[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TedjeBed
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:36

Optiwolk schreef:
En heul veilig.
Zowel de xc60 (vorig model) als de v60 al gereden, reed er erg graag mee. Je zit echt in een coconnetje.


vc60 is inderdaad erg fijn vind ik

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:46

Hoi, mag ik hier binnenvallen? :)

Binnen dit en een jaar wil ik graag een eigen auto kopen. Ik heb momenteel zelf geen paard, maar dit staat wel op de planning en dan wil ik graag af en toe met de trailer op pad. Dus ik wil in één keer een auto kopen waar ik in de toekomst een trailer achter kan hangen (1,5 paards). Ik ben dus op zoek naar auto’s waar ik met B rijbewijs een trailer mee mag trekken. Ik weet dat ze zeker bestaan (genoeg mensen die met een B rijbewijs combi rondrijden), maar vaak zijn er van een bepaald model auto zoveel versies en kan ik online niks van MTM of trekgewicht terugvinden…

Dus kunnen jullie mij tips geven? :) Het zou dus een auto moeten zijn met:
- een MTM van max. 2100-2200kg
- trekgewicht (geremd) van min. 1200-1300kg
- voorkeur voor een ‘lichte vracht’ auto (dus enkel vooraan 2-3 zitplaatsen)
- én liefst ook geen mega duur merk (al koop ik sowieso tweedehands)

Alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:01

Er zijn heel veel B-combinaties die rondrijden maar niet in orde zijn, miskijk je daar zeker niet op. Het is niet omdat ze een 1,5-paards mogen trekken dat dat automatisch wil zeggen dat het gehele plaatje klopt.

Een auto lichte vracht (grijs kenteken) en binnen je B-rijbewijs blijven... dat wordt een lastige. Dan zal je al richting de camionettes/bestelwagens moeten gaan kijken, een omgebouwde stationwagen of break. Met MTM 2100 van je auto mag je max. een trailer hebben met MTM 1400. Da's niet zoveel en een best lastig getal. De meeste zijn MTM 1100, 1300 of 1500, en de eerste 2 zal je niet zo snel vinden geloof ik. Atec en Weijer heeft ze volgens mij wel.

Een 4x4 of jeep zal bijna altijd boven de MTM die je wil uitkomen vrees ik. Wil anders straks wel eens kijken hoeveel die bedraagt bij mijn oude Mitsubishi? Dat is een 2.5 diesel pajero sport, omgebouwd tot lichte vracht en mag 2800 trekken. Ruim voldoende voor je wensen dus. Vind 'm qua verbruik ook heel goed meevallen en ik betaal iets van €127/jaar aan wegentaks :Y)

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:18

billionache schreef:
- trekgewicht (geremd) van min. 1200-1300kg
- voorkeur voor een ‘lichte vracht’ auto (dus enkel vooraan 2-3 zitplaatsen)
- én liefst ook geen mega duur merk (al koop ik sowieso tweedehands)

Alvast bedankt!!

Ik vind een trekgewicht van 1200 voor een 1,5 paards trailer altijd vrij krap. Met een paard van 500 kilo (mijn haflinger is 480 kilo) en 600 kilo trailer heb je niets over.
Zelf ben ik ook zoetjes aan nog steeds op zoek, maar om een paard te trekken wil ik minimaal 1500 kg en een 2.0 motor (en dan ook iets wat ook echt kan trekken).

En 1.6 fiat stilo mag bv 1200 kilo trekken, maar daar hang je echt geen paard achter (als je slim bent)

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:37

billionache schreef:
- voorkeur voor een ‘lichte vracht’ auto (dus enkel vooraan 2-3 zitplaatsen)

Ah, België. Geloof dat terugkeuren van een aanhanger daar wat minder makkelijk is dan in NL. Hier gaat dat snel en goedkoop, heb je een trailer van 1600 kg TMM, een auto van 1980 kg TMM en alleen B zet je gewoon de trailer terug naar 1500 kg.

De Vlaamse posters in dit topic weten vast meer over de procedure bij jullie.

