[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:06

Huertecilla schreef:
Het is heel inzichtelijk verhelderend om VOOR het zelfs maar op het internet gaan rondkijken eens wat afschrijvingsgafieken te tekenen op basis van een Bovag-boekje. Je kan in één oogopslag zien wat mbt de afschrijving meest economische leeftijd is om een bepaalde auto te kopen.
Accessoires, luxe uitvoering, betere staat, minder kilometers etc, hebben naar verhouding VEEL minder invloed dan het bouwjaar.

Dat is dan weer helemaal waar.
De vorige eigenaar van mijn auto (ik ben tweede eigenaar) heeft ondanks alle reparaties (inkl het beruchte 3,9 lek) zowat meer kosten gehad aan de afschrijving van de auto dan de rest.........

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:09

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
De uitzondering kan met meer gemak veilig met een zwaardere motor en zwaardere aanhanger op pad.
De regel echter is met die 80% véél verstandiger op pad ipv de bv 8)7 3800 kilo die volgens het kenteken achter een Korando ´mag´...

Correctie: met meer vermogen veiliger met diezefde aanhanger op pad. Je hebt meer mogelijkheden om je uit penibele situaties te redden.



Correct. MITS!!!!! men dat vermogen niet aanwendt om sneller te rijden.
In de praktijk is het met aanhangers net als met terreinrijden; met meer vermogen meer en grotere problemen.

Zelfs met niet gebruik maken van het grotere motorermogen is de hogere overbenging van een zwaarder gemotoriseerde uitvoering voor een zware aanhanger een nádeel.
Kijk maar eens naar de trekkrachtgafieken aan de aangedreven wielen. Bij wegrijden uit stillstand, op hellingen en bij de lagere snelheden waarmee je zou moeten rijden met een zware trailer is de lichter gemotoriseerde variant vaker wel in het voordeel dan niet.
Op verschillende caravansites staan :)* voorbeelden. Zowel van verschillende types autos als van verschilende motorvarianten. Het vergelijk diesel en benzine staat op één site ook heerlijk mythe-vernietigend uitgelegd met rekenen en trekkrachtgrafieken.

Rose123

Berichten: 597
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:13

een Nissan Primera van ruim 16 jaar oud... Maar het lukt prima ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:14

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
Het is heel inzichtelijk verhelderend om VOOR het zelfs maar op het internet gaan rondkijken eens wat afschrijvingsgafieken te tekenen op basis van een Bovag-boekje. Je kan in één oogopslag zien wat mbt de afschrijving meest economische leeftijd is om een bepaalde auto te kopen.
Accessoires, luxe uitvoering, betere staat, minder kilometers etc, hebben naar verhouding VEEL minder invloed dan het bouwjaar.

Dat is dan weer helemaal waar.
De vorige eigenaar van mijn auto (ik ben tweede eigenaar) heeft ondanks alle reparaties (inkl het beruchte 3,9 lek) zowat meer kosten gehad aan de afschrijving van de auto dan de rest.........



De optomale auto mbt kosten is die welke goed onderhouden weinig km´s gemaakt heeft en nét iets ouder is dan het optimum mbt afschrijving.
De betere staat en minder km´s vallen dan mbt prijs weg tegen de ouderdom en je koopt dan de kleinste kans op technische problemen met de hoogste afschrijving eraf.

Zijn autos eenmaal een paar jaar ouder dan de afvlakking van de afschrijvingscurve dan koop je voor niet veel minder geld een wel hogere kostenkans.

Uiteraard verschillen de curves per merk/model. Ook per land.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:14

Rose123 schreef:
een Nissan Primera van ruim 16 jaar oud... Maar het lukt prima ;)


Een enkelpaards met pony neem ik aan.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:43

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Correctie: met meer vermogen veiliger met diezefde aanhanger op pad. Je hebt meer mogelijkheden om je uit penibele situaties te redden.



Correct. MITS!!!!! men dat vermogen niet aanwendt om sneller te rijden.
In de praktijk is het met aanhangers net als met terreinrijden; met meer vermogen meer en grotere problemen.

Ja, wacht even, ik heb het er nergens over dat je dan ook maar harder moet gaan rijden. Dat KAN een optie zijn in penibele situaties, maar het belangrijkse is dat je "smooth" met het verkeer mee kan rijden en de overige weggebruikers minder "aanleiding" hebben tot gevaarlijk gedrag, waar je zelf de dupe van kunt worden. Daar zit een kritische grens tussen snelheid en gevaarlijk gedrag. Dat lijntje is erg smal en ik zie er hier in NL in ieder val niet veel chauffeurs die weten waar dat lijntje loopt en hoe daarmee om te gaan.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:17

sdi schreef:
Een vito is zo slecht nog niet hoor. Voor minder kun je vrijwel geen terreinwagen rijden. Wat verbruik zo'n vito 1:10/ 1:12? dat ga je met vrijwel alle terreinwagens niet redden.


