[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:09

ikke schreef:
Nog geen 10% van de trailerrijdende Bokkers durft de uitdaging aan om een mok ECHTE chocomel (warm en met slagroom) los op het dashboard te zetten en te gaan rijden! DAAR begint je veiligheid, de rest is welliswaar correct, maar feitelijk additioneel, net als ABS, ESP en winterbanden.


Maar daar maar 0,1 van ;)
Je wil niet weten wat ik bij 1-1-2 meemaak 8)7

Citaat:
Over ABS deed een specialist eens een rake uitspraak: met ABS sta je niet eerder stil, jij bepaalt slechts waar je stil komt te staan.


Zoek eens naar het ´Peltzman effect´.

Verder is het met de electonica in de auto als met GPS; geweldige hulpmiddelen maar het maskeert en ondersteunt gebrek aan basisvaardigheid.

Onder de streep rijdt menig bestuurder met een voertuig wat veel te snel/krachtig is voor de vaardigheden van die piloot.

Maar goed, de modale bestuurder kiest beter een bus (awd of niet) voor de trailer, met respecteren van de vuistregel mbt de gewichtsverhouding.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:32

De caravanclub houdt standaard een gewichtsverhouding aan van dat de aanhanger maximaal het leeggewicht het voertuig mag bedragen. Dat is lastig met een 2 paardstrailer. Even als voorbeeld men neme een terreinauto zoals Nissan Patrol, 2100kg leeg en trekgewicht 3500kg. De trailer weegt 2500kg (Ifor Williams + 2 grote paarden) en wordt door hen dus afgeraden.
In geval van een enkelassige caravan van ben ik het met ze eens, maar een zeer stabiele 2 assige paardentrailer?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:59

sdi schreef:
De caravanclub houdt standaard een gewichtsverhouding aan van dat de aanhanger maximaal het leeggewicht het voertuig mag bedragen. Dat is lastig met een 2 paardstrailer. Even als voorbeeld men neme een terreinauto zoals Nissan Patrol, 2100kg leeg en trekgewicht 3500kg. De trailer weegt 2500kg (Ifor Williams + 2 grote paarden) en wordt door hen dus afgeraden.
In geval van een enkelassige caravan van ben ik het met ze eens, maar een zeer stabiele 2 assige paardentrailer?


De NL verhouding van 100% is 20% hoger dan dat van de vergelijkbare adviezen in andere landen. Ik weet niet waarom NL zoruim is.
In NL staan ook vaak ronduit 8)7 max. gewichten op kenteken. De SY Korando is met maar liefst 3500 kilo een gestó´rd voorbeeld. Dat is in de rest van Europa 2800 of zelfs 2500 en dat is al veel te veel volgens zelfs de 100% die eigenlijk onverstandig is.

Nee, een paardentrailer onkomt niet aan de vuistregel.
Een paardentrailer heeft een hoog% bewegende lading en dat is meer negatief dan het dubbelsasser zijn positief is.
Verder hebben heel veel bestuurders er geen benul van dat hun trailer de juiste kogelhoogte moet hebben, wat menige dubbelasser verkeerd belast en veel van de inherente stabiliteit om zeep helpt.

De in Europa veel algemener 80% als vuistregel is verstandiger. Dat kan eventueel hoger naarmate het voertuig beter geschikt is. De lengte van de achteroverbouw is daarbij héél belangrijk, de stabiliteit van de trekkercarosserie een tweede.
Overigens is die 80% minder vrijblijvend dan menigeen denkt. Het is met de maximum gewichten op het kenteken net als met de maximum snelheid. Als de omstandigheden het niet toelaten moet de chauffeur zich dáárbij aanpassen en is hij/zij ook ver onder het maximum fout wanneer deze dat niet heeft gedaan.
Je kan bij een ongeval met een aanhanger wel degelijk een portie schuld krijgen toegewezen als je boven de vuistregel op pad gaat. In de UK is men daar behoorlijk streng mee en kijk maar eens wat die voor % aanhouden.

Ja, en de vaardigheid van de bestuurder is een grote variabele. Het is verleidelijk om te zeggen dat een ervaren chauffeur veel kan compenseren maar de valkuil is dat de misnt ervaren chauffeur het minste weet hoe onervaren die is en de grootste zelfoverschatting zal maken.
Beter geen criterium dit dus en dat de uitzondering die regel bevestigt.

