[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:23

Ik vind een Defender een prachtige auto (zeker de lange modellen) maar ik weet niet of je die als lichte vracht nog kan inschrijven in België... anders is dat voor de toekomst zeker een kanshebber. Wat mij betreft. Mijn vriend heeft een relatief andere smaak en wil ook best wel luxe, en geen lichte vracht. Tjah, dan vreet zo'n auto inderdaad wel geld, al ben ik er 90% van de tijd mee op pad en daarvan ook 70-75% van de tijd met trailer er achter.

Ik weet niet hoe groot jij bent, maar ik ben 1m60 en ben allang blij als ik comfortabel met mijn pootjes aan de pedalen kan (en volgens de grapjes, boven het stuur uit kan turen). Mijn vriend is dan weer 1m92 en die zit ook best vaak in de knoop met zijn lange benen, of krijgt last van zijn rug.

Een gezamenlijke auto vinden wordt een vreselijke klus, dus ik gok dat we elk onze eigen racemobiel gaan blijven behouden ipv 1 gezamenlijke.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:40

Tja de belasting regimes.
diesel: dubbele wegenbelasting, blijven over het grijskenteken en de camper regeling.
Voor de sleutelaars ook nog de oldtimer regeling en voor de rest geld:

Een goedkope zuinige trekauto is een frustrerende zoektocht.
Ofwel hobby,s kosten veel geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:46

Correctie: de paardenhobby kost geld :P Toch als je regelmatig zelfstandig op pad wil. Om nog maar over de kosten van de E achter B te zwijgen.

De APK van mijn mitsu heeft me vandaag ook weer €50 gekost, maar gelukkig is mijn 20 jaar oude smurfmobiel weer een jaartje goedgekeurd om rond te cruisen 8-)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:48

pol013 schreef:
minka schreef:
Ik wil mezelf hier ook melden, heb inmiddels al aardig wat pagina's meegelezen en zie veel verschillende meningen wat betreft trekauto's. Ben zelf al enige tijd op zoek naar een trekauto en het is lastiger dan ik had verwacht. Wil bij voorkeur een personenauto, dus liever geen SUV. Wat ik ermee wil trekken is sporadisch een 1,5-paardstrailer met pony. Verwacht een combi van rond de 1100 kg.

Inmiddels in heel veel auto's proefgereden, eerste voorkeur ging uit naar een Toyota Avensis station. Prima auto, kan bovenstaande combi zeker trekken, maar wat een gigantische auto :') Zou persoonlijk liever voor z'n kleinere broertje de Corolla gaan, deze mag evenveel trekken (1300 kg), maar is wel een stukje kleiner. Hoe denken jullie hierover?

Heb al geïnformeerd bij de trailerleveranciers hier in de buurt en die zeggen dat als het trekgewicht en de kogeldruk kloppen het prima kan, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Auris diesel vanaf 2.0. Vaak de trailer achter gehad. Ook voor ritten van 100+km.
Ook bij windkracht 5 nooit onveilig gevoeld.
Maar die weegt zelf dan ook 1400-1500 kg en mag 1500 trekken.

Is de kogeldruk van de Auris ook voldoende?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:56

pol013 schreef:
Probleem is alleen dat je bij zuiniger wel wat inlevert. Ik was even enthousiast in mijn zoektocht naar een goede trekauto (toen benzine) over de tiguan. Die zou 1:12 lopen waar de rest 1:10 deed. Helaas kon ik vervolgens ook behoorlijk veel kritische reacties vinden op deze auto met als doodsteek de reactie van de anwb. Geen geschikte auto als hij echt wat moest werken.

Hoi, gaat de slechte recentie van de tiguan over de 2.0 liter benzinemotor of de lichtere versie?
Zelf overwegen we namelijk de 2,0 ltr. Benzineversie aan te schaffen als trekauto.
Iemand praktijkervaring hiermee?

Mungbean

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:24

Ik heb geen praktijk ervaring maar na een beetje lezen op ervaring sites ga ik in iedergeval ver weg blijven van de Tiguan.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:48

Sizzle schreef:
Ik heb geen praktijk ervaring maar na een beetje lezen op ervaring sites ga ik in iedergeval ver weg blijven van de Tiguan.

Ook de 2,0 ltr. Benzineversie?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:49

Kun je dan niet beter voor een touran kiezen? Ex van me was er wel tevreden over geloof ik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:53

Niello schreef:
Sizzle schreef:

Ook de 2,0 ltr. Benzineversie?

Gewoon algemeen falende electronica, lekkende schuifdakken, vage fibraties die niemand op kan lossen, cilinder problemen, afbrekende onderdelen, dus niet specifiek motor specifiek.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:54

palousa_boy schreef:
Kun je dan niet beter voor een touran kiezen? Ex van me was er wel tevreden over geloof ik

Die wordt me een beetje te groot. Denk dat die ook aardig benzine slurpt.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:58

Rij al jaren een freelander diesel tot volle tevredenheid. Omdat ik nog maar 6000 km per jaar rijd, zoeken we een alternatief in een Benzineversie. Dat valt nog niet mee. Iemand andere suggesties dan de tiguan?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:00

Niello schreef:
Rij al jaren een freelander diesel tot volle tevredenheid. Omdat ik nog maar 6000 km per jaar rijd, zoeken we een alternatief in een Benzineversie. Dat valt nog niet mee. Iemand andere suggesties dan de tiguan?

Freelander I? Dan de 6 cilinder benzine! :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:03

minka schreef:
Is de kogeldruk van de Auris ook voldoende?

