[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:12

nynke1995 schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen met een vraag. Onze auto mag max 1200kg trekken en weegt zelf 1100. Ik heb een lichte trailer op het hoog alleen heeft de trailer een max gewicht van 1300.
Nou heb ik begrepen dat je dit terug kunt laten keuren. Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt? Waar moet dat en wat kost dat? En mag je dan zonder E op pad met deze combinatie?
Zo even wat vragen, hopelijk kan iemand me helpen. :j

Lees de FAQ en al je vragen worden beantwoordt: Rijbewijs BE

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:21

ikke schreef:
nynke1995 schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen met een vraag. Onze auto mag max 1200kg trekken en weegt zelf 1100. Ik heb een lichte trailer op het hoog alleen heeft de trailer een max gewicht van 1300.
Nou heb ik begrepen dat je dit terug kunt laten keuren. Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt? Waar moet dat en wat kost dat? En mag je dan zonder E op pad met deze combinatie?
Zo even wat vragen, hopelijk kan iemand me helpen. :j

Daar staat niks over het terug laten keuren van de trailer hoe dat in z'n werk gaat.

Ik wil m'n paard erin vervoeren en kwam een trailer tegen met een ledig gewicht van 540.
Ik hoef niet over snelwegen etcetera. Begrijp best dat dit niet de ideale combinatie is, maar helaas is er geen andere auto en ik wil zo graag onafhankelijk zijn..

Kogeldruk zeg je wel wat, dit heb ik nog niet gecontroleerd. Dan moet ik bij de trekhaak zelf kijken toch? Zit hier verschil tussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:45

Wat weegt je paard?
Kan je de trailer eerst op de weegbrug zetten voor je hem koopt?
Wat is de tmm van je auto?
Heb je ervaring met rijden met een aanhanger?
Heb je ervaring met rijden met bewegende vracht?
Welke afstanden ga je doen en hoe vaak? Type weg maakt niks uit hierbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:59

nynke1995 schreef:
ikke schreef:

Daar staat niks over het terug laten keuren van de trailer hoe dat in z'n werk gaat.

Ik wil m'n paard erin vervoeren en kwam een trailer tegen met een ledig gewicht van 540.
Ik hoef niet over snelwegen etcetera. Begrijp best dat dit niet de ideale combinatie is, maar helaas is er geen andere auto en ik wil zo graag onafhankelijk zijn..

Kogeldruk zeg je wel wat, dit heb ik nog niet gecontroleerd. Dan moet ik bij de trekhaak zelf kijken toch? Zit hier verschil tussen?

Als je de regels goed leest, zie je dat terug keuren nergens voor nodig is.
Sinds de regels op 19-01-2013 weer verandert zijn, is terugkeuren voor een enkele uitzondering en verder alleen voor sukkels.
Doordat de regel van TMM aanhanger versus leeggewicht trekkend voertuig vervallen is, is 95% van de terugkeuracties overbodig geworden, zo ook in jouw geval. Een auto van 1100kg die ook 1100kg mag laden ben ik nog nooit tegen gekomen.

nynke1995

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:56

Inmiddels ben ik al een stuk wijzer. Alleen het gedeelte met de kogeldruk blijft onduidelijk voor mij. Iemand die mij hierover kan informeren? Zou je dan een pb willen sturen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:42

Varekaj schreef:
Wat weegt je paard?
Kan je de trailer eerst op de weegbrug zetten voor je hem koopt?
Wat is de tmm van je auto?
Heb je ervaring met rijden met een aanhanger?
Heb je ervaring met rijden met bewegende vracht?
Welke afstanden ga je doen en hoe vaak? Type weg maakt niks uit hierbij.

@Nynke.
Dat dus, mijn fjordje van 1.41 weegt al 465 kilo in niet overgewichtige toestand (is een kleintje) als jij paard wilt vervoeren en trailer weegt al 540 kilo (zeggen ze, zeker nawegen! Klopt vaak niets van) dan ga je dat niet voor elkaar krijgen vrees ik.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:39

Belangrijkste: welke auto komt ervoor.

Een grote die 'maar' 1200 mag trekken is een stuk fijner dan een kleine die 'maar liefst' 1200 mag trekken.

Onze Haflinger van 470 kg ging achter een Zafira 1.8 die 1200 kg mocht trekken. Prima combinatie.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:07

Sorry voor het binnenvallen!
Ik heb een groot gedeelte van het topic doorgescrolld, maar nog geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Ik ben op zoek naar een auto die mijn trailer mag (en goed kan!) trekken.
Massa rijklaar: 600 kg
Toegestane max massa:1600 kg

Nu wil ik graag een auto met grijs kenteken en het moet een youngtimer zijn (15 jaar of ouder) imv fiscale voordelen. De auto wordt namelijk op het bedrijf gezet.

