[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Citaat:
Ik kan alleen nergens terugvinden dat het bij BE-rijebewijs om het daadwerkelijke gewicht gaat en niet om het gewicht op papier.

Maar dit klopt niet he. Bij kijken of BE rijbewijs nodig is, gaat het juist wel over wat op papier staat.

Verder moet het gewoon kloppen dat wat je achter je auto hangt, deze ook mag trekken. Ik zou zo niet weten waar dat ergens vastgelegd is eigenlijk. Tenminste ik denk dat dat je vraag is toch?
Dat geldt trouwens niet alleen voor BE maar ook voor je B rijbewijs.

xMyrth

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Oh oeps, misschien ben ik onduidelijk.

Om te kijken of ik BE-rijbewijs nodig heb, gaat het inderdaad om wat er op papier staat.
Conclusie: ik heb BE-rijbewijs nodig voor deze combinatie auto & trailer. Ik ben ook in het bezit van dit rijbewijs, dus geen probleem lijkt me.

Maar nu zegt de ander dus dat los van het BE-rijbewijs dat ik nodig heb, deze auto deze trailer sowieso niet mag trekken. Ongeacht dus hoe de trailer geladen is. Zelfs leeg niet zegmaar...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Dat is echt grote onzin. Dus op zich logisch dat je dat nergens kunt vinden.
Je auto mag 1800 kg trekken. Daar blijf je onder dus prima. Met de regels van B heb je niks te maken want je hebt BE. Lijkt wel of de persoon beiden door elkaar haalt.

Edit. Dit staat op rijksoverheid.

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Myrth, je moet even zoeken op het voertuigreglement.
Alles wat daar beschreven wordt, gaat om daadwerkelijk gewicht, niet wat op papier staat.
Daar vind je ook de tekst terug die Sure_lee laat zien.

De grondregel daarbij is dat een auto het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken.

Hierbij zit er soms een lelijke adder onder het gras, waar o.a. Mercedes zich schuldig aan maakt: De auto mag 3000kg TMM wegen. De auto mag 3500kg TMM trekken maar het toegestane treingewicht (totaal werkelijk gewicht van auto en aanhanger) is 6000kg.