Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:42

Ik heb ook een Kia Sorento 2.4 benzine maar tussen mogen trekken en kunnen trekken zit toch echt wel een verschil!
Ik heb er een ifor achter hangen met 1 paard maar heuveltje op zakt hij toch al gouw terug.
Dus vermeld even welk type benzine of diesel!
Ik ben van mening dat de Kia Sorento benzine niet geschikt is voor een ifor van 1000 kilo leeg en een QH erin!

Slieke schreef:
Kaatje schreef:
De Kia Sorento ,iemand daar mee bekend?

Ja, zeker wel!! Wij hebben nu al onze tweede Kia Sorento voor onze tweepaards trailer en dat gaat super!! We hebben nog onder elke omstandigheid het concoursterrein zowel op als af kunnen rijden, ook met twee paarden erop! Ik meen dat deze auto ook één van de weinige is die 3500 kg kan/mag trekken.

annastasia

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:59

Ik ben zowiezo van mening dat je beter met een diesel een trailer kunt trekken dan met een benzine auto.
Ik vind het iig fijner rijden, en diesels kunnen/mogen vaak net wat meer doen als benzine

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:27

fvdhaak schreef:
Ik heb ook een Kia Sorento 2.4 benzine maar tussen mogen trekken en kunnen trekken zit toch echt wel een verschil!
Ik heb er een ifor achter hangen met 1 paard maar heuveltje op zakt hij toch al gouw terug.
Ik ben van mening dat de Kia Sorento benzine niet geschikt is voor een ifor van 1000 kilo leeg en een QH erin!

Tja, het is algemeen bekend dat benzine niet bepaald lekker trekt en deze motoren eigenlijk ook niet gemaakt zijn om langdurig zwaar belast te worden waar een dieselmotor wel tegen kan.

Als je de gegevens bekijkt is het ook niet zo vreemd.
De benzine versie heeft maar 196 Nm koppel, terwijl de diesel 320 Nm heeft.
Dat is dus ruim 1,6 keer zoveel.

Daar komt nog bij dat jij bij heuveltje op niet die volledige 196 Nm zal gebruiken, maar wellicht hooguit 150. Dit omdat je bij een benzine auto dat vermogen pas bij (veel) hogere toeren beschikbaar krijgt, in jouw geval bij 5500 toeren. Bij de diesel heb je het al bij 3800 toeren, in die buurt rijdt je natuurlijk al veel sneller.
Moet je maar eens een keer proberen om met zo'n 5000 toeren zo'n helling te nemen, zolang je niet in het rode gebied van je toerenteller komt is dit niet schadelijk voor de auto, integendeel, en je zal merken dat de auto dan opeens wel een stuk meer vermogen kán leveren. Het rijdt niet zo fijn en economisch met zoveel toeren, maar dat is eigenlijk het enige, probeer het maar eens.

Zeker op langdurige/zeer steile hellingen is het soms verstandiger een versnelling terug te schakelen zodat de motor meer toeren gaat maken. Niet alleen vanwege het extra koppel, maar ook zodat de motor niet warm gaat lopen. De koelvloeistof kan dan namelijk beter/sneller door de motor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:59

Probeer het ook maar eens zonder een kar erachter. Als ik eens flinkdoortrek en bij zo'n 3300 toeren kom dan schiet de auto zo'n beetje onder m'n kont vandaan.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:26

Max. vermogen 138.9 PS (102.2 kW)
@5500 t/min
Max. koppel 192.0 Nm (19.6 kgm)
bij 2500 t/min

Max Koppel dus bij 2500 t/min
Dus wat is nu belangrijker het vermogen of de koppel?

stefanvi schreef:
fvdhaak schreef:

Tja, het is algemeen bekend dat benzine niet bepaald lekker trekt en deze motoren eigenlijk ook niet gemaakt zijn om langdurig zwaar belast te worden waar een dieselmotor wel tegen kan.

Als je de gegevens bekijkt is het ook niet zo vreemd.
De benzine versie heeft maar 196 Nm koppel, terwijl de diesel 320 Nm heeft.
Dat is dus ruim 1,6 keer zoveel.