Tja, en onder de streep begrijp ík gewoon niet waarom je met je geliefde dier in de doodskist op wielen door het verkeer niet de maximale veíligheid nastreeft in plaats van kijken naar het maximum wat technisch mag = met het minimale aan veiligheid rijden :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-11-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:00

sdi schreef:
De caravanclub houdt standaard een gewichtsverhouding aan van dat de aanhanger maximaal het leeggewicht het voertuig mag bedragen. Dat is lastig met een 2 paardstrailer. Even als voorbeeld men neme een terreinauto zoals Nissan Patrol, 2100kg leeg en trekgewicht 3500kg. De trailer weegt 2500kg (Ifor Williams + 2 grote paarden) en wordt door hen dus afgeraden.
In geval van een enkelassige caravan van ben ik het met ze eens, maar een zeer stabiele 2 assige paardentrailer?

Vlieguren sdi, vlieguren.........

Ik durf die 3500kg rustig achter mijn auto te hangen, word ik niet warm of koud van, vergt alleen een hoop concentratie in het verkeer om te zorgen dat je niet in de problemen komt door de "malloten" waar HC aan refereerd. Dat gedrag kunnen lezen, voorspellen en op anticiperen vergt concentratie en vlieguren, veeeeel vlieguren.......

Ik reed ooit eens, lang geleden in een Opeltje Corsa naar m'n vakantiebestemming. Dat ding was niet overbeladen, maar daar was wel alles mee gezegd. Met dat idee ben ik dus rustigjesaan gaan rijden.
Wordt ik ingehaald door een dikke BMW met dito nog dikkere caravan erachter. Die chauffeur gooit die combi naar terug naar rechts en schoot zover door dat ie de halve vluchtstrook meenam, om vervolgens bij de middenstreep uit te komen. Ik heb het gaspedaal maar even los gelaten..........

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Nog geen 10% van de trailerrijdende Bokkers durft de uitdaging aan om een mok ECHTE chocomel (warm en met slagroom) los op het dashboard te zetten en te gaan rijden! DAAR begint je veiligheid, de rest is welliswaar correct, maar feitelijk additioneel, net als ABS, ESP en winterbanden.


Maar daar maar 0,1 van ;)
Je wil niet weten wat ik bij 1-1-2 meemaak 8)7

Nee, dat wil ik echt niet weten. Ik denk dat zelfs de ergste voorstelling daarvan maar een slap aftreksel van de werkelijkheid is.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:10

ikke schreef:
sdi schreef:
De caravanclub houdt standaard een gewichtsverhouding aan van dat de aanhanger maximaal het leeggewicht het voertuig mag bedragen. Dat is lastig met een 2 paardstrailer. Even als voorbeeld men neme een terreinauto zoals Nissan Patrol, 2100kg leeg en trekgewicht 3500kg. De trailer weegt 2500kg (Ifor Williams + 2 grote paarden) en wordt door hen dus afgeraden.
In geval van een enkelassige caravan van ben ik het met ze eens, maar een zeer stabiele 2 assige paardentrailer?

Vlieguren sdi, vlieguren.........

Ik durf die 3500kg rustig achter mijn auto te hangen,


Dat is een rekenkundige waarde.
Kijk er maar eens naar. In de regel moet het gewicht van de bestuurder er al af omdat anders het max. treingewicht wordt overschreden.
Bij de genoemde Korando is die zelfs zonder bestuurder maar met volle tank al te zwaar....
Het is een goed voorbeeld van hoe relatief de maxima op het kenteken zijn. Het is ook illustratief voor waarom de vuistregel niet vrijblijvend is.

Nogmaals; ik begrijp niet waarom men het geliefde dier met het minimale toelaatbaar veilige door het verkeer zou willen sleuren ipv met een maximum.
Wegen geld en egoïsme zóveel zwaarder dan het risico voor dat zogenaamd zo geliefde paard in het verkeer?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:16

wat nog wel eens wordt vergeten is dat een bus een stuk langer is als een 4X4,en de trailer dus in verhouding met het trekkende voertuig een stuk korter....dit heeft zo zn voordelen met veel zijwind...

