[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:55

De meeste 1,5 trailers hebben een tmm tussen 1300 en 1600. Als je 3500 - TMM van je auto doet weet je welke TMM je trailer mag hebben. En moet je ook zorgen dat je auto dat gewicht mag trekken. Maar als het een camionette is lijkt wel dat de tmm relatief hoog zal liggen. Een vivaro is al wat hoger en meer blokvormig gebouwd, dus vangt wat meer wind. Dat lossen ze op door de auto zwaarder te maken, dan vliegt ie niet weg :D

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:58

Varekaj schreef:
De meeste 1,5 trailers hebben een tmm tussen 1300 en 1600. Als je 3500 - TMM van je auto doet weet je welke TMM je trailer mag hebben. En moet je ook zorgen dat je auto dat gewicht mag trekken. Maar als het een camionette is lijkt wel dat de tmm relatief hoog zal liggen. Een vivaro is al wat hoger en meer blokvormig gebouwd, dus vangt wat meer wind. Dat lossen ze op door de auto zwaarder te maken, dan vliegt ie niet weg :D

Ik vrees een beetje voor de zaak dan. Ik was loeiend enthousiast toen mijn papa zei dat ik met zijn vivaro mocht rijden nu mijn auto is afgekeurd, want met de oude auto mocht ik nooit trekken van hem. Het enthousiasme is al een beetje getemperd. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:02

Heb je iemand die een BE-rijbewijs heeft en dat ook regelmatig gebruikt? Als je dan een gesloten aanhanger kan vinden (dus een vierkante met een zeildoek of een rijdende vrieskist ofzo) en je combi is minimaal 9m lang, dan kan je daarmee je BE ook halen. Je vraagt dan bij de gemeente een voorlopig rijbewijs BE aan (kost bij ons €25), je rijdt minimaal 1 maand lang met begeleider met BE en dan kan je met het examencentrum afspreken om je examen te doen. Kost je €36 aan examen.

Je kan ook met een eigen combi oefenen en met een combi van de rijschool je examen afleggen, maar dat is niet zo praktisch. Je bent je eigen combi gewend en dan is van een grote vivaro naar een klein golfje toch een flinke aanpassing.

Of alles met de rijschool maar dan ben je toch makkelijk €800-€1000 kwijt en vaak lange wachttijden.

Als je met eigen combi gaat moet je auto minimaal 3 zitplaatsen hebben, minimaal 9m lang zijn, volledig technisch in orde, de weegpapieren van de aanhanger moeten recent en in orde zijn en de auto moet de aanhanger ook legaal mogen trekken.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:07

Varekaj schreef:
Heb je iemand die een BE-rijbewijs heeft en dat ook regelmatig gebruikt? Als je dan een gesloten aanhanger kan vinden (dus een vierkante met een zeildoek of een rijdende vrieskist ofzo) en je combi is minimaal 9m lang, dan kan je daarmee je BE ook halen. Je vraagt dan bij de gemeente een voorlopig rijbewijs BE aan (kost bij ons €25), je rijdt minimaal 1 maand lang met begeleider met BE en dan kan je met het examencentrum afspreken om je examen te doen. Kost je €36 aan examen.

Je kan ook met een eigen combi oefenen en met een combi van de rijschool je examen afleggen, maar dat is niet zo praktisch. Je bent je eigen combi gewend en dan is van een grote vivaro naar een klein golfje toch een flinke aanpassing.

Of alles met de rijschool maar dan ben je toch makkelijk €800-€1000 kwijt en vaak lange wachttijden.

Als je met eigen combi gaat moet je auto minimaal 3 zitplaatsen hebben, minimaal 9m lang zijn, volledig technisch in orde, de weegpapieren van de aanhanger moeten recent en in orde zijn en de auto moet de aanhanger ook legaal mogen trekken.

Pff het klinkt hoe langer, hoe moeilijker. Mijn Vivaro heeft ook maar twee zitplaatsen, dus ik zou dan zoieso met een combi van de rijschool moeten rijden. Ach, ik leg het plan dan maar even aan de kant vrees ik en blijf zielig toekijken als de rest leuke uitstapjes maakt. Toch bedankt voor al de info! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:13

Dan valt je Vivaro inderdaad af. Ik had hetzelfde probleem, mijn mitsubishi is omgebouwd naar lichte vracht en slechts 2 zitplaatsen. Daarom met de rijschool gedaan. Er moet immers plek zijn voor jou, je begeleider en de examinator.

