[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:33

Mag de auto ook ongeveer die 1600kg trekken?

Voor het rijbewijs klopt het maar de auto moet ook het daadwerkelijke gewicht van de trailer mogen trekken. Als het niet op het kentekenbewijs staat, kun je het opzoeken bij www.rdw.nl

BloemBloem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:44

Deze gegevens krijg ik dan te zien, naar welke moet je dan specifiek kijken?

Citaat:
G

Massa rijklaar
1352 kg

Massa ledig voertuig
1252 kg

Communautaire codeF.1

Technische max. massa voertuig
1890 kg

Communautaire codeF.2

Toegestane max. massa voertuig
1890 kg

Communautaire codeF.3

Maximum massa samenstel
3190 kg

Communautaire codeO.1

Aanhangwagen geremd
1300 kg

Communautaire codeO.2

Aanhangwagen ongeremd
670 kg

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:50

Aanhangwagen geremd. Trailer met inhoud mag dus niet meer dan 1300 kg wegen (daadwerkelijk gewicht).

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:52

Rex_Rolfo schreef:
Aanhangwagen geremd. Trailer met inhoud mag dus niet meer dan 1300 kg wegen (daadwerkelijk gewicht).

Maar daar kom ik mee weg, massa rijklaar trailer is 540kg en pony max 450kg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:56

In werkelijkheid zal de trailer iets zwaarder zijn, bv door een zadelkamer en/of rubber mat op de vloer. Maar er blijft idd genoeg ruimte over.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:46

Dus.. 2 maand geleden mijn trek wagen gekocht. Woensdag al gedaan met rijden... hopelijk valt dit onder garantie anders wordt dit een groot probleem. Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:17

EGR klep kapot?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:05

Aatrox schreef:
EGR klep kapot?

Geen idee. Kan pas 6 januari binnen bij de garage. Had hem uitgeleend voor een verhuis, 1 dag mee gereden zelf en daarna ineens de melding.

Vervelend want heb de wagen nodig voor het werk (bekapper) en tja, trekken. Dat is ook in het water gevallen nu. Ik denk roetfilter vol. Wel bij een garage gekocht dus ik hoop da ik niet int zak gezet wordt met de garantie.

Op een korte periode heeft hij wel ekorm veel olie en koelvloeistof gezopen. Dus iets klopt er niet. Mijn kangoo vroeger kon maanden gaan en veel km zonder dat ik dat moest bijvullen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

BloemBloem schreef:
Deze gegevens krijg ik dan te zien, naar welke moet je dan specifiek kijken?

Citaat:
G

Massa rijklaar
1352 kg

Massa ledig voertuig
1252 kg

Communautaire codeF.1

Technische max. massa voertuig
1890 kg

Communautaire codeF.2

Toegestane max. massa voertuig
1890 kg

Communautaire codeF.3

Maximum massa samenstel
3190 kg

Communautaire codeO.1

Aanhangwagen geremd
1300 kg

Communautaire codeO.2

Aanhangwagen ongeremd
670 kg

Ik begin toch weer te twijfelen over de auto en dan met name de O1 code 1300 kg, want de trailer heeft TMM 1600kg .....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

BloemBloem schreef:
Ik begin toch weer te twijfelen over de auto en dan met name de O1 code 1300 kg, want de trailer heeft TMM 1600kg .....

Dat maakt niet uit, zolang het werkelijke gewicht van aanhanger + inhoud niet boven de 1300 komt mag het prima achter de auto.

Mocht je je toch zorgen maken dan laat je de TMM van de trailer terugzetten naar 1300 kg. Dan wordt op papier het laadvermogen minder. Kan online bij de RDW geregeld worden voor € 71,30.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Rex_Rolfo schreef:
BloemBloem schreef:

Dat maakt niet uit, zolang het werkelijke gewicht van aanhanger + inhoud niet boven de 1300 komt mag het prima achter de auto.

Mocht je je toch zorgen maken dan laat je de TMM van de trailer terugzetten naar 1300 kg. Dan wordt op papier het laadvermogen minder. Kan online bij de RDW geregeld worden voor € 71,30.

Mijn man blijft hoog en laag beweren dat je dan niet verzekerd bent, ergens snap ik hem wel, als je staande wordt gehouden dan willen ze toch kentekenbewijs zien en dan zullen ze naar de TMM's kijken, neem aan dat je niet zomaar gewogen zal gaan worden :)

ChatGPT zegt ook dat het niet mag, maar ik word dus helemaal dol van alle verschillende meningen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

BloemBloem schreef:
Mijn man blijft hoog en laag beweren dat je dan niet verzekerd bent, ergens snap ik hem wel, als je staande wordt gehouden dan willen ze toch kentekenbewijs zien en dan zullen ze naar de TMM's kijken, neem aan dat je niet zomaar gewogen zal gaan worden :)

ChatGPT zegt ook dat het niet mag, maar ik word dus helemaal dol van alle verschillende meningen :D

Dan moet je een betere verzekeraar zoeken, eentje die zich aan de wet houdt!

Het punt is dat mensen zich niet aan de wet hielden, door de verzekeraar op de vingers getikt zijn en zo ontstaat het broodje-aap-verhaal.

