[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:08

Sizzle schreef:
Ik hoor van de touareg te veel rampverhalen met de techniek en veel mensen ruilen hem in na de Garantie.


Dat was het model voor onze waarvan er 500 zijn gemaakt, modeljaar 2005. Die van ons is daarna gemaakt, modeljaar 2007. Wij hebben hem ook niet ingeruild, als we hem niet schappelijk kunnen verkopen dan gaat hij in de mottenballen (leuk voor de kleinkinderen, "toen mochten rijdende dino's nog" :D ) want het is wel een auto waar je met pijn in je hart afstand van neemt.

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:48

Aha, dat wist ik niet.
Ik vind het inderdaad een fijne auto om te rijden. Moest enkel even wennen aan de brede randen langs de voorruit, daar had ik het gevoel een extra dode hoek te hebben.

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:21

Sinds het weekend een Chevrolet Silverado LS 4.8L V8, 285PK!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:36

Vienna2007 schreef:
Sinds het weekend een Chevrolet Silverado LS 4.8L V8, 285PK!


Dat is een fors mobiel wat wel wat kan trekken,maar... 285 door 4.8 is 60 pk per liter. Op benzine. Hmm.
Dan mag er wel een flinke beluchter op de tankdop zitten; anders geeft het meer gefluit dan de tochtraampjes van vroegáh...
Goed voorbeeld van een compromisloze trekker die +:)+ is om bíj een zuiniger gebruiksauto te hebben.
Sizzle schreef:
Ik heb via pb inmiddels reacties gehad over de x-trail Deze vakt af voor mij gezien de lage kogeldruk.


Vergeet ´kogeldruk´. Dat is helemaal niet van toepassing bij paardentrailers.
Lees even het topic wat ik over kogelhóógte heb geopend.
Zal het even voor je uit de vergetelheid omhoog schoppen.

ikke schreef:
sflj schreef:
Hangt er vanaf hoe steil de helling is. Moet al aardig steil worden, wil je er veel van merken, lijkt me.
Een steile helling op, komt het/de paard(en) meer achterin te staan, 'lift' de koppeling de achterkant van je auto, met gevolgen van dien.
Helling af precies andersom.

Laat daar maar eens een bergje vectorieel rekenwerk op los; zul je merken dat het wel heel steil moet worden (Lees: dar wil je helemaal niet komen met paarden aan de haak)


Klopt.
Hetzelfde geldt voor de last op de kogel/koppeling door injuiste hoogte; dat vergróót over diezelfde arm.

Overigens heb je hier die hellingen wel. Niet op de doorgaande wegen, maar om van/bij een cortijo te komen of bij kleine dorpjes in het binnenland, net zo vaak wel als niet en een reductiebak is eigenlijk wel noodzaak hier.
Eventuele negatieve kracht op de kogel is daarbij geen probleem, want je rijdt dan stapvoets en de koppeling meer dan voldoende geblokkeerd daarvoor. Ik ben wél blij dat het anti diefstal slot door de borging gaat en zo ook bij overmatige slijtage ervan losschieten duurzaam verhindert.
Sizzle schreef:
Vaak heb je dan een uitrit op onverhard en dan moet je een voorrangsweg op en sta je dus met je neus omlaag te wachten.


Zorg dat het neuswiel je daarbij helpt. Zet het niet té hoog, met de rijrichting sporend en vrijdraaiend.
Het geeft een verontrustende stoot als het de grond raakt, maar in een dergelijke situatie rij je langzaam en voorzichtig dus is het geen probleem, wel een nuttige begrenzer.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-11-11 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 4 Berichten tot 1 samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:58

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Vaak heb je dan een uitrit op onverhard en dan moet je een voorrangsweg op en sta je dus met je neus omlaag te wachten.


Zorg dat het neuswiel je daarbij helpt. Zet het niet té hoog, met de rijrichting sporend en vrijdraaiend.
Het geeft een verontrustende stoot als het de grond raakt, maar in een dergelijke situatie rij je langzaam en voorzichtig dus is het geen probleem, wel een nuttige begrenzer.


