[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:49

bij ons op stal staat dus ook een ssangyung, heb er een paar keer mee gereden met zowel 1 als 2 paarden erachter. Vind hem wel fijn rijden, groot voordeel is dat het een 4x4 is dus je komt er overal mee weg :P
maar ik moet zeggen dat ik de Ford Transit diesel van mn vader wel comfortabeler vind rijden dan de ssangyung. De ssangyung 'hapert' ook een beetje in de 2, de transit heeft genoeg vermogen om ook heel fijn te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:51

aisie schreef:
Wij hebben een audi A8 voor de 2 paards trailer die mag 2300 kilo trekken.

Verstandig is dat echter niet.
Bedenk dat de maxima op het kenteken onder grote economische druk van de fabrikanten tot stand komen en bovenal een téchnisch maximum aangeven.

Zelfs voor de tandemassige caravan is meer dan het eigen gewicht al :?
Dat kan je op elke caravan-site lezen.

Voor meer dan 1000 kilo levende belading is een veel groter marge verstandig.
Dat kan je met twee werkende hersencellen bedenken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:57

opisop_shop schreef:
bij ons op stal staat dus ook een ssangyung, heb er een paar keer mee gereden met zowel 1 als 2 paarden erachter. Vind hem wel fijn rijden, groot voordeel is dat het een 4x4 is dus je komt er overal mee weg :P
maar ik moet zeggen dat ik de Ford Transit diesel van mn vader wel comfortabeler vind rijden dan de ssangyung. De ssangyung 'hapert' ook een beetje in de 2, de transit heeft genoeg vermogen om ook heel fijn te rijden.

Veel van de moderne bestelbussen zijn uitstékende aanhangertrekkers. De modellen met korte achteroverbouw en niveauregeling kunnen een uitzonderlijk hoog % trekken. Daar kun je uitzonderingen die verantwoord tot 100% een paardentrailer kunnen trekken vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:00

Huertecilla schreef:
aisie schreef:

Bedenk dat de maxima op het kenteken onder grote economische druk van de fabrikanten tot stand komen en bovenal een téchnisch maximum aangeven.

Maar die Ssangyoung heeft maar 1800kg eigen gewicht. Als ik de vuistregels van de diverse sites hanteer (80% ledig voertuiggewicht) dan kom ik dus op een advies van 1440kg beladen trailer. Dat is met hangen en wurgen genoeg voor een 1,5paards met een niet al te groot paard erop......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:09

ik durf niet te zeggen hoe zwaar de ssangyung op onze stal is, maar ik ga er vanuit dat als ze deze bedrijfsmatig gebruiken, het wel zal kloppen met het gewicht? Wordt haast dagelijks gebruikt (ook ivm koetsentochten die ze aanbieden) en bijna altijd met twee paarden erop.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:57

ikke schreef:
Maar die Ssangyoung heeft maar 1800kg eigen gewicht. Als ik de vuistregels van de diverse sites hanteer (80% ledig voertuiggewicht) dan kom ik dus op een advies van 1440kg beladen trailer. Dat is met hangen en wurgen genoeg voor een 1,5paards met een niet al te groot paard erop......

Hoezo ´maar´? Ik ben het er helemaal mee eens Ikke.

Als het bv. de Korando zou zijn, dan heeft deze een extréém korte achterverbouw en is een wat hoger % verantwoord.
Het blijft echter een terreinwagen met hoger zwaartepunt dus 85-90% is echt wel genoeg.
In het geval van de Korando is dat bij óns op kenteken dan van net geen 1900 kilo = 1700-1750 kilo max voor de trailer.

Toch is die Korando in Néderland met 3500 kilo als maximum aanhangergewicht op kenteken gezet. Met speciale rem-installatie, maar dat verandert niets aan de verhouding mbt stuurgedrag.

