[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:38

ikke de vraag ging specifiek over een golf, met jouw V70 heeft amoj nog maar 1300 kg TTM voor een aanhanger beschikbaar. Als je beter leest voordat je in de pen klimt helpt het de vraagstelster misschien.

amoj schreef:
Ah oké, bedankt voor alle tips!

Voorlopig kan ik ook de auto van m'n vader meenemen. Wil uiteindelijk wel zelf één maar goed... Dat is een V70 met ttm 1970.

Dus als ik het goed begrijp (in deze situatie dus met de V70) moet ik een trailer zoeken met een ttm beneden de 1500? En daarna voor de zekerheid wegen met paard er in?
Hoe gaat dit trouwens als je word aangehouden, moet je dan ook mee naar een brug of kijken ze enkel op papieren?

En zijn er 1,5 paards trailers te vinden met een max ttm van 1500? We hadden van het weekend één mee die 1600 was. Uiteraard reed m'n vader met be rijbewijs.


De trailer moet op papier worden terug gekeurd naar 1500 kg zodat jij ook met deze combi mag rijden met alleen je B rijbewijs.

ikke

Berichten: 38792
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:03

BMHP schreef:
ikke de vraag ging specifiek over een golf, met jouw V70 heeft amoj nog maar 1300 kg TTM voor een aanhanger beschikbaar. Als je beter leest voordat je in de pen klimt helpt het de vraagstelster misschien.

Ehm, JIJ noemde 2200kg TMM!! Ik geef daar alleen een referentie bij.

Als je je huiswerk echt gedaan had, had je als antwoord gegeven dat de V50 (met diezelfde 2521cc 5-pitter) wel netjes 2000kg TMM heeft en daarmee een bruikbaar alternatief kan zijn voor de Golf:
http://www.autoweek.nl/auto/33345/volvo-v50-t5-momentum

Heb je in ieder geval geen gebrek aan power.

Ook als AWD, met 2020kg TMM:
http://www.autoweek.nl/auto/34526/volvo ... awd-summum

Voldoet nog steeds prima.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:06

ikke schreef:
BMHP schreef:
ikke de vraag ging specifiek over een golf, met jouw V70 heeft amoj nog maar 1300 kg TTM voor een aanhanger beschikbaar. Als je beter leest voordat je in de pen klimt helpt het de vraagstelster misschien.

Ehm, JIJ noemde 2200kg TMM!! Ik geef daar alleen een referentie bij.

Als je je huiswerk echt gedaan had, had je als antwoord gegeven dat de V50 (met diezelfde 2521cc 5-pitter) wel netjes 2000kg TMM heeft en daarmee een bruikbaar alternatief kan zijn voor de Golf:
http://www.autoweek.nl/auto/33345/volvo-v50-t5-momentum

Heb je in ieder geval geen gebrek aan power.

Ook als AWD, met 2020kg TMM:
http://www.autoweek.nl/auto/34526/volvo ... awd-summum

Voldoet nog steeds prima.


ik heb geen merk en type geadviseerd, alleen de overweging aan bokker amoj om ook naar iets zwaarders te kijken.

Wat van autoweek dan weer jammer is dat je de TTM niet vind in het overzicht.
Wat voor Volvo spreekt zijn de AWD uitvoeringen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:57

Oryani schreef:
Hoi, als leek kom ik even binnen vallen.

Ik rij sinds een jaar met een VW Caddy.
Deze heeft geen trekhaak, onze vorige gezinsauto had er een, dus dit was geen probleem. Maargoed, gezinsauto omgeruild voor een andere, nu geen trekhaak meer.
Ik overweeg dus een trekhaak te laten plaatsen, alleen kan ik nergens op de papieren vinden wat ik zou mogen trekken. Weet dat dit normaal op het inschrijvingsbewijs staat, maar hier dus niet.
Beetje zonde om een haak te laten plaatsen en er na keuring achter te komen niks nuttigs te mogen trekken, dus ik post even hier, misschien kunnen jullie me op weg helpen?

Massa in rijklare toestand is 1390 kg.
Motorinhoud is 1968.
Motorvermogen is 51,00.
Brandstof is gasolie.


Gasolie?

De diesel caddy van vriendlief heeft de 2.0 er in liggen en mag 2000kg trekken.
Is wel de verlengde versie, want lichte vracht in België.

Ik heb er recent mee mijn (lege) trailer op stal verplaatst en dit ging goed. Ook op 't zandpad.
Rustig naar de wedstrijd om de hoek moet lukken. Bergop een dikke tinker zou ik afraden... zeker omdat de onze ook een automaat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:08

gasolie = gasoil = gazole = diesel :)*

Mungbean

Berichten: 36292
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:41

Optiwolk, juist in de bergen rijden ook heel veel mensen automaat met hun paarden.