Je BE halen is een investering maar eerlijk is eerlijk, ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Ondanks alle gevloek en ellende :') Ik kan nu met eender welke combi zorgeloos instappen en wegrijden wat betreft gewichten en rijbewijs. Geen gedoe of gezeik met "weegt ie te veel of niet". Met B-rijbewijs en controle moet je ook maar net geluk hebben dat je een agent treft die weet hoe de vork in de steel zit :roll:

Hier hebben ze woensdagavond denk ik controle gedaan op de grote weg. Zag een relatief klein autootje aan de kant met 3 agenten op moto er omheen. Achter dat autootje zo'n enkelassertje waarvan de wieltjes helemaal schuin stonden en er stond een bigbag op die VOL steenpuin zat. Kon het mooi volgen omdat ik aan de rode lichten moest wachten. De bestuurder scheen niet akkoord dat ie daar niet mee mocht rondrijden als combi :))

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:39

Varekaj schreef:
Dan valt je Vivaro inderdaad af. Ik had hetzelfde probleem, mijn mitsubishi is omgebouwd naar lichte vracht en slechts 2 zitplaatsen. Daarom met de rijschool gedaan. Er moet immers plek zijn voor jou, je begeleider en de examinator.

Je BE halen is een investering maar eerlijk is eerlijk, ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Ondanks alle gevloek en ellende :') Ik kan nu met eender welke combi zorgeloos instappen en wegrijden wat betreft gewichten en rijbewijs. Geen gedoe of gezeik met "weegt ie te veel of niet". Met B-rijbewijs en controle moet je ook maar net geluk hebben dat je een agent treft die weet hoe de vork in de steel zit :roll:

Hier hebben ze woensdagavond denk ik controle gedaan op de grote weg. Zag een relatief klein autootje aan de kant met 3 agenten op moto er omheen. Achter dat autootje zo'n enkelassertje waarvan de wieltjes helemaal schuin stonden en er stond een bigbag op die VOL steenpuin zat. Kon het mooi volgen omdat ik aan de rode lichten moest wachten. De bestuurder scheen niet akkoord dat ie daar niet mee mocht rondrijden als combi :))

Ik controleer eens het MTM van mijn vivaro, ik lees op bokt dat er vivaro's zijn met een MTM zijn van 2000 zijn, dan zou een 1300 trailer nog net lukken, maar anders is het zeker een hopeloze zaak.
Ik zit jammer genoeg niet in de positie dat ik de investering rijschool én de aankoop van een trailer kan maken. Jammer maar helaas, zal het niet voor direct zijn.

palousa_boy

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:11

Dan zou ik eerst je be halen en later kijken voor een trailer., tot je er zelf een hebt kun je ook huren of lenen van iemand (en mag je er rijbewijstechnisch nog mee rijden ook. ;) )

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:25

Ja inderdaad, het zal zoiets worden. Net eens gekeken, mtm van de vivaro is 2945!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:40

Jessol schreef:
Ja inderdaad, het zal zoiets worden. Net eens gekeken, mtm van de vivaro is 2945!

Dan gaat dat, helaas voor jou, niet goed komen. De tip van Palousa is dan wel de beste oplossing.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:48

Oeps,hier net n Tiguan gekocht :') . Hopelijk blijft ie heel. Rijdt wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:13

Wat je ook kan doen zoals palousa_boy zegt is je BE halen en dan een trailer huren. In Merelbeke zit een fijne, heb mijn ifor daar ook gekocht. Huurprijs/dag in het weekend is €40 voor een 2paards Weijer en je mag 'm tot 22u terugbrengen of de ochtend nadien als ie niet opnieuw verhuurt is.
Als je maar sporadisch eentje nodig hebt komt dat een stuk goedkoper uit dan zelf een trailer kopen.

Is het om met iemand mee te kunnen op pad, en die heeft maar 1 paard in een tweepaards trailer, dan kan je met BE altijd voorstellen dat je de benzine half/half doet en de ene rijdt heen, de ander terug.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:46

Getup schreef:
Oeps,hier net n Tiguan gekocht :') . Hopelijk blijft ie heel. Rijdt wel fijn.