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:17

Huertecilla schreef:
Dat is een rekenkundige waarde.
Kijk er maar eens naar. In de regel moet het gewicht van de bestuurder er al af omdat anders het max. treingewicht wordt overschreden.
Bij de genoemde Korando is die zelfs zonder bestuurder maar met volle tank al te zwaar....
Het is een goed voorbeeld van hoe relatief de maxima op het kenteken zijn. Het is ook illustratief voor waarom de vuistregel niet vrijblijvend is.

Nogmaals; ik begrijp niet waarom men het geliefde dier met het minimale toelaatbaar veilige door het verkeer zou willen sleuren ipv met een maximum.
Wegen geld en egoïsme zóveel zwaarder dan het risico voor dat zogenaamd zo geliefde paard in het verkeer?

Bij de Range Rover is het toegestane treingewicht iets van 7 ton. Ik heb dat eens nagekeken. De opgave is 4 ton trekgewicht en iets van 2600kg voertuiggewicht. Wanneer je die som optelde, klopte dat precies. Of je daar daadwerkelijk mee wil gaan rijden is een ander verhaal.

Die 2 ton paardentrailer is achter de Range geen probleem. Belangrijk punt: mijn paarden staan stil op de trailer!!!!
Wanneer je er twee van die amokmakers op hebt staan, ben je echt niet blij!! Daar ga ik dus ook niet mee rijden!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:22

ikke schreef:
Met dat idee ben ik dus rustigjesaan gaan rijden.
Wordt ik ingehaald door een dikke BMW met dito nog dikkere caravan erachter. Die chauffeur gooit die combi naar terug naar rechts en schoot zover door dat ie de halve vluchtstrook meenam, om vervolgens bij de middenstreep uit te komen. Ik heb het gaspedaal maar even los gelaten..........



Wát :wow:
Nóg rustiger dan rustig. Weet je wel dat jij dan een gevaar op de weg bent?
:+

Goed voorbeeld Ikke +:)+
Het maximum is wat maximaal mag. Dat moét niet. Sterker nog; je moet langzamer als de individuele omstandigheden dat vragen.
Hier mag je doorgaans 120 op de selweg, doch ik rij dat zélden ook al heb ik een megastevige luxe auto met een armlange lijst aan van die veiligheidsafkorting en 23 jaar ervaring als wegrace coureur. Ik pas me aan bij de moeilijke wegen en debiele andere weggebruikers.
Met een aanhanger vol dierbaar paard ben ik met 80-85% van de trekker op pad en rij ik alleen 80 als er weinig debielen zijn en de snelweg niet bochtig omhoog/omlaag gaat.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:30

ikke schreef:
Bij de Range Rover is het toegestane treingewicht iets van 7 ton. Ik heb dat eens nagekeken. De opgave is 4 ton trekgewicht en iets van 2600kg voertuiggewicht. Wanneer je die som optelde, klopte dat precies. Of je daar daadwerkelijk mee wil gaan rijden is een ander verhaal.


Waarmee de betrekkelijkheid van de maxima op kenteken wederom geïllustreerd is.

Jij wil, volkomen terecht!!! en +:)+ , al niet met bewegende lading met 2 ton achter die RangeRover op pad.
Dit niet ondanks- , maar omdát jij een ervaren chauffeur bent.

Dat vat het samengestelde probleem goed samen. Hoe minder ervaren de chauffeur, hoe groter de kans dat die met het minimum aan veiligheid op pad gaat. Mínder nog is waarschijnlijk, want de kans dat de kogelhoogte correct is, is klein.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Met dat idee ben ik dus rustigjesaan gaan rijden.
Wordt ik ingehaald door een dikke BMW met dito nog dikkere caravan erachter. Die chauffeur gooit die combi naar terug naar rechts en schoot zover door dat ie de halve vluchtstrook meenam, om vervolgens bij de middenstreep uit te komen. Ik heb het gaspedaal maar even los gelaten..........