Jouw uitdaging zit 'm erin of je met deze trailer en je paard uit kunt binnen die 1300kg en dat is wellicht wat krap. Maar ook dat is simpel: stop je paard in de trailer, rijdt naar een weegbrug en stel vast wat je geladen trailer weegt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

En dit dan?

Citaat:
Belangrijkste regel

De toegestane maximummassa (TMM) van de trailer mag nooit hoger zijn dan O.1 van de auto.

Rekening

Auto mag max 1300 kg trekken

Trailer heeft een TMM van 1600 kg

❌ 1600 kg > 1300 kg → dit mag niet

➡️ Deze trailer mag je met deze auto niet trekken,
ongeacht:

hoe licht je hem belaadt

of je rijbewijs B of BE hebt

Oftewel, bij wie kan het ik het nou navragen of dit wel of niet mag ?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

BloemBloem schreef:
En dit dan?

Citaat:
Belangrijkste regel

De toegestane maximummassa (TMM) van de trailer mag nooit hoger zijn dan O.1 van de auto.

Rekening

Auto mag max 1300 kg trekken

Trailer heeft een TMM van 1600 kg

❌ 1600 kg > 1300 kg → dit mag niet

➡️ Deze trailer mag je met deze auto niet trekken,
ongeacht:

hoe licht je hem belaadt

of je rijbewijs B of BE hebt

Oftewel, bij wie kan het ik het nou navragen of dit wel of niet mag ?

Ik weet niet waar dat citaat vandaan komt maar het is complete BS

Bel met je eigen verzekeraar en zorg dat je iemand aan de lijn krijgt die van de hoed en de rand weet. Niet een call center medewerker die ook maar op google/chatgtp zit en doet alsof dat de heilige waarheid is.

En als je man dan nog niet gerust zet je de TMM van de trailer terug naar 1300 kg.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op Gisteren, 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

BS is bullshit hoop ik? Dit geeft ChatGPT aan, vandaar mijn vraag. Waar kan ik het nou officieel navragen, zodat ik het zwart op wit heb dan ik met deze combinatie op pad mag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

BloemBloem schreef:
BS is bullshit hoop ik?
yes

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Chat gpt is totaal niet betrouwbaar op dit soort vragen/conclusies. Het mag gewoon en is ook op diverse sites te vinden.
Anders idd gewoon terugkeuren op kenteken als je het niet gelooft.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Heel erg bedankt allemaal, ik wil gewoon even zwart op wit mijn man kunnen overtuigen, want hij blijft volhouden door die O1 code op mijn kentekenbewijs van 1300 kg, ik dus niet die TMM Trailer met 1600 kg achter mijn auto mag hangen.... :=

* aanvulling

Trailer zelf is 540kg, pony weegt max 450 kg, ik kom dus nooit boven die 1300kg uit.

Dit moet afdoende zijn, toch?

Citaat:
Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op Gisteren, 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Er zijn 2 verschillende dingen.

Het eerste gaat over welk rijbewijs je nodig hebt. Daarvoor kijk je naar beide TMM (dus van auto + aanhanger) die opgeteld mag niet boven 3500 komen voor je B-rijbewijs. Is het wel hoger dan 3500 dan heb je een E-rijbewijs nodig.

Het tweede ding is dat je niet meer mag trekken dan je auto mag. Dus als je auto 1300 geeft, dan mag je er niet meer achter hangen dan 1300. Ook al kan de aanhanger dus wel meer dan 1300, dat maakt verder niet uit (enkel dus voor t rijbewijs wel). Hier kijkt men dus wel naar t daadwerkelijke gewicht.

En uiteraard mag je de aanhanger ook niet meer beladen dan diens TMM.. maar dat is nu niet je vraag

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Licor schreef:
Er zijn 2 verschillende dingen.

Het eerste gaat over welk rijbewijs je nodig hebt. Daarvoor kijk je naar beide TMM (dus van auto + aanhanger) die opgeteld mag niet boven 3500 komen voor je B-rijbewijs. Is het wel hoger dan 3500 dan heb je een E-rijbewijs nodig.

Het tweede ding is dat je niet meer mag trekken dan je auto mag. Dus als je auto 1300 geeft, dan mag je er niet meer achter hangen dan 1300. Ook al kan de aanhanger dus wel meer dan 1300, dat maakt verder niet uit (enkel dus voor t rijbewijs wel). Hier kijkt men dus wel naar t daadwerkelijke gewicht.

En uiteraard mag je de aanhanger ook niet meer beladen dan diens TMM.. maar dat is nu niet je vraag

Correct

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

@Bloem het wordt vrij lastig om iets zwart op wit aan te duiden over een regel die niet bestaat. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.

Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Dees schreef:
Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.

Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.

Maar stel, je wordt staande gehouden, hoe gaan ze dit werkelijke gewicht dan direct controleren, dit
kan toch alleen op een weegbrug.

Zou je dan wel inderdaad een document kunnen laten opmaken nav wegen die je zelf
bij je houdt, om zo te kunnen aantonen wat het werkelijke gewicht aan de haak is :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Ik had hier om die reden paar jaar terug alles terug laten keuren naar 1600 kilo. Nu een zwaardere auto waardoor ik boven 3500 uit kwam. Dus m’n E maar gehaald. Heb 1 les gehad en daarna paar weken later m’n examen. Was echt peanuts. Dus als je je zorgen maakt dan gewoon je E halen.