[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:16

Rex_Rolfo schreef:
Een flinke bestelbus met 180 pk is beter dan een Daihatsu Rocky met ca 100 pk.
Een BMW X5 met dik 200 pk is beter dan een Ford Transit met 86 pk.
Voor de brandstofkosten is een diesel beter dan een benzinemotor.

Komen er ook nog twee grote paarden in de trailer?

Ja, dat weet ik. De Rocky is ook al de deur uit, niet genoeg trekkracht....
Zwaar is relatief, de twee paarden wegen niet meer dan 550 kg...ze zijn maar 1m50 groot, maar wel massa...

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:35

Optiwolk schreef:
Ik heb recent de aanhangwagen getrokken met de vw transporter van de wederhelft. Upgrade van de caddy, naar laadvermogen toch.
Want diezelfde 2.0 diesel ligt daar ook in, reken een zwaardere wagen die minder aerodynamisch is en dan met 1500kg eraan, ik kwam op de autostrade aan 90/u op gemiddeld 14l/100km uit.
Mijn 3.2 is zuiniger aan 12/100km.

(Even doortrekken in een tunnel kwam het verbruik zelfs even op 49.9l/100km. Oeps).

Hoe frequent wil je die 900km doen?
Speelt die overnachting mee?
Berijdbaarheid van de wegen?

Begrijp het niet goed...je bedoelt dat ik hoog verbruik zal hebben met bestelwagen? Meer dan met terreinwagen?
Ja, die 900 km doen we 5x heen-en terug...

connie64

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:51

de twee paarden wegen niet meer dan 550 kg...ze zijn maar 1m50 groot, maar wel massa...
????

klopt dit wel wat je schrijft...mijn criollo van 147 cm weegt toch echt wel 450 kilo.......
bij jou zou 1 paard van 150 cm groot maar 250-275 kilo wegen??

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:54

Ik lees dat als per paard...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:25

Peluchy schreef:
Optiwolk schreef:
Ik heb recent de aanhangwagen getrokken met de vw transporter van de wederhelft. Upgrade van de caddy, naar laadvermogen toch.
Want diezelfde 2.0 diesel ligt daar ook in, reken een zwaardere wagen die minder aerodynamisch is en dan met 1500kg eraan, ik kwam op de autostrade aan 90/u op gemiddeld 14l/100km uit.
Mijn 3.2 is zuiniger aan 12/100km.

(Even doortrekken in een tunnel kwam het verbruik zelfs even op 49.9l/100km. Oeps).

Hoe frequent wil je die 900km doen?
Speelt die overnachting mee?
Berijdbaarheid van de wegen?

Begrijp het niet goed...je bedoelt dat ik hoog verbruik zal hebben met bestelwagen? Meer dan met terreinwagen?
Ja, die 900 km doen we 5x heen-en terug...

Ik zet ook vraagtekens bij de 1500 kg, voor 2 paarden van 1,5 meter reken ik circa 1000 kg tenzij het endurace arabieren zijn. en de 2 paards trailer tussen de 650 en 850 kg.

een auto met trailer heeft heel veel meer lucht en rijweerstand. Dat het verbruik met 35% toeneemt is niet vreemd. Busjes zijn veel aerodynamischer dan de meeste hoekige jeeps, maar leggen het weer af tegen de SUV,s.

Het verbruik is niet heel erg afhankelijk van een 2 of 3 liter motor maar veel meer van rijstijl en snelheid ofwel het vermogen wat de chauffeur vraagt.

Voor dergelijk lange ritten zou ik meer naar comfort voor de paarden en personen kijken zoals een busje of luxer een SUV.
Ook ruimte is daarbij belangrijk, je kan verwachten dat er meer meegaat op een langer reis, en een paar extra kussens nemen ook extra plaats in.

