super bedankt ikke. Kwam er zelf niet aan uit.
Ga die links gelijk opslaan en op het gemakje doorlezen en bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:24

Het enige waar ze misschien mee in de knoei kan komen is wat ze mag laden. Die trailer zal toch makkelijk leeg 1000kg wegen. Als ze maar 2000 mogen trekken kan er maar 1 paard mee, met 2 is ze overbeladen want dan gaat ze over de toegestane 2000 van de trekauto/bus.

Zou ze geen bus kunnen vinden/huren die 2500 mag trekken? Dan kunnen er wel 2 paarden op (tenzij het mastodonten van 800kg/paard zijn).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:47

Varekaj schreef:
Het enige waar ze misschien mee in de knoei kan komen is wat ze mag laden. Die trailer zal toch makkelijk leeg 1000kg wegen. Als ze maar 2000 mogen trekken kan er maar 1 paard mee, met 2 is ze overbeladen want dan gaat ze over de toegestane 2000 van de trekauto/bus.

Zou ze geen bus kunnen vinden/huren die 2500 mag trekken? Dan kunnen er wel 2 paarden op (tenzij het mastodonten van 800kg/paard zijn).

Waarom? Ook al weegt die trailer 1000 leeg, dan kunnen er altijd nog 2 paarden van 500 kg per stuk op.
En 1000kg trailer is wel erg zwaar! (Gietijzer? :D ) Ik gok dat t wel los zal lopen! ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:07

Varakaj heeft een ifor geloof ik (net als ik) en die zijn inderdaad zo’n 1000 kg.
Echter zullen de meeste meer rond de 800 kg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:11

Mijn ifor weegt al 904kg leeg en dat is de kleine versie zonder extra's. De grotere versie (ik denk dat dat de HB11 is) met zadelkamer en voorlader zal toch echt wel dicht bij die 1000kg zitten hoor. Die zijn uit hout met aluminium vloer. De tmm bij de mijne is 2600. Vandaar dus dat het eigen ledig gewicht wel eens wat hoger kan zijn van die cheval liberté.

Mijn paard van 1.65 hoog weegt al 550kg. Daarvan kan je er dus al geen 2 in die trailer zetten als je maar 1000 mag laden. Eentje van 1.70 zal snel neigen naar 600-650kg/paard, dan is ze gewoon de sjaak.
De BE is er, zet er dan gewoon een auto of bus voor die wat meer kan en mag trekken als dat te vinden is. Heeft alleen maar voordelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:12

Sizzle schreef:
Varakaj heeft een ifor geloof ik (net als ik) en die zijn inderdaad zo’n 1000 kg.
Echter zullen de meeste meer rond de 800 kg zitten.

Een grand liberté lijkt me voor de grotere maat paarden ontworpen en 2700TMM is al best wat. Ik ga er van uit dat die in ledig gewicht dan ook al wat zwaarder zal zijn?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:33

Heb het nagevraagd en volgens hun weegt trailer leeg 940 of 960 kg. Dat ben ik even kwijt.
Paarden die erop komen gaan nog op weegbrug om het precieze gewicht te weten om zeker te zijn of het wel of niet gaat lukken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:35

tinker_sally schreef:
volgens hun weegt trailer leeg 940 of 960 kg.

The obvious question: op papier of op de weegbrug?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:31

Was ook mijn reactie :+
Volgens hun zeggen op weegbrug gewogen met zadelkamer en alles en klopt dat gewicht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:34

Dan zou ik vragen om een weegbon :+