[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:30

Hoera!!

Hier is de kogel door de kerk, de pajero gaat in 2018 weg.
Wel na de skivakantie, en ik beloof minimum 100 te rijden in de tunnels :j

Ik hou ook niet van klepplakkers. Als ik op wedstrijd ga moet ik vaak een 90-baan over met lichten, en die staan heel snel op rood. En uiteraard in België en zeker op zondag: vrachtwagens!
Ik hou het verkeer achter me panisch in de gaten, neem aan de lichten wel eens het tweede vak om sneller weg te zijn en knal liever al toeterend door t rood dan een tientonner op de achterbank.
En ik toeter ook naar koekblikken die menen wel te moeten stoppen op twee seconden.

Mijn vriend, als die in het begin meeging snapte niet waarom ik zoveel afstand hield met de trailer. Tot ik eens moest doorremmen. Dat doe je een keer maar geen twee keer.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:44

Het waren 400 fantastische kilometers, maar mij subaru Forester is vandaag verkocht. Er was een fout gemaakt met de APK keuring, heel gezeur, maar ik ben er van af.
Dus mijn zoektocht naar een trailer trekker begint weer :)

Mungbean

Berichten: 36291
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:35

Was hij nou afgekeurd of goedgekeurd?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:51

Sizzle schreef:
Was hij nou afgekeurd of goedgekeurd?

onterecht goedgekeurd

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:16

BMHP schreef:
Sizzle schreef:
Was hij nou afgekeurd of goedgekeurd?

onterecht goedgekeurd

Klopt. En dit is vandaag door het keurende station bevestigd. Zij waren alleen niet de verkoper. Ze boden me gratis reparatie aan, maar ik heb gekozen voor geld (niet het hele aankoopbedrag, maar ik ben er zoooo klaar mee) omdat een objectieve subaru dealer zei dat er veel meer mis was dan alleen het afkeur punt...

Maar goed, er is nu dus wel wat van het budget af, en dat was al niet zo ruim helaas...
Dus het zal nog wel een tijdje duren voordat ik een realistisch budget heb denk ik. Denk dat mijn budget nu ook eigenlijk gewoon niet hoog genoeg was voor wat ik zoek.

Mungbean

Berichten: 36291
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:19

Welfijn dat je niet alles verloren hebt.
Ik denk inderdaad dat je beter nog even kan sparen.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 22:36

connie64 schreef:
ok ok, laat nu een vriendin van mij haar c gaan halen EN een vrachtwagen op t oog hebben MET living.....ik rijd wel met haar mee! opgelost ;)

Check wel even wat die bak daadwerkelijk weegt, voordat je je paarden op de snelweg uit kunt laden.....

@Eileen: koop gewoon een simpel, fatsoenlijk koekblikkie en laat dat paardenvervoer even zitten. Kans dat je dan iets fatsoenlijks koopt is veel groter en je zoekt niet in een markt waar je zonder gereedschap al soort van kansloos bent.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:38

Ik vraag me af waar het verschil in trekkracht tussen deze twee auto's vandaan komt

Renault Megane Estate (1.5 diesel)
Gewicht: 1287 kg
Laadvermogen: 627 kg
Aanhanger geremd: 1700 kg

Renault Kadjar (1.5 diesel)
Gewicht: 1355 kg
Laadvermogen: 561 kg
Aanhanger geremd: 1350 kg

Naar mijn weten zit in beide auto's exact dezelfde motor. Volgens mij zijn de auto's zelfs op hetzelfde onderstel gebouwd. De Kadjar is iets zwaarder en hoger, volgens mij allebei voordelen bij het trekken van een trailer. Waarom mag de Kadjar dan 350 kg minder trekken?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:26

Anoeska schreef:
Ik vraag me af waar het verschil in trekkracht tussen deze twee auto's vandaan komt

Naar mijn weten zit in beide auto's exact dezelfde motor. Volgens mij zijn de auto's zelfs op hetzelfde onderstel gebouwd. De Kadjar is iets zwaarder en hoger, volgens mij allebei voordelen bij het trekken van een trailer. Waarom mag de Kadjar dan 350 kg minder trekken?


Er zijn heel veel mogelijke oorzaken waarom er een verschil is, zoals;
ander merk trekhaak (indien niet af fabriek)
een andere versnelingsbak,
veranderde regelgeving waarbij van een stijlere helling moet worden weggereden.
ander bouwjaar met veranderd motor management.

Een aantal zaken zijn dus voor een leek, zoals ik ook ben niet te zien.
Voordat je iets koopt check daarom altijd de gegevens van het voertuig zelf en laat het de verkoper bevestigen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:36

Allebei gloednieuwe auto's, dus volgens mij dezelfde regelgeving/trekhaak etc. Naar wat ik lees is het eigenlijk in de basis dezelfde auto, alleen zit je in de Kadjar een stukje hoger.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:54

Anoeska schreef:
Allebei gloednieuwe auto's, dus volgens mij dezelfde regelgeving/trekhaak etc. Naar wat ik lees is het eigenlijk in de basis dezelfde auto, alleen zit je in de Kadjar een stukje hoger.


dat hangt o.a. af van het jaar waarin type goedkeuring is verleend.