Ik ben benieuwd naar je keuze en ervaring straks

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:31

Ik krijg herl erg pijn in mijn schouders van de meeste bestelbussen door de positie van het stuur.
Ook misschien iets om te testen.
Ooit een keer een week met spierpijn gelopen door een bus van slechts ca. 700 km

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:25

Maar een drieliter motor die wel gemaakt/ontwikkeld is op het trekken van (zware) lasten zal dit veel efficiënter doen dan de tweeliter die t wel mag, maar er niet op gemaakt is.
Dat was t punt dat ik probeerde te maken.

Qua wegligging vond ik de jeep ook comfortabeler ervoor, trouwens.
Ga er voor t gemak van uit dat je 2000kg aan de haak hebt.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:35

Ah sorry, ja inderdaad, verwarrend geschreven. Per paard ongeveer 550 kg. Mijn excuses

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:46

ja inderdaad, dat weet ik. Ik reken zo'n 2100 kg. Heb een trailer, ik wil absoluut geen paardenvrachtwagentje. De paarden moeten maar 1x de afstand van 900 km maken. Dat was weeral niet duidelijk, sorry. Het is ik die door omstandigheden op en af moet.
Een vrachtwagentje komt er in geen geval meer in. Zeer veel problemen gehad, nooit meer. Ook zeer onhandig voor dagelijks gebruik. Een trailer is geen probleem, als het maar eenmalig is. Ik vervoerde al eerder paarden uit Frankrijk.
Vraag me af wat dan beste keuze zou zijn, maar ik denk dat ik toch voor een bestelwagen ga. Met terreinwagens al veel kosten gehad ivm ophanging en dergelijke. Bestelwagen verbruikt veel, maar ik zou het zeer handig vinden dat ik 's nachts kan overnachten in een veilig gesloten wagen. Misschien dan toch met zeer goede banden op, soort modder/winterbanden.
Heb een synchro bestelwagen overwogen, maar die kosten zeer veel geld. Wordt dus een bestelwagen met zware motor, iveco of Hyundai...

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:51

Sizzle schreef:
Ik krijg herl erg pijn in mijn schouders van de meeste bestelbussen door de positie van het stuur.
Ook misschien iets om te testen.
Ooit een keer een week met spierpijn gelopen door een bus van slechts ca. 700 km

Echt? Oei...ik heb al zo'n vreselijke last van mijn schouder-en nekspieren....bedankt voor de tip ;-)

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:52

Optiwolk schreef:
Maar een drieliter motor die wel gemaakt/ontwikkeld is op het trekken van (zware) lasten zal dit veel efficiënter doen dan de tweeliter die t wel mag, maar er niet op gemaakt is.
Dat was t punt dat ik probeerde te maken.

Qua wegligging vond ik de jeep ook comfortabeler ervoor, trouwens.
Ga er voor t gemak van uit dat je 2000kg aan de haak hebt.

Dat was beetje waar ik benieuwd naar was. Dus een terreinwagen is iets stabieler?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:58

Peluchy schreef:
ja inderdaad, dat weet ik. Ik reken zo'n 2100 kg. Heb een trailer, ik wil absoluut geen paardenvrachtwagentje. De paarden moeten maar 1x de afstand van 900 km maken. Dat was weeral niet duidelijk, sorry. Het is ik die door omstandigheden op en af moet.
Een vrachtwagentje komt er in geen geval meer in. Zeer veel problemen gehad, nooit meer. Ook zeer onhandig voor dagelijks gebruik. Een trailer is geen probleem, als het maar eenmalig is. Ik vervoerde al eerder paarden uit Frankrijk.
Vraag me af wat dan beste keuze zou zijn, maar ik denk dat ik toch voor een bestelwagen ga. Met terreinwagens al veel kosten gehad ivm ophanging en dergelijke. Bestelwagen verbruikt veel, maar ik zou het zeer handig vinden dat ik 's nachts kan overnachten in een veilig gesloten wagen. Misschien dan toch met zeer goede banden op, soort modder/winterbanden.
Heb een synchro bestelwagen overwogen, maar die kosten zeer veel geld. Wordt dus een bestelwagen met zware motor, iveco of Hyundai...