Neem gewoon in hoogte verstelbare luchtvering zoals ik al eerder zei, die houdt de hoogte gewoon zelf op peil en dus heb je dan niet van die enge begrenzende methodes nodig zoals hierboven. (Als je dat nodig hebt dan heb je trouwens echt niet de juiste auto voor de trailer staan.)
Want je bent een rund als je met je paardentrailer stunt ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:57

Anoniem schreef:
Neem gewoon in hoogte verstelbare luchtvering zoals ik al eerder zei, die houdt de hoogte gewoon zelf op peil en dus heb je dan niet van die enge begrenzende methodes nodig zoals hierboven. (Als je dat nodig hebt dan heb je trouwens echt niet de juiste auto voor de trailer staan.)
Want je bent een rund als je met je paardentrailer stunt ;)


Lees even de situatie waar het over gaat. Daar doet ook niveauregeling niets aan.
Wellicht valt dit buiten het Neerlandse referentiekader.
Papagroom en ik wonen in een bérgachtig landschap.

Regelbare hoogte is wél helemaal top overigens, daar niet van. Dat beveel ik ook telkenmale aan mbt de kogelhoogte.
Ik heb het zelf als accessoire gemonteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:38

Huertecilla schreef:
Lees even de situatie waar het over gaat. Daar doet ook niveauregeling niets aan.
Wellicht valt dit buiten het Neerlandse referentiekader.


Leg mij dan maar even uit wat dat neuswiel precies moet doen dat de auto en trailer zelf niet kunnen? Want als ik haar post teruglees kan ik er niet iets aan vinden dat een 4x4 SUV met de juiste verstelbare luchtvering zelf niet zou kunnen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:11

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:
Lees even de situatie waar het over gaat. Daar doet ook niveauregeling niets aan.
Wellicht valt dit buiten het Neerlandse referentiekader.


Leg mij dan maar even uit wat dat neuswiel precies moet doen dat de auto en trailer zelf niet kunnen? Want als ik haar post teruglees kan ik er niet iets aan vinden dat een 4x4 SUV met de juiste verstelbare luchtvering zelf niet zou kunnen.


Het was ´Sizzle´ :o

Citaat:
Veel concourterreinen liggen namelijk boven op heuvels en dan kan dat soms aardig lastig zijn met onverharde stukken en gras. Ik heb daar wel zonder aanhanger afgereden en me afgevraagd of dat met paard wel goed komt. Vaak heb je dan een uitrit op onverhard en dan moet je een voorrangsweg op en sta je dus met je neus omlaag te wachten.


Bij zo´n ´knik´ helpt niveau-regeling niet.
Ik kan hier ook niet van/naar het cortijo op/van de provinciale weg komen zonder twee keer steun van het neuswiel.

In de bergen ligt de weg vaak ook enigzins in verkanting en een lagere uitrit aan de buitenzijde is dan helemáál een drama.
Helemaal niet uitzonderlijk dat de dissel op de buitenrand van het asfalt ligt.
Dat heb ik hier bij de provinciale weg. Het neuswiel is echt nodig daar.

Met menig combinatie is daar ook de reductiebak nodig, want anders kom je niet van de uitrit weg omhoog de rand over.
Onze X-trail kwam daar met 1500 kilo erachter niet weg bijvoorbeeld. Die liep én vast én kwam niet weg.
De oplossing was een paar meter eerder stoppen; helper de weg op om te kijken/signaleren; dan met behoud van stapvoetse snelheid en de neuswielBONK! de weg op te steken.
Dit met de kogelhoogte correct :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:16

Huertecilla schreef:
Het was ´Sizzle´ :o

Daarom zei ik ook "haar post", jij bent toch een "hij"!

Huertecilla schreef:
Bij zo´n ´knik´ helpt niveau-regeling niet.
Ik kan hier ook niet van/naar het cortijo op/van de provinciale weg komen zonder twee keer steun van het neuswiel.

In de bergen ligt de weg vaak ook enigzins in verkanting en een lagere uitrit aan de buitenzijde is dan helemáál een drama.
Helemaal niet uitzonderlijk dat de dissel op de buitenrand van het asfalt ligt.
Dat heb ik hier bij de provinciale weg. Het neuswiel is echt nodig daar.


Wie heeft jou wijs gemaakt dat dat met een Touareg of Q7 niet kan?
Die zet je gewoon in de off-road stand en dan rij je daar makkelijk doorheen zonder neuswiel of wat dan ook. Weet je wel hoe hoog die stand is?
Aan een correcte kogelhoogte heb je toch niets als je door zo'n gat/knik moet, je kunt dan toch geen correcte kogeldruk handhaven door dat op en neer gehobbel, dus dan maar even een iets achterover hellende trailer, daarvan komt zo'n auto echt niet de lucht in want daarvoor moet je er dan een olifant achter hangen. De verstelbare luchtvering is zo sterk dat deze echt niet omlaag gaat door de druk van een trailer met 2 paarden, de auto zal zijn hoogte continue handhaven door zichzelf continue omhoog te pompen. Beter op deze manier rustig door zo'n knik rijden dan zoals jij met het neuswiel steeds met abrupte kracht (BONK) kogeltrek veroorzaken. Daarmee verniel je uiteindelijk je koppeling en heb je kans dat op een gegeven moment je trailer je een keer voorbij komt rijden.