Welke auto's/bestelwagen voldoen aan mijn eisen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:11

Wieke heb je B of BE?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:16

Mercedes ML? Al weet ik niet of je zo blij wordt van het dieselverbruik. Youngtimer Select heeft weer een leuke staan.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:36

cissy schreef:
Wieke heb je B of BE?

BE :)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:19

Aangezien ik op zoek ben naar ervaringen en aan of afraders...

En mijn topic gesloten is ivm dit topic. Hier ook mijn bericht.

Ik ben benieuwd, de auto is voornamelijk voor gewoon gebruik. Trailer is max 2 tot 3 keer per maand.

ynskek schreef:
Heey allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto voor mezelf. Nou ja nieuw... een nieuwe tweedehands auto. Nu ben ik mezelf aan het orrienteren maar hoor graag ook de opties waar anderen mee komen. Het is neit special voor de trailer maar wil wel graag ook met de trailer op pad kunnen met deze auto. Ik heb de volgende dingen op een rijtje gezet.

- budget tot €12.500, mits ik mijn eigen auto kan inruilen.
- Diesel als brandstof
- ledig gewicht auto minimaal 1300 kilo
- bouwjaar 2011 of later
- max 110.000 op de teller
- moet minimaal 1300 kilo mogen trekken
- bij voorkeur met navigatiesysteem in de auto

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de peugeot 308sw of 508sw. Ik wil liever geen volkswagen maar voor andere merken sta ik zeker open.

Wie wil er met mij meedenken?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:34

ikke schreef:
Mooi, dan kun je rustig op zoek naar een goede middenklasser.
Oh ja, neem de sterkste motor (vermogen EN koppel) die je je kunt permiteren! Je hebt namelijk nooit te veel vermogen of koppel (meestal te weinig).
Controleer bijvoorbeeld op http://www.autoweek.nl welke versies er geleverd zijn.

Heel veel middenklassers zijn prima trekauto's.

Als ik nog wat opmerkingen mag maken:
- 110 dkm is voor een diesel van 5-6 jaar oud heel weinig. Zet je limiet rustig wat hoger, auto's met hogere km stand hebben in de meeste gevallen meer km's met warme motor gereden en het zijn de eerste koude km's die de meeste slijtage veroorzaken.
- bepaalde reden leeggewicht 1300 kg min?
- ingebouwde navi is leuk, maar de kaarten updaten is soms duurder dan een goed los systeem met lifetime update. Plus dat de navi techniek van 2011 inmiddels wel wat veroudert is.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:43

Ik wil graag een auto die zwaarder is dan het geen ik er achter ga hangen. Vandaar de 1300 kg.

Daarnaast wil ik geen auto met veel km op de teller aangezien ik er 35 tot 40 duizend per jaar mee ga rijden en hem over een paar jaar ook weer fatsoenlijk wil kunnen inwisselen.

Navigatie is voor mij een pre maar niet 100% een must.

Ik ben benieuwd welke modellen goede ervaringen mee zijn en met welke juist mindere ervaringen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:47

Kijk eerst eens wat er te koop staat.
Je kunt wel iets specifieks zoeken maar als dat niet te koop staat houdt het op.

Ik heb gewoon eerst op basis van mijn eissen gefilterd en dan voor ieder model google geraadpleegd.
Van sommige auto's zijn bijvoorbeeld bepaalde jaargangen minder goed. Dan heeft het geen zin dat dan iemand zegt dat het een top auto is als diegene net een goed jaar te pakken had.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:53

Wat er te koop staat zijn

Renault Mégane
Renault senic
Volvo V50
Peugeot 308 (sw)
Peugeot 508 (sw)
Peugeot 3008
Peugeot 5008
Opel Astra
Kia seed

En nog wat anderen... maar ik ben dus op zoek naar aanraders en ervaringen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:59

Heb je al verschillende proef gereden?
Heel veel mensen hebben mij mercedes ML series aangeraden. Maar ik heb enkele proefgereden en vond het heeeeeelemaal niets.
Idem met een paar andere merken die daardoor meteen al afvielen.
Als je veel KM maakt mag je auto in eerste instantie geen pijn doen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:02

Peugeot 3008 en 5008 heb ik al eens in gereden net als de Volvo V50...