Mijn auto is nu toch gestorven (of bijna dood), ik heb besloten voorlopig gewoon voor 1 paard uitgerust te zijn. Tegen de tijd dat de gup volwassen is zien we wel weer.

Oryani

Berichten: 1802
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:59

Optiwolk schreef:
Gasolie?

De diesel caddy van vriendlief heeft de 2.0 er in liggen en mag 2000kg trekken.
Is wel de verlengde versie, want lichte vracht in België.

Ik heb er recent mee mijn (lege) trailer op stal verplaatst en dit ging goed. Ook op 't zandpad.
Rustig naar de wedstrijd om de hoek moet lukken. Bergop een dikke tinker zou ik afraden... zeker omdat de onze ook een automaat is.


Diesel inderdaad. Een lichte vracht, niet de verlengde versie.
Ondertussen nog geen officieel antwoord, maar het motorvermogen zou ik mijn geval het probleem zijn.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:25

Dacht ik dus ook maar voor de zekerheid toch maar ff vraagteken bijgezet.

Sizzle, het lijkt me dat handgeschakeld makkelijker is, omdat je makkelijker kan terugschakelen of remmen op de motor?

En ivm de caddy: viel me net in dat ik die keer naar de ikea ik hem ook gewoon in D had en niet in S. Dat kan ook meespelen.

Wel raar dat dit niet op je papieren staat ...
Kan je het niet opzoeken op de site van VW welke versie je hebt en wat 't vermogen ervan is?

Mungbean

Berichten: 36292
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:29

Terugschakelen doet een automaat ook voor je :j
Zoals je bij versnellen omlaag kan schakelen bij een automaat werkt dit ook met remmen, met een bepaalde remdruk schakeld hij dan terug.
Daarnaast hebben veel automaten ook wel een tiptronic.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:35

Ja uiteraard, maar ik doe 't liever zelf denk ik :P
Caddy schakelt idd in de bergen mooi terug, we hebben er mee over de alpen gereden vorig jaar.

Mungbean

Berichten: 36292
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:43

Trust me, hangeschakeld file rijden omhoog met paard is echt niet lekker relaxed :+
Of je meest favoriete hobby moet hellingproef zijn.

Ik heb wel weer een automaat gekocht die ook handmatig kan, gewoon voor de zekerheid ook al heb ik dat de afgelopen 6 jaar nooit aangeraakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:45

(Handgeschakeld) filerijden is sowieso nooit leuk :))

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:09

Daar zeg je wat.
Het was niet met een paard maar wel met een zwaar beladen aanhangwagen, 10% omhoog.
Die vakantievetjes smolten weg als sneeuw voor de zon! _O-

(Al ben ik wel goed in de hellingproef).

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 02:20

Zou dit iets kunnen zijn?

Suzuki Grand Vitara 2.0 Cabrio
http://link.marktplaats.nl/m1196087228? ... nt=app_ios
Ad

Ik zoek een auto die (in geval van nood, na het behalen van mijn E) een Haflinger zou kunnen trekken. Maar omdat ik sporadisch met trailer zal rijden, en vooral zonder zoek ik niet perse een auto die knetterzwaar en duur is.

Officieel hebben we altijd vervoer hier, onofficieel gaat de stalhouder ook wel eens met vakantie etc :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:13

Als je dit een leuke auto vindt, waarom niet.

Als het er puur om gaat een trailer met Haflinger te trekken zal een wat sterkere Golf (en heel veel andere auto's) net zo geschikt zijn.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:29

Rex_Rolfo schreef:
Als je dit een leuke auto vindt, waarom niet.

Als het er puur om gaat een trailer met Haflinger te trekken zal een wat sterkere Golf (en heel veel andere auto's) net zo geschikt zijn.

Nou, echt leuk vind ik hem niet, maar veel van het andere wat min1500 kan trekken zijn veel duurder in de wegenbelasting of bv echt van die familieauto's. Dat laatste neem ik bij voorkeur niet, tenzij het echt niet anders kan, haha!

Echt mooi vind ik een land rover oid. Helaas is dat nog wat te hoog gegrepen

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:56

Wij hadden de Haf altijd achter een auto die 1200 mocht hebben (Opel Zafira 1.8). Anderhalf paards trailer van 620 kg leeg. Prima combi

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:47

Rex_Rolfo schreef:
Wij hadden de Haf altijd achter een auto die 1200 mocht hebben (Opel Zafira 1.8). Anderhalf paards trailer van 620 kg leeg. Prima combi


Oké. Ik heb wat rond gevraagd en een aantal auto's die 1200 mochten trekken met een 1.4/1.6 motor bleken in de praktijk toch erg tegen te vallen met een trailer/aanhanger er achter.
Ik vind het echt ontzettend lastig met zoveel aanbod... heb er zelf ook weinig verstand van en heb ook niet echt iemand met ervaring en kennis in de auto's die ik zoek.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:54