Huertecilla schreef:
Met menig combinatie is daar ook de reductiebak nodig, want anders kom je niet van de uitrit weg omhoog de rand over.
Onze X-trail kwam daar met 1500 kilo erachter niet weg bijvoorbeeld. Die liep én vast én kwam niet weg.
De oplossing was een paar meter eerder stoppen; helper de weg op om te kijken/signaleren; dan met behoud van stapvoetse snelheid en de neuswielBONK! de weg op te steken.
Dit met de kogelhoogte correct :D


Ja.... daarmee verniel je op lange termijn dus je hele combinatie.
De Touareg en Q7 hebben meer dan voldoende kracht om van de uitrit weg de rand over te komen, daarmee moet je juist heel voorzichtig je gaspendaal doseren om er niet te hard overheen te schieten.
Daarbij kan je alles op je gemak vanuit de auto regelen en heb je niemand anders nodig. Je zet hem voor de knik op off-road en na de knik weer op comfort en de auto stijgt en zakt vanzelf tijdens het rijden.
Toch een kwestie van de verkeerde auto voor de trailer hoor HC. Huur er anders eens 1, dan kan je het zelf zien. (En anders kan je altijd nog die van ons importeren :D )

(offtopic: wat de kracht van zo'n auto betreft hebben we laatst nog vreselijk moeten lachen... we stonden vast op de parkeerplaats bij Walibi na de Frightnights omdat de hele parkeerplaats toen in één keer leeg liep, veel teveel auto's dus. Er waren er een paar zo slim geweest om te proberen via de achterzijde van de parkeerweilanden te ontsnappen maar daarbij was er 1 in een slootje gereden. Toen kwamen ze ons vragen of we hem er met onze Q7 uit konden trekken. Nadat we dat hadden gedaan wilden wij er daar natuurlijk ook graag uit rijden door het slootje omdat we al 2 uur in de parkeerfile stonden. Dus de auto op off-road en heel langzaam de sloot in omdat de auto is uitgebouwd met voor- en achter bumperspoilers en die anders de grond zouden raken. De jongens die erbij stonden dachten dat de auto de sloot niet meer uit kwam en begonnen te duwen.... terwijl mijn vriend aan het remmen was omdat de automaat de auto er anders te snel door zou trekken _O- )

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:32

Ik raak een beetje verloren ben ik bang :o
Wat doet precies een reductiebak?
Dat met dat neuswiel klinkt eng, hoe moet je dan weten hoe laag/hoog dat moet?
HC wil je de link naar dat hoogte topic even plaatsen?
Ik ben daar zeker niet genoeg van op de hoogte denk ik.
Waarom doet kogeldruk bij paarden er niet toe?
Ik dacht altijd dat het juist met levendgewicht belangrijker was als met doodgewicht omdat je een cravan gewoon even op een weegstok kan zetten.
Ik sluit mijn paarden voor en achter altijd zo veel mogenlijk in tussen de stangen, is dat eigenlijk wel zinvol, of maakt het eigenlijk niet uit als ze voor en achter meer plek hebben?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:03

Sizzle schreef:
Wat doet precies een reductiebak?


Reduceert de overbenging; dat is bij terreinwwagens de ´lage´ stand.

Citaat:
Dat met dat neuswiel klinkt eng, hoe moet je dan weten hoe laag/hoog dat moet?


In principe zo hoog mogelijk als vrij draaien als sporend zwenkwiel toestaat.

Citaat:
HC wil je de link naar dat hoogte topic even plaatsen?


[TAO] Kogelhoogte

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:27

Anoniem schreef:
Wie heeft jou wijs gemaakt dat dat met een Touareg of Q7 niet kan?



Die rijden hier ook. Sterker nog; zowel met een Touareg als Cayenne gereden hier. Been there, done that, lóved it.
Indrukwekkende all-road. All roáds. Te beperkt voor mijn gebruik.

Je hebt een goed punt met het tijdelijk oppompen en weer laten zakken. Was bij de oude Citroëns met veerbollen ook een bekende truuk. Het punt is echter dat het van geen kant genoeg is. Been there, done that, doesn´t work.