Je klaagt steen en been over gebrek aan onderhoud en de gevolgen van mishandeling en dan overweeg je dit? Veel sterkte. Hopelijk is je bankrekening voldoende gevuld....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:52

Naar welke hoek van Frankrijk moet je dan?
Toen wij hier heen verhuisd zijn hebben we onze Santa fei goed versleten, een week later rook je nog dat hij had moeten werken. Hij was al niet nieuw meer maar dat ritje heeft hem wel een plek op de parkeerplaats gekost :+ (toen de lucht weg was snel verkocht).

Een zuinige auto klinkt dan leuk maar zodra die de trailer ziet gaat die al meer gebruiken, laat staan als hij een berg ziet waar hij die trailer overheen moet sleuren.

Een grote 4x4 verbruikt idd wel wat maar vaak is dat wel aardig constant. Onze pajero met volle aanhanger kan ik gewoon 700 km mee rijden op 1 tank.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:26

En eerlijk is eerlijk, de achterbank van mijn pajero ligt héérlijk voor een dutje.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:27

Dat laatste wat palousa_boy zegt herken ik wel. Mijn ssangyong zuipt met de trailer die erachter hangt eigenlijk net zoveel als zonder.
Ik rijd met een volle tank net zo ver in de ssangYong als eerder in een Nissan micra met een volle tank. Het verschil is de grootte van de tank :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:02

Ja dat is een klein detail ;) dat is ongeveer 3 keer zo veel als in die Micra

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:59

ikke schreef:
Peluchy schreef:

Je klaagt steen en been over gebrek aan onderhoud en de gevolgen van mishandeling en dan overweeg je dit? Veel sterkte. Hopelijk is je bankrekening voldoende gevuld....

Steen en been klagen over onderhoud? Wat is dat voor een antwoord???? Heb ik nergens geschreven, nergens in mijn posts heb ik het over ..... ONDERHOUD....gehad! Vreemde hersenkronkels. Ik schreef dat ik ooit een paardenvrachtwagen gekocht heb en die heeft nooit gereden. Staat hier nog steeds, dus onderhoud voor een bus waarmee ik nog nooit gereden heb is absurd. Dat heb ik nergens geschreven. Gaat hier ook niet over vrachtwagen, daar is absoluut geen sprake van dat ik dat zou kopen, de keuze ging over terreinwagen of bestelwagen. Een beetje attitude en beleefdheid zou wel mogen. Ik raporteer dat u mij beticht van mishandeling. Dat is een brug te ver en daar neem ik ernstig nota van
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 25-01-18 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:05

Mijn (oude) pajero heeft geen achterbank meer dus of die comfortabel slaapt weet ik niet. Kan wel ruim een matras kwijt in de laadbak mocht het ooit nodig zijn :))

En verder ga ik ook met Palousa_boy en assie mee. Bakkie drinkt redelijk constant, zit amper verschil op of daar nou een trailer achter bungelt of niet. Hij zuipt wél betrekkelijk meer als ik autostrade rij, ook al hou ik me dan aan 90km/u (met of zonder trailer, anders daver ik de auto uit op onze belgische snelwegen)

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:07

palousa_boy schreef:
Naar welke hoek van Frankrijk moet je dan?
Toen wij hier heen verhuisd zijn hebben we onze Santa fei goed versleten, een week later rook je nog dat hij had moeten werken. Hij was al niet nieuw meer maar dat ritje heeft hem wel een plek op de parkeerplaats gekost :+ (toen de lucht weg was snel verkocht).

Een zuinige auto klinkt dan leuk maar zodra die de trailer ziet gaat die al meer gebruiken, laat staan als hij een berg ziet waar hij die trailer overheen moet sleuren.

Een grote 4x4 verbruikt idd wel wat maar vaak is dat wel aardig constant. Onze pajero met volle aanhanger kan ik gewoon 700 km mee rijden op 1 tank.