Mijn Land Rover rijdt zuiniger!
Hiervoor had ik een Toyota Hi Ace. Geweldig veel ruimte, power genoeg enz. Had verwacht meer diesel nodig te hebben met m'n Freelander maar het tegendeel bleek waar; gemiddeld 1 op 12 en dan rij ik voornamelijk korte stukjes.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:02

Huertecilla schreef:
Accessoires, luxe uitvoering, betere staat, minder kilometers etc, hebben naar verhouding VEEL minder invloed dan het bouwjaar.


ja, ook helemaal mee eens.

Wat ook een belangrijke factor is is de emotie. Is een model nog populair of juist helemaal niet.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:27

sflj schreef:
sdi schreef:
Een vito is zo slecht nog niet hoor. Voor minder kun je vrijwel geen terreinwagen rijden. Wat verbruik zo'n vito 1:10/ 1:12? dat ga je met vrijwel alle terreinwagens niet redden.


Mijn Land Rover rijdt zuiniger!


Onze beide SY´s ook, maar dat is geen bewijs voor een stelregel.

Heb je het zuinigheidsrecord van de SY Musso gezien?
Dat is officieel geverifieerd behaald maar echt NUL bewijs over 4x4s.
Ceterus paribus was een Vito/Sprinter zuiniger geweest.

Dat een 4x4 perfect is voor een paardentrailer is urban legend omdat die dingen vaak een hoog max. toelaatbaar aanhanger gewicht op het kenteken hebben. Dat is technisch leuke doch zinloze info; door de hoge bodemvrijheid zijn ze in het nadeel van een even zware bestelbus.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:32

Hm.. ik heb het nooit gemeten maar geloof dat er niet heel veel verschil in hoogte zit tussen mijn oude Toyota en deze Freelander.
M'n schoonzuster en zwager hebben er nog 1, zal het de volgende x eens meten!

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:47

Huertecilla schreef:
door de hoge bodemvrijheid zijn ze in het nadeel van een even zware bestelbus.


verklaar je stelling nader/onderbouwen svp

als je trouwens eens op tournooi in een zompig weiland hebt geparkeerd weet je wel wat een van de voordelen van een 4x4 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:59

Tuihanti schreef:
als je trouwens eens op tournooi in een zompig weiland hebt geparkeerd weet je wel wat een van de voordelen van een 4x4 is.


idd :j
of wanneer je ermee over een modderig bosweggetje moet.
Wij hebben sinds kort een nieuwe opvolger voor de Touareg W12, een Audi AS7 (Q7 Abt). Trekt een trailer met zware koudbloeden zonder dat je merkt dat die erachter hangt, is in hoogte verstelbaar, quattro natuurlijk, lekker stabiel en hij verbruikt stukken minder dan de W12 (die liep in sommige situaties 1 op 2 :') )
De Touareg staat overigens nog steeds te koop voor het geval iemand naar zo'n kanon van een auto op zoek is :)

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:02

Tuihanti schreef:
Huertecilla schreef:
door de hoge bodemvrijheid zijn ze in het nadeel van een even zware bestelbus.


verklaar je stelling nader/onderbouwen svp

als je trouwens eens op tournooi in een zompig weiland hebt geparkeerd weet je wel wat een van de voordelen van een 4x4 is.

Ik rijd vito.....nooit problemen prima combi met 2 paards........ennuh die enkele keer dat ik t land niet uit kom.....is er altijd wel een 4X4,of tractor om me dr uit te trekken......zijn die 4X4 bezitters hartstikkene trots,,,,,en ik de lachende 3e....
Wisten jullie dat een vito ook als4X4 leverbaar is?

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:04

Hebben hier ook mensen ervaring met de nissan x-trail voor 1 paard?
Ik ben erg geinteresseerd in deze auto vanwege de goede test resultaten.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:05

bedoel je 1 paard in de trailer ,of een 1paards trailer......

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:07

1 paard in een anderhalf of 2-paards trailer voor de x-trail diesel schakel auto.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:17

1 1/2 paards gaat best....maar je moet wel een E rijbewijs hebben...

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:20

papagroom schreef:
1 1/2 paards gaat best....maar je moet wel een E rijbewijs hebben...


Dat kon ik ook nog wel bedenken hoor.

Heb hem al proef gereden en vond het een fijne auro, maar nog niet met aanhanger kunnen proberen.

Ik ben meer benieuwd of er hier gebruikers zijn van deze wagen en wat de ervaringen daarmee zijn.
Hoe is het weggedrag van zo'n combi en hoe (on)veilig is het als je hem tot zijn maximum toelaatbare 2200kg belast.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:54

papagroom schreef:
Ik rijd vito.....nooit problemen prima combi met 2 paards........ennuh die enkele keer dat ik t land niet uit kom.....is er altijd wel een 4X4,of tractor om me dr uit te trekken......zijn die 4X4 bezitters hartstikkene trots,,,,,en ik de lachende 3e....
Wisten jullie dat een vito ook als4X4 leverbaar is?