Trekauto: goed trekkend en niet al te duur en zwaar zijn de standaard middenklassers (Mondeo, Passat enz) met een fatsoenlijke motor in het vooronder.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:08

Dat wordt hier (bijna) niet gedaan.

Hier hebben alle rijbewijzen van voor ...76 oid ook hun e automatisch er nog bij. Veel ouderen die dus sowieso de combi moeten maken en veel jongeren die het enkel halen indien frequent nodig...

Maar en lichte vracht en b... dan moet ja al richting oudere “postwagentjes” krijgen dan zonder achterbank. Anders zit je met een grote en dus zwarte wagen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:14

Optiwolk schreef:
Hier hebben alle rijbewijzen van voor ...76 oid ook hun e automatisch er nog bij.

In NL van voor 1984. Dus de jongste bestuurders met automatisch BE zijn ook al weer 50+ Afbeelding



:+

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:44

Bedankt voor de reacties alvast! :-)

Lichte vracht is voor mij ook niet persé een must hoor. Had vaak gehoord dat dat qua wegentaks wel flink scheelde. En ik heb toch de achterbank niet echt nodig. Zie vaak wel breaks voorbij komen die omgebouwd zijn naar lichte vracht bijvoorbeeld.

Terugkeuren in België wordt niet frequent gedaan nee, al ken ik wel iemand via via die haar trailer heeft laten terugkeuren naar 1200kg (achter een VW Golf 2.0 geloof ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:02

Ik rij met een lichte vracht :) De achterbank is uit mijn mitsu gehaald. Wanneer je naar zo'n auto gaat kijken, zorg dan dat hij ofwel al als lichte vracht ingeschreven staat, ofwel dat je 100% zeker weet dat hij voldoet aan de minimumeisen. Dat is een bepaald % van de auto wat dan "laadruimte" is, maar ik weet niet exact hoeveel...
Hou ook in de gaten dat je dan bij de autokeuring aangeeft dat je tachograafvrij rijdt (dus niet-commercieel/particulier).

Ik betaal dus zoals gezegd voor een 2.5 diesel slechts €127 aan wegentaks per jaar. Mijn renault megane grand scenic met 5 (+2) zitplaatsen aan 1.5 diesel was zowat het dubbele. Dus ja, het scheelt inderdaad wel! Vergeet niet dat de verzekering nog meetelt, en voor een zware auto als lichte vracht kan je alsnog duur uit zijn met je jaarlijkse premie. Een omgebouwde jeep als lichte vracht heeft ook wel meer dorst natuurlijk. Leg al die getallen naast elkaar en dan weet je wat het interessantste is.

bekijk ook hoe vaak je met de trailer op pad wil, en wat het kost om eentje te huren. Je moet al aardig wat keren op pad om goedkoper uit te zijn met een eigen trailer dan met een gehuurde ;)
Dus wie weet is je BE behalen, een geschikte auto lenen en een trailer huren nog steeds financieel gezien een stuk interessanter dan alles zelf in huis hebben.

Met het aantal ritten wat ik maak op jaarbasis, heb ik bij wijze van spreken mijn gloednieuwe Ifor op 2 jaar "terugverdiend".

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:14

Even een klein vraagje, hoeveel gewicht houden jullie graag "over" aan trekgewicht. Gezien ik het hier vaak daarover zie gaan ;)

Gisteren heb ik meer onbedoeld een auto gekocht die 1300kg mag trekken (nou ja, het auto kopen was wel bedoeld, maar ik was niet op zoek naar een trekauto). Een Renault Laguna gaat het om.
En als hij er dan staat, ga je natuurlijk toch even kijken en hier in de buurt is een 1,5-paardstrailer te huur. Die weegt zelf 590kg. Dan hou je dus 710kg over, wat mijn D-pony's bij lange na niet wegen.
Als ik zo moet gokken denk ik dat mijn volwassen pony's rond de 400kg uitkomen, misschien 450 als ze een keer erg zwaar zijn of drachtig vervoerd moeten worden. Vervoer ik ze een keer met veulen, is dat misschien nog 100kg extra.

