[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:25

Klopt, die BF Goodridge At's bijten een beetje, wat zich vertaalt in iets hoger verbruik. Het zijn ook winterbanden hè :D maar ik heb een setje liggen met 120k ervaring en daar kun je nog prima een ton mee draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:29

Ik had geen zin in een setje winterbanden en zomerbanden :') Ik heb met mijn bakkie op een jaar tijd ongeveer 23000km achter de rug, waarvan sedert maart 3x/week gemiddeld met geladen trailer er achter. Was vorige week dan ook aangenaam verrast bij controle van de banden dat ze er nog zo goed tegenaan lijken te kunnen! Bij mijn oude renault moest ik veel sneller nieuwe banden laten steken.

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:44

Heb hier wel 2 sets liggen. Voor de winter idd een setje goodridge en voor de zomer een iets meer weg gericht bandje.
Dat is dan vooral omdat ik er in de zomer vaak alleen maar mee heen en weer pendel tussen de weides (en deze zelf ook kurk droog zijn) en het onderhoud en grote werk doe ik vooral in de winter doe (wanneer ik soms de trekker nodig heb om de auto uit de modder te trekken als ik op de treeplanken vast sta bijvoorbeeld).

Heb toevallig laatst een band van de trekker moeten wisselen maar daar werd mij Michelin erg sterk afgeraden (ondanks dat het een Frans merk is) omdat die veel te duur zijn voor de kwaliteit die je krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:13

Frankrijk is nu ook wel iets anders dan België qua molshopen :))

Als je amper tot geen andere ondergrond hebt dan straat vind ik persoonlijk de keuze voor AT of offroad banden best zielig. Wel willen maar niet kunnen.

Net zoals dat ik de aanschaf van een defender doodzonde vind als die auto nooit een spatje modder van dichtbij mag zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:35

Varekaj schreef:
Frankrijk is nu ook wel iets anders dan België qua molshopen :))

Als je amper tot geen andere ondergrond hebt dan straat vind ik persoonlijk de keuze voor AT of offroad banden best zielig. Wel willen maar niet kunnen.

Net zoals dat ik de aanschaf van een defender doodzonde vind als die auto nooit een spatje modder van dichtbij mag zien.

Ach, Defenders hebben meer kwaliteiten dan alleen modderworstelen.

Ik wissel ook geen banden, ik reed jaarrond op die AT's. Ze liggen nu geduldig te wachten tot de oude weer de weg op mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:41

Ja tuurlijk hebben ze meer kwaliteiten, maar ik hoop toch echt dat je zo'n auto niet alleen maar aanschaft voor de status en als stadswagen voor de boodschappen :))

Zag eind vorige week trouwens een Dacia Lodgy met een oudere Ifor er achter. Kon alleen niet goed zien of het een 1,5-paards of 2-paards was. Zoals die bestuurder reed leek het net of de duivel 'm op de hielen zat. Trailer stuiterde de vluchtheuvel over...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:36

Ik kan het hier ook nog even proberen.

Ik zoek een auto, liever niet duurder dan 3000 euro die evt een trailer met een Haflinger kan trekken. Gewicht trailer is nog onbekend, die moet nog aangeschaft. Trailer zou incidenteel zijn, en over kleine afstand.
Betrouwbaarheid is erg belangrijk, en als het een automaat zou zijn, dan ben ik helemaal blij!

Maar iemand hier tips? Op marktplaats wordt ik echt gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:21

Als het incidenteel is: tel even uit wat aanschaf kost en vergelijk het met huren. Vaak is het laatste echt stukken goedkoper.

Als je 1x/maand op pad gaat aan €40/dag huurprijs, dan ben je met €400 uit op 10 maanden. Koop je een nieuwe aan 4000, dan moet je al 10 jaar met die trailer rijden om dat te halen + onkosten aan onderhoud, verzekering etc.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:40

eilleen333 schreef:
Ik kan het hier ook nog even proberen.

[HTT] Auto gezocht:max E3000, bj<2000,normale KMstand,trailer(?)
Citaat:
Maar iemand hier tips? Op marktplaats wordt ik echt gek.

Trailer 700 kg, Haflinger 500, je hebt dus een auto nodig die minimaal 1200 kg kan en mag trekken. Beter nog 1300 of meer, heb je wat reserves.

De meeste middenklassers en diverse compacte middenklassers doen dat zonder probleem, zeker met iets sterkere motor.

