[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:02

Ik heb even een vraagje. Ik wil graag een trailer kopen om de pony te vervoeren. Ik heb een b rijbewijs. Ik heb een Skoda octavia break. Deze is in rijklare toestand 1432 kg. Hij heeft een mtm van 1985 kg. Wat mag ik er achter hangen en wat voor soort trailer mag er achter. Ik dacht dat ik de mtm van 3500 kg van de gehele combinatie niet mag overschrijden. Mijn partner dacht dat ik er een trailer van onder de 750 kg mag achter hangen met een mtm van 1400 kg. Klopt dit? Alvast bedankt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:29

3500 - 1985 = 1515 kg. Met alleen B mag er een aanhanger met tmm 1500 kg achter. Koop je een trailer met tmm 1600 kg kun je die laten terug keuren naar 1500 kg.

Werkelijk gewicht trailer + lading mag niet meer zijn dan de auto mag trekken (Octavia = 1500 kg geremd? )
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 30-08-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:29

Wat is het maximale geremde trekgewicht?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:35

Zou dat met onze combinatie dan ook kunnen? Die Ford? Ik snap nooit iets van die berekening..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:37

Ik kan daar niks op terug vinden. Misschien dat jullie meer weten
Afbeelding
. En kost het veel in belgie om een trailer te laten keuren naar een lager gewicht. Of moet je dan terug papieren enzo aanvragen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:49

Harvey1 schreef:
Zou dat met onze combinatie dan ook kunnen? Die Ford? Ik snap nooit iets van die berekening..

De 1.8 sedan uit 2005? Er zijn zoveel uitvoeringen, en in 2005 kwam er ook nog eens een vernieuwd model. Maar deze b.v. (link) heeft een TMM van 1865 kg en mag 1500 kg geremd trekken. Met alleen B mag daar dus een trailer met TMM van 1600 kg achter, die mag je echter -ook als de chauffeur BE heeft- beladen tot 1500 kg.

- Mag ik het met mijn rijbewijs rijden: max op papier (tmm) telt
- Mag mijn auto het trekken: werkelijk gewicht telt.

llora schreef:
Ik kan daar niks op terug vinden. Misschien dat jullie meer
[ [url=m/wKO5A9.jpg]Afbeelding[/url] ]
. En kost het veel in belgie om een trailer te laten keuren naar een lager gewicht. Of moet je dan terug papieren enzo aanvragen.

In NL staat het maximaal te trekken gewicht op het kentekenbewijs en is het redelijk betaalbaar (50 euro of zo) om het maximale gewicht van een aanhanger te verlagen. In België kon dat wel eens een ander verhaal zijn.

De 1Z zou 04-13 zijn, met natuurlijk veel uitvoeringen 1.9 diesel. Deze voldoet zo snel te zien aan de rest van de gewichten en mag (althans in NL) 1400 geremde kg's aan de haak.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:52

in BE staat dit niet op het inschrijvingsbewijs.
Wel heb je hiervoor andere documenten, identificatieverslag, gelijkvormigheidsbewijs, in het boekje durft het ook al te staan.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:04

Rex_Rolfo schreef:
Harvey1 schreef:

De 1.8 sedan uit 2005? Er zijn zoveel uitvoeringen, en in 2005 kwam er ook nog eens een vernieuwd model. Maar deze b.v. (link) heeft een TMM van 1865 kg en mag 1500 kg geremd trekken. Met alleen B mag daar dus een trailer met TMM van 1600 kg achter, die mag je echter -ook als de chauffeur BE heeft- beladen tot 1500 kg.

llora schreef:

In NL staat het maximaal te trekken gewicht op het kentekenbewijs en is het redelijk betaalbaar (50 euro of zo) om het maximale gewicht van een aanhanger te verlagen. In België kon dat wel eens een ander verhaal zijn.

De 1Z zou 04-13 zijn, met natuurlijk veel uitvoeringen 1.9 diesel. Deze voldoet zo snel te zien aan de rest van de gewichten en mag (althans in NL) 1400 geremde kg's aan de haak.

Ja, dat model! Lijkt de vernieuwde versie te zijn. Trailer weegt 560 geloof ik.. ahh sorry snap er niet zoveel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:19

Je mag aan de skoda 1500kg hangen, maakt niet uit hoeveel de trailer leeg weegt. Maar hoe zwaarder de trailer is des te minder kan/mag je er in laden.
Heeft je auto een trekhaak? Kijk dan eens op het keuringsbewijs, daar staat dat ook op dacht ik. En anders op het identificatiepapier.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:24

Varekaj schreef:
Je mag aan de skoda 1500kg hangen, maakt niet uit hoeveel de trailer leeg weegt. Maar hoe zwaarder de trailer is des te minder kan/mag je er in laden.
Heeft je auto een trekhaak? Kijk dan eens op het keuringsbewijs, daar staat dat ook op dacht ik. En anders op het identificatiepapier.

Trekhaak hangt er aan. Ik zal straks is kijken. We zouden graag en zo licht mogelijke trailer willen. Dit omdat in de toekomst de pony in de trailer wel is een klein paardje kan worden. Dus we zouden er in de toekomst ook een klein paardje mee moeten kunnen vervoeren. En anders tegen dan is naar manlief kijken voor een nieuwe wagen

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:33

Rex_Rolfo schreef:
Harvey1 schreef:

llora schreef:

Rex Rolfo, klopt dat dat een trailer van 1600 kg nog mag aankoppelen?

In mijn optiek is dat je met alleen B aan alle vereisten moet voldoen en dat daarbij alleen naar de TTM wordt gekeken.
Een aanhanger die zwaarder zou kunnen zijn dan wat de wagen mag trekken is niet toegestaan.
Daarom moet er terug gekeurd worden niet hier voor de regel van het rijbewijs (de 3500 kg) maar voor de trailer te laten voldoen aan het trekkende voertuig.