Daar komt nog bij dat jij bij heuveltje op niet die volledige 196 Nm zal gebruiken, maar wellicht hooguit 150. Dit omdat je bij een benzine auto dat vermogen pas bij (veel) hogere toeren beschikbaar krijgt, in jouw geval bij 5500 toeren. Bij de diesel heb je het al bij 3800 toeren, in die buurt rijdt je natuurlijk al veel sneller.
Moet je maar eens een keer proberen om met zo'n 5000 toeren zo'n helling te nemen, zolang je niet in het rode gebied van je toerenteller komt is dit niet schadelijk voor de auto, integendeel, en je zal merken dat de auto dan opeens wel een stuk meer vermogen kán leveren. Het rijdt niet zo fijn en economisch met zoveel toeren, maar dat is eigenlijk het enige, probeer het maar eens.

Zeker op langdurige/zeer steile hellingen is het soms verstandiger een versnelling terug te schakelen zodat de motor meer toeren gaat maken. Niet alleen vanwege het extra koppel, maar ook zodat de motor niet warm gaat lopen. De koelvloeistof kan dan namelijk beter/sneller door de motor.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:40

Ah, heb verkeerd gekeken zie ik qua toerentallen.

Maar het gaat om je koppel, dit is namelijk je 'trekkracht' die je tot je beschikking hebt.

Maar 196 Nm is wel wat aan de krappe kant voor bijv. een 2-paards trailer.
Voor een 1,5 paards is het voldoende.

Als je het lijstje van Ikke aanhoudt wat ik een hele goed uitgangspunt vind vind je dit ook terug:
Citaat:
1,5 paards:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:01

Remember schreef:
annastasia schreef:
Ik zie zo veel van die ''kleine'' auto's rijden met een trailer erachter. Zoals de kleine model golfjes, maar qua motor mogen ze het wel doen.
Het lijkt alleen voor geen meter.

Als onze Seat Leon voor de 1,5 paards trailer staat lijkt het ook een kleine auto (toegegeven, flinke 4x4 ervoor staat beter 8-) ), maar toch mag hij 1400kg trekken, zit het vermogen op de juiste plek en ook de kogeldruk is in orde (met uitzoeken konden we een hoop pers. auto's wegstrepen omdat er maar 50-60kg kogeldruk op zat).

Vooralsnog ben ik er erg blij mee, het ligt nu eenmaal niet binnen onze mogelijkheden om nog een aparte auto aan te schaffen puur voor de trailer. De Leon rijdt zonder trailer erg prettig en mét boven verwachting fijn, al ben ik me er wel van bewust wat de beperkingen zijn met zo'n auto ervoor.

Nog maar een keer dan: Heb ook een 'kleine auto' voor de trailer staan. Rij er regelmatig stukken van 200km mee (heen en terug) ben nog niet vast komen te staan op het gras. Is volgens mij vaak (niet altijd) een kwestie van hoe je rijd. Als dat wel gebeurt vind ik het ook geen schande om mijn paard uit te laden. Ook al gereden met stevige wind en nog geen onveilig gevoel gehad. Het is met zijn 2 liter diesel gewoon echt een klein trekpaardje: Max. vermogen pk 126 pk, bij 3600 toeren/min
Max. koppel 300 Nm, bij 2000 toeren/min

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:37

mo_van_dijk schreef:
Nee, flurk, dat noem ik een benzine-slurpende patserbak :o

Patser bak ? >;)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:40

xTrudyx schreef:
mo_van_dijk schreef:
Nee, flurk, dat noem ik een benzine-slurpende patserbak :o

Patser bak ? >;)

haha :D :D :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:44

Ja, inderdaad... Dat is mijn mening over dat soort auto's

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:11

mo_van_dijk schreef:
Ja, inderdaad... Dat is mijn mening over dat soort auto's

Hoezo Patser?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:03

omdat dat echt een auto is voor pooiers ;-)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:11

Volgens mij rijden pooiers in hele andere auto's... (Nieuwe typen van audi, BMW, Mercedes e.d.) Ik heb tenminste niet het idee dat die grote amerikaanse 4x4's handig zijn in de stad, waar prostitutie het meest voorkomt. :D Of hebben jullie het niet over die grote chevroletachtige auto met die laadbak..?

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:06

annastasia schreef:

Pardon?
Een auto voor pooiers he?
Ik ken veel mensen met dit soort auto's en zijn absoluut geen pooiers :S

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:17

xTrudyx schreef:
annastasia schreef:

Pardon?
Een auto voor pooiers he?
Ik ken veel mensen met dit soort auto's en zijn absoluut geen pooiers :S

Wat er bedoelt wordt is dat de ene helft van de bevolking zo'n bak afschuwelijk en patserig vinden.....

