[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:08

Isabonny schreef:
ikke schreef:
Wat moet die laRo kosten?

Hoezo? Interesse :D ?

Ik heb de gegadigden al zowat in een rij staan voor hem. Wij hebben hem van een vriend gekocht en waren daarbij net een andere vriend voor :P . Dat is dus gegadigde nr. 1.

Maar ik weet niet of ik hem echt kwijt wil. Aangezien hij niet echt brood vreet (geen wegenbelasting kost) en hij in perfecte staat is en hij gewoon echt heel leuk is, en handig als je eens met de hond onderweg gaat of voer voor de dieren moet halen en en en :+ . Nee, als ik die vriend van ons hoor als hij mij er mee voorbij ziet rijden...hij mist hem volgens mij nog steeds :D :D en dat kan ik me heeel goed voorstellen *D

Als jij het je voor kunt stellen dat die vorige eigenaar 'm mist, dan weet je dus ook wat jij doet bij verkoop: hem missen.

Ik heb interesse in bepaalde types; de 109 stw en de 109 pick-up (eigenlijk wil ik nog een 107 pick-up maar die zijn echt zeldzaam)

peer2005

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:09

Vraag :-D Ik heb een vw bus die 1820 kg mag trekken (aanhanger autonoom geremd). Heb een (zeer brede aluminium) trailer op het oog die 620 kg weegt en een laadvermogen van 1380 heeft. Zelf zal ik zeker niet meer dan 1200 kg laden (3 pony's) dus boven de 1820 zal het niet uitkomen totaal. Mag ik hier dan officieel wel mee rijden (met E rijbewijs uiteraard)?

En zo niet, zou ik het laadvermogen op papier nog kunnen verlagen? Toegestane en technische max massa van mijn bus bedraagt nl 2860 kg (massa rijklaar is 1920 kg) maar ik heb alleen nog maar een voorbank en zal in mijn bus zelf nooit zoveel hoeven laden.

Alvast bedankt voor reacties!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 05:23

Ja dat mag.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:43

Ja dat mag. Mits het werkelijke geladen gewicht van de trailer onder de 1820 blijft.
Ik zou de trailer overigens eerst op de weegbrug zetten. Ik geloof niet dat een extra brede trailer zo licht kan zijn.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:19

Bedankt voor de reacties! Het is een aluminium trailer met kap van zeil dus echt licht. En dus speciaal voor ponies.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:16

Terugkeuren hoeft niet als je BE hebt. Zet die trailer wel leeg op de weegbrug of hij werkelijk 620kg weegt.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:48

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe auto die ik zo af en toe voor de trailer kan zetten en heb eigenlijk maar 2 eisen;

*Min. 1500 mogen trekken
* Niet te zwaar, ivm wegenbelasting. (Max. 1350 kg).

Nu weet ik dat er Renault Meganes zijn die 1500 mogen trekken en maar 1215kg wegen, ze zijn vrij zeldzaam, maar ze bestaan. Ideaal dus.

Daarnaast heb ik ook wat Peugeot 308'en voorbij zien komen die aan de eisen voldoen, maar vaak zijn deze toch weer een stukje zwaarder.

Heeft iemand hier nog andere suggesties? :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:19

Als je kijkt naar veiligheid is er uiteraard een reden dat auto's die meer mogen trekken zelf ook zwaarder zijn. We willen uiteraard allemaal zo min mogelijk wegenbelasting betalen maar als je een auto wilt die wat kan trekken, dan zul je ook een zwaardere auto moeten kopen en dus meer moeten betalen.. zo werkt dat nu eenmaal.

Persoonlijk zou ik zelf ook niet voor een te lichte auto gaan. Ik ben door de fout van een ander al een keer bijna vol op die persoon geknald omdat ik een zetje meekreeg van de aanhanger die achter de auto hing (maar wie verwacht er nu iemand die nog even snel rechts voorbij komt terwijl je een vrachtwagen aan het inhalen bent) en dit was niet eens een lichte auto (rav4 met een aanhanger van 6 meter).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:27

Debbie schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe auto die ik zo af en toe voor de trailer kan zetten en heb eigenlijk maar 2 eisen;

*Min. 1500 mogen trekken

Wat PB zegt, als er gewicht achter de trekhaak hangt kan er maar beter ook gewicht voor die trekhaak zitten. En een klasse hoger in de wegenbelasting scheelt 'maar' een euro of acht per maand. In de 1350-1450 kg categorie kom je b.v. de Mondeo 2 liter tegen, dan heb je een uitstekende trekauto.

