Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:16

Ik dacht dat zolang je onder de 3500 kg (auto + trailer) zat je net geen BE nodig had?
Heb trouwens ook al trailers gezien van 800 kg leeggewicht. De vraag is of die te betrouwen zijn natuurlijk.. :/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:49

Sin schreef:
Ik dacht dat zolang je onder de 3500 kg (auto + trailer) zat je net geen BE nodig had?
Heb trouwens ook al trailers gezien van 800 kg leeggewicht. De vraag is of die te betrouwen zijn natuurlijk.. :/

In de FAQ staat het antwoord, dan hoef je niet meer te denken, dan WEET je het. Let er wel op dat de daar beschreven tekst gebaseerd is op de NEDERLANDSE wetgeving. De Belgische wetgeving is niet helemaal gelijk!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:46

Niet? Volgensmij moeten ze in de EU gelijk zijn? Maar da weetik niet zeker.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:31

Wij zijn ook opzoek naar een nieuwe auto. Onze mazda 2.0 uit 1998 (115 pk en een koppel van 173 Nm) heeft echt te weinig vermogen om te trekken en gaat vreselijk stinken als ik er een trailer achter heb gehad (koppelingsplaten????).
We hebben in 2 Hyundai Santa Fe's gereden en dat waren echt baggerauto's na een gesprek met een goede kennis van ons die ook een Santa Fe heeft, die aangaf dat ze echt te weinig vermogen hebben om een paardentrailer te trekken. Is de Santa Fe afgevallen.
Morgen gaan we (toch weer) naar een Mazda (we rijden al 12 jaar met veel plezier mazda) kijken. Maar deze heeft een wat dikkere motor 2.3 ipv 2.0. 165 pk en een koppel van 207 Nm.
En ook nog naar een Nissan X-trail 4x4 165 pk en een koppel van 230 Nm.

Deze auto's zijn een automaat is dat handig als je iets gaat trekken?
Ik heb al regelmatig in een automaat gereden (is heel fijn, lekker rustig). Ik heb begrepen dat met iets erachter je het beste de bergversnelling kunt gebruiken. Is dat zo?

En wie rijd nog meer in een automaat?

groetjes,

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:33

Ik! Ik wil nooit meer iets anders! Heerlijk, ook met een trailer!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:34

die mazda zou ik laten afvallen, voor het trekken van een trailer (zeker als het een 2-paards betreft) moet je toch algauw gaan denken aan minimaal een 200 pk en je koppel van 207 Nm is wat weinig, denk dat je minimaal ergens tussen de 250-300 Nm moet hebben.
Ik vind dan ook dat de Nissan X-trail wel weinig vermogen heeft, het is een terreinwagen, maar denk niet dat hij zoals veel 4x4's ook 3500 kg mag trekken.

ik heb geen echte ervaring met het rijden met een automaat, heb er in een lesauto wel eens mee gereden, maar persoonlijk vind ik het niks.
Of het met een trailer erachter prettig rijdt weet ik al helemaal niet, maar het prettige aan met de hand schakelen is dat je met een trailer erachter gewoon wat verder kan doortrekken voordat je opschakelt, ik weet niet of dat in te stellen is bij een automaat.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:37

Ik rijd alleen maar met een 1 1/2 paardstrailer. met een brutogewicht van 1500kg en de mazda's mogen ook 1500 kg trekken.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:55

Ik heb een Land Rover Freelander 2.5 V automaat.... Ideaal.... Ik zou niet anders meer willen!! Ook met trailer ideaal...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:52

Wij trekken onze trailer met een Land Rover Defender. Gaat super, je voelt haast niet dat er een paard achter hangt. Onlangs een keertje de dikke Volvo van mijn vriend zijn baas geprobeerd, dit is een automaat. Jeetje, dat was nog eens relaxt rijden! Helaas hebben wij geen dikke Volvo centjes momenteel Haha! De Defender doen zijn ding echter ook goed, hij is alleen iets minder comfortabel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:56

Automaat is ontzettend fijn, zeker met trekken. Maar het gaat hier ook regelmatig over brandstofverbruik en dat is met automaat nog veel minder geinig... Dat is voor ons echt de reden geweest om voor de schakelbak te kiezen ipv een vergelijkbare Passat automaat. Die zoop de oren van de kop Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:58

deze hebben wij voor de trailer:
Afbeelding
maar dan groen.
superfijne auto, schakelt heel lichtjes en heeft een enorme trekkracht!
en is ook mooi Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:04

Wat is dat voor één? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:13

Aimee schreef:
Automaat is ontzettend fijn, zeker met trekken. Maar het gaat hier ook regelmatig over brandstofverbruik en dat is met automaat nog veel minder geinig... Dat is voor ons echt de reden geweest om voor de schakelbak te kiezen ipv een vergelijkbare Passat automaat. Die zoop de oren van de kop Scheve mond

Ik vind een automaat juist absoluut niet fijn met de trailer. Als je het gas loslaat blijft ie altijd wat doorrijden en je kunt de auto niet op de motor teruglaten komen zodat het remmen gelijkmatiger gaat.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:24

Je kunt net als een handgeschakelde auto de auto teruglaten komen op de moter. Je moet dan vanuit de "drive" hem in een versnelling zetten. In het begin is het misschien wat eng, maar als je daar handig in wordt werkt het uitstekend.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:29

Wij hebben net van de week onze opel vectra station (1500 kg, mag 1500 trekken, 125 pk) opgehaald! Kan ik eindelijk zelf de weg op, in ieder geval niet meer met de big car van pa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:32

yarrah schreef:
Je kunt net als een handgeschakelde auto de auto teruglaten komen op de moter. Je moet dan vanuit de "drive" hem in een versnelling zetten. In het begin is het misschien wat eng, maar als je daar handig in wordt werkt het uitstekend.