Met een budget van 3K kom je bij een wat oudere wagen, dus goed zoeken tot je een echt goede hebt. Meest betrouwbaar zijn vaak toch de Japanners, Toyota, Honda, Mazda enz.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:37

Heb echt een ontzettend leuke Clio gezien, maar die trekt max 1150kg geremd.
Maar ik denk dat het met mijn budget gewoon toch niet zo realistisch is, en de trailer is dan meer in geval van spoed... denk dat ik dan beter kan gokken dat ik een auto kan lenen en als het echt een kwestie van leven of dood is...
Denk dat ik eens ga kijken bij die Clio en als we dan een trailer hebben kijken wat hij doet met een Haflinger gewicht aan water erin. Vrees dat ie dan afhaakt, haha! Maar dan kan ik in ieder geval hooi halen ofzo:p die trailer auto moet dan later maar ooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:44

Jij wil achter die Clio dus een trailer hangen met zo'n 400-450kg in? Geef me even een seintje als je op pad gaat, dan blijf ik uit de buurt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:54

Let er wel op dat het het MAXIMALE trekgewicht is, dus wat je zou kunnen trekken zonder direct schade te veroorzaken door overbelasting etc.
Of het verstandig is om er 1150 kilo achter te hangen zeggen ze er niet bij uiteraard, en ook niet of het bewegende lading is of niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:08

Varekaj schreef:
Jij wil achter die Clio dus een trailer hangen met zo'n 400-450kg in? Geef me even een seintje als je op pad gaat, dan blijf ik uit de buurt.

Op eigen terrein ;)

Dacht dat het maximaal te trekken gewicht dan een gewicht was was dus goed kon (en verzekeringstechnisch oké is), en dat er nog een marge op zit. Maar dat blijkt dus niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:17

Zelfs op eigen terrein moet je dat niet willen. Als je graag voor renault gaat, ga je dan eens informeren bij een erkende garage welke auto zoiets aan kan. Mijn megane 5+2 mocht op papier ook 1300 trekken, collega's die dezelfde auto hebben ware heel erg blij over de prestaties met caravan er achter maar het is me door de officiële dealer toch écht wel afgeraden om er een paardentrailer mee te trekken, zelfs al bleef ik onder die 1300kg.
De renault espace heb ik al voor een 2-paards gezien met 2 D-pony's in, dat was wel een 2.0 diesel minimum. En gelijk een hele hoop auto in vergelijking met een clio :)

Mijn mitsu moet op eigen terrein soms meer "presteren" dan elders, net omdat dat over hobbelig weiland is en wel eens goed glad kan liggen. Dat heb je op straat veel minder.

Het maximale moet je zien als de absolute bovengrens waar je eigenlijk beter nog wat onder blijft zitten. Dus als je auto 1150 mag trekken, dan beperk je dat best tot 1000. Mag je 2000 trekken, rond dat dan af naar 1800. Altijd reserve inbouwen, kan je nooit wat fout mee doen. Met je auto overschatten wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:22

eilleen333 schreef:
Heb echt een ontzettend leuke Clio gezien, maar die trekt max 1150kg geremd.
Maar ik denk dat het met mijn budget gewoon toch niet zo realistisch is, en de trailer is dan meer in geval van spoed... denk dat ik dan beter kan gokken dat ik een auto kan lenen en als het echt een kwestie van leven of dood is...
Denk dat ik eens ga kijken bij die Clio en als we dan een trailer hebben kijken wat hij doet met een Haflinger gewicht aan water erin. Vrees dat ie dan afhaakt, haha! Maar dan kan ik in ieder geval hooi halen ofzo:p die trailer auto moet dan later maar ooit...

Als het op leven en dood aankomt, hang ik mijn paard achter een Pinda als dat het enige beschikbare voertuig is. Een setje koppelingsplaten is goedkoper dan een ander paard, ook emotioneel.

In het geval van die Clio zou ik gerust een Haf erachter knopen als de nood aan de man is.
Het zal je klotsende oksels opleveren en wellicht kramp in spieren waarvan je niet eens wist dat je ze had, maar zolang het niet horizontaal regent of sneeuwt is de kans heel groot dat je heel aan komt.

Voor alle overige gevallen is het vrijwel altijd goedkoper om een geschikte set bij elkaar te huren dan een te grote, te dure auto ervoor te rijden.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:23

Iemand ervaring met de Skoda als auto voor de trailer??
Ben een beetje aan het rondkijken voor een andere auto, maar weet niet precies wat ik wil. Moeders vindt de yeti wel wat (helft auto is van ouders dus die hebben ook wat te zeggen over auto).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:25

Niet als trekauto, maar wel als "gezinswagen". 1x een octavia break gehad full option en 1x een superb full option.

ZA-LIG. Absoluut mijn nummer 1 van auto (zeker die laatste) als ik geen 4x4 nodig had.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:27

Denk dat ik wel ga kijken bij de Clio en de trekhaak wel gebruik als fietsendrager dan :p
Als ik dan een betere baan heb koop ik iets zwaarders die ruim kan trekken. Nu wordt het een oud beestje omdat ik anders een te laag budget heb, maar dan kan je er donder op zeggen dat je snel flinke kosten gaat krijgen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:29

kimmetje26 schreef:
Ben een beetje aan het rondkijken voor een andere auto, maar weet niet precies wat ik wil. Moeders vindt de yeti wel wat (helft auto is van ouders dus die hebben ook wat te zeggen over auto).

