De 140 is een A klasse van de eerste jaren nietwaar? Stond niet echt bekend om de stabiliteit (al meen ik me te herinneren dat de concurrentie de Elandtest gemanipuleerd had door andere wielen te monteren).
Daarbij 82 pk, 1000 kg trekgewicht, 50 kg max kogeldruk, het is het allemaal net niet. Vanwege die combinatie van factoren kan ik het net als mijn voorgangers niet aanraden om er een trailer achter te hangen.
Gloa schreef:Dan hebben we nog het puntje kogeldruk. Bij de kleinere auto's is de maximale kogeldruk vaak niet toereikend voor een beladen trailer. Ga je op dat punt op de grens rijden of zelfs overbelasten dan heb je te weinig druk op de voorwielen van de auto -> dus nog minder controle over je combi.
Teveel druk op de trekhaak is natuurlijk niet ideaal, maar wat echt gevaarlijk is is als de aanhanger de auto uít de vering trekt (pony die zich lostrekt en achterin gaat staan, schoonmoeder die besluit achterin de caravan een dutje te doen, wind die onder de lading slaat).
Ik heb dat laatste een keer mee mogen maken. Ik had balken op de aanhanger, lagen schuin omhoog op het hogere voorschot. Bij 80 km/h begon de rijwind dat op te tillen en ik kreeg meteen een flinke wobbel in de auto. Echt heel beangstigend. Ik heb het kunnen controleren en ben met 70 km/h en samengeknepen billen toch nog goed aangekomen.
Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is:
https://imgur.com/dYz2tCE