Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2438
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:19

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Die lachen behoorlijk dan...


Mwah dat betwijfel ik, als ik ze bij de lokale boer koop is het wel wat goedkoper maar meer dan een verklaarbaar verschil is het niet. Misschien ben je zelf niet helemaal goed op de hoogte wat de gangbare tarieven zijn? :)


Ik vond t ook wel meevallen, hier betaal je dit overal wel voor een pak hooi. Zelfs mijn schoonzus gevraagd ( die zit in dat wereldje) en zij vond dit ook geen belachelijke prijs.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:39

€95 euro voor 4 weken hooi voor 1 paard?

Als ze volledig op hooi staan hier, dan voer ik 1 klein pakje hooi per 2 dagen per paard, €5 voor 1 pakje hooi. 4x7/2x€5=€70 voor 4 weken hooi hier. En dan is €5 per klein pakje vrij duur ook nog. Heb eerder ook wel €3,50 betaald.

Celebi
Berichten: 3932
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:25

5 euro duur voor een klein haaltje hooi? Hier was dat sowieso al 6,50 op stal van eigen land (tegen ongeveer de kostprijs van het gebruik van een machine zegmaar), maar als ik ze moet halen ergens anders ging dat al snel naar de 7 tot 9 euro per baaltje..

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 01:31

Hier hadden we 11 grote pskken van 1 hectare, kosten voor maaien, persen, ruggen door bedrijf plus enkel benzine voor tractor was € 30 per pak. Dit is zonder kostem van tijd die het kost om te schudden, zonder kosten van het land, zonder kostem van het brengen van land naar schuur. Maar dan zit je al gemakkelijk boven de €50 per pak aan puur de onkosten. De lokale boer vraagt er dan misschien €70 voor. Begrijpelijk is een fourage handelaar (die hooi uit oa duitsland en frankrijk laat halen) er wat meer aan moet (en mag!) Verdienen. Dus dan is mijn inziens een €100 of meer per pak echt niet onredelijk. Voor niks gaat immers de zon op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 02:18

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Die lachen behoorlijk dan...


Mwah dat betwijfel ik, als ik ze bij de lokale boer koop is het wel wat goedkoper maar meer dan een verklaarbaar verschil is het niet. Misschien ben je zelf niet helemaal goed op de hoogte wat de gangbare tarieven zijn? :)

Gangbarer tarieven zijn erg wisselend. Ik heb hier in een straal van 5km voor exact dezelfde balen (hun velden grenzen aan elkaar dus zelfs dezelfde grond. :+ ) eentje die €50 vraagt, eentje vraagt €60, eentje €65 en eentje €120. :+

Als je toevallig boeren rond je hebt die rond de 50 zitten is 90 een boel geld.

Hoeveel kg is een klein pakje hooi bij jullie?

Hier komen ze echt niet toe met 1 klein pakje per twee dagen. :=

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 06:44

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Die lachen behoorlijk dan...


Mwah dat betwijfel ik, als ik ze bij de lokale boer koop is het wel wat goedkoper maar meer dan een verklaarbaar verschil is het niet. Misschien ben je zelf niet helemaal goed op de hoogte wat de gangbare tarieven zijn? :)

Nou dat zijn hier ook echt geen gangbare tarieven hoor... voor €60 ben je wel klaar.

Klein pakje is hier 20-25kg ik doe daar ook zeker 2 dagen mee. En als ze overdag vol in het gras staan nog wel langer. Betaal 5 euro per pakje

karrij
Berichten: 1077
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:36

En wat ook nog een verschil kan maken, haal je het op haalt of is het gebracht!

Wij betalen , voor de kleine vierkante baaltjes kuil/voordroog, 7,75 (staat gelijk aan 2 baaltjes hooi) en voor de grote vierkante (of meer rechthoekig) 55 euro per baal, wij doen zo'n 3 weken per paard met een grote baal, dus 95 is voor hier dan ook wel veel, maar wij zitten in het oosten, in het westen zijn de prijzen toch echt wel anders.

Mijn tinkertje krijgt hooi, anders knapt meneer uit zijn voegen :+
Daar betalen wij 4 euro voor per baaltje

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:49

Sanet schreef:
€95 euro voor 4 weken hooi voor 1 paard?