Je hebt ook een goed punt dat dan de combinatie ongeschikt is. Een offroad combinatie, dus met hogere trailer, incl. hogere koppeling is de oplossing.
Heb ik gehad. Een ex- leger aanhanger met ´Nato´ koppeling op een halve meter. De haak op de bumperplaat op de juiste hoogte.
Is alleen voor een paardentrailer levensgevaarlijk zo´n hoog zwaartepunt.
Een terreinwagen met korte achteroverbouw en zo´n Nato aanhanger gaat moeiteloos over knippen. Op straat echter net zo moeiteloos op de kant. Been there, done that, didn´t like it.

Mijn ideaal voor hier, erbíj als hobbyding voor extreme terreinlol, is;

Afbeelding

Het reservewiel heeft dezelfde functie als ik mijn neuswiel geef. Been there, done that, lóved it. Indrukwekkende terreinwagen. Niet voor op de weg echter.
De kop hoog op de achterbumper en dan raakt niets de knip hier de weg op. Beetje veel werk echter, want dan moet er van trekauto gewisseld worden....
Kan ook de bak voor een opbouw wisselen en er twee paarden ín zetten *\o/*
Beetje -O- als je er verder dan zeg 50 kilometer mee weg moet.
Wél veilig echter en núl probleem met helling, ´knikken´ of onverhard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:47

Huertecilla schreef:
Die rijden hier ook. Sterker nog; zowel met een Touareg als Cayenne gereden hier. Been there, done that, lóved it.
Indrukwekkende all-road. All roáds. Te beperkt voor mijn gebruik.

Je hebt een goed punt met het tijdelijk oppompen en weer laten zakken. Was bij de oude Citroëns met veerbollen ook een bekende truuk. Het punt is echter dat het van geen kant genoeg is. Been there, done that, doesn´t work.


Er zit wel veel verschil in een W12 met luchtvering en een gewone Touareg zonder hoor, ik weet niet in welke jij hebt gereden? De W12 ligt niet echt voor het oprapen, de Cayenne weer wel ;)
Ik heb vroeger 2 Citroën BX-en gehad maar die vering valt niet te vergelijken :D
Als ik het zo hoor moeten die knippen in de weg haast wel zo diep zijn dat iedereen bijna zo'n auto nodig heeft om naar een concours te gaan

Afbeelding
;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:49

Sizzle schreef:
Wat doet precies een reductiebak?



Hier een plaatje van de YA126 aandrijflijn, met de reductiebak zit in het midden:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... YA_126.png

Een _/-\o_ hoogstandje van terreinwagen-ontwerp waar NL heel trots op zou moeten zijn, maar heel typisch NL niet is.
De reductiebak is een tweede versnellingsbak. Normaal rij je in hoog, zeg maar ´twee´. Voor terreinwerk of andere kruiprijden, zet je het ding in laag, de ´één´.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:52

Ach, het kan ook zo:
Afbeelding
en zo ook, dus met paarden kan het vast ook wel :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:54

Oohhhhhh die kamelen/dromedarissen!!!! Wat zielig ;(

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:00

Anoniem schreef:
Als ik het zo hoor moeten die knippen in de weg haast wel zo diep zijn dat iedereen bijna zo'n auto nodig heeft om naar een concours te gaan


Ah, je hebt het nog steeds niet op je netvlies.
Het is geen knip in de weg. Ik schrijf knik bij aansluiting op de weg.
Het probleem is berglandschap.

Verder hoeft het niet voor concoursen. Niemand hier gaat op concoursen. Gewoon voor alles met je aanhanger. Naar een feria te ver voor te paard bijvoorbeeld.

Hier hebben veel mensen een 4x4 nódig voor gewoon dagelijkse kilometers.
Hier in het dorp is een gezin zonder 4x4 in de directe familie een héél grote uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:04

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
Als ik het zo hoor moeten die knippen in de weg haast wel zo diep zijn dat iedereen bijna zo'n auto nodig heeft om naar een concours te gaan


Ah, je hebt het nog steeds niet op je netvlies.
Het is geen knip in de weg. Ik schrijf knik bij aansluiting op de weg.
Het probleem is berglandschap.

Verder hoeft het niet voor concoursen. Niemand hier gaat op concoursen. Gewoon voor alles met je aanhanger. Naar een feria te ver voor te paard bijvoorbeeld.

Hier hebben veel mensen een 4x4 nódig voor gewoon dagelijkse kilometers.
Hier in het dorp is een gezin zonder 4x4 in de directe familie een héél grote uitzondering.