Als ik zo vrij mag zijn, waarom 1500 kg? Vrij zware trailer met vrij zwaar paard? Of gewoon om de reserves te hebben?

Verder:
- nieuw nieuw of gebruikt? Welke leeftijd ongeveer?
- budget?
- brandstof?
- sedan/stationwagen/hatchback/suv?
- handgeschakeld of automaat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:35

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:51

Nice one Afbeelding

De complete lijst (dus ook onder 1800 kg) is deze (bron)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:46

Rex_Rolfo schreef:
Debbie schreef:

*Min. 1500 mogen trekken

Wat PB zegt, als er gewicht achter de trekhaak hangt kan er maar beter ook gewicht voor die trekhaak zitten. En een klasse hoger in de wegenbelasting scheelt 'maar' een euro of acht per maand. In de 1350-1450 kg categorie kom je b.v. de Mondeo 2 liter tegen, dan heb je een uitstekende trekauto.

Als ik zo vrij mag zijn, waarom 1500 kg? Vrij zware trailer met vrij zwaar paard? Of gewoon om de reserves te hebben?

Verder:
- nieuw nieuw of gebruikt? Welke leeftijd ongeveer?
- budget?
- brandstof?
- sedan/stationwagen/hatchback/suv?
- handgeschakeld of automaat?

Er zal niet dagelijks met trailer gereden worden met deze auto. Ik gebruik in principe de zwaardere auto van mijn vader maar wanneer hij er eens niet is of ik moet met spoed ergens heen wil ik me kunnen redden voor kleinere afstanden. Trailer weegt een 700 kg, paard zo'n 600.

Zwaarder dan 1350 kg wordt voor mij echt te duur in de maand qua wegenbelasting. Mijn voorkeur heeft een station ivm de hond, benzine en handgeschakeld. Zeker geen nieuwe auto, zoek hem zo rond 2007/2008/2009.

Edit: Ah die lijst hierboven is heel mooi! Ik ben al een tijd op zoek naar een soort overzicht :)

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:18

Hee iedereen, ik zit met wat vraagtekens rond mijn auto en het eventueel trekken van een trailer.

Ik heb zelf een Ford Fiesta uit 2000, de maximale toegestane massa die de auto mag trekken is 1405 kg.

Is het mogelijk om hier een trailer mee te trekken of niet? Tot nu toe heb ik niet eens een trekhaak laat staan een trailer :D . Maar als het mogelijk zou zijn een combinatie te maken, zou ik misschien een trekhaak kunnen nemen en zo nu en dan een trailer kunnen lenen/huren.

Dus is dit eventueel mogelijk of niet?

P.S. ik heb alleen een B rijbewijs, maar volgens mij kan ik toch niet meer trekken dat ik daar bovenuit zou kunnen komen haha.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:32

AmkeE schreef:
Ik heb zelf een Ford Fiesta uit 2000, de maximale toegestane massa die de auto mag trekken is 1405 kg.

Een Fiesta mag afhankelijk van de uitvoering 0 tot 900 kg trekken. Ik vermoed dat die 1405 kg de maximaal toegestane massa van de auto zelf is. PB anders even het kenteken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:10

Debbie schreef:
Trailer weegt een 700 kg, paard zo'n 600.

Zwaarder dan 1350 kg wordt voor mij echt te duur in de maand qua wegenbelasting. Mijn voorkeur heeft een station ivm de hond, benzine en handgeschakeld. Zeker geen nieuwe auto, zoek hem zo rond 2007/2008/2009.

Als je een auto tegenkomt die 1400 mag trekken zou ik 'm daarop niet laten staan. Heb je nog 100 kg over plus nog wat reserve van de 40-60 kg die op de trekhaak rust.

Wat stoeien op caravantrekker (zoekresultaat). Selecteren op gewichtsverhouding, komen achteraan de minst gunstige verhouding = lichtste auto's te staan. Citroën C4 is b.v. een auto die voor zijn relatief lage eigen gewicht vrij veel mag trekken. Maar ook een Mazda 6 2.0 sportbreak weegt maar 1310 kg leeg en mag 1500 kg trekken. Over het algemeen betrouwbare auto's, die 6 lijkt me een prima keus.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:07

Zijn er mensen hier ervaring hebben met een Mitsubishi carisma 1.8 GDI om een 1,5 paards te trekken? Mijn trailer weegt volgens kenteken 540 leeg maar ik doe er even voor het gemak 100 bij (moet hem nog wegen)
Mijn paard is gewogen op 550 kg.

640+550= 1190

De carisma mag 1475 trekken en zou een kogeldruk mogen hebben van 75.