1.4 alleen als het een turbo blok is. 1.6 gaat maar is wat marginaal (auto's zelf zijn vaak ook zwaarder dan 20-30 jaar geleden). Vanaf 1.8 is over het algemeen goed te doen.

ikke

Berichten: 38792
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:12

eilleen333 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Wij hadden de Haf altijd achter een auto die 1200 mocht hebben (Opel Zafira 1.8). Anderhalf paards trailer van 620 kg leeg. Prima combi


Oké. Ik heb wat rond gevraagd en een aantal auto's die 1200 mochten trekken met een 1.4/1.6 motor bleken in de praktijk toch erg tegen te vallen met een trailer/aanhanger er achter.
Ik vind het echt ontzettend lastig met zoveel aanbod... heb er zelf ook weinig verstand van en heb ook niet echt iemand met ervaring en kennis in de auto's die ik zoek.

Je kijkt naar een auto die je aanstaat en vervolgens kijk je op www.autoweek.nl wat de sterkste versie is (power heb je nooit te veel) en daarna ga je op zoek naar zo'n versie, in goede technische staat.
De sterkste Golf heeft flink wat meer power dan de lichtst gemotoriseerde V70, om even twee tegenstellingen naast elkaar te zetten.

Natuurlijk speelt het gewicht van de auto een rol en streven naar 1400kg eigen gewicht is verstandig, maar om goed te kunnen trekken heb je toch vooral ook power nodig (vermogen EN koppel!).

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:11

Dit is iets waar ik wel mee zou kunnen leven:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sub ... e=lr&pos=1

Het enige wat me erg tegenstaat is het verbruik... maar het is een beetje of een hoog verbruik, of een hoge aanschaf prijs... en zoveel kilometers maak ik niet (20km per keer dat ik naar stal rijdt over de snelweg, en zo nu en dan een dagje uit waar ik evt nog een fort Ka voor kan gebruiken).

Alleen bieden ze geen garantie. Maar ik wordt toch gewoon beschermd door het consumenten recht als ik een garage hier de auto na laat lopen en hij verborgen gebreken heeft? Verkoper is geen particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:37

Subaru heeft fijne auto's maar zijn niet de goedkoopste in verbruik, wegenbelasting en onderhoud.

Eerlijk is eerlijk; ik heb zelf ook een forester en ben er gek mee. Maar als je niet veel km maakt en niet regelmatig zwaar wilt trekken dan zou ik echt voor een middenklasser gaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5539
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:45

4wd is nu eenmaal gecompliceerder en met hoger verbruik dan 2wd.

Als vuistregel uiteraard, een zuinige 4wd kan lager verbruik hebben dan een dorstige 2wd. Maar als je twee uitvoeringen van dezelfde auto naast elkaar zet zal de 2wd zuiniger zijn

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:37

Gloa schreef:
Subaru heeft fijne auto's maar zijn niet de goedkoopste in verbruik, wegenbelasting en onderhoud.

Eerlijk is eerlijk; ik heb zelf ook een forester en ben er gek mee. Maar als je niet veel km maakt en niet regelmatig zwaar wilt trekken dan zou ik echt voor een middenklasser gaan.


Ik rij ook met een Forester en het verbruik is iets hoger dan een doorsnee wagen maar kwestie onderhoud is hij goedkoper dan onze vorige wagen een Citroen Berlingo.

Het hogere verbruik vergeet je snel als je met een Subaru rijdt : stabiel weggedrag, zeer sterke remmen, nooit slippen of schuiven door permanent 4x4, stevig gebouwd, hill holder, zelf nivellerende achteras, zeer weinig trillingen in de wagen door boxer motor met daarbij nog de mooie grom van deze motor, enzovoort.

Als je geen 2000 kg moet kunnen trekken kan je ook kijken voor XV, een kleiner model van Subaru.

ikke

Berichten: 38792
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:40

Rex_Rolfo schreef:
4wd is nu eenmaal gecompliceerder en met hoger verbruik dan 2wd.

Als vuistregel uiteraard, een zuinige 4wd kan lager verbruik hebben dan een dorstige 2wd. Maar als je twee uitvoeringen van dezelfde auto naast elkaar zet zal de 2wd zuiniger zijn

Nou ja, toch snap ik de opmerking wel van Eileen. Soepbarrels zijn nu eenmaal niet zo zuinig, helaas (de V70 doet 1:12 gemiddeld).

Ik ga je wel voorspellen, als je die soepbarrel koopt, stap jij daarna niet meer in de ka als je ergens heen wil.
Niks mis met zo'n Ka, maar dat is echt een barrel als je alternatief een Soepbarrel is :j