Ik zat ook meer te denken aan waar Sizzle het over had, waar je me een paar posts terug op wees.
De Touareg W12 sport heeft trouwens zo'n bak en difflock dus dat combineert al jouw favoriete auto's in 1. Kan je kiezen hoe je wilt rijden met de minuut.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:14

josie schreef:
Afbeelding


Paarden gaan hier inderdaad wel in de ´open´ vrachtwagen ja. Hier op de vele ´feria de ganado´ is dat de gangbare manier van transport. Het is allemaal heel locaal vervoer.
Niets anders dan een ´open´ paardentrailer. Die zijn er hier ook veel. Voor locaal gebruik erg prettig voor de paarden hier in de zomer.
De snelweg op gaat de boel aan voor- en zijkant dicht met een dik dekzijl.
Een buurdorp, Tápia, heeft een héél oude traditionele ´veemarkt´. Het stelt als verhandelplaats niets voor en is vooral een locaal boerenfeest. De plaats waar de paarden staan zou geen énkele (de uitzondering etc.) NLer met diens NL wegsetje kunnen komen.
Het is echt :wow: wat die mennekes met hun aggenebbus ogende vrachtwagentjes hier voor plaatsen bereiken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:29

Anoniem schreef:
De Touareg W12 sport heeft trouwens zo'n bak en difflock dus dat combineert al jouw favoriete auto's in 1. Kan je kiezen hoe je wilt rijden met de minuut.


Niets ´dus´.
Dat blijft een straatauto met indrukwekkende tractie voor niet te slechte onverharde paden.
Combineert niets van mijn favorieten; haalt de minimum-criteria niet.
De stand welke ik nodig heb zit er niet op :D
Alleen het toegelaten bandenmaat-type maakt al dat ik niet eens altijd bij huis zou kunnen komen :roll:

Maar goed, weer wat terug naar het onderwerp; Voor de wégen indrukwekkend en een veilige trailertrekker (mits de vuistregel... want het is geen wonderauto die niet onderheving is aan het Murphy & Peltzman monsterverbond) doch wat prijzig in aanschaf/rijkosten voor menig paardeigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:40

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
De Touareg W12 sport heeft trouwens zo'n bak en difflock dus dat combineert al jouw favoriete auto's in 1. Kan je kiezen hoe je wilt rijden met de minuut.


Niets ´dus´.
Dat blijft een straatauto met indrukwekkende tractie voor niet te slechte onverharde paden.
Combineert niets van mijn favorieten; haalt de minimum-criteria niet.
De stand welke ik nodig heb zit er niet op :D
Alleen het toegelaten bandenmaat-type maakt al dat ik niet eens altijd bij huis zou kunnen komen :roll:

Maar goed, weer wat terug naar het onderwerp; Voor de wégen indrukwekkend en een veilige trailertrekker (mits de vuistregel... want het is geen wonderauto die niet onderheving is aan het Murphy & Peltzman monsterverbond) doch wat prijzig in aanschaf/rijkosten voor menig paardeigenaar.


Maar HC, tot slot rijst bij mij dan toch wel de vraag.... waarom heb je, na al die auto's te hebben getest, in vredesnaam gekozen voor de Ssangyong Korando? Want die is nog erger :')

btw, de aanschafprijs valt nu als tweedehandse wel mee, nieuwprijs was ongeveer 145.000, vraagprijs is nu (nog maar 5 jaar oud) 48.000 (maar een goed bod doet natuurlijk ook wel wat hè).... en over 2 jaar dus nog minder (vandaar ook die mottenballen).

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:33

Hihi, nou dat ding van HC lijkt me nogal overkill :+
De zwitserse wegen zijn prima, ik vroeg me enkel af wat de effecten zijn van vervelende afritten vanaf onverharde wegen. Omlaag kom je waarschijnlijk altijd, maar ik wil ook graag omhoog :D
Anderzijds hebben weer zelden een zompig veld dus uiteindelijk zal het niet zo'n groot verschil maken.
Ik ga gewoon eens wat lijstjes maken. Voorlopig is het beest toch nog te jong voor wedstrijden.
De touareg heb ik al eens met 2 paarden gereden en weet dat deze auto dat met gemak doet. Lelijk vind ik hem wel :o maar dat vind ik van al die SUVs met overdadig plastic en nutteloze extra centimeters zodat ze te breed zijn voor een standaard parkeerplek.
Ik wil het liefste een auto die ook gewoon eindeloos mee kan. Ik wordt toch niet afgerekend op zuinigheid of leeftijd. Belasting gaat op moterinhoud en aangezien ik nu een 2.4l heb zijn die kosten toch al aanzienlijk. Gezien er veel bmw x5-en te koop staan ga ik die ook maar eens proberen.

