[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:29

kimmetje26 schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Ik heb het al in je eigen topic genoemd maar ik zweer bij een subaru forester. Die van onze heeft al 18 kaarsjes op zijn taart maar rijd als een zonnetje.

Toevallig deze week de uitlaat vervangen en wat kleine dingen als nieuwe ruitenwissers en lampjes. De huidige banden zitten er al sinds 2007 op bleek :+ Auto is volledig dealeronderhouden, full option, imo goed betaalbaar, 4x4 en uitermate degelijk en comfortabel. Fijn als gezinsbak en meer dan uitstekend voor ruiger terreinwerk of het trekken van een trailer tot 2.000kg.



Huh eigen topic?? Ik heb geen eigen topic gemaakt

Ik wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:12

Is er hier misschien iemand met technische kennis over trekhaken?

Helaas een minpuntje van de subaru forrester bj 2002-2004 is dat de trekhaak erg laag zit. Hart tot grond bij ongeladen auto is 36cm. Dat is voor een als trekpaard ontwikkelde auto heel erg laag en zit aan de ondergrens van de normering. Bij de grotere aanhangers geeft dit als probleem dat in balans laden elke keer weer een uitdaging is en elke trailer per definitie voorover kiept. De kogeldruk blijft wel altijd aan de goede kant en de niveauregeling van de auto werkt ook prima.

Wat is dan het probleem zou je denken? Nou bij ons in de wijk zijn ze dol op drempeltjes. En dan niet van die vloeiende maar van die lekkere hoge scherpe en dan het liefst direct na de drempel weer glooiend omhoog. Dus voordat we goed en wel de wijk uit zijn en de niveauregeling zich heeft kunnen oppompen heeft de dissel of het neuswieltje al een paar keer het wegdek een kusje gegeven. Dat het een station is met de haak relatief ver van de achteras maakt het alleen maar lastiger.

Er zit een brink trekhaak onder en ik heb contact met ze gehad maar ze sturen me elke keer het riet in onder het mom van 'dit is precies zoals de haak destijd door ons ontwikkeld is en er zijn geen alternatieven'.

Wat zijn nu mijn opties? Het is gewoon een vaste haak die met 2 bouten vast zit. Ben in staat op de sloop onder een andere trekauto met dezelfde of hogere kogeldruk een hogere haak vandaan te halen en die door de garage te laten monteren ^)

palousa_boy

Berichten: 10584
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:33

Bij sommige trailers is het een mogelijkheid om de koppeling naar beneden te verplaatsen maar dat kan dus niet bij elke trailer. Misschien is het een optie om daar maar te kijken.

De hoogte van de trekhaak zelf kun je niet zo makkelijk veranderen ben ik bang, al is het maar dat hij straks voor de achterklep zit en je deze dus niet meer open kan doen. Ook geeft het weer andere krachten op een auto.

Een sub is ook een sportwagen en daar is hij ook op gebouwd en ligt dus lager dan een grote jeep (iets met luchtweerstand etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:58

Ik heb ook een trailer die subtiel naar voor kiept als hij aan mijn mitsu vast zit. Als ik er een klets water in gooi om 'm uit te spoelen loopt dat altijd de neus in. Niet tegen een rotvaart dus echt heel hellend is het niet, maar wel iig "neusgericht".

Wanneer ik met de trailer leeg rij hoor ik 'm ook veel meer lawaai maken dan geladen, dus ik gok dat dat de koppeling is die over de trekhaak wiebelt. Hij zit echter wél goed vast, dat check ik elke keer voor ik vertrek. Je krijgt de bol van de haak echt niet uit de koppeling. In principe kan ik dat ook nog blokkeren ivm sleutel (intern antidiefstalsyteem, kan je niet aankoppelen of afkoppelen) maar durf er niet goed mee de weg op zo. Op wedstrijd zet ik hem wel zo vast aan mijn auto.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:08


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:48

De koppeling op de trailer zit al op zn laagst en daarnaast huren we regelmatig een autotransporter. Die elke keer verbouwen is ook zo iets :+

Dat hij lager ligt dan een jeep snap ik maar als de fabrikant een trekauto ontwerpt dan zou het fijn zijn als ze daar met de haak ook wat rekening mee houden >;)

Het vervelende is dat ik nog zeker 20cm speling heb voordat de klep in de knel komt. Kenteken nog heel veel meer.