Octavia Diesel voor een 1,5-paards gaat prima. Tweepaards met twee niet te grote paarden gaat ook goed maar is lichtelijk illegaal.
Yeti geen ervaring mee, maar zolang de versnellingsbak maar beter is dan de zooi die ze onder Golf&co hangen en je niet zielig doet over een paar pk's meer, dan zal het best wel voor je willen werken.

Even terug gezocht, ze hebben in 2015-16 een leuke 150pk tdi gehad. Lijkt me best up-to-the-job.
http://www.autoweek.nl/auto/84010/skoda ... ch-edition
Mag 1800kg aan de haak hebben, volgens opgave.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-08-17 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:30

Bwoah, de meeste mensen die ik ken rijden aardig lang met hun clio, zeker als ze goed onderhouden zijn hoor.

Een oude auto hoeft niet perse problemen op te leveren. Mijn mitsu is mocht dit jaar 20 kaarsjes uitblazen. Behalve flink roest (aandachtspunt bij de APK ook) rijdt ie nog prima rond! Geen startproblemen, geen lekken, doet wat ie moet doen, zuipt me niet te pletter, behalve een keer remschijven vervangen, een kapot lampje en de olie ververst ronkt ie nog als een tevreden bijtje. Ook de roetuitstoot viel me mee op de APK: 1.7 waar het maximale 3 is.

@ ikke: en die nieuwe van skoda? Die Kodiak? Ik dacht dat de 2.0 superb die wij vorig jaar te lease hadden tot 2000 aan de haak mocht, maar ben ik niet zeker van. Hij had geen trekhaak en mijn vriend vertelde dat adhv de papieren die erbij zaten, echter heb ik ze zelf niet gezien dus weet niet of het klopt wat ie zat uit te kramen.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:36

ikke schreef:
kimmetje26 schreef:

Octavia Diesel voor een 1,5-paards gaat prima. Tweepaards met twee niet te grote paarden gaat ook goed maar is lichtelijk illegaal.
Yeti geen ervaring mee, maar zolang de versnellingsbak maar beter is dan de zooi die ze onder Golf&co hangen en je niet zielig doet over een paar pk's meer, dan zal het best wel voor je willen werken.

Even terug gezocht, ze hebben in 2015-16 een leuke 150pk tdi gehad. Lijkt me best up-to-the-job.

Het gaat alleen om een 1,5 paards trailer die erachter komt te hangen. De 4x4 benzine mag 1800 trekken.
Ouders willen een wat hogere auto dan die we nu hebben.
Waar zou ik anders aan kunnen denken?
Heb geen haast met zoeken van een andere auto maar de huidige auto moet eruit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:02

kimmetje26 schreef:
ikke schreef:

Het gaat alleen om een 1,5 paards trailer die erachter komt te hangen. De 4x4 benzine mag 1800 trekken.
Ouders willen een wat hogere auto dan die we nu hebben.
Waar zou ik anders aan kunnen denken?
Heb geen haast met zoeken van een andere auto maar de huidige auto moet eruit.

Nou, als je 'm kunt vinden, een Defender met V8 }:) Als je het goed doet, valt ie in de overgangsregeling: https://link.marktplaats.nl/m1111637579

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:16

Ik heb het al in je eigen topic genoemd maar ik zweer bij een subaru forester. Die van onze heeft al 18 kaarsjes op zijn taart maar rijd als een zonnetje.

Toevallig deze week de uitlaat vervangen en wat kleine dingen als nieuwe ruitenwissers en lampjes. De huidige banden zitten er al sinds 2007 op bleek :+ Auto is volledig dealeronderhouden, full option, imo goed betaalbaar, 4x4 en uitermate degelijk en comfortabel. Fijn als gezinsbak en meer dan uitstekend voor ruiger terreinwerk of het trekken van een trailer tot 2.000kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:58

Ik wil niet weten wat het gaat kosten als de roest de onderkant echt te ver aanvreet bij de mijne.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 06:43

Pinda_Dipje schreef:
Ik heb het al in je eigen topic genoemd maar ik zweer bij een subaru forester. Die van onze heeft al 18 kaarsjes op zijn taart maar rijd als een zonnetje.

Toevallig deze week de uitlaat vervangen en wat kleine dingen als nieuwe ruitenwissers en lampjes. De huidige banden zitten er al sinds 2007 op bleek :+ Auto is volledig dealeronderhouden, full option, imo goed betaalbaar, 4x4 en uitermate degelijk en comfortabel. Fijn als gezinsbak en meer dan uitstekend voor ruiger terreinwerk of het trekken van een trailer tot 2.000kg.

Huh eigen topic?? Ik heb geen eigen topic gemaakt