Wat is jullie gedachte hierbij? Ik heb mijn E achter B, dus het gaat puur om wat fijn trekken is voor deze auto.
Verder zal het ook alleen om af en toe een ritje, niet wekelijks. Zelf heb ik dus ook geen trailer staan.

(En verder hoor ik graag ervaring hoor, als er hier mensen zijn die zelf met een Laguna + trailer rijden)

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:55

AniekR schreef:
Even een klein vraagje, hoeveel gewicht houden jullie graag "over" aan trekgewicht.

Ligt aan de auto in kwestie. Soms heb je van die auto's dat je zegt "zo hé, dat die zoveel mag trekken" (b.v. een Daihatsu Terios). Een kleine kar met die kgs in stenen misschien, maar no way dat ik daar dat gewicht als levende lading in grote windvangende trailer achter zou hangen.

Aan de andere kant de grotere auto's waarvan je je afvraagt waarom niet wat meer? Laguna die 1300 kg màg zou ik geen enkel probleem hebben die er ook daadwerkelijk aan te haken.

leonie87

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:04

Zijn er hier mensen met ervaring met een opel insignia 140 of 160 voor de trailer?
Zou een hele mooie grand vitara voor te koop komen .

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:16

@varekaj: 50 of 51%
Vroegah was t 32% maar dat is dan veranderd.
Iig meer dan de helft.

@AniekR: zoveel mogelijk?

MaritB

Berichten: 8965
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:22

Aniek, ik heb zo gereden langere tijd. 1300 kg trekvermogen en lichte pony, ging prima. Met Gwen was het iets minder fijn, die weegt 100 kg meer.

Maar die vering was ook niet top meer.. heb nu een grotere auto die 1500 mag trekken en dat is fijner.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:26

Rex_Rolfo schreef:
AniekR schreef:
Even een klein vraagje, hoeveel gewicht houden jullie graag "over" aan trekgewicht.

Ligt aan de auto in kwestie. Soms heb je van die auto's dat je zegt "zo hé, dat die zoveel mag trekken" (b.v. een Daihatsu Terios). Een kleine kar met die kgs in stenen misschien, maar no way dat ik daar dat gewicht als levende lading in grote windvangende trailer achter zou hangen.

Aan de andere kant de grotere auto's waarvan je je afvraagt waarom niet wat meer? Laguna die 1300 kg màg zou ik geen enkel probleem hebben die er ook daadwerkelijk aan te haken.

Thanks, duidelijk antwoord.

Inderdaad gisteren o.a. naar een Fiat Stilo gekeken dat je denk; 'huh, mag daar nog 1100kg achter?'. En dat leek me ook dan geen goed idee (en die reedt sowieso al niet fijn :o )

Maar ik denk dat ik met 1100kg de trailer al uitzonderlijk vol heb.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:29

MaritB schreef:
Aniek, ik heb zo gereden langere tijd. 1300 kg trekvermogen en lichte pony, ging prima. Met Gwen was het iets minder fijn, die weegt 100 kg meer.

Maar die vering was ook niet top meer.. heb nu een grotere auto die 1500 mag trekken en dat is fijner.

Hey Marit, ja dan is Gwen natuurlijk nog een heel ander type pony als die van mij. Maar goed om te weten.
(Zou nog wel eens met een merrie met veulen naar de keuring kunnen bijv. dan komt er ook wat gewicht bij)

Van het voorjaar wil ik m'n niet al te grote 1,5-jarige uit de opfok halen. Misschien een testritje O:)

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:31

Rex_Rolfo schreef:
AniekR schreef:
Even een klein vraagje, hoeveel gewicht houden jullie graag "over" aan trekgewicht.

Ligt aan de auto in kwestie. Soms heb je van die auto's dat je zegt "zo hé, dat die zoveel mag trekken" (b.v. een Daihatsu Terios). Een kleine kar met die kgs in stenen misschien, maar no way dat ik daar dat gewicht als levende lading in grote windvangende trailer achter zou hangen.

Aan de andere kant de grotere auto's waarvan je je afvraagt waarom niet wat meer? Laguna die 1300 kg màg zou ik geen enkel probleem hebben die er ook daadwerkelijk aan te haken.