Het verschil in kentekengewicht is trouwens ook een mooie indicatie voor de economische invloed van de importeur.
In NL staat de Korando per vergelijkbaar model soms voor 50 kilo lager op kenteken dan hier.
Voor de 3500 kilo is helemáál de papieren trukendoos opgehaald om beneden het technisch maximale treingewicht te blijven. Van die 3500 kilo moet nl. elke belading van de auto af om daar beneden te blijven.
Het is dé illustratie van de betrekkelijkheid van wat er aan max. aanhangergewicht op het kenteken staat :)*

Staat 3500 kilo op kenteken en met paarden erin is rond de 1750 echt wel genoeg; de HELFT 8)7
Helemáál als je er in het NLse drukke verkeer met 90 gaat rondsjezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:06

opisop_shop schreef:
ik durf niet te zeggen hoe zwaar de ssangyung

Ikke schreef:
Maar die Ssangyoung

Blijft SsangYong over en dat is eígenlijk de correcte spelling :D

Krooijmans had dat ook fout echter, maar die hadden wel meer fout |(

Een hilarisch filmpje over de naam en uitspraak;

http://www.youtube.com/watch?v=L3fMk1cwKV4

Is echt de moeite van het afkijken waard. Ook als je geen spaans spreekt. Het is zó´n pija trut dat het als je wel spaans spreekt ook vrijwel onverstaanbaar is. Dat is deel van de grap.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:14

Huertecilla schreef:
aisie schreef:

Niet om het een of ander maar een Audi A8 weegt ook 1880kg en heeft daarnaast een forse motor die een slordige 370pk ophoest bij een koppel van 445Nm. Tel daar een 8-traps automaat bij op en ik zie niet zo goed wat deze auto ongeschikter maakt als trekauto dan een Ssangyong, die in ieder geval nog niet de helft van het vermogen op kan hoesten. Dat beetje extra overhang is niet zo heilig dat zo'n dikke V8 dat niet kan compenseren.
Trekhaakhoogte compenseer je desnoods met een setje hulpveren, al kan ik me bij een auto van dik 100.000 euri's me niet zo goed voorstellen dat daar geen niveauregeling op zit.........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:27

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

Niet om het een of ander maar een Audi A8 weegt ook 1880kg en heeft daarnaast een forse motor die een slordige 370pk ophoest bij een koppel van 445Nm. Tel daar een 8-traps automaat bij op en ik zie niet zo goed wat deze auto ongeschikter maakt als trekauto dan een Ssangyong, die in ieder geval nog niet de helft van het vermogen op kan hoesten. Dat beetje extra overhang is niet zo heilig dat zo'n dikke V8 dat niet kan compenseren.
Trekhaakhoogte compenseer je desnoods met een setje hulpveren, al kan ik me bij een auto van dik 100.000 euri's me niet zo goed voorstellen dat daar geen niveauregeling op zit.........

Niet om het een of ander, maar wie zegt dat die SSangYong meer mag trekken dan? Ik niet!

De A8 heeft een veel langere achteroverbouw.
Meer dan de lagere opbouw gunstiger is.
Geef het ding echter het voordeel van de twijfel en niveauregeling dus neem 90% van 1880 = ..... geen 2300 kilo. Net zo min als die SY dat zou moeten trekken ook als heeft díe 3500 kilo op het kenteken.

Die vuistregel met aanpassing voor individuele extra geschiktheid past op de SY en de Audi gelijk.

Oh en vermogen is voor max. aanhangergewicht een non-criterium.
Zelfs niet mbt een hellingproef. Dát is een kwestie van de reductie en koppeling.
Voor een topsnelheid van 80 tegen een snelwegviaduct op is terugschakelen naar vier of drie ook een oplossing.
Veel vermogen is alleen maar meer snelheid/acceleratie = meer risico.

Trekkracht is een verwarrend begrip blijkbaar. Om dat uit te leggen moet je de trekkrachtgrafiek aan de achterwielen tegen de bijbehorende snelheid afzetten. Vergeet dat beter. Kogelhoogte is al ingewikkeld genoeg.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:20

Symbool schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier omdat ik jullie hulp nodig heb.

Wij hebben een verlengde trailer met koetsframe gekocht.
en hebben nu een nieuwe auto nodig.

Ik kom er alleen niet uit. (ik ken al die merken en type's niet, en weet daarom niet waar ik naar moet zoeken)

De auto moet dus minimaal 2000KG geremd mogen trekken.
En ik heb liever ivm wegenbelasting dat de auto niet zwaarder is dan 1500kg.
De auto moet niet ouder zijn als bouwjaar 2005.