Die kamelen vind ik erg sneu trouwens.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:40

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:
Neem gewoon in hoogte verstelbare luchtvering zoals ik al eerder zei, die houdt de hoogte gewoon zelf op peil en dus heb je dan niet van die enge begrenzende methodes nodig zoals hierboven. (Als je dat nodig hebt dan heb je trouwens echt niet de juiste auto voor de trailer staan.)
Want je bent een rund als je met je paardentrailer stunt ;)


Lees even de situatie waar het over gaat. Daar doet ook niveauregeling niets aan.
Wellicht valt dit buiten het Neerlandse referentiekader.
Papagroom en ik wonen in een bérgachtig landschap.

Regelbare hoogte is wél helemaal top overigens, daar niet van. Dat beveel ik ook telkenmale aan mbt de kogelhoogte.
Ik heb het zelf als accessoire gemonteerd.

Huh.....bergachtig landschap?????
De zeedijk en de terp van hegebeintum zijn hier de grootste bulten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:56

Ik denk dat hij Sizzle bedoelde :D

Sizzle: HC maakt het hele verhaal veel moeilijker dan het is vind ik. Als je een auto koopt van het caliber BMW X5/Touareg/Q7 oid met een motor die krachtig genoeg is en in hoogte verstelbare luchtvering dan hoef je je verder nergens druk om te maken hoor, die doen hun werk gewoon goed.
Ook de situaties waar HC het net over had, die durf ik met onze auto's en twee vingers in de neus wel aan :Y)
Daar heb ik echt geen halsbrekende toeren met neuswielen voor nodig!
Als een Korando het wel altijd haalt naar zijn huis, dan haalt zo'n auto het nog veel makkelijker, anders zou het toch wel helemaal gek wezen, dan zou iedereen wel Korando's kopen..... waarom dan meer dan een ton over de balk gooien 8)7

(ik vind de kale Touareg juist weer lelijk, de sport ziet er wat stoerder uit)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:07

Anoniem schreef:
Maar HC, tot slot rijst bij mij dan toch wel de vraag.... waarom heb je, na al die auto's te hebben getest, in vredesnaam gekozen voor de Ssangyong Korando? Want die is nog erger :')


Sterker nog; heb net een twééde gekocht. Een nóg ´ergere´; een 10 jaar oude Musso *\o/*

Niks ´erger´ overigens. Voldoen namelijk wel aan mijn basiscriteria :D
Het punt wat jij noem, dat ík veel verschillende auto daadwerkelijk zélf hier in de bergen gereden/geprobeerd heb, is cruciaal.
Zo heb ik in zowel de BMW X6 als diens voorloper de SY Actyon gereden hier. Ik heb daardoor een gefundeerde mening over die twee. Ook in perspectief met andere SUVs en terreinautos.
Juíst ´na al die auto's te hebben getest´ -:)

Beide oude SY modellen zijn overigens nog steeds in productie (de Musso bijna 20 jaar); zowel in Rusland als in Iran. De russen zijn pas vrij recent opgestart, dus daar kan nog wel 10 jaar bijkomen. Dat heeft goede redenen; zo slecht is het allemaal niet ;)

Nee, rijden niet bij benádering zo goed op de geasfalteerde weg als een Touareg en met in de ogen van menigeen een negatieve pats-factor. Dat laatste is helemaal +:)+ mbt de prijs :)*
Wel ABS, airbags, tractiecontole etcetera overigens; eentje ook luchtvering achter zelfs :D

De Touareg en die oude Mercedes ontwerpen voor SY zijn totaal andere diersoorten. Beiden beter aangepast aan hun eigen habitat.
Hier in de vallei rijden relatief heel veel van die oude SYs; een paar dozijn versus twee Touaregs. Dat heeft redenen. Dezelfde als waarom ze in Rusland en Iran nog in productie zijn.
Daarom, in vredesnaam.

Trivia; de volgens kenners nummer 1. op de ´beste 4x4 ooit´-ranglijst is de YA3-469. De (relatieve) Achilleshiel was het onderhoudsgevoelige van de versnellingsbak. Dat is volledig opgelost. UAZ monteert nu een Koreaanse bak. Inderdaad; die van de :)*