Nou, ja, ik heb met een Laguna gereden met een Ifor erachter en ik was toch niet zo onder de indruk. Ik vraag me af wat die auto doet als je er echt 1300kg levende have achter hangt die niet braaf stil hooi staat te eten. Dan zou die comfortabele vering van de achtertrein je best weleens parten kunnen gaan spelen. Het toont als een flinke bak (hij is niet veel kleiner dan de V70) maar ik kreeg er toch niet hetzelfde gevoel bij.

Ik vind nog steeds dat je de sterkste auto moet rijden die je je kan en wil veroorloven, waarbij een 4x4-optie altijd overwogen moet worden.

Hoe meer marge hoe liever ik het zie, maar je kunt ook overdrijven met een marge factor vijf }>

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:33

AniekR schreef:
MaritB schreef:
Aniek, ik heb zo gereden langere tijd. 1300 kg trekvermogen en lichte pony, ging prima. Met Gwen was het iets minder fijn, die weegt 100 kg meer.

Maar die vering was ook niet top meer.. heb nu een grotere auto die 1500 mag trekken en dat is fijner.

Hey Marit, ja dan is Gwen natuurlijk nog een heel ander type pony als die van mij. Maar goed om te weten.
(Zou nog wel eens met een merrie met veulen naar de keuring kunnen bijv. dan komt er ook wat gewicht bij)

Van het voorjaar wil ik m'n niet al te grote 1,5-jarige uit de opfok halen. Misschien een testritje O:)

Een testrit met een jong ding uit de opfok zou ik dan zeg niet doen. Dikke kans dat die meer staat te wiebelen dan een ervaren paard en het laatste wat je wil is dat je test toch niet zo geslaagd blijkt als je 1,5 jarige de polka staat te dansen in de trailer. Dan wil je dat de handel zo stabiel mogelijk blijft. Hoe groot is de jaarling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:42

Overschot... als het even kan liefst meer mogen trekken dan de tmm van je trailer. Zit je best safe.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:51

eilleen333 schreef:
AniekR schreef:
Hey Marit, ja dan is Gwen natuurlijk nog een heel ander type pony als die van mij. Maar goed om te weten.
(Zou nog wel eens met een merrie met veulen naar de keuring kunnen bijv. dan komt er ook wat gewicht bij)

Van het voorjaar wil ik m'n niet al te grote 1,5-jarige uit de opfok halen. Misschien een testritje O:)

Een testrit met een jong ding uit de opfok zou ik dan zeg niet doen. Dikke kans dat die meer staat te wiebelen dan een ervaren paard en het laatste wat je wil is dat je test toch niet zo geslaagd blijkt als je 1,5 jarige de polka staat te dansen in de trailer. Dan wil je dat de handel zo stabiel mogelijk blijft. Hoe groot is de jaarling?

Ik denk momenteel zelfs nog een C, dus zeker niet groot.

Heb haar ruim een jaar geleden zelf weggebracht, toen met een geleende Jeep, heeft de hele weg braaf stilgestaan.
Man waar ze staat (particulier) heeft haar inmiddels 2x zo opgeladen om even naar de VA te rijden voor een enting. Dus heb niet het idee dat ze nu opeens de boel af zou breken :o

Rex_Rolfo

Berichten: 5565
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:56

ikke schreef:
Dan zou die comfortabele vering van de achtertrein je best weleens parten kunnen gaan spelen. Het toont als een flinke bak (hij is niet veel kleiner dan de V70) maar ik kreeg er toch niet hetzelfde gevoel bij.

Tsja, Laguna is er inmiddels ook in diverse generaties (die niet allemaal als super betrouwbaar bekend staan) en veringen zijn er in verschillende versies van slijtage. Met name de wat meer ervaren auto's rijden soms met écht beroerde schokbrekers rond. Gooi er een setje nieuwe op en je weet niet wat je overkomt.

Maar zou zomaar kunnen dat ik de Laguna overschat, heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Onze Zafira mocht 1200, hing met de Haf van 470 kg erin iets meer dan 1100 kg achter en dat ging uitstekend.

