Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Varekaj schreef:Een trailer met tmm 2000 en 1426kg laadvermogen, dat zou me wel heel sterk lijkenTenzij het die Heja is waar ikke het over heeft, maar dat merk klinkt me absoluut onbekend in de oren.
Varekaj schreef:Trailers met een TTM van 2000kg zijn ook niet echt bedoeld voor 2 grote paarden.Zoveel laadvermogen kan hoor, daar niet van. Mijn ifor mag 1696kg laden, maar die weegt leeg al 904kg en heeft een tmm van 2600. Dus het is wel mogelijk. Alleen zie je bij de 1,5 paarden tegenwoordig al dat ze leeg zwaarder zijn dan 500 (meestal 600-800). Bij de tweepaards met tmm 2000 zijn er zelfs waar er qua laadvermogen niet eens een 2e paard in mag.
't Is een soep soms haha.
VWestra schreef:en ben bij RDW je kenteken invoeren en dan kijken bij gewichten?
Terrydr schreef:Varekaj schreef:Een trailer met tmm 2000 en 1426kg laadvermogen, dat zou me wel heel sterk lijkenTenzij het die Heja is waar ikke het over heeft, maar dat merk klinkt me absoluut onbekend in de oren.
Ik vind de trailer ook erg licht voor wat hij mag hebben aan laadvermorgen. Met nog even dubbel gecheckt met het kenteken maar tmm is echt 2000. Merk is een waco. Maar heb zelf geen e achter B dus ga even verder zoeken. Zoveel gewicht hoef ik ook niet te trekken haha.
pol013 schreef:Amoj. k heb ervaring met een enigszins vergelijkbare auto. Zelfde formaat en gewicht maar wel een 2.0 en 2.2 en die doen het prima met een lichte trailer zonder zadelkamer er achter met een niet te groot paard.
BMHP schreef:pol013 schreef:Amoj. k heb ervaring met een enigszins vergelijkbare auto. Zelfde formaat en gewicht maar wel een 2.0 en 2.2 en die doen het prima met een lichte trailer zonder zadelkamer er achter met een niet te groot paard.
het gewicht van jouw paard zeg bv. 550 kg, jouw zadel en wat andere spullen maken ongeveer samen 600 kg totaal aan lading, een lichte 1,5 paards kan je net onder de 700 kg eigen gewicht vinden. als je terug laat keuren is jouw minimum TTM 1300 kg. Als het paard, de trailer of lading meer weegt dan ik hier aanneem dan kom je al uit op een TTM van 1400 of 1500 kg voor de aanhanger.
dat betekend, omdat je met een B rijbewijs wilt rijden dat je een auto moet vinden met een maximum TTM van 2000 - 2200 kg en een toegestane aanhangerlast van 1300 tot 1500 kg.
Bij de golf vind je auto,s in deze range en met een eigen TTM rond de 2000 kg.
Dat past allemaal precies binnen de regels, maar speling is er niet.
Als je een zwaardere auto kiest heb je een rustiger, comfortabeler en veiliger combinatie,
minder kans op slingeren. naarmate de TTM van de trailer omhoog gaat wordt je zoektocht moeilijker.
Ik zou een beetje budget inruimen voor een BE rijbewijs en adviseer een iets zwaardere auto.