Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Varekaj schreef:De meeste 1,5 trailers hebben een tmm tussen 1300 en 1600. Als je 3500 - TMM van je auto doet weet je welke TMM je trailer mag hebben. En moet je ook zorgen dat je auto dat gewicht mag trekken. Maar als het een camionette is lijkt wel dat de tmm relatief hoog zal liggen. Een vivaro is al wat hoger en meer blokvormig gebouwd, dus vangt wat meer wind. Dat lossen ze op door de auto zwaarder te maken, dan vliegt ie niet weg
Varekaj schreef:Heb je iemand die een BE-rijbewijs heeft en dat ook regelmatig gebruikt? Als je dan een gesloten aanhanger kan vinden (dus een vierkante met een zeildoek of een rijdende vrieskist ofzo) en je combi is minimaal 9m lang, dan kan je daarmee je BE ook halen. Je vraagt dan bij de gemeente een voorlopig rijbewijs BE aan (kost bij ons €25), je rijdt minimaal 1 maand lang met begeleider met BE en dan kan je met het examencentrum afspreken om je examen te doen. Kost je €36 aan examen.
Je kan ook met een eigen combi oefenen en met een combi van de rijschool je examen afleggen, maar dat is niet zo praktisch. Je bent je eigen combi gewend en dan is van een grote vivaro naar een klein golfje toch een flinke aanpassing.
Of alles met de rijschool maar dan ben je toch makkelijk €800-€1000 kwijt en vaak lange wachttijden.
Als je met eigen combi gaat moet je auto minimaal 3 zitplaatsen hebben, minimaal 9m lang zijn, volledig technisch in orde, de weegpapieren van de aanhanger moeten recent en in orde zijn en de auto moet de aanhanger ook legaal mogen trekken.
Varekaj schreef:Dan valt je Vivaro inderdaad af. Ik had hetzelfde probleem, mijn mitsubishi is omgebouwd naar lichte vracht en slechts 2 zitplaatsen. Daarom met de rijschool gedaan. Er moet immers plek zijn voor jou, je begeleider en de examinator.
Je BE halen is een investering maar eerlijk is eerlijk, ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Ondanks alle gevloek en ellendeIk kan nu met eender welke combi zorgeloos instappen en wegrijden wat betreft gewichten en rijbewijs. Geen gedoe of gezeik met "weegt ie te veel of niet". Met B-rijbewijs en controle moet je ook maar net geluk hebben dat je een agent treft die weet hoe de vork in de steel zit
![]()
Hier hebben ze woensdagavond denk ik controle gedaan op de grote weg. Zag een relatief klein autootje aan de kant met 3 agenten op moto er omheen. Achter dat autootje zo'n enkelassertje waarvan de wieltjes helemaal schuin stonden en er stond een bigbag op die VOL steenpuin zat. Kon het mooi volgen omdat ik aan de rode lichten moest wachten. De bestuurder scheen niet akkoord dat ie daar niet mee mocht rondrijden als combi
Varekaj schreef:Wat je ook kan doen zoals palousa_boy zegt is je BE halen en dan een trailer huren. In Merelbeke zit een fijne, heb mijn ifor daar ook gekocht. Huurprijs/dag in het weekend is €40 voor een 2paards Weijer en je mag 'm tot 22u terugbrengen of de ochtend nadien als ie niet opnieuw verhuurt is.
Als je maar sporadisch eentje nodig hebt komt dat een stuk goedkoper uit dan zelf een trailer kopen.
Is het om met iemand mee te kunnen op pad, en die heeft maar 1 paard in een tweepaards trailer, dan kan je met BE altijd voorstellen dat je de benzine half/half doet en de ene rijdt heen, de ander terug.
Varekaj schreef:@ Jessol: hou er rekening mee dat je zonder BE amper iets achter je auto zal kunnen hangen. Die aanhangertjes met TMM 750 brengen je combi ook al boven 3500. Dat maakt dat je in jouw geval zelfs al met ongeremde lichte aanhangertjes zal moeten opletten, gewoon omdat de tmm van je vivaro zo hoog ligt.
Rex_Rolfo schreef:Varekaj schreef:@ Jessol: hou er rekening mee dat je zonder BE amper iets achter je auto zal kunnen hangen. Die aanhangertjes met TMM 750 brengen je combi ook al boven 3500. Dat maakt dat je in jouw geval zelfs al met ongeremde lichte aanhangertjes zal moeten opletten, gewoon omdat de tmm van je vivaro zo hoog ligt.
BE weet ik niet maar in NL mag een aanhangertje zonder eigen kenteken (tmm max 750 kg) altijd met alleen B gereden worden. Zelfs als de trekkende auto zelf een tmm van 3500 kg heeft.
Varekaj schreef:Michelin kwam hier niet naar voor als zijnde beste van de test toen ik informeerde voor een setje nieuwe banden![]()
Bekijk vooral welk type terrein je het vaakste mee te maken krijgt, en pas daar je banden op aan. Het is nogal idioot om mud-terrain banden er onder te leggen als je alleen maar over straat gaat cruisen met af en toe een graspolletje onder je wielen. Puur straatbanden is evenmin een hulp als je dagelijks 500m door de blubber moet baggeren en regelmatig met je trailer op slechte ondergrond moet weg kunnen.
Ikzelf heb 50/50 banden er onder zitten. Nu doe ik redelijk wat straat, maar ik rij ook dagelijks stukjes over mijn weiland en alle wedstrijdlocaties zijn op gras. Met droog weer prima te handelen. Wanneer het vaker regent en de ondergrond zachter wordt heb ik die banden wel nodig. Mijn trailer staat voornamelijk in mijn weiland geparkeerd en weer of geen weer, ik moet ten alle tijde wel weg kunnen. Met of zonder lading.
Mijn laadbak zit trouwens ook altijd goed gevuld met 2 zadels, een materiaalbak, poetsbak, zak krachtvoer en met regelmaat 5 bidons gevuld met 25L water.