Als ze volledig op hooi staan hier, dan voer ik 1 klein pakje hooi per 2 dagen per paard, €5 voor 1 pakje hooi. 4x7/2x€5=€70 voor 4 weken hooi hier. En dan is €5 per klein pakje vrij duur ook nog. Heb eerder ook wel €3,50 betaald.


Maar stel zo’n pakje is 20 kilo. Dan voer je je paard 10 per dag? Dat zou voor mij echt te weinig zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:18

Maartje ik weet de tarieven heel goed. Dit jaar 87 grote ronde balen van ons land gemaaid.

En de prijzen om ons heen variëren tussen de 50 en 60 euro.
Sporadisch zie je er van 75 op marktplaats staan maar die zie je er 2 maanden later nog steeds opstaan.
Want ja niemand koopt die.

En maartje zit zowat bij mij om de hoek dus heeft geen westerse prijs...

Maar idd sommige handelaren weten dat sommige paarden particulieren niet op de hoogte zijn van de prijzen. En vragen maar wat lachen toch als er dan ja gezegd word.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:32

Olympia96 schreef:
Sanet schreef:
€95 euro voor 4 weken hooi voor 1 paard?

Als ze volledig op hooi staan hier, dan voer ik 1 klein pakje hooi per 2 dagen per paard, €5 voor 1 pakje hooi. 4x7/2x€5=€70 voor 4 weken hooi hier. En dan is €5 per klein pakje vrij duur ook nog. Heb eerder ook wel €3,50 betaald.


Maar stel zo’n pakje is 20 kilo. Dan voer je je paard 10 per dag? Dat zou voor mij echt te weinig zijn.

Als ze maar 20 kilo per pakje wegen, dan ga ik terug naar de loonwerker waar ik ze van gekocht heb, want dan wil ik ook 1/4 van €5 = €1.25 korting per pakje :)
Er zit heus wel eens een lichter pak tussen, maar echt niet standaard.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:37

Olympia96 schreef:
Sanet schreef:
€95 euro voor 4 weken hooi voor 1 paard?

Als ze volledig op hooi staan hier, dan voer ik 1 klein pakje hooi per 2 dagen per paard, €5 voor 1 pakje hooi. 4x7/2x€5=€70 voor 4 weken hooi hier. En dan is €5 per klein pakje vrij duur ook nog. Heb eerder ook wel €3,50 betaald.


Maar stel zo’n pakje is 20 kilo. Dan voer je je paard 10 per dag? Dat zou voor mij echt te weinig zijn.

Dat is een best een hele normale hoeveelheid voor een paard? Mijne moet echt niet meer hebben dan wordt die obesitas.

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:44

Ligt ook aan het gewicht van het paard bedacht ik me later :-)

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:08

DuoPenotti schreef:
Maartje ik weet de tarieven heel goed. Dit jaar 87 grote ronde balen van ons land gemaaid.

En de prijzen om ons heen variëren tussen de 50 en 60 euro.
Sporadisch zie je er van 75 op marktplaats staan maar die zie je er 2 maanden later nog steeds opstaan.
Want ja niemand koopt die.

En maartje zit zowat bij mij om de hoek dus heeft geen westerse prijs...

Maar idd sommige handelaren weten dat sommige paarden particulieren niet op de hoogte zijn van de prijzen. En vragen maar wat lachen toch als er dan ja gezegd word.



Maar je moet ook betalen voor uren, onderhoud etc. Niet enkel voor persen. Dan zijn ze idd goedkoop. Maar dan de rest nog. Dat vergeten mensen.... dus zo gek zijn de prijzen niet.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:20

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:
Maartje ik weet de tarieven heel goed. Dit jaar 87 grote ronde balen van ons land gemaaid.

En de prijzen om ons heen variëren tussen de 50 en 60 euro.
Sporadisch zie je er van 75 op marktplaats staan maar die zie je er 2 maanden later nog steeds opstaan.
Want ja niemand koopt die.

En maartje zit zowat bij mij om de hoek dus heeft geen westerse prijs...