Wát :wow:
Nóg rustiger dan rustig. Weet je wel dat jij dan een gevaar op de weg bent?
:+

Goed voorbeeld Ikke +:)+
Het maximum is wat maximaal mag. Dat moét niet. Sterker nog; je moet langzamer als de individuele omstandigheden dat vragen.
Hier mag je doorgaans 120 op de selweg, doch ik rij dat zélden ook al heb ik een megastevige luxe auto met een armlange lijst aan van die veiligheidsafkorting en 23 jaar ervaring als wegrace coureur. Ik pas me aan bij de moeilijke wegen en debiele andere weggebruikers.
Met een aanhanger vol dierbaar paard ben ik met 80-85% van de trekker op pad en rij ik alleen 80 als er weinig debielen zijn en de snelweg niet bochtig omhoog/omlaag gaat.

Dat is natuurlijk een wezenlijk verschil met NL, waar de snelwegen veelal behoorlijk recht zijn en vooral: goed te overzien. Dat maakt het aantal stukken waar 80-90km/h (op de klok) niet verstandig is, relatief klein. Daarbij kom ik zelden met m'n paarden in de randstad. Dat verschil merk je heel goed.
Blijft dat verstandig rijden met paarden aan de haak veel concentratie kost. Daar kan ik mee omgaan, maar blijkbaar niet iedereen, gezien het weggedrag van sommigen......

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Bij de Range Rover is het toegestane treingewicht iets van 7 ton. Ik heb dat eens nagekeken. De opgave is 4 ton trekgewicht en iets van 2600kg voertuiggewicht. Wanneer je die som optelde, klopte dat precies. Of je daar daadwerkelijk mee wil gaan rijden is een ander verhaal.


Waarmee de betrekkelijkheid van de maxima op kenteken wederom geïllustreerd is.

Jij wil, volkomen terecht!!! en +:)+ , al niet met bewegende lading met 2 ton achter die RangeRover op pad.
Dit niet ondanks- , maar omdát jij een ervaren chauffeur bent.

Dat vat het samengestelde probleem goed samen. Hoe minder ervaren de chauffeur, hoe groter de kans dat die met het minimum aan veiligheid op pad gaat. Mínder nog is waarschijnlijk, want de kans dat de kogelhoogte correct is, is klein.

Die 3,5ton aanhanger durf ik probleemloos, maar dan wel met dood gewicht en niet een auto op een ambulance. Ik hoef vast niet uit te leggen waarom.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:33

Ik kom even dit topic binnenvallen
Heb een auto op het oog en vraag me af of hij geschikt is om een anderhalfspaard trailer te trekken.
Wie mag ik even het kenteken pben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:50

Huertecilla schreef:
Beetje verwarrend altijd dat 4x4.
Helemaal correct. Die Vito heeft door adw wel meer tractie doch is daarmee geen wagen in de ´terrein´-categorie.
Dat is met SUVs ook. Dat zijn in de regel all-roads; alle-wegen, ook onverhard, maar zonder de compromissen voor terreinwaardigheid van de echte landcrossers. Net díe compromissen welke ze minder stabiel op de weg, bij hogere snelheden = ook minder ideaal voor trailertrekken, maken.


Is niet bij alle SUV's zo, iig niet bij onze Q7 en Touareg, o.a. door de in hoogte verstelbare luchtvering.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:58

Anoniem schreef:
Is niet bij alle SUV's zo, iig niet bij onze Q7 en Touareg, o.a. door de in hoogte verstelbare luchtvering.


De uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook dat SUV en 4x4 verwarrende begrippen zijn.

Even over het Peltzman Effect
´Sam Peltzman taught us that wearing a seatbelt induces people to drive less safely--a study discussed in the first chapter of my favorite economics textbook. Now the Sydney Morning Herald tells us that driving a large 4WD vehicle has a similar effect:

4WD drivers were almost four times more likely than average car drivers to be using a mobile phone, .... using a mobile phone while driving is associated with a fourfold increase in the risk of having an accident.....

"Although large 4WD vehicles are safer in a crash, their owners may be placing themselves and other road users at increased risk of injury," she said. "They take the risk because they are higher up, they feel they can see better... but the person in a car or the pedestrian on the road has a much worse outcome." ´

Idem het paard achterin de doodskist.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:04

@orienta.

ga naar site van rdw en doe de kenteken check. Indien de trekhaak geregistreerd staat vind je het toegestane trekgewicht.
knal het model, type, bouwjaar en motorisering hier op bokt en vermeld tevens het gewicht dat je trailer daadwerkelijk met paard en al weegt en je krijgt antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:11

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
Is niet bij alle SUV's zo, iig niet bij onze Q7 en Touareg, o.a. door de in hoogte verstelbare luchtvering.


De uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook dat SUV en 4x4 verwarrende begrippen zijn.

Even over het Peltzman Effect
´Sam Peltzman taught us that wearing a seatbelt induces people to drive less safely--a study discussed in the first chapter of my favorite economics textbook. Now the Sydney Morning Herald tells us that driving a large 4WD vehicle has a similar effect:

4WD drivers were almost four times more likely than average car drivers to be using a mobile phone, .... using a mobile phone while driving is associated with a fourfold increase in the risk of having an accident.....

"Although large 4WD vehicles are safer in a crash, their owners may be placing themselves and other road users at increased risk of injury," she said. "They take the risk because they are higher up, they feel they can see better... but the person in a car or the pedestrian on the road has a much worse outcome." ´

Idem het paard achterin de doodskist.


Ik persoonlijk ga er absoluut niet risicovoller mee rijden als ik er paarden achter heb hangen. Ik rijd dan juist iedere seconde in volle concentratie en defensief omdat je juist door een ander vaak een ongeluk kunt krijgen en zelfs dat wil ik in de hand hebben. Maar de rij-eigenschappen van de gemiddelde 4x4 of SUV zijn niet te vergelijken met een exemplaar dat volledig is uitgerust. Men kan dus niet alle 4x4's en SUV's over 1 kam scheren... zo ook niet alle bestuurders ervan.

Hoewel het Peltzman Effect wel kan worden aangewakkerd door dit soort testen:

http://www.youtube.com/watch?v=58zqJCtUjSI

hebben paarden in een trailer erachter daar natuurlijk helemaal niks aan ;(

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:10

Anoniem schreef:
Ik rijd dan juist iedere seconde in volle concentratie en defensief omdat je juist door een ander vaak een ongeluk kunt krijgen en zelfs dat wil ik in de hand hebben.


...en daarom ook die vuistregel van 80(tot 100)%; opdat je een káns hebt.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:27

uhm... jullie zijn mij kwijt geloof ik
Ik zoek een auto / bus welke 2500 kg kan trekken met kogeldrk van 150 kilo.........

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:48

kim1207 schreef:
uhm... jullie zijn mij kwijt geloof ik
Ik zoek een auto / bus welke 2500 kg kan trekken met kogeldrk van 150 kilo.........

Dikke 4x4....
Dikke bestelbus (AWD?).......

Oh enne, hoeveel vlieguren breng je in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:38

kim1207 schreef:
uhm... jullie zijn mij kwijt geloof ik
Ik zoek een auto / bus welke 2500 kg kan trekken met kogeldrk van 150 kilo.........


Onze VW Touareg W12 Sport is te koop, mag 3500 kg trekken met een max kogeldruk van 140 kilo (komt aardig in de buurt toch?)
Hier vind je een rijtest:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/ ... -executive
Auto is 5 jaar jong en als nieuw, te koop wegens aanschaf nieuwe Q7.
Hij verbruikt echter wel een beetje ;)

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:12

Huertecilla schreef:
...en daarom ook die vuistregel van 80(tot 100)%; opdat je een káns hebt.


De meeste ongelukken die ik vanuit kennissenkringen ken zijn altijd door geweld van buitenaf gekomen (aanrijdingen).
Ook als je die ongelukken van de bokt voorpagina leest waarbij nu al 3x dit jaar een auto vanaf de zijkant met 120 een trailer instuurt of een vrachtwagen achterop zit, dan maakt op zo'n moment het niets meer uit wat er voor staat. Dan mag je enkel hopen dat de auto veilig is voor jezelf, de paarden liggen dan hoe dan ook in de berm.