Ben je dat nog steeds wanneer blijkt dat je na zo'n sleep-actie de volledige onderkant van je auto kunt laten herstellen?
Ik heb die "boeren" meerdermalen bezig gezien met hun tractoren op zo'n veld. Daar is voor ettelijke 1000-en euro's schade aangericht aan andermans spullen, door hun "lompe boeren gedrag".
Dan ben ik liever self-supporting.

En ja, de Vito is er ook in 4x4. succes met zoeken in NL.......

Morris

Berichten: 3524
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:16

De keren dat ik uit het land ben gesleept ging helemaal prima, niks lompe boeren. Ik herken je (ikke) verhaal gelukkig niet.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:11

Tuihanti schreef:
Huertecilla schreef:
door de hoge bodemvrijheid zijn ze in het nadeel van een even zware bestelbus.


verklaar je stelling nader/onderbouwen svp



De hoogte van de koppeling is een gegeven.
Een 4x4 heeft meer bodemvrijheid.
Hoe meer bodemvrijheid hoe minder zwaartepunt onder de koppeling = minder stabiel.

Ook heeft een echte 4x4 een carosserie op een chassis tegenover een bestel een monocoque = hoger zwaartepunt.
Dat is de reden waarom een echte 4x4 het minder goed doet bij uitwijkmanouvres.

Tot slot hebben terreinwaardige wagens per definite een minder goede stabilisatie van de carosserie omdat dit in strijd is met optimaal bodemkontakt van de banden in terrein. De carosserie helt dus ook door de constructie relatief meer over.

Tel de relatieve koppelingshoogt/bodemvrijheid op bij het hogere zwaartepunt en minder stabiele carosserie = :)*

Het is elementair.
Een terreinwagen heeft meer tractie en een technisch hoge waarde op het kenteken vanwege de constructiesterkte en het hoge gewicht doch is geometrisch relatief minder geschikt als trailertrekker.
Jezelf hierover bedotten is potentieel levensgevaarlijk.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:16

Morris schreef:
De keren dat ik uit het land ben gesleept ging helemaal prima, niks lompe boeren. Ik herken je (ikke) verhaal gelukkig niet.


Het is een afweging.
Een bus ís zuiniger en heeft een beter weggedrag dan een echte terreinwagen. Daar staat een verschil in tractie tegenover.
Voor betere tractie is er awd bij bussen want dit probleem bestaat ook op bouwterreinen.

Ivana22

Berichten: 104
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Waar mijn huis staat. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:21

Wij hebben een mercedes vito bus voor een 2 paardatrailer

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:30

ikke schreef:
En ja, de Vito is er ook in 4x4. succes met zoeken in NL.......


Beetje verwarrend altijd dat 4x4.
Helemaal correct. Die Vito heeft door adw wel meer tractie doch is daarmee geen wagen in de ´terrein´-categorie.
Dat is met SUVs ook. Dat zijn in de regel all-roads; alle-wegen, ook onverhard, maar zonder de compromissen voor terreinwaardigheid van de echte landcrossers. Net díe compromissen welke ze minder stabiel op de weg, bij hogere snelheden = ook minder ideaal voor trailertrekken, maken.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:32

Huertecilla schreef:
De hoogte van de koppeling is een gegeven.
Een 4x4 heeft meer bodemvrijheid.
Hoe meer bodemvrijheid hoe minder zwaartepunt onder de koppeling = minder stabiel.

Ook heeft een echte 4x4 een carosserie op een chassis tegenover een bestel een monocoque = hoger zwaartepunt.
Dat is de reden waarom een echte 4x4 het minder goed doet bij uitwijkmanouvres.

Tot slot hebben terreinwaardige wagens per definite een minder goede stabilisatie van de carosserie omdat dit in strijd is met optimaal bodemkontakt van de banden in terrein. De carosserie helt dus ook door de constructie relatief meer over.

Tel de relatieve koppelingshoogt/bodemvrijheid op bij het hogere zwaartepunt en minder stabiele carosserie = :)*

Het is elementair.
Een terreinwagen heeft meer tractie en een technisch hoge waarde op het kenteken vanwege de constructiesterkte en het hoge gewicht doch is geometrisch relatief minder geschikt als trailertrekker.
Jezelf hierover bedotten is potentieel levensgevaarlijk.

Maar uiteindelijk staat of valt de totale veiligheid van een combi met de wijze waarop de chauffeur met z'n combi omgaat.
Nog geen 10% van de trailerrijdende Bokkers durft de uitdaging aan om een mok ECHTE chocomel (warm en met slagroom) los op het dashboard te zetten en te gaan rijden! DAAR begint je veiligheid, de rest is welliswaar correct, maar feitelijk additioneel, net als ABS, ESP en winterbanden.

Over ABS deed een specialist eens een rake uitspraak: met ABS sta je niet eerder stil, jij bepaalt slechts waar je stil komt te staan.