Wat voor auto's hebben jullie voor deze trailers staan?
of wie weet hier een geschikte auto voor?

Ik heb mijn Vito gekocht van een menner. Het is een 4x4 uitvoering, en hij is verhoogd. En je hebt veel plaats voor al het tuig natuurlijk.
Die van mij mag 2500 trekken, en je zou bijna vergeten dat er wat achter hangt :D
Aanrader!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 02:02

moet toch even inbreken.

Ik zal even proberen uit te leggen waarom het geen enkel probleem is een 2300 kg met een A8 te trekken.

De bovengenoemde stelling is om twee eenvoudig te verklaren redenen onjuist:

Ten eerste gaat het om een duitse auto welke bij het KBA (Kraftfahrt Bundes Ambt) aangeboden zijn ter typegoedkeuring.
Hierbij dient de fabrikant aan te tonen dat een voertuig aan de gestelde eisen dient te voldoen. Dit wordt tevens door het ambt gecontroleerd. In het geval van de A8 2,5 TDI is een aanvraag gedaan voor een aanhangerlast van 2200 kg. Deze last zou in theorie nog enkele honderden kilos meer kunnen zijn maar vanwege de stvo (strassenverkehrsordnung) mag een aanhangerlast+de toelaatbare kogeldruk niet meer zijn dan het toelaatbare totaalgewicht van de auto. (in het geval van de A8 die destijds ter homoligatie is aangeboden was dat 2335 kg)
Uitgaande van deze wettelijke eis is er dan ook een trekhaak met 2500 kg belastbaarheid gemonteerd.

Technisch is er in deze dus geen beperking geweest maar een regelgeving die een hogere aanhangerlast verbiedt.

Voor de Ssang Yong geldt een ander verhaal: deze is in nederland aangeboden ter goedkeur en is onderworpen aan de volgende eisen:

1. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig; Door een stijve constructie hebben ze dat aangetoond.

2..de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting; Door een sterke koppeling van 3500 kg te monteren

3.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
1930+585 = 2515
2515x1,5= 3772

Daar de beperkende factor de aanhangerkoppeling was is deze dus maatgevend.

Hierin zie je dan ook dat voor een korando in duitsland, vanwege de regelgeving "slechts" 2800 kg wordt toegestaan. Weer een bewijs dat dat de economische invloed (in ieder geval in duitsland) geen enkele rol op de aanhangerlast speelt.

Dat verhaal met de lengte van de achterbouw doe ik af met een ouderwets broodje aap. Ja het was vroeger zo, ja de tijden veranderen, ja de autos zijn tegenwoordig beter berekend (lang leve eindige elementen *\o/* ) en er worden andere materialen gebruikt. In het geval van de A8 wordt daarnaast een ASF (Aluminium Space Frame) gebruikt welke deze ouderwetse gedachtengang helemaal overboord gooit.

laten we niet vergeten dat dit topic er is om leken te adviseren en laten we dit dan ook onderbouwd doen.

Resumerend:

Bij de keuze van een trekauto zijn de volgende dingen van belang:

1. de toegestane getrokken maximummassa.

Des te hoger deze is des te beter de auto geschikt is om lasten te trekken.

2. Toelaatbare Kogeldruk: Zeker bij autos zonder niveauregeling is deze van belang, hierbij geldt de stelregel des te hoger des te beter.

3. Trekvermogen: Koppel van de motor is belangrijker dan het vermogen :
over het algemeen zijn diesels betere trekautos daar deze een relatief hoog koppel hebben in verhouding tot een benzine auto. Een bijkomend voordeel is dat bij een diesel het maximum koppel op lagere toerentallen zit waardoor vooral optrekken prettiger verloopt.

