[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:36

Sizzle schreef:
Motor lampjes zijn zelden kleinigheidjes.
De ellende is dat je de fout bij uitlezen kan wissen en dan blijft het doorgaans wel weer even weg. Perfect moment om de auto weg te doen.

Ik reedt ook al een jaar een lampje, wist dus ook dat ik de auto naar zijn eind ging rijden want de fout zoeken is bijna altijd een gebed zonder einde helaas.

Ik heb hem net 3 weken...

Wel via een bedrijf, en met gloednieuwe APK. Volgende week gaat ie hier naar de garage voor wat kleine dingetjes. Maar stel dat daar drama uit komt, kan ik daar dan nog wat mee mbt consumentenrecht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:38

Garantie erbij gekocht?

Motorlampjes zijn stinkverradelijk. Ga maar eens aantonen dat hij de fout niet gewist heeft.
Motorproblemen zie je ook niet in een APK.
Proberen kun je het natuurlijk altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:44

Sizzle schreef:
Garantie erbij gekocht?
Of prive?

Motorlampjes zijn stinkverradelijk.

Hoeft echt niet zo te zijn. Zeker niet bij oudere auto's en vrij basic software.

Laat hem uitlezen en neem hem dan weer mee naar huis. Ga je vervolgens op subaru forums inlezen. Daar zit de kennis en kan je geholpen worden aan de juiste reparatieadressen. Zo bij de dealer betaal je altijd de hoofdprijs terwijl er heel veel dingen met 2dehands onderdelen en de juiste monteur op te lossen zijn. Zeker bij de oudere modellen ben je anders een dief van je eigen portemonnee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:00

Ik heb geen garantie meegekregen. Echter heb ik hem dus wel bij een garage aangeschaft die tweedehands auto's verkoopt, en als ik het wetboek goed heb begrepen gaat het dan om een consumenten koop. Ik laat de auto door een onafhankelijke garage nalopen volgende week (hadden helaas eerder geen plek) en voor zover ik weet kan ik mij beroepen op het consumentenrecht indien de auto dan niet voldoet. Ik heb er pas 200 kilometer mee gereden.

Ik heb de garage waar ik de auto heb gekocht ook al meerdere keren verzocht het recente APK-rapport (APK is de dag voor de koop gedaan) toe te zenden, echter reageren ze niet meer op mijn berichten.

Dus ik duik nu maar weer eens de wetboeken in, want ik zie de bui dus al hangen... De verkoper zei dat het een prima auto was, en geschikt voor mijn beoogde doel (een trailer trekken).

Edit: Ik heb de verkoper inmiddels via e-mail op de hoogte gebracht van de situatie en dat ik het APK rapport voor 18 september wil ontvangen. Dan kan ik het nl laten zien aan de keurende garage.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:15

eilleen333 schreef:
Sizzle schreef:
Motor lampjes zijn zelden kleinigheidjes.
De ellende is dat je de fout bij uitlezen kan wissen en dan blijft het doorgaans wel weer even weg. Perfect moment om de auto weg te doen.

Ik reedt ook al een jaar een lampje, wist dus ook dat ik de auto naar zijn eind ging rijden want de fout zoeken is bijna altijd een gebed zonder einde helaas.

Ik heb hem net 3 weken...

Wel via een bedrijf, en met gloednieuwe APK. Volgende week gaat ie hier naar de garage voor wat kleine dingetjes. Maar stel dat daar drama uit komt, kan ik daar dan nog wat mee mbt consumentenrecht?