Gefeliciteerd ! Een benzine of diesel uitvoering? Een 2 ltr of andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:12

@ Jessol: hou er rekening mee dat je zonder BE amper iets achter je auto zal kunnen hangen. Die aanhangertjes met TMM 750 brengen je combi ook al boven 3500. Dat maakt dat je in jouw geval zelfs al met ongeremde lichte aanhangertjes zal moeten opletten, gewoon omdat de tmm van je vivaro zo hoog ligt.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:33

Varekaj schreef:
Wat je ook kan doen zoals palousa_boy zegt is je BE halen en dan een trailer huren. In Merelbeke zit een fijne, heb mijn ifor daar ook gekocht. Huurprijs/dag in het weekend is €40 voor een 2paards Weijer en je mag 'm tot 22u terugbrengen of de ochtend nadien als ie niet opnieuw verhuurt is.
Als je maar sporadisch eentje nodig hebt komt dat een stuk goedkoper uit dan zelf een trailer kopen.

Is het om met iemand mee te kunnen op pad, en die heeft maar 1 paard in een tweepaards trailer, dan kan je met BE altijd voorstellen dat je de benzine half/half doet en de ene rijdt heen, de ander terug.

Ik verhuis binnenkort van stal, dus ik hoop stiekem dat er daar iemand is die een plaatsje op overschot heeft en mij wil meenemen af en toe. :D Op mijn stal is nu zo iemand, ze heeft geen trailer maar heeft wel altijd vervoer door iemand die een tweepaardstrailer maar enkel 1 paard, lijkt mij een ideaal scenario. :D Bedankt voor de verhuurtip, dat is misschien wel iets als ik een BE zou halen, of als ik mijn papa eens kan overtuigen om met mij te rijden.

En ik ga er zeker niets achterhangen, het is nog steeds de auto van mijn papa, dus ik ga mij niets riskeren. Hij heeft wel nog een recente volkwagen passat waar ik misschien eventueel wel mijn examen mee kan doen, dat kan ik nog eens uitdokteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:33

als je dat kan, zeker doen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:28

Varekaj schreef:
@ Jessol: hou er rekening mee dat je zonder BE amper iets achter je auto zal kunnen hangen. Die aanhangertjes met TMM 750 brengen je combi ook al boven 3500. Dat maakt dat je in jouw geval zelfs al met ongeremde lichte aanhangertjes zal moeten opletten, gewoon omdat de tmm van je vivaro zo hoog ligt.

BE weet ik niet maar in NL mag een aanhangertje zonder eigen kenteken (tmm max 750 kg) altijd met alleen B gereden worden. Zelfs als de trekkende auto zelf een tmm van 3500 kg heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:23

Rex_Rolfo schreef:
Varekaj schreef:

BE weet ik niet maar in NL mag een aanhangertje zonder eigen kenteken (tmm max 750 kg) altijd met alleen B gereden worden. Zelfs als de trekkende auto zelf een tmm van 3500 kg heeft.

Yep. Hoe toevallig is B+ (code 96) ook 4250kg, juist ja......

Iemand een idee hoevaak dat B+ al is uitgegeven (met andere woorden: hoeveel mensen hebben zich wat op de mouw laten spelden).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:46

Verschil is natuurlijk wel dat je bij auto tmm 2210 kg en trailer 1300 kg met alleen B níet mag rijden en met B+ wel. Maar aangezien je in NL voor dezelfde moeite en centen E kunt halen is dat B+ idd behoorlijk overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:05

Ik ben persoonlijk nog niemand tegenkomen die met die B+ rond rijdt. Denk dat veel mensen het bestaan er niet eens vanaf weten, of inderdaad voor dat geld gelijk de volledige E halen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:31

Ik kom weer even een keertje binnenvallen. Onze boswachter (Subaru Forester) is toe aan een bandenwissel, letten jullie dan nog op iets specifieks met het oog op terreinwerk & trailer trekken?

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer, en dacht nu aan michelin latitude tour (215/60/16) of vredestein Quatrac 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:39

Michelin kwam hier niet naar voor als zijnde beste van de test toen ik informeerde voor een setje nieuwe banden :P

Bekijk vooral welk type terrein je het vaakste mee te maken krijgt, en pas daar je banden op aan. Het is nogal idioot om mud-terrain banden er onder te leggen als je alleen maar over straat gaat cruisen met af en toe een graspolletje onder je wielen. Puur straatbanden is evenmin een hulp als je dagelijks 500m door de blubber moet baggeren en regelmatig met je trailer op slechte ondergrond moet weg kunnen.