En de anderen willen zich niet laten kennen en vinden het mooi....

Kom je nooit uit, dus laat het rusten!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:52

Durf het bijna niet te vragen... maar.... zijn er nog mensen met een klein autotje?

Onze Yaris is 880 kg; technische maximum massa is 1385 kg volgens kentekenbewijs (is dat dan het gewicht wat hij max mag trekken?)
BE rijbewijs heb ik; en we hebben een pony van 300 kg. Welke toch nog degelijke; kleine en lichte kar zouden wij kunnen trekken?
Voorlopig is het voor ons niet haalbaar om een grotere auto aan te schaffen.
Wie heeft ervaring met kleine autotjes?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:56

Nou toevallig heb ik een kennis, wat oudere mensen die ook een yaris rijden, en daar een 1 paardstrailer achter hebben..

Maar veel zie je het idd niet...

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:57

Nee je moet kijken op het gedeelte wat ernaast zit.... Maximum te trekken massa geremd...
Denk dat een Yaris niks mag trekken...

Technische maximum massa is gewicht van je auto + laadvermogen....

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:02

mmm, ongeremd 400, geremd 900... tja lichte kar moet dus kunnen, maar in de praktijk???? En op de trekhaak staat iets van verticale druk 50 kg; is dat dan te weinig?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:28

900 kg? Een beetje 1,5 paards trailer weegt er minimaal 700, richting de 800.
Zelfs een 1-paards trailer zal toch algauw 500 a 600 kg wegen.

Maar 1-paards trailers worden tegenwoordig zowieso niet meer verkocht, zijn te instabiel en vaak ook wat krap. Dus die moet je dan zowieso al 2e-hands gaan zoeken en de vraag is dan of je nog een beetje redelijke kwaliteit hebt.

Maar die 50 kg kogeldruk is zowieso te weinig, voor een dergelijke trailer moet je 75 kg kunnen hebben.

Dus zowel het trekgewicht als de kogeldruk is simpelweg niet toereikend.
Bij dat soort auto's zit een trekhaak er alleen maar op voor een enkelassige aanhanger (750 kg TMM) zeg ik altijd.

Je moet ook bedenken of je zo'n trailer er wel achter wilt hebben. Als zo'n ding gaat slingeren bijv. Dan begin je met een auto van 880 kg helemaal niets, die wordt gewoon meegetrokken.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:30

Wij hebben een 1/1,5 paards
Auto is een renault Senic verhoogde terreinwagen 4x4

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:14

Dan wordt het voorlopig geen kar voor ons! Eerst maar eens kijken of onze dochter fanatiek blijft voordat we een grotere auto overwegen, is toch ook weer een behoorlijke uitgave; en ook maandelijks weer wat meer aan belasting etc.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:19

Die kar mag er dus wel achter, mag alleen niks in! ;) :D :+

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:29

Ja, leuk; kopen we zo''n super de luxe 2 paards polyesther trailer; kunnen we vast ook eens met de politie kletsen onderweg.....

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:38

eline_di schreef:
Wij hebben een 1/1,5 paards
Auto is een renault Senic verhoogde terreinwagen 4x4

[zeikmodus]Er is inderdaad een 4x4 versie van een Renault Scenic, maar om dit nu gelijk een terreinwagen te noemen is wel wat overdreven.
En zo heel veel hoger is hij nu ook weer niet.
Het is een suv, en dan heb je ook gelijk alles gezegd. Heb eens gekeken wat de prestatie's zijn, maar vind ze nou niet echt geweldig.
Benzine 188 Nm en Diesel 200 Nm koppel, en maar een aanhanger van 1300 kg erachter mogen hangen.
Een echte terreinwagen heeft veel meer vermogen en mag vrijwel altijd 3500 kg trekken.
Oftewel, dit is gewoon een personenwagen met 4-wiel aandrijving.

Anders moet je zondags maar eens een keer met mij meegaan, dan laat ik je zien wat terreinrijden is, dat redt je echt niet met zo'n scenic. }> [/zeikmodus]

redison schreef:
Ja, leuk; kopen we zo''n super de luxe 2 paards polyesther trailer; kunnen we vast ook eens met de politie kletsen onderweg.....

Uhm, jij begint gelijk over 2-paards? Zou je het niet maximaal bij 1,5 paards houden? Voor een 2-paards heb je zowieso een (heel) wat duurdere auto nodig. (suv/terreinwagen)