Het lampje is volgens verschillende fora een subaru probleem. heeft soms met een beginnende olie lekkage te maken maar kan ook met de afstelling van de brandstof toevoer te maken hebben.
Ik he'b vaak een foutmeldinbg over een te zuinige afstelling waarbij het gele lampje brand.
ff bij de garage langs en vragen wat de foutmelding is, laten resetten. De auto afschrijven is typische bokt en zelden praktijk.

eilleen333

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:20

Ik wacht volgende week inderdaad even af. Heb de verkoper wel even op de hoogte gebracht en hoop dat ze nu eindelijk eens dat APK rapport gaan toesturen... want dat is best irritant dat ik die dus nooit gehad heb.
Probeer ook de onderhoudsgeschiedenis verder te achterhalen, maar dat zal ongetwijfeld opniets uitdraaien.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:49

Ik kom hier even binnenvallen. Ik heb een nieuwe auto gekocht (twee de hands). Het was niet mijn insteek om een auto te kopen voor een trailer. Maar deze auto mag geremd 1000 kg trekken. Ik heb een A pony en een C pony. Ik vroeg mij dus af of er trailers zijn die hier achter kunnen. Owh ja de ponys hoeven niet te gelijk vervoerd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:52

Wat weegt de auto zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:09

Wat weegt je zwaarste pony? Dat gewicht moet je van de 1000 aftrekken. Wat dat overblijft is het gewicht wat je trailer mag wegen.
Ik vrees alleen dat dat met 100kg echt krap gaat worden om een geschikt trailertje te vinden. Eens rondvragen bij mensen met minipaardjes hoe ze dat doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:24

Dan zou ik voor een ponytrailer zoeken. Echter zit je dan met vaak met maar 1 as.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:54

Ook al lukt het je om onder die 1000kg te blijven met feitelijk gewicht dan nog zou ik heel kritisch kijken naar de veiligheid. Een trailer is toch een behoorlijk gevaarte en is erg beinvloedbaar door de rijwind van vrachtwagens, luchtstromen rond geluidswallen en ons hollandse winderige weer. Staat er dan een klein licht autotje voor dan heb je als bestuurder bar weinig te vertellen en gaat de trailer en met de auto vandoor.

Dan hebben we nog het puntje kogeldruk. Bij de kleinere auto's is de maximale kogeldruk vaak niet toereikend voor een beladen trailer. Ga je op dat punt op de grens rijden of zelfs overbelasten dan heb je te weinig druk op de voorwielen van de auto -> dus nog minder controle over je combi.

Het enige wat misschien veilig zou kunnen is zo'n kleinere pony/kleinvee trailer. Maar een normaal model 1,5 paards zou ik uit mn hoofd zetten.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:06

Ik probeer jullie allemaal te beantwoorden, sorry als ik iemand vergeet. De grootste pony weegt denk ik 350 kg. De auto zelf weegt 1053kg. En de kogeldruk is inderdaad erg laag dat mag maar 50 kg zijn. Had zelf ook al aan een kleinvee trailer gedacht ook vanwege de hoogte voor de wind. Hoop jullie zo genoeg geinformeerd te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:12

Wat is de motorinhoud van de auto?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:37

En welke auto gaat het om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:29

Een trailer die leeg 650 weegt en niet te hoog is moet lukken. Een dubbelasser is aan te raden, evenals geremd.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:06

Het gaat om een mercedes A 140 de motorinhoud is 1400cc

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:48

bonnie1998 schreef:
Het gaat om een mercedes A 140 de motorinhoud is 1400cc

Een 1.4 trekt echt weinig. Wij gingen weidepalen verhuizen met een fiat stilo met een 1.6 motor die 1200 mag trekken, maar dat was niet geinig.

Vandaar dat ik zelf ben gegaan voor iets groters, eentje met een 2.0 motor die 1500 mag trekken. En mijn Haf is maar 100 kilo zwaarder dan jouw grootste pony.

Ik zou het zelf niet gokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:13

Voor doodgewicht zou ik hem misschien wel gebruiken (vouwwagen of zo) maar niet voor levendgewicht en zeker niet met een hoge windvangende aanhanger.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:43

De 140 is een A klasse van de eerste jaren nietwaar? Stond niet echt bekend om de stabiliteit (al meen ik me te herinneren dat de concurrentie de Elandtest gemanipuleerd had door andere wielen te monteren).

Daarbij 82 pk, 1000 kg trekgewicht, 50 kg max kogeldruk, het is het allemaal net niet. Vanwege die combinatie van factoren kan ik het net als mijn voorgangers niet aanraden om er een trailer achter te hangen.