Dan zijn er natuurlijk nog de factoren als aanschafkosten, onderhoudskosten en betrouwbaarheid waar we onze ervaringen die we op hebben gedaan hier mooi onderling uit kunnen wisselen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:09

Huertecilla schreef:
opisop_shop schreef:
ik durf niet te zeggen hoe zwaar de ssangyung

Ikke schreef:
Maar die Ssangyoung

Blijft SsangYong over en dat is eígenlijk de correcte spelling :D

De 10 jaar oude MercMusso grondig nagelopen; [HK] De SsangYong trekkers.

Ik hoop vanmiddag tijd te kunnen maken om een zonnepaneel op - en een luchtuitlaat in de motorkap te maken.
Dat is 45 euro aan onderdelen voor een altijd volle accu en extra koeling voor zware arbeid.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:19

Ik ben op zoek naar een tweedehands auto om een twee paards trailer incl. 2 paarden te trekken.

Ik heb nu een mercedes vito, maar zoek nu eigenlijk een 4x4.. Wie o wie weet er een fijne ' zuinig rijdende auto' ?

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:33

Ik heb een VW golf 1.4 Tsi. Die mag 1300kg trekken oftewel 1.5 paards trailer. De Golf trekt de trailer van mij met gemak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:39

Danique1990 schreef:
Ik ben op zoek naar een tweedehands auto om een twee paards trailer incl. 2 paarden te trekken.

Ik heb nu een mercedes vito, maar zoek nu eigenlijk een 4x4.. Wie o wie weet er een fijne ' zuinig rijdende auto' ?

Ik denk dat je met een Vito erg goed af bent en niet veel ´beter´ zal kunnen vinden.
Een echte 4x4 die net zoveel mag /kan trekken is zeker niet zuiniger.
Een wat zuiniger allroad is gelijk een stuk lichter; zowel letterlijk als figuurlijk.
Eigenlijk bestaat er geen goed compromis.
Voor de zuinige normale km´s is een zuinig autootje de beste keuze. Voor de paar km´s met aanhanger zet je dan een oude (vrij van belasting) echt sterke 4x4 neer.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:21

Een vito is zo slecht nog niet hoor. Voor minder kun je vrijwel geen terreinwagen rijden. Wat verbruik zo'n vito 1:10/ 1:12? dat ga je met vrijwel alle terreinwagens niet redden.

Voor alle vragenstellers, wat is een goede auto? Vertel wat je budget is?
Ga je voor 70.000 euro nieuw winkelen of voor 4000,- 2e hands?
Ben je bereid om wegenbelasting te betalen voor geel kenteken diesel van 2000kg = ca 200,- maand of heb je een bedrijf en kun je voor de grijskenteken regeling gaan? .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:50

sdi schreef:
Een vito is zo slecht nog niet hoor. Voor minder kun je vrijwel geen terreinwagen rijden. Wat verbruik zo'n vito 1:10/ 1:12? dat ga je met vrijwel alle terreinwagens niet redden.

Ben je bereid om wegenbelasting te betalen voor geel kenteken diesel van 2000kg = ca 200,- maand of heb je een bedrijf en kun je voor de grijskenteken regeling gaan? .

Ehm, 4x4 vito? Moet je tweedehands wel uit het buitenland halen, maar ze zijn er wel.....

Je kan ook voor de Sprinter gaan, eventueel in 4x4. Wanneer je de juiste versie neemt, past het paard er ook in......

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:53

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:19

Mitchall schreef:
Wij hebben een 4x4 saab, verder geen flauw idee wat voor een model oid.
Hij trekt een 2paards iforWilliams met gemak :j

Het exacte model is niet zo relevant want verstandig is tóch anders.
Al eens vergeleken hoe hoog het aanhangergewicht is tov de auto.
Hoe hoog het % levende lading ditto?

Inderdaad is een Sprinter ook een mogelijkheid Ikke. Net als een Ford Transit, Fiat ... etc.
Een stevige ´bus´ voor de paardentrailer is doorgaans veel, véél verstandiger dan een personenwagen en in de regel een stuk economischer dan een terreinwagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:31

Huertecilla schreef:
Een stevige ´bus´ voor de paardentrailer is doorgaans veel, véél verstandiger dan een personenwagen en in de regel een stuk economischer dan een terreinwagen.