Maar idd sommige handelaren weten dat sommige paarden particulieren niet op de hoogte zijn van de prijzen. En vragen maar wat lachen toch als er dan ja gezegd word.



Maar je moet ook betalen voor uren, onderhoud etc. Niet enkel voor persen. Dan zijn ze idd goedkoop. Maar dan de rest nog. Dat vergeten mensen.... dus zo gek zijn de prijzen niet.

ja ik weet het...
ik weet wat het kost.
Nogmaals, 87 hier van eigen land

En geen hond die er hier 75 voor betaald, laat staan 90.

Maar goed als jullie dat wel willen betalen...zal ze volgend jaar hier te koop zetten voor 75 :D

Maar gaat denk ik te off topic.... :)

Niekj_Jente
Berichten: 2438
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:00

Had niet verwacht dat €95 dus best veel is.

Wij kopen het gewoon bij onze staleigenaar die dit hooi bij een vaste leverancier koopt. Hij maakt er geen winst op (staleigenaar)
Dus een andere keuze heb ik niet of ik moet veranderen van stal..

Ben wel blij met het hooi, dan betaal ik blijkbaar dus maar veel maar dan heb ik mooi onverpakt hooi wat laag in suiker zit (dit wordt getest)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:20

Het is niet zo dat je anders bagger hooi hebt he....

Het hooi wat je hier kan kopen is ook mooi onverpakt en laag in suikers maar toch echt een stuk goedkoper. €95 betaald hier geen mens voor zn hooi.

Niekj_Jente
Berichten: 2438
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:37

Spenk schreef:
Het is niet zo dat je anders bagger hooi hebt he....

Het hooi wat je hier kan kopen is ook mooi onverpakt en laag in suikers maar toch echt een stuk goedkoper. €95 betaald hier geen mens voor zn hooi.


Nee dat is waar, daar heb je gelijk in.

Ik heb helaas geen andere keuze, maar mocht ik ooit eens van stal veranderen hou ik de prijs goed in de gaten w.b.t. het hooi

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:43

Maar het ligt natuurlijk ook wel aan de maat van de hooibalen. Bij mijn leverancier kost een Hestonbaal 35,-, een grote (precies 2x Heston, 300 kilo denk ik) 65,-. Ik heb vorig jaar 110,- betaald, maar dit was echt 450/500 kilo.

Nu zitten we hier ook in een flutomgeving.

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:28

Een baal van 450/500 kg zit hier in de omgeving tussen de 35 en 50 euro.
95 euro is veel te veel. Je word dan een poot uit gedraaid

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 20:45

Hier gingen de grote balen voordroog ook voor 95 hoor vorige maand. En het werd ervoor gekocht. Het is zo afhankelijk van de regio, kwaliteit, en maat. Is niks zinnigs over te zeggen i.m.o.

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:10

Wie mij gegarandeerd suikerarm hooi kan leveren voor €95 450-500 kilobaal in Drenthe daar word ik klant voor de rest van mijn leven. Hier €130 voor 420 kilo.
‘Gewoon’ hooi heb ik 500 kilo voor €75

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:19

Verrassend genoeg zit ik dus pak en beet 20 kilometer bij Ruitje vandaan. De prijzen zijn hier echt niet heel gek.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:44

@Utixo: dan zou ik maar snel een lucratief handeltje starten met Ruitje :P

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:45

Olympia96 schreef:
Wie mij gegarandeerd suikerarm hooi kan leveren voor €95 450-500 kilobaal in Drenthe daar word ik klant voor de rest van mijn leven. Hier €130 voor 420 kilo.
‘Gewoon’ hooi heb ik 500 kilo voor €75

Die garantie heb je natuurlijk nooit 100% test maar eens van 1 hetzelfde stuk 4x. Heb je 4 verschillende uitslagen :=

Als een deel van het land lager ligt en natter is geweest kan het al verschil zijn in je uitslagen. De waardes zijn meestal gemiddelden en daardoor kan het dus ook gebeuren mensen zeggen ik heb getest suikerarm hooi maar toch bevangen hoekanditnou? Nou daarom dus...