Als het enige verschil een stukje hoger zitten is, is de topsnelheid ook anders.
Dan heeft de fabrikant er ook een andere bak in geplaatsts.
Ik vind het verschil ook niet logisch, in de duurdere modelen kadjar kan je ook 4x4 versies vinden met hogere trekgewichten en de zwaardere diesels.
Ik denk dat de onderhuidse verschillen groter zijn dan op het eerste gezicht te verwachten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:37

Anoeska schreef:
De Kadjar is iets zwaarder en hoger, volgens mij allebei voordelen bij het trekken van een trailer.

Waarom zou hoger een voordeel zijn ?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:46

Omdat ik van de autoverkoper (voor wat dat waard is) begreep dat bij hogere auto's (SUV's) de afstand van de achteras tot de trekhaak (overhang?) korter is dan bij een station. En dat zou een voordeel zijn bij het trekken van een trailer. Maar kan heel goed, dat ik me weer wat wijs heb laten maken hoor :)

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:55

Dat zou me verbazen want de korte pajero mag minder aan de haak dan de long body. (2800 vs 3500)
En daar ligt gewoon krak dezelfde 3.2 diesel in.
Of toch iig de pajero die je nu kan kopen.

Dus ik zou eerder denken dat een korter chassis juist in het nadeel is omdat de kracht en last minder verdeeld kan worden.

pol013

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:05

Bij Toyota kwam een soortgelijk verschil volgens de verkoper door de verschillende fabrieken (landen) waar de voertuigen geproduceerd werden. Dat ze allebei anders tegen de richtlijnen aan keken.
Maar in hoeverre dat klets is weet ik niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:06

Ik heb me in dit topic inderdaad wel eens afgevraagd wat de invloed van de afstand trekhaakknobbel - achteras is. Maar dat staat in principe los van hoge / lage auto, je kunt de SUV ook met de hatchback vergelijken ipv met de estate.

Lange wielbasis is wel goed voor stabiliteit, niet voor niets zijn top fuel dragracers hele lange 'voertuigen'

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:13

Het maken van de auto in een ander land is een goeie, maar dat gaat dan misschien niet op voor pajero - lijkt me dat dat in dezelfde fabriek zal zijn?

Maar zo zijn wij in Duitsland ooit tegengehouden omdat mijn grote lichtblokken niet werken. Ja nee dat mag niet in België, zo is hij niet ingevoerd. Die agenten vonden dat ook maar raar, want in Duitse pajero’s werken die blokken gewoon wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:47

Dat wil dan zeggen dat mijn oude pajero (lang model volgens mij) met 2.5 motor evenveel mag trekken als de nieuwere met korte body aan 3.2 motor? Mijne mag 2800 aan de haak.

pol013

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:02

Nog een voorbeeld: mag de 2.2 diesel Toyota Rav 4 2000 kg aan de haak hebben en de 2.2 diesel toyota auris maar 1500kg.
verschil in eigen gewicht is 160kg
rara

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:07

Laatste opmerking, en dan hou ik erover op. Het verbaasd me verder nog dat de Megane (hatchback) met dezelfde motor óók 1700 kg mag trekken, en zelf maar 1180 kg weegt (leeg). Waar baseren ze dat dan op?

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:15

-zuigt op duim-

Zo?

Mungbean

Berichten: 36291
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:57

pol013 schreef:
Nog een voorbeeld: mag de 2.2 diesel Toyota Rav 4 2000 kg aan de haak hebben en de 2.2 diesel toyota auris maar 1500kg.
verschil in eigen gewicht is 160kg
rara


2.0 Benzine Automaat Avensis 1800 kg
2.0 Diesel handgeschakeld Avensis 1600 kg

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:18

Rex_Rolfo schreef:
Ik heb me in dit topic inderdaad wel eens afgevraagd wat de invloed van de afstand trekhaakknobbel - achteras is. Maar dat staat in principe los van hoge / lage auto, je kunt de SUV ook met de hatchback vergelijken ipv met de estate.

Lange wielbasis is wel goed voor stabiliteit, niet voor niets zijn top fuel dragracers hele lange 'voertuigen'

Het is soort van "willekeur" wat een auto wel of niet kan en mag trekken. Het is maar net waar de ontwerpers mee gerekend hebben en wat er bij de typegoedkeuring per land gevraagd wordt (potentiele klanten)

Alle Defenders mogen 4000kg aan de haak hebben, ongeacht of je een vroege hebt met een 2.25ltr 4-pitter benzine van 75pk of de special edition met 4.0 V8 automaat en 180pk. Of ie op 90"of 130" staat maakt ook al niet uit, evenmin of je de stationwagon of de pick-up hebt.
En technisch mogen ze 6 ton trekken met de snelheidsbeperking tot 50km/h.

Ze hebben aangetoond dat ze probleemloos 240ton van plek krijgen.......

palousa_boy

Berichten: 10572
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:46

Varekaj schreef:
Dat wil dan zeggen dat mijn oude pajero (lang model volgens mij) met 2.5 motor evenveel mag trekken als de nieuwere met korte body aan 3.2 motor? Mijne mag 2800 aan de haak.


Waar ik eigenlijk ook dacht dat die van ons 2800 mag trekken blijkt dat toch 3200 te zijn (waarom 3200 en geen 3500 is mij dan weer een raadsel)

Mungbean

Berichten: 36291
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:49

Mijn vorige auto stond voor 2300 kg op papier maar ik kon 'm omhoog laten keuren tot 3000 kg voor boten en paarden :?
:o?