Ik ben het met je eens dat de 80% regel veel veiliger is in bepaalde situaties zoals windtrekken in tunnels en bruggen, gladheid, olie op de weg heftig remmen, springerig paard etc. Maar ik moet zeggen dat ik ook voorheen ook wel met en max. beladen combi gereden heb met een braaf paard, maar ging enkel de weg op met goede omstandigheden. Ik heb daar toen nooit het gevoel gehad dat het niet goed zou komen. Maar zodra het ook maar een beetje waaide ging ik niet weg.
Als je niet de luxe hebt dat je die keuze hebt (kliniek, paarden voor de handel etc) moet je gewoon zorgen dat je een combi hebt waarmee je zeker weet dat je morgen gewoon weg kan, ook als het plotseling mistig en naar is.

Ik heb via pb inmiddels reacties gehad over de x-trail Deze vakt af voor mij gezien de lage kogeldruk.
Weet iemand hoe de invloed van helling rijden met een levend gewicht achterin op de kogeldruk werkt? Ik woon namelijk in een bergenland en wil niet ineens een paard in de kofferbak.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:20

Hangt er vanaf hoe steil de helling is. Moet al aardig steil worden, wil je er veel van merken, lijkt me.
Een steile helling op, komt het/de paard(en) meer achterin te staan, 'lift' de koppeling de achterkant van je auto, met gevolgen van dien.
Helling af precies andersom.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:39

sflj schreef:
Hangt er vanaf hoe steil de helling is. Moet al aardig steil worden, wil je er veel van merken, lijkt me.
Een steile helling op, komt het/de paard(en) meer achterin te staan, 'lift' de koppeling de achterkant van je auto, met gevolgen van dien.
Helling af precies andersom.

Laat daar maar eens een bergje vectorieel rekenwerk op los; zul je merken dat het wel heel steil moet worden (Lees: dar wil je helemaal niet komen met paarden aan de haak)

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:13

Ok, dat is goed om te lezen.
Veel concourterreinen liggen namelijk boven op heuvels en dan kan dat soms aardig lastig zijn met onverharde stukken en gras. Ik heb daar wel zonder aanhanger afgereden en me afgevraagd of dat met paard wel goed komt. Vaak heb je dan een uitrit op onverhard en dan moet je een voorrangsweg op en sta je dus met je neus omlaag te wachten.

Ik ben nog zoekende naar wat me past. Ik hoor van de touareg te veel rampverhalen met de techniek en veel mensen ruilen hem in na de Garantie.
Ik kan me geen nieuwe terreinwagen permiteren muv de klasse waar de Nissan in zit en zoek dus ook vooral op mechanische betrouwbaarheid van een gebruikte wagen.
Mijn probleem zit 'm ook in het feit dat ik ook zo nu en dan naar NL tuf en dat wil ik liever niet in een tractor, daarnaast is de parkeerruimte in de stad echt moeilijk te vinden.
Ik denk dus eerder aan een lichtere auto voor 1 paard. Anderzijds ben ik weer bang daar spijt van te krijgen aangezien ik meerdere paarden bezit. Om het dan nog lastig te maken heb ik een grote afgedekte kofferruimte nodig voor zadels (zadelpasser). Iets wat hier vrij veel gebruikt te koop staat is de BMW X5, ervaringen mee?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:26

Waarom kijk je niet voor een busje,bv een vito110cdi.....gebouwd voor zwaar werk....achterwiel aandrijving op de nieuwere modellen,altijd ruimte zat voor je spullen,rijdt als een zonnetje,betaalbaar,en kan en mag het makkelijk trekken....waarom een 4X4....die kennen ook veel nadelen hoor,en er zijn er maar een paar die een twee paards mogen trekken.....de BMW X5 mag dat overigens wel...maar heb daar persoonlijk geen ervaring mee.
Een busje geeft ook een mooie stabiele combi om dat de verhouding trailer trekkend voertuig wat beter uitkomt kwa lengte..

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:36

Van een busje krijg is mijn vriend niet overtuigd ben ik bang. Zelf zie ik daar wel wat in. Het enige nadeel daarvan is dat ik dan bij de grens vaker aan de kant gezet wordt en ik eigenlijk net te vaak met nieuwe paszadels over het drielandenpunt heen en weer cross :x
Achterwielaandrijving wil ik dan weer niet, daar krijg je hele spannende tafarelen van bergop in de sneeuw ;)
Mercedes zie je ook nog wel eens dwars over de berg slippen.