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:05

Shadow0 schreef:
@Utixo: dan zou ik maar snel een lucratief handeltje starten met Ruitje :P


In klanten of in hooi? Ik bedoelde dus dat we ongeveer hetzelfde (hoge) bedrag betalen voor hooi.

Qua klanten heb ik haar stal aan een paar keer aangeraden aan klanten die richting haar kant verhuiste :+ .


Ik heb overigens wel het idee dat klanten die op een "goedkopere" stal staan moeilijker zijn dan degene die op een duurdere stal staan. Ik zit niet in het hoogste sement en zit nu op een punt dat ik qua accommodatie eigenijk niet omhoog kan gaan, maar qua verbruik moet het wel. Ik heb er dus voor gekozen om kleine baaltjes stro te laten komen, en een bepaald aantal baaltjes per week uit te delen voor een bepaald bedrag. Extra baaltjes kunnen bijgekocht worden. Ik heb voor mezelf nog wel grote balen, en 2 klanten met meerdere paarden mogen hier ook nog van pakken. Ik heb afspraken met deze klanten dat we over een maand naar het gebruik kijken en dan bepalen hoeveel zij extra gaan betalen.
Deze klanten staan al jaren bij mij, vertrouw ik 99.9%. Ik heb dit ook gedaan zodat ik deze maand even kan kijken hoe hard de kleine baaltjes gaan en ik niet zonder kom te zitten.

Ondanks dat het mijn stal is, en ik mijzelf niet hoef te verantwoorden tegenover mijn klanten, zijn er toch een paar klanten die opgevangen hebben dat sommige mensen nog van de grote baal mogen pakken. In plaats van te vragen hoe het zit, trekken ze conclusies en gaan ze als een idioot tekeer op de groepsapp over dat er met 2 maten word gemeten en dat ze daar niet tegen kunnen.

Ik wordt hier zo moe van. Ik doe mijn best om de stalgeldverhoging zo laag mogelijk te houden. Om te zorgen dat het voor iedereen betaalbaar blijft. Het gaat niemand wat aan wat ik afspreek met andere klanten. Zelfs al zou ik met 2 maten meten (wat dus niet zo is, want er wordt aan het einde van de maand extra betaald voor de grote balen), dan nog is dat als staleigenaar mijn keuze. En dan menen mensen dat ze daar inspraak in hebben.

Hetzelfde met hooinetten vullen voor de avond. In de ochtend vul ik hooinetten. In de avond mogen hooinetten klaargelegd worden, anders geef ik op de grond. Er worden dus geen paarden over geslagen.
Ik heb donderdag de baaltjes stro verdeeld, en in de avond miste ik 2 baaltjes. Ik heb dus aangegeven dat de stroloods op slot gaat, en als er netten gevuld worden, dit allen nog in de ochtend kan, of in de avond tussen 17.30 en 19.30. En als je dit niet red, krijgt je paard in de avond dus gewoon op de grond.
Bijkomend voordeel is dat ik meer in de hand houd wat er weggegooid wordt, als mensen zelf hun net vullen word ieder sprietje wat donkerder is weggegooid, mijn stapel met "slecht" hooi bestaat voor 3/4 uit hooi wat gewoon goed is.

Ik snap dat dit even wennen is, maar het commentaar dat erop kwam, echt niet te geloven. Het commentaar komt ook vooral van de mensen die 12 kilo per hooinet vullen, niet van de mensen die snappen dat onbeperkt niet oneindig is.

Het is zo jammer dat deze mensen het verpesten voor de mensen die het wel snappen en accepteren. En ja, ik wijs ze vriendelijk waar het hek is, en als ze het er niet mee eens zijn, zijn ze meer dan welkom om hun paard ergens anders te stallen. Maar het kost zoveel onnodige energie en sfeer. Ik stel deze regels niet in voor mijn lol. Ik stel deze regels in, omdat het op het moment niet meer te betalen is. Omdat het op het moment echt niet leuk meer is om een pensionstal in de randstad te hebben en na te moeten denken hoe je het stalgeld betaalbaar houd en de rekeningen kunt betalen aan het eind van de maand.

Gelukkig heb ik ook een heleboel fijne klanten die me privé appen en die heel begripvol zijn en helpen waar ze kunnen.

Het is alleen zo freaking vermoeiend.