Ik ga niet naar Frankrijk hoor, heb ik niet geschreven. Ik heb in het verre verleden al eens een paard voor iemand anders naar Frankrijk gevoerd, dat is wat ik bedoelde. Eindbestemming zet ik bewust niet openbaar.
Gaat me zeker niet om verbruik, maar om wat meest stabiel en betrouwbaar is om de trailer te trekken.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:17

Varekaj schreef:
Mijn (oude) pajero heeft geen achterbank meer dus of die comfortabel slaapt weet ik niet. Kan wel ruim een matras kwijt in de laadbak mocht het ooit nodig zijn :))

En verder ga ik ook met Palousa_boy en assie mee. Bakkie drinkt redelijk constant, zit amper verschil op of daar nou een trailer achter bungelt of niet. Hij zuipt wél betrekkelijk meer als ik autostrade rij, ook al hou ik me dan aan 90km/u (met of zonder trailer, anders daver ik de auto uit op onze belgische snelwegen)

Dat is ook handig. Zal dat eens nagaan. Voorwaarde is wel dat ik in de auto moet kunnen slapen. Punt is dat daar waar ik woon een jeep (terreinwagen) wel handig zou zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:00

Voor de paarden kan ik eigenlijk alleen maar een grote vrachtwagen adviseren, dat is voor hun het meest comfortabel. Neem eens contact op met één van de bekende transportbedrijven voor een prijs, voor ons was het niet veel duurder dan zelf rijden en wel een stuk makkelijker ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:14

ikke schreef:
Nessa schreef:
Dat ben ik ook nog aan het overwegen :)

Had niet aan een vrachtwagentje gedacht! Zat te denken auto en trailer huren. Vrachtwagen ook een goed idee!

Een vrachtwagen ga jij niet huren (die zijn er simpelweg niet) en die B-rijbewijsgebakljes zijn duurder in de huur dan een dikke bestelbus-met-tweepaards-trailer.
De huur van zo'n set is lager.
De brandstofkosten zijn lager.
Meer vrije km op een gewone bus.
Minder rare randvoorwaarden.

Enige voorwaarde: B-E rijbewijs, anders komt het niet goed.

Ik vind het wel tegenvallen om zo een combi te huren. Bestelbus met trekhaak kan ik bijna nergens te huur vinden. Alleen snapcar maar dat werkt alleen goed rond grote steden. Iemand een tip waar ik een bestelbus met trekhaak kan huren? Trailer is geen probleem

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:50

carika schreef:
ikke schreef:

Een vrachtwagen ga jij niet huren (die zijn er simpelweg niet) en die B-rijbewijsgebakljes zijn duurder in de huur dan een dikke bestelbus-met-tweepaards-trailer.
De huur van zo'n set is lager.
De brandstofkosten zijn lager.
Meer vrije km op een gewone bus.
Minder rare randvoorwaarden.

Enige voorwaarde: B-E rijbewijs, anders komt het niet goed.

Ik vind het wel tegenvallen om zo een combi te huren. Bestelbus met trekhaak kan ik bijna nergens te huur vinden. Alleen snapcar maar dat werkt alleen goed rond grote steden. Iemand een tip waar ik een bestelbus met trekhaak kan huren? Trailer is geen probleem

Welke regio? Dan kan ik even mee kijken voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:20

Een skoda superb die 2000 mag trekken kan ik ook wel aanraden, al heb ik er nooit een trailer achter gehad. Achterbank platleggen en je hebt ruimte zat als je daar een matras in pleurt. Zit ook heel comfortabel voor lange ritten én is geen grote zuipschuit.

Mijn pajero is een lichte vracht/grijs kenteken. Vandaar dus het gebrek aan achterbank :Y)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:55

Ik heb wel eens bij Pallas een Vito gehuurd. Met trekhaak. Reed echt prima met trailer.