Ikzelf heb 50/50 banden er onder zitten. Nu doe ik redelijk wat straat, maar ik rij ook dagelijks stukjes over mijn weiland en alle wedstrijdlocaties zijn op gras. Met droog weer prima te handelen. Wanneer het vaker regent en de ondergrond zachter wordt heb ik die banden wel nodig. Mijn trailer staat voornamelijk in mijn weiland geparkeerd en weer of geen weer, ik moet ten alle tijde wel weg kunnen. Met of zonder lading.
Mijn laadbak zit trouwens ook altijd goed gevuld met 2 zadels, een materiaalbak, poetsbak, zak krachtvoer en met regelmaat 5 bidons gevuld met 25L water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:53

Ik heb de yokohama geolander onder mijn forester liggen. Voorheen op continental 4x4 banden maar dat waren van die ballonbanden met zachte wangen en vond ik een ramp om mee te rijden.

De geolander is een leuke middenweg die net een tikkeltje meer richting het asfalt neigt. Fijne stille band met stevige wegligging terwijl veel 4x4 banden de neiging hebben in snellere bochten over de wangen weg te glijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:58

Varekaj schreef:
Michelin kwam hier niet naar voor als zijnde beste van de test toen ik informeerde voor een setje nieuwe banden :P

Bekijk vooral welk type terrein je het vaakste mee te maken krijgt, en pas daar je banden op aan. Het is nogal idioot om mud-terrain banden er onder te leggen als je alleen maar over straat gaat cruisen met af en toe een graspolletje onder je wielen. Puur straatbanden is evenmin een hulp als je dagelijks 500m door de blubber moet baggeren en regelmatig met je trailer op slechte ondergrond moet weg kunnen.

Ikzelf heb 50/50 banden er onder zitten. Nu doe ik redelijk wat straat, maar ik rij ook dagelijks stukjes over mijn weiland en alle wedstrijdlocaties zijn op gras. Met droog weer prima te handelen. Wanneer het vaker regent en de ondergrond zachter wordt heb ik die banden wel nodig. Mijn trailer staat voornamelijk in mijn weiland geparkeerd en weer of geen weer, ik moet ten alle tijde wel weg kunnen. Met of zonder lading.
Mijn laadbak zit trouwens ook altijd goed gevuld met 2 zadels, een materiaalbak, poetsbak, zak krachtvoer en met regelmaat 5 bidons gevuld met 25L water.

Jij wil niet weten hoe ver je kunt baggeren op veredelde wegbanden.
Ik stond eens voor modderige zandhelling waar iemand met serieuze mudbanden drie keer aan moest zetten om boven te komen, waar ik op mijn veredelde wegbandjes een plofje gas gaf en boven stond.......
De Range staat op Michelin Synchro (eigenlijk een winterband) en kan dus prima modderworstelen. De Volvo staat op gewone Michelins, maar die heeft ook niet echt modderaspiraties :D

Wil je iets meer te melden hebben zonder dat het grofstoffelijk wordt: BF Goodridge AT's.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:04

De auto wordt momenteel voornamelijk gebruikt voor terreinwerk en trailertrekken, maakt gemiddeld zo'n 200km per maand met een uitloop naar 450km. Vanaf september echter gezinsuitbreiding en dan is onze VW polo te klein voor de langere ritten, dus dan zal de Subaru een deel van de taken overnemen en gemiddeld zo'n 800km per maand gaan rondtuffen waarvan dus zo'n 2/3e van de tijd aan de rustige arbeid op de snelweg. Offroad banden lijken me dus overbodig. :D

Ding staat nu bij de garage voor reparatie maar zal morgen eens kijken wat er nu onder ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:21

Mijn straatbandjes hadden het vorig jaar anders best lastig op de gladde ondergrond. Nu bestond die ondergrond vooral uit heel lang en platgereden gras + lichte helling, ofwel kort gras en zo'n spekgladde klei/leem/zandlaag waar je eerder over gaat glijden dan inzakken zeg maar.

Maar eerlijk is eerlijk, die banden waren sowieso toen al geen frut meer waard :')

Ik heb er nu die BF Goodrich AT's onder liggen en die doen prachtig wat er van ze verwacht wordt. Rijdt een flink stuk stabieler vind ik zelf.
Ze zijn wel iets "luider" als je op de weg ermee rijdt dus misschien minder stille ritten, maar mij stoort het absoluut niet. De motor van mijn oude Nissan Almera maakte indertijd meer herrie... En mijn verbruik ligt wel hoger, maar niet in die mate dat ik me er nu blauw aan zou betalen.