Maar dan nog komt ie mijn zins niet snel genoeg terug als je het gas loslaat Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:36

Pipo schreef:
Ik vind een automaat juist absoluut niet fijn met de trailer. Als je het gas loslaat blijft ie altijd wat doorrijden en je kunt de auto niet op de motor teruglaten komen zodat het remmen gelijkmatiger gaat.

Ohw... Okee. Ik zit er alleen maar naast, dus merk vooral het gelijkmatige rijden en het vele tanken Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:48

Een automaat rij je nou eenmaal vooral met je rechtervoet en die kost brandstof. Geld, geld! Je kunt met een automaat heel veel wel regelen als je maar weet hoe het werkt en weet waar je mee bezig bent. Een automaat kan heel comfortabel zijn voor paarden, maar de chauffeur moet er niet op dezelfde manier mee willen rijden als in een schakelbak, het is gewoon een andere manier van rijden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:10

Pipo schreef:
Aimee schreef:

Ja
Jep ook mijn idee.
De auto van mij, pajero pinin, 'remt' heerlijk af, als ik het gas loslaat. Zonder trailer heb ik liever een automaat, lekker relaxed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:14

Aimee schreef:
Wat is dat voor één? Bloos

Jeep wrangler rubicon Haha!
heel handig als je anderen over het modderige wedstrijdterrein ziet worstelen Tong uitsteken t dak kan dr ook af, ook heel fijn in de zomer Lachen

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:28

ikke schreef:
Sin schreef:

In de FAQ staat het antwoord, dan hoef je niet meer te denken, dan WEET je het. Let er wel op dat de daar beschreven tekst gebaseerd is op de NEDERLANDSE wetgeving. De Belgische wetgeving is niet helemaal gelijk!

En nu ben ik toch wel net een Belg zeker, dju Lachen

Ik vind het allemaal zo eenvoudig toch niet.

In de handleiding van mijn auto staat dat z'n MTM 1885 is en de max kogeldruk 75 kg, en dat enkel met de orgineel geplaatste trekhaak. Die heb ik natuurlijk niet, die moet ik nog laten installeren. Dus wat zou dan de max kogeldruk zijn bij een niet originele haak?
Ik zou graag goed geïnformeerd zijn voor ik iets koop dat ik niet mag trekken (qua rijbewijs) en qua trekvermogen van mijn wagen etc...

Met MTM kan ik bij een trailer tot 1615 gaan (als ik het goed heb) .. maar dan zeggen andere mensen mij (verkopers oa.) dat ik vanaf 750 kg (leeggewicht veronderstel ik dan) een BE nodig heb. Maar mss flappen die er dan wat uit, want dat heb ik nog niet gelezen.

*diepe zucht*

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:48

De FAQ is duidelijk. Nogmaals, het geld voor Nederlanders. Maar ik geloof dat het bij belgen enkel anders is in de zin dat de te trekken massa met BE niet zwaarder mag zijn dan de TMM van de auto, hier geld dat alleen voor B.
Je hebt alleen een B rijbewijs, neem ik aan?

De MTM van de trailer, moet onder het LEDIG gewicht van de auto blijven. Lading van de trailer maakt niet uit. In het TOTAAL moeten de MTM van de auto en trailer onder de 3500 blijven. Zoals je snapt is dit vrijwel niet te doen. Vandaar de 750 kilo regeling, het zou een stuk simpeler zijn als dit doorgevoerd werd.

Dus bijvoorbeeld: Je hebt een auto van 1220 kilo. Een trailer van 600 kilo met een MTM van 1200. De 1200 zit onder de 1220, en totaal is dit 2420. Hier tel je nog eens bij op het laadvermogen van de auto, en zolang dit minder is dan 980 mag het.

Heb je een zwaardere auto, gaat het je met geen mogelijkheid lukken. Denk aan 1710 kilo auto, dezelfde trailer van 1200 = 2910. Hou je nog maar 490 laadvermogen over voor de auto.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:16

Oké, dan moet ik enkel nog het ledig gewicht van mijn wagen opzoeken (audi a3 1.9 TDI, niet supergroot dus)

Heb ondertussen dit handige plaatje gevonden op de site van de VAB

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:18

Wij trekken met onze Galopper een 2 paardstrailer met 2 paarden.
Gaat ook prima. Hij rijdt verder ook goed Ja

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:27

Sin, dat staatje is wel handig, alleen men leest nog wel eens over het stukje maximum massa auto heen, ze vergeten nog wel eens het laadvermogen van de auto bij alle gewichten op te tellen. Staatje is wel handig maar begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd. In de FAQ staat het wel duidelijk vermeld.