Verhogingssets hebben we ook naar gekeken, leek me sowieso wel leuk. Voor de subaru bestaan die maar die gaan per 1" gemaakt van hpde kunstof. Heel veel schiet je er dus niet mee op. In theorie zou je 2 van die schijfjes op elkaar kunnen leggen maar hoor van mensen die het geprobeerd hebben dat het niet goed blijft liggen en ten opzichte van elkaar gaat schuiven. Daarnaast is het erg aan te raden een 2" verhoging te vergezellen van draagarm spacers. 2" verhoging is aan te komen maar wordt custom uit massief alu gefreesd en is dus zeeeeer prijzig, omdat je dan eigenlijk heel de auto moet verhogen. Nog maar even niet gesproken op de nadelige invloed op de wegligging.

Garage gaf nog een tip voor hulpveren zodat het minder zakt en we hoger de wijk uit kunnen. Vanwege de niveauregeling is een hulpveer niet mogelijk (lang leve google) maar er kan wel een sterkere veer geplaatst worden die de niveauregeling steunt.

Al met al eigenlijk een heel gedoe voor iets wat met 5cm staal extra op de haak is opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:13

De gemeente aanschrijven dat de heuveltjes te steil zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:39

Gloa schreef:
Het is gewoon een vaste haak die met 2 bouten vast zit. Ben in staat op de sloop ... een hogere haak vandaan te halen

Als je een geschikte haak kunt vinden is de simpelste oplossing soms gewoon de eh.. simpelste oplossing.

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:48

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dai ... =lr&pos=11

Gadver, wat is hij lelijk, maar zou dit evt iets kunnen zijn? Qua trekkracht etc? De prijs is wel aantrekkelijk, en hij is ook niet zo zwaar ivm wegenbelasting. Ik vraag me alleen af wat hij echt kan trekken als hij maar 1.020kg weegt.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:59

Bij de RDW staat 1400 kg geremd maar niks over kogeldruk.

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:18

De wegligging van de terios is niet heel briljant. Hoog, smal en weinig eigen gewicht staat gelijk aan gevoelig voor wind en andere zwabberoorzaken. Niet per se relaxed rijden dus. En dat zonder trailer
Qua trekken red ie zich prima met een haf op een anderhalf paard.

Niello
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:12

assie schreef:
De wegligging van de terios is niet heel briljant. Hoog, smal en weinig eigen gewicht staat gelijk aan gevoelig voor wind en andere zwabberoorzaken. Niet per se relaxed rijden dus. En dat zonder trailer
Qua trekken red ie zich prima met een haf op een anderhalf paard.

Ik zou het niet doen. Ooit een Daihatsu Feroza gehad. Woog zelf 1200 kg en mocht 1500 kg trekken. Had er 1 paard achter in een 2 paard trailer. Hij trok het prima, maar zodra het paard maar iets bewoog, begon mijn trailer de auto te sturen. Erg eng gevoel. We hebben de auto snel ingeruild.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:44

Zoals wel vaker genoemd, voor stabiliteit wil je lang, breed en laag. Zo'n Terios is kort, smal en hoog.

pol013

Berichten: 10073
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:05

Zo'n Terios had een oud stalgenoot van mij. Zij was inderdaad te spreken over de trekkracht maar moest wel toegeven dat ze liever niet met dat ding de snelweg op ging.

Ik zette al even grote ogen op toen mijn paard een sprong maakte achter een auto (lager, breder en langer dan deze) van 1500 kg. Niet perse onveilig maar wel onaangenaam.

Als ik haar ervaring volg is het een auto waar je wel mee naar de clubles kunt gaan maar waar je bij langere ritje liever de binnendoor wegen kiest. Een onervaren paard wil je er waarschijnlijk ook niet mee vervoeren. Niet erg compleet als trailer auto dus. maar je zult zeker niet de eerste zijn die er mee op pad gaat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:33

eilleen333 schreef:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/dai ... =lr&pos=11

Gadver, wat is hij lelijk, maar zou dit evt iets kunnen zijn? Qua trekkracht etc? De prijs is wel aantrekkelijk, en hij is ook niet zo zwaar ivm wegenbelasting. Ik vraag me alleen af wat hij echt kan trekken als hij maar 1.020kg weegt.



Dat het niet geweldig is blijkt uit het gegeven dat de auto maar 400 kg ongeremd mag trekken, de 1400 kg geremd valt wel veel hoger uit dan wat je van een 1300 cc moter kan verwachten.

ik ben het met de anderen eens, geen stabiele comfortabele trekauto.
Maar als je hem voor 2 welsh A ponies gebruikt voor korte afstanden is het een ander verhaal.
Als de auto in orde is lijkt het een leuke prijs voor een 4x4

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:36

Ik heb mijn papa overtuigd om af en toe met mij te rijden, aangezien hij zo'n rijbewijs heeft voor een bepaald jaar, waarmee je met alles mag rijden. Mag hij mij dan ook begeleiden als ik mijn voorlopig aanvraag?