Een VW T5 doet 1:15 met 2 ton aan de haak; proefondervindelijk vastgesteld en dit was een simpele versie (huurbus, tikkie under-powered).
Een iets duurdere versie met 6-bak en iets dikkere motor zal het zeer waarschijnlijk nog beter doen. Moet je eens proberen met een 4x4.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:36

Wát proberen, met welke 4x4?

Is nogal een ruim begrip en een identieke bus, maar dan met 4x4 doet alles beter.

Zoals je weet is ondergemotoriseerd geen punt. Kwestie van schakelen en meer pep is alleen maar extra risico.
´Makkelijker´ is in dit geval niet béter, AWD wel.

p.s. je doelt op het verbruik denk ik.
Ja, ingeschakelde 4x4/AWD kost extra brandstof. Een sterkere motor doorgaans ook echter.
Een lichter motor heeft ook een korter overbrenging en dat is voor een zware trailer vaak een voordeel, geen nadeel. Omdat de rijsnelheden laag zijn is het mogelijk theoretische nadeel van ´meer werken´ van een lichtere motor hoogstwaarschijnlijk geen nadeel in de praktijk, omdat je vaker in de juiste versnelling rijdt.
Het voordeel van de kortere overbenging is ook van toepassing op het wegrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:46

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Moet je eens proberen met een 4x4.......

Wat bedoel je daarmee?

Wát proberen, met welke 4x4?

Is nogal een ruim begrip en een identieke bus, maar dan met 4x4 doet alles beter.

Zoals je weet is ondergemotoriseerd geen punt. Kwestie van schakelen en meer pep is alleen maar extra risico.
´Makkelijker´ is in dit geval niet béter, AWD wel.

Doe mij eens een volwaardige 4x4 die fluitend 1:15 doet, MET 2ton aan de haak.
Wellicht dat de T5 synchro het doet, heb ik geen ervaring mee.

Over de kwaliteit van de autorijdende mensheid kunnen we kort zijn, die is belabbert. De goeie hangen we apart.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:33

ikke schreef:
Doe mij eens een volwaardige 4x4 die fluitend 1:15 doet, MET 2ton aan de haak.

Je hebt helemaal gelijk. Een licht gemotoriseerde bus met daarbijbehorende relatief korte overbrenging is een heel economische keuze voor het trekken van een trailer.
Daarom merkte ik dat al op mbt de Vito versus 4x4.

Ook mbt de rijvaardigheid van de modale bestuurder heb je gelijk.
Dáárom ook de vuistregel mbt gewichtsverhoudingen.
Idem liever een lichter dan een zwaarder motor.
De uitzondering kan met meer gemak veilig met een zwaardere motor en zwaardere aanhanger op pad.
De regel echter is met die 80% véél verstandiger op pad ipv de bv 8)7 3800 kilo die volgens het kenteken achter een Korando ´mag´...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:54

Huertecilla schreef:
De uitzondering kan met meer gemak veilig met een zwaardere motor en zwaardere aanhanger op pad.
De regel echter is met die 80% véél verstandiger op pad ipv de bv 8)7 3800 kilo die volgens het kenteken achter een Korando ´mag´...

Correctie: met meer vermogen veiliger met diezefde aanhanger op pad. Je hebt meer mogelijkheden om je uit penibele situaties te redden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:00

sdi schreef:

Tussen de memopauzes door de ´bloemkool´ van de plexiglas koplamp van de 4100 euro kostende 4x4 verwijderd.
In de regen. Niet met opzet, maar wel zowat het enige wat je de regen kan doen; met waterproof 1500 schuren :D
Daarna de poets ook perfect met wat spetters.
De hoogglans moet even wachten.
Wat zweet en elleboogvet als economisch alternatief voor een nieuwere, exponentieel duurdere.

Het is heel inzichtelijk verhelderend om VOOR het zelfs maar op het internet gaan rondkijken eens wat afschrijvingsgafieken te tekenen op basis van een Bovag-boekje. Je kan in één oogopslag zien wat mbt de afschrijving meest economische leeftijd is om een bepaalde auto te kopen.
Accessoires, luxe uitvoering, betere staat, minder kilometers etc, hebben naar verhouding VEEL minder invloed dan het bouwjaar.