Rest nog niet

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:09

ynskek schreef:
Daarnaast wil ik geen auto met veel km op de teller aangezien ik er 35 tot 40 duizend per jaar mee ga rijden en hem over een paar jaar ook weer fatsoenlijk wil kunnen inwisselen.

Ervaringen hier zijn meestal heel persoonlijk. Heb jij een slechte Opel gehad dan zijn dat @#! auto's. Heb je een probleemloze Citroen gehad dan is dat voor jou de topper. Voor de gemiddeldes moet je richting consumentenbond en zo gaan kijken, die hebben statistieken gebaseerd op heel wat meer ervaringen.

Even een "klassieker" nemen, de Mondeo. Op gaspedaal.nl staan 24 diesels uit 2011.
Van 90 tot 311 dkm en van 7 tot 17,5 duizend. Waarbij niet helemaal verrassend de lagere km standen de duurdere zijn. Gezien je budget valt een 1.6 (115 pk) nog binnen de km eis, maar pak je iets meer dan rij je een 2.0 met 140 of 163 pk.

Hoe lang wil je de auto houden? Stel 5 jaar en 180 dkm. Dan heb je het bij inruil over een auto van 11 jaar oud en 290 - 380 dkm (gekocht met 110 - 200 dkm). Dat scheelt je nu 4000 euro in aanschaf. En over 5 jaar? Waarschijnlijk rond de 2000.

Ik zou vooral op de staat van onderhoud (ingevulde boekjes!!) letten. Die twee tweeliters die net onder budget en 140K blijven zijn zo op het allereerste oog zo gek nog niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:15

Als trekauto vond ik de Astra echt marginaal. Het is dat ik een heel braaf stabiel paard had maar een aanrader wil ik het niet noemen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:22

Nu is de Astra van 2017 een heel andere auto dan die van 1997 maar je hebt een punt. Staan veel kleine middenklassers in dat lijstje (V50 is onderhuids een Focus) terwijl de grotere broertjes net wat meer in te brengen hebben.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:36

ynskek schreef:

Renault Mégane
Renault senic
Volvo V50
Peugeot 308 (sw)
Peugeot 508 (sw)
Peugeot 3008
Peugeot 5008
Opel Astra
Kia seed

Ik kan je Subaru aanraden, wij rijden 8 jaar met een Forester 2 liter benzine, bijna 200.000 km op de teller.
Is de beste auto die ik ooit heb gehad : wegligging, stevigheid, trekkracht en daarbij het geluid van een boxer.
Bijna alle modellen van Subaru voldoen aan je eisen en zijn verkrijgbaar met een diesel motor.
Houd er wel rekening mee dat er een roet filter op zit en dat je regelmatig langere afstanden moet rijden om hem te reinigen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:25

Als je een goede navigatie zoekt die gratis, steeds up to date is en je zelfs langs de files stuurt: waze downloaden op je smartphone.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 00:04

MarcR schreef:
ynskek schreef:

Renault Mégane
Renault senic
Volvo V50
Peugeot 308 (sw)
Peugeot 508 (sw)
Peugeot 3008
Peugeot 5008
Opel Astra
Kia seed

Ik kan je Subaru aanraden, wij rijden 8 jaar met een Forester 2 liter benzine, bijna 200.000 km op de teller.
Is de beste auto die ik ooit heb gehad : wegligging, stevigheid, trekkracht en daarbij het geluid van een boxer.
Bijna alle modellen van Subaru voldoen aan je eisen en zijn verkrijgbaar met een diesel motor.
Houd er wel rekening mee dat er een roet filter op zit en dat je regelmatig langere afstanden moet rijden om hem te reinigen.

Ik wilde vandaag weg met mijn Subaru Forester... mooi rood lampje op het dashbord: "check engine"... dus de Ka maar meeenomen, en volgende week naar de garage... zucht... moest er toch heen voor wat andere dingen, maar dit is wel irritant... mijn vorige auto deed ook altijd zo stom als ik er net weer een beetje vertrouwen in had dat hij het weer deed...
Heb de Forester pas net (tweedehands), dus ik hoop dat het wat kleins is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:25

Motor lampjes zijn zelden kleinigheidjes.
De ellende is dat je de fout bij uitlezen kan wissen en dan blijft het doorgaans wel weer even weg. Perfect moment om de auto weg te doen.

Ik reedt ook al een jaar een lampje, wist dus ook dat ik de auto naar zijn eind ging rijden want de fout zoeken is bijna altijd een gebed zonder einde helaas.