Een stalgenootje doet haar 1,5 trailer weg, ze heeft hem ook pas aangekocht, maar heeft nu een nieuwe auto gekocht dus gaat ze voor een 2 paards trailer. Ze doet hem aan een redelijk gunstige prijs weg, maar ik ken helemaal niets van trailers. -O- Waar moet ik zoal opletten? Bodem lijkt mij evident, maar voor de rest, no idea. Hij is wel al 18 jaar oud maar lijkt mij voor een leek nog in goede staat.

Heeft hier iemand een idee wat de kosten zijn voor inschrijving en eventuele keuring in België?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:39

Keuring kan ik je binnenkort vertellen haha, moet op jaarlijkse apk met de mijne. Ik denk dat mijn aankoopkeuring iets van een €36 was, maar ben er geen 100% zeker van. Inschrijving weet ik niet meer. Je moet iig een Q-plaat aanvragen + verzekering.

Wat moet je nakijken bij overname van een tweedehands... alles wat je maar kan bedenken. Bodem, zijwanden, kieren, sloten, dak, remmen, banden, dissel, kabeltjes en uiteraard het ledig gewicht en de TMM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 03:59

Gezocht!

Geschikte auto (als die er is voor dit budget)
1 of 1,5 paards trailer (650kg)
€2500,- budget
Haflinger weegt +/- 460kg

Ik lees vanalles over kogeldruk daar kan ik weinig van vinden bij aangeboden auto's. Ik snap de tmm etc. E-rijbewijs word binnenkort gehaald voor nu nog rijden met B-rijbewijs. Wat is wijsheid en welke auto?

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:10

Rij zelf een oudere ford Mondeo. Voor 2000 gekocht met 170.000 op te teller en rij er al 5 jaar mee. Mag 1800 trekken.

Kunt ook kijken naar een Suzuki vitara, heeft mijn moeder en is ook een fijne auto voor de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:06

x_Irisje_x schreef:
Rij zelf een oudere ford Mondeo. Voor 2000 gekocht met 170.000 op te teller en rij er al 5 jaar mee. Mag 1800 trekken.

Kunt ook kijken naar een Suzuki vitara, heeft mijn moeder en is ook een fijne auto voor de trailer.


Rijd je dan de station? Of Wagon Mondeo?

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:50

Wagon = stationwagen ;)

Mondeo is idd fijne auto, net als veel andere middenklassers. Aangezien je niet al te zwaar gaat is een sterkere en niet al te lichte compacte middenklasser ook nog goed te doen.

Meeste iets grotere auto's hebben een maximale kogeldruk van 60-75 kg, dat is voldoende voor een 1,5paards met Haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:54

Rex_Rolfo schreef:
Wagon = stationwagen ;)

Mondeo is idd fijne auto, net als veel andere middenklassers. Aangezien je niet al te zwaar gaat is een sterkere en niet al te lichte compacte middenklasser ook nog goed te doen.

Meeste iets grotere auto's hebben een maximale kogeldruk van 60-75 kg, dat is voldoende voor een 1,5paards met Haflinger.


Haha duidelijk! Het is inderdaad geen grote tweepaards met 2x kwpn. Ik heb verschillende auto's op het oog maar dan moet dat zeker lukken!

Als je de tmm 1500 is en de auto weegt 1300 dan mag ik evengoed maar 1300 trekken toch?

Bvd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:18

Je mag trekken wat de trekhaak maximaal mag hebben, tenzij je tmm's dan boven de limiet van je B-rijbewijs zitten.

Mijn auto heeft een tmm van 2500 dacht ik, maar mag 2800 trekken.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:19

Janneke_x schreef:
Haha duidelijk! Het is inderdaad geen grote tweepaards met 2x kwpn. Ik heb verschillende auto's op het oog maar dan moet dat zeker lukken!

Als je de tmm 1500 is en de auto weegt 1300 dan mag ik evengoed maar 1300 trekken toch?

Bvd!

Wat de auto weegt heeft NIETS te maken met wat je mag trekken.
Je mag (technisch) het gewicht trekken dat op het kenteken staat aangegeven. Wat de TMM van die aanhanger is, is ook niet relevant.

Of jij die auto vervolgens nog mag besturen, is weer een ander punt.

Auto:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Jij:
Artikel 15

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:04

Janneke_x schreef:
Als je de tmm 1500 is en de auto weegt 1300 dan mag ik evengoed maar 1300 trekken toch?

Heel vroeger had je nog een regel over leeggewicht auto > tmm aanhanger bij rijden met alleen B. Maar dat is op 19 jan 2013 komen te vervallen.