fvdhaak schreef:Ik heb ook een Kia Sorento 2.4 benzine maar tussen mogen trekken en kunnen trekken zit toch echt wel een verschil!
Ik heb er een ifor achter hangen met 1 paard maar heuveltje op zakt hij toch al gouw terug.
Dus vermeld even welk type benzine of diesel!
Ik ben van mening dat de Kia Sorento benzine niet geschikt is voor een ifor van 1000 kilo leeg en een QH erin!
Tja, het is algemeen bekend dat benzine niet bepaald lekker trekt en deze motoren eigenlijk ook niet gemaakt zijn om langdurig zwaar belast te worden waar een dieselmotor wel tegen kan.
Als je de gegevens bekijkt is het ook niet zo vreemd.
De benzine versie heeft maar 196 Nm koppel, terwijl de diesel 320 Nm heeft.
Dat is dus ruim 1,6 keer zoveel.
Daar komt nog bij dat jij bij heuveltje op niet die volledige 196 Nm zal gebruiken, maar wellicht hooguit 150. Dit omdat je bij een benzine auto dat vermogen pas bij (veel) hogere toeren beschikbaar krijgt, in jouw geval bij 5500 toeren. Bij de diesel heb je het al bij 3800 toeren, in die buurt rijdt je natuurlijk al veel sneller.
Moet je maar eens een keer proberen om met zo'n 5000 toeren zo'n helling te nemen, zolang je niet in het rode gebied van je toerenteller komt is dit niet schadelijk voor de auto, integendeel, en je zal merken dat de auto dan opeens wel een stuk meer vermogen kán leveren. Het rijdt niet zo fijn en economisch met zoveel toeren, maar dat is eigenlijk het enige, probeer het maar eens.
Zeker op langdurige/zeer steile hellingen is het soms verstandiger een versnelling terug te schakelen zodat de motor meer toeren gaat maken. Niet alleen vanwege het extra koppel, maar ook zodat de motor niet warm gaat lopen. De koelvloeistof kan dan namelijk beter/sneller door de motor.