60. Moet wel zeggen dat ik een trailer zonder zadelkamer heb. Dat scheelt misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:06

@ Niello: mijn stiefvader heeft jaren een Touran als bedrijfswagen gehad. Hij reed dagelijks zo'n 300km woon-werkverkeer. Ik gok niet dat ze als bedrijf dan een auto gaan geven die zuipt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:07

Niello schreef:

:? :? Rijdt Freelander en vindt een Touran te groot???

Lieverd, de Freebee is groter.......

Ga eens rijden in z'n opvolger, de Discovery Sport. Dan is de rest voor de mindere goden.........

En als het dan echt kleiner moet, neem een Defender 90......

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:43

pol013 schreef:
minka schreef:
Ik wil mezelf hier ook melden, heb inmiddels al aardig wat pagina's meegelezen en zie veel verschillende meningen wat betreft trekauto's. Ben zelf al enige tijd op zoek naar een trekauto en het is lastiger dan ik had verwacht. Wil bij voorkeur een personenauto, dus liever geen SUV. Wat ik ermee wil trekken is sporadisch een 1,5-paardstrailer met pony. Verwacht een combi van rond de 1100 kg.

Inmiddels in heel veel auto's proefgereden, eerste voorkeur ging uit naar een Toyota Avensis station. Prima auto, kan bovenstaande combi zeker trekken, maar wat een gigantische auto :') Zou persoonlijk liever voor z'n kleinere broertje de Corolla gaan, deze mag evenveel trekken (1300 kg), maar is wel een stukje kleiner. Hoe denken jullie hierover?

Heb al geïnformeerd bij de trailerleveranciers hier in de buurt en die zeggen dat als het trekgewicht en de kogeldruk kloppen het prima kan, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Auris diesel vanaf 2.0. Vaak de trailer achter gehad. Ook voor ritten van 100+km.
Ook bij windkracht 5 nooit onveilig gevoeld.
Maar die weegt zelf dan ook 1400-1500 kg en mag 1500 trekken.

Erg leuke en zeker interessante auto, maar volgens mij is de max. kogeldruk slechts 55 kg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:46

Niello schreef:

Ga eens kijken bij Subaru naar een Forester of een Outback, beiden 2 liter benzine.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:57

Voor de belgen onder ons: gisteren kwam er bij mij op stal ter sprake dat je nooit een geremde trailer mag trekken met enkel een B rijbewijs, waardoor je dus eigenlijk bijna met geen enkele trailer met een B rijbewijs kan rondrijden.

Mijn "toekomstplan" was om een geschikte 1,5 trailer te kopen om achter mijn opel vivaro camionette te hangen. Maar dan mag ik daar zonder een BE rijbewijs niet mee rijden? Wat een domper. Ik geraak er op het internet ook echt niet aan uit, daar spreken ze niet van geremd/ongeremd, enkel over de MTM.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:35

Ik denk dat ik op zoek ga naar een nieuwe trekauto.

Wat zou een geschikte auto kunnen zijn vergelijkbaar met de Kia carens die ik nu heb

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:54

Iemand ervaring met Toyota Avensis?
Voor 1 paard.
Ik zag dat ze kwa trekkracht en vermogen eigenlijk gewoon de onpopulaire personenuitvoering zijn van de RAV.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:06

Jessol, toch eens aan diegene vragen waar hij/zij dat vandaan heeft dan kun je gerichter zoeken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:13

Jessol schreef:
Voor de belgen onder ons: gisteren kwam er bij mij op stal ter sprake dat je nooit een geremde trailer mag trekken met enkel een B rijbewijs, waardoor je dus eigenlijk bijna met geen enkele trailer met een B rijbewijs kan rondrijden.

Mijn "toekomstplan" was om een geschikte 1,5 trailer te kopen om achter mijn opel vivaro camionette te hangen. Maar dan mag ik daar zonder een BE rijbewijs niet mee rijden? Wat een domper. Ik geraak er op het internet ook echt niet aan uit, daar spreken ze niet van geremd/ongeremd, enkel over de MTM.

Nope. Voor zover we dat hier eens terug gezocht hebben (ergens staan die links naar de Belgische wetgeving in het topic) geldt ook voor jou en je B-rijbewijs dat de combi niet meer mag wegen (TMM trailer en auto) dan 3500kg en dat de auto de geladen aanhanger mag trekken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:15

Ik heb de 2.0 d4d en 2.2 diesel auris voor de trailer gehad de afgelopen 8 jaar. Zelfde motoren als Avensis en RAV4. Beide zijn ruim sterk genoeg om je paard achterin de trailer dubbel te vouwen bij het optrekken. Hebben mij altijd een veilig gevoel gegeven. Als je paard echt gaat rondspringen in de trailer voel je dat uiteraard wel. Maar je hebt wel genoeg power om de boel recht te houden.
En de degelijkheid en garanties van toyota zijn erg prettig.
Beide motoren kennen wel wat problemen met de roetfilter. Zuinig rijden is een echte afrader.
Dat was voor mij ook de reden om hem er uit te doen. Met de eerste echt heel veel problemen gegeven en nooit opgelost. Toen de 2e uiteindelijk ook begon wilde ik er gewoon vanaf. Heb er wel 400.000 in gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:31

@ ikke: maar TMM heeft niks te maken met wel of niet geremd. De meeste aanhangers met een TMM boven 750kg hebben remmen, maar daarom wil dat niet zeggen dat de combi ook automatisch boven 3500kg en dus B-rijbewijs uitkomt.
Als de combi onder 3500 blijft, dan kan die geremde 1,5-paardentrailer er wel achter.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:50

Oké bedankt. Er waren drie mensen die mij dat zeiden, en ik zag mijn kleine droom al aan diggelen gaan.
Dus nu moet ik vooral eens kijken wat de TMM is van mijn auto en van daaruit zou ik moeten kijken naar een trailer die daar bij past?