Momenteel rijd ik nog een VW Golf 4 1.9 TDI met een max trekvermogen van 1300kg. Dit gaat goed, maar waarschijnlijk is mijn diesel straks niet meer rendabel en moet ik naar een benzine.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:11

Mijn garage heeft nu een skoda octavia combi 1.6 TDI 77kw/105pk staan, Trekgewicht 1400 kg voor een 1.5 paards trailer (max 1300kg) alternatief is een Peugeot 308 1.6 MVP diesel met trekgewicht 1300.

Hebben jullie ervaring met 1 of beide autos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:38

Wij hebben al met een skoda octavia break gereden, niet als trekauto maar wel gewoon. heerlijke auto, zuinig in verbruik, een massa ruimte. Het is dat mijn trailer een tmm van 2600 heeft en ik toch graag minstens 2500 trekkracht wil met 4x4, anders had die hier al lang voor de deur gestaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:42

MaritB schreef:
Zijn er mensen hier ervaring hebben met een Mitsubishi carisma 1.8 GDI om een 1,5 paards te trekken? Mijn trailer weegt volgens kenteken 540 leeg maar ik doe er even voor het gemak 100 bij (moet hem nog wegen)

640+550= 1190

Momenteel rijd ik nog een VW Golf 4 1.9 TDI met een max trekvermogen van 1300kg. Dit gaat goed, maar waarschijnlijk is mijn diesel straks niet meer rendabel en moet ik naar een benzine.

Deze? https://www.bokt.nl/markt/ad/457036/mit ... i-automaat

In dat geval even aandacht voor de automaat dat ie netjes schakelt en geen rare bijwerkingen heeft.
Als er netjes met de automaat omgegaan is, is er niet zoveel aan de hand maar als ie vaak (te) zwaar heeft moeten trekken, kon ie weleens te veel geleden hebben.

Voor je beeldvorming: automaat revisie is 3k ex BTW.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:25

ikke schreef:
MaritB schreef:

640+550= 1190

Deze? https://www.bokt.nl/markt/ad/457036/mit ... i-automaat

In dat geval even aandacht voor de automaat dat ie netjes schakelt en geen rare bijwerkingen heeft.
Als er netjes met de automaat omgegaan is, is er niet zoveel aan de hand maar als ie vaak (te) zwaar heeft moeten trekken, kon ie weleens te veel geleden hebben.

Voor je beeldvorming: automaat revisie is 3k ex BTW.

Nee niet perse die. Ik wil een handgeschakelde :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:54

Waarom wil iemand (die niet aan racen doet) eigenlijk nog handgeschakeld?
Zo'n onnodige handeling vind ik dat. Vind het haast vergelijkbaar aan perse graag zelf de motor aan willen slingeren met zo'n hendel :P
Vooral in de file %)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:59

Sizzle schreef:
Waarom wil iemand (die niet aan racen doet) eigenlijk nog handgeschakeld?
Zo'n onnodige handeling vind ik dat. Vind het haast vergelijkbaar aan perse graag zelf de motor aan willen slingeren met zo'n hendel :P
Vooral in de file %)

Omdat IK degene ben die wil bepalen hoeveel power er op de weg gelegd wordt en bij welk toerental dat gebeurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:03

Met wat voor doel dan precies?
Misschien is een auto voor mij gewoon teveel een gebruiksmiddel waarmee ik van A naar B kom :+
Ik heb het echt nog niet gemist in 10 jaar.
Niet op lange afstanden, niet in file's, niet in de sneeuw, niet met trailer, niet in de bergen....gewoon nooit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:08

Sizzle schreef:
Met wat voor doel dan precies?
Misschien is een auto voor mij gewoon teveel een gebruiksmiddel waarmee ik van A naar B kom :+
Ik heb het echt nog niet gemist in 10 jaar.
Niet op lange afstanden, niet in file's, niet in de sneeuw, niet met trailer, niet in de bergen....gewoon nooit.

Nou, als ik niks doe, is dat ongeletterde stuk metaal onder de Range Rover van mening dat je rustig aan krap 2000 toeren tegen bult op kunt rijden met ruim 2ton aan de haak.

Invuloefening dat ie met geen kanon meer vooruit te branden is. Druk ik de automaat handmatig terug waardoor ie "opeens" ruim 2500 toeren draait (waar ook het koppel van de V8 ergens over begint te gaan) en met gezwinde spoed de heuvel op snelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:10

Ik vond het in de bergen in Andorra toch ook veel fijner dat ik handmatig kon terugschakelen dan met een automaat waarbij je constant de rem in moet duwen...