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:06

Dan nog steeds zou ik zoiets niet graag doen in een auto die je niet kent en waarvan je eigenlijk niet eens weet of ie wel echt up to the job is.

Ik heb weleens zo'n polkadanser achter een dikke Sprinter gehad en ik was heel blij dat de auto flink meer woog dan de trailer, want ik voelde nog steeds iets te goed wat daar achter allemaal gebeurde.


Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Dan zou die comfortabele vering van de achtertrein je best weleens parten kunnen gaan spelen. Het toont als een flinke bak (hij is niet veel kleiner dan de V70) maar ik kreeg er toch niet hetzelfde gevoel bij.

Tsja, Laguna is er inmiddels ook in diverse generaties (die niet allemaal als super betrouwbaar bekend staan) en veringen zijn er in verschillende versies van slijtage. Met name de wat meer ervaren auto's rijden soms met écht beroerde schokbrekers rond. Gooi er een setje nieuwe op en je weet niet wat je overkomt.

Maar zou zomaar kunnen dat ik de Laguna overschat, heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Onze Zafira mocht 1200, hing met de Haf van 470 kg erin iets meer dan 1100 kg achter en dat ging uitstekend.

Die Laguna was niet heel oud en had de ton er net op staan.
Die Laguna is overigens wel vroegtijdig overleden aan elektrische storingen.

Ik heb dat ook met de verschillende Escorts gedaan maar toen ik dat deed met de laatste, die fors meer power had dan de eerdere leasebakken, vroeg ik me wel af waarom die 60pk Dieseltjes net zoveel mochten trekken als de 90pk turbo Diesel.

noor14

Berichten: 754
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:03

Ik heb een vraagje over wat nu verstandig is.
Wij gaan waarschijnlijk een Ford Mondeo kopen die 1800 kg mag trekken.
Max gewicht van de auto is 2295 kg.
Ik heb nog geen BE rijbewijs dus dan zou ik een trailer moeten nemen die 1200 als toegestane maximale massa heeft toch?
Mijn paard is 1,66 ong en nog in de groei.
Dus qua gewichten wordt t wel krap denk ik, want een trailer weegt al gauw 600 kg en paard ook zoiets.
Dan zit ik al aan het maximale gewicht.
Wat denken jullie, kan dit?
Het is niet dat de auto dit maar net kan trekken want die mag 1800 kg trekken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer Haha.

cissy

Berichten: 20340
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:07

Altijd de trailer nawegen voordat je m koopt. Papieren gewicht zegt niks over werkelijke gewicht. 1200kg is vrij krap hoor, zeker als je paard nog groeit. Zet die ook maar eens op een weegbrug dan weet je het zeker.

ikke

Berichten: 38937
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:11

noor14 schreef:
Ik heb een vraagje over wat nu verstandig is.
Wij gaan waarschijnlijk een Ford Mondeo kopen die 1800 kg mag trekken.
Max gewicht van de auto is 2295 kg.
Ik heb nog geen BE rijbewijs dus dan zou ik een trailer moeten nemen die 1200 als toegestane maximale massa heeft toch?
Mijn paard is 1,66 ong en nog in de groei.
Dus qua gewichten wordt t wel krap denk ik, want een trailer weegt al gauw 600 kg en paard ook zoiets.
Dan zit ik al aan het maximale gewicht.
Wat denken jullie, kan dit?
Het is niet dat de auto dit maar net kan trekken want die mag 1800 kg trekken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer Haha.

Je redenering klopt wel, maar de praktijk zal je uitwijzen dat het niet kan, simpelweg omdat je zeer waarschijnlijk niet binnen die 1200kg kunt blijven. De enige trailer die echt bij die 600kg komt is een polyester Heja vijf sterren trailer. Die worden al 10 jaar niet meer gemaakt en dat maakt het er niet simpeler op om er eentje te vinden.
Daarnaast is een paard van 1,66 dat 600kg weegt niet bepaalt een mannenpaard om het zo maar uit te drukken. Dat maakt met elkaar dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om binnen die 1200kg te blijven.

Blijft er dus maar een advies over: haal je B-E :D