Gloa schreef:
Dan hebben we nog het puntje kogeldruk. Bij de kleinere auto's is de maximale kogeldruk vaak niet toereikend voor een beladen trailer. Ga je op dat punt op de grens rijden of zelfs overbelasten dan heb je te weinig druk op de voorwielen van de auto -> dus nog minder controle over je combi.

Teveel druk op de trekhaak is natuurlijk niet ideaal, maar wat echt gevaarlijk is is als de aanhanger de auto uít de vering trekt (pony die zich lostrekt en achterin gaat staan, schoonmoeder die besluit achterin de caravan een dutje te doen, wind die onder de lading slaat).

Ik heb dat laatste een keer mee mogen maken. Ik had balken op de aanhanger, lagen schuin omhoog op het hogere voorschot. Bij 80 km/h begon de rijwind dat op te tillen en ik kreeg meteen een flinke wobbel in de auto. Echt heel beangstigend. Ik heb het kunnen controleren en ben met 70 km/h en samengeknepen billen toch nog goed aangekomen.

Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is: https://imgur.com/dYz2tCE

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:43

Rex_Rolfo schreef:
De 140 is een A klasse van de eerste jaren nietwaar? Stond niet echt bekend om de stabiliteit (al meen ik me te herinneren dat de concurrentie de Elandtest gemanipuleerd had door andere wielen te monteren).

Daarbij 82 pk, 1000 kg trekgewicht, 50 kg max kogeldruk, het is het allemaal net niet. Vanwege die combinatie van factoren kan ik het net als mijn voorgangers niet aanraden om er een trailer achter te hangen.

Gloa schreef:

Teveel druk op de trekhaak is natuurlijk niet ideaal, maar wat echt gevaarlijk is is als de aanhanger de auto uít de vering trekt (pony die zich lostrekt en achterin gaat staan, schoonmoeder die besluit achterin de caravan een dutje te doen, wind die onder de lading slaat).

Ik heb dat laatste een keer mee mogen maken. Ik had balken op de aanhanger, lagen schuin omhoog op het hogere voorschot. Bij 80 km/h begon de rijwind dat op te tillen en ik kreeg meteen een flinke wobbel in de auto. Echt heel beangstigend. Ik heb het kunnen controleren en ben met 70 km/h en samengeknepen billen toch nog goed aangekomen.

Filmpje van een paar seconden waarom voldoende kogeldruk best wel een beetje belangrijk is: https://imgur.com/dYz2tCE

Ik ben eigenlijk wel blij dat kogeldruk, trekgewicht, (gebrek aan) power en nadenken over wat je paarden echt wegen weer tot het verleden behoren.
Daar komen dan mogelijk wat andere dingen voor terug maar die zijn simpeler op te lossen en ik weet ook weer waarom ik dat jaren gehad heb en waarom ik het terug wilde in een adequate versie.

Wij hebben weer een vrachtwagen, een echte, met 4 ton netto laadvermogen en plenty power.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:52

Heel erg bedankt allemaal gelukkig heb ik de auto niet specifiek voor de trailer gekocht. Als ik dit zo hoor komt er zeker geen trailer achter.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:16

Goed voorbeeld, dat filmpje! Te weinig kogeldruk is dus gevaarlijker dan teveel! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:23

Te weinig kogeldruk is inderdaad nog veel gevaarlijker maar dat is het voor elke combi. Maakt niet uit of je met een kleine auto of dikke jeep rijdt.

Even in relatie tot de vraag van Bonnie ging ik dus vooral uit van het gevaar van een te hoge kogeldruk bij kleinere auto's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:29

Gefeliciteerd Ikke :)

penkie382002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:04

ynskek schreef:
Wat er te koop staat zijn

Renault Mégane
Renault senic
Volvo V50
Peugeot 308 (sw)
Peugeot 508 (sw)
Peugeot 3008
Peugeot 5008
Opel Astra
Kia seed

En nog wat anderen... maar ik ben dus op zoek naar aanraders en ervaringen

Peugeot 308 SW heb ik er voor staan zonder problemen dus...