Vandaar dat ik altijd aanraad om toch BE te halen, dan ben je van al deze terugkerende ongein voorgoed af.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:40

Ik ben van plan om in de toekomst mijn be te halen. Alleen jammer dat dat zoveel geld kost. Partner heeft net het motorijbewijs gehaald en koste doodleuk 1100 euro. dus de be gaat nog even moeten wachten zeker omdat de comninatie negen meter moet zijn als je de be wilt halen. Dacht ik. En daar vrees ik voor. Ik denk dat de combinatie skoda break met een 1,5 trailer net de 9 meter niet haalt
Laatst bijgewerkt door llora op 30-08-17 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:40

BMHP schreef:
Een aanhanger die zwaarder zou kunnen zijn dan wat de wagen mag trekken is niet toegestaan.

Voor NL is dat niet van toepassing, daar mag tmm aanhanger hoger zijn dan trekgewicht auto, ook bij een chauffeur die alleen B heeft.

België hebben we poosje geleden discussie over gehad maar als ik me goed herinner kon niemand de letterlijke Belgische wetteksten vinden waardoor het inderdaad mogelijk is dat in B bij alleen B de tmm aanhanger < trekgewicht auto moet zijn.

In NL heeft dat ook wel waarde als je een agent treft die de regels ook niet in detail kent. Dan kan het onnodig gedoe voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:12

Ilora, de combi moet minimaal 9m zijn, auto minimaal 3 zitplaatsen. Met je eigen combi moet je ook papieren kunnen voorleggen waaruit blijkt dat de combi een BE-combi is met minimaal laadvermogen van 800kg als ik me goed herinner. Aanhanger moet geremd zijn en volledig afgesloten, met de wielen die niet breder zijn dan de auto.

Heb je zo een combi ter beschikking en iemand met een BE die je wilt leren rijden, dan kan je voor €100 je E halen. 36 voor je examen en 25 om je voorlopig rijbewijs aan te vragen waar je minimaal 1 maand mee moet rondkarren.

Vergelijk ook rijscholen. Ik had er 2 zitten: bij de ene 1000 en de andere 800.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:32

Mijn partner heeft een be. Maar ik dacht dat hij nog net niet genoeg jaren dat rijbewijs heeft om mij te mogen helpen. Dus het zal nog even wachten zijn. Komt allemaal in orde. Alvast bedankt voor je uitleg

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:41

Ik heb een 2-paards trailer met een max gewicht van 2000 kilo, en een auto die 1800 kilo mag trekken, als ik hier maar 1 paard op zet mag ik er dan wel mee rijden? Ik heb een BE rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:44

Als je leeggewicht trailer + gewicht paard niet boven 100kg uitkomen wel ja.

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:46

Varekaj schreef:

Bestaan er trailers die minder dan 100 kg wegen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:57

Kenjiro schreef:
Ik heb een 2-paards trailer met een max gewicht van 2000 kilo, en een auto die 1800 kilo mag trekken, als ik hier maar 1 paard op zet mag ik er dan wel mee rijden? Ik heb een BE rijbewijs.

Ja dat mag zolang feitelijk gewicht trailer + paard onder de 1800 blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:07

Kenjiro schreef:
Varekaj schreef:

Bestaan er trailers die minder dan 100 kg wegen dan?

Moest 1800 zijn, sorry :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:16

Volgens mij ben ik hier nog vergeten te melden dat we uiteindelijk ons probleem met het aankoppelen van een Ifor achter een Renault Mégane hebben opgelost. Het probleem bleek hem in het neuswiel van de trailer te zitten, deze wilde niet ver genoeg 'in' draaien om de dissel zo laag mogelijk te krijgen. Dit is opgelost, en de trailer koppelt nu zonder problemen aan. Kogeldruk is in orde en trailer hangt keurig achter de auto. Inmiddels al wat ritjes met deze combi gemaakt en de auto trekt de trailer zeer gemakkelijk. Eind goed, al goed dus!
Nogmaals dank voor alle input hier!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:11

Het is weer eens zover.. Heb andere auto nodig, maar ben niet zo creatief en thuis in wat er uberhaupt in aanmerking komt.
Heb nu een Rexton, maar "nieuwere" is nogal aan de prijs. Dus alternatieven gezocht.
Zat te denken aan Volvo? Maar welke types komen dan in aanmerking?
Of VW? (Transporter sommigen ook niet allemaal weet ik of ook personen auto's?)
Of ander merk?
Moet een 2 paards koetsenframe trailer kunnen trekken, dus tja, dan zit je al snel aan 2500 trekvermogen gewenst liever nog wat reserve.

Iemand leuke ideeen (prijsidee, zeker niet meer dan 20.000, leeftijd niet ouder dan 2013, rij graag diesel, maar sluit benzine niet uit, vind automaat fijn, maar schakelauto ook optie)?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:13

Kleine broertje van de rexton een optie? De korando dus?
Toyota Landcruiser is mijn droomauto, maar met jouw eisen ook boven budget

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:16

Een toyota landcruiser moet wel lukken voor 20.000 toch?
Misschien niet 2013, maar 2-3 jaar ouder?

Edit: o nee laat maar dat lukt niet :+
Bizar eigenlijk hoe prijsvast die zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:23

Ik ga vrijdag mijn Avensis ophalen.

Mijn X5 heb ik vandaag met zware automaatschade en 275000 km voor 1300 verkocht......zucht -O-
Maar goed, toch 6 fijne jaren van gehad en ergens wel cool om een auto in principe gewoon to goed als mogenlijk op te rijden. Zijn volgende bestemming is Afrika.