[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:08

YoRien schreef:
We hebben ook in een kia sportage gereden, maar die mag even veel trekken als de outlander, is minder zuinig én duurder ;-)

Met 1 paard in de trailer heb ik op papier genoeg aan 1250 kg. Dus met 1500 moet ik echt wel goed zitten dan toch?



De outlander heeft in de dieselversie meer trekkracht, en mag dan ook meer trekken dan de benzine modellen. Ik heb geen ervaring met de outlander
Als je op jouw gewichten uitkomt heb je een mooie combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:29

Op papier misschien wel.......

Maar hoe zwaar is jouw trailer werkelijk? Op papier is dat het kale gewicht. Dus zonder rubber vloer, rubber op de laadklep, trapbescherming, tussenschot, reservewiel, zadelkamer. Afhankelijk van je opties mag je er al snel een 200kg aan toevoegen.

Een beetje marge is dus wel aan te raden.

@BMHP; de subaru forester is geen suv maar mag zeker als terreinwagen gezien worden en werd al gebouwd ver voordat de term suv bestond. Onder andere permanente 4x4 met hi en low gearing. Ziet er misschien uit als een normale station maar onder de kap doet hij niet onder voor de grote werkpaarden. Helaas heeft hij afhankelijk van het formaat blokje ook een dito verbruik. Door hem als suv te bestempelen beledig je een hele schare amerikanen die ermee baggeren alsof het een dodge pickup is 8-) _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:31

Op uiterlijk dan toch liever een dodge ram dan een subaru. Mijn mobiel maakt er trouwens liever "dode ram" van :))

Ik vrees alleen dat ik nooit zo'n auto zal kunnen rijden. Gok dat ik niet boven het stuur uit kom en anders haal ik de pedalen wss niet eens...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:14

Citaat:
De Volvo V60 is meer een cross over zoals de Honda Xtrail en bv ook de Subaru Forester. Deze auto,s zijn zuiniger dan de zwaardere SUV,s.

Gloa schreef:
Op papier misschien wel.......

Maar hoe zwaar is jouw trailer werkelijk? Op papier is dat het kale gewicht. Dus zonder rubber vloer, rubber op de laadklep, trapbescherming, tussenschot, reservewiel, zadelkamer. Afhankelijk van je opties mag je er al snel een 200kg aan toevoegen.

Een beetje marge is dus wel aan te raden.

@BMHP; de subaru forester is geen suv maar mag zeker als terreinwagen gezien worden en werd al gebouwd ver voordat de term suv bestond. Onder andere permanente 4x4 met hi en low gearing. Ziet er misschien uit als een normale station maar onder de kap doet hij niet onder voor de grote werkpaarden. Helaas heeft hij afhankelijk van het formaat blokje ook een dito verbruik. Door hem als suv te bestempelen beledig je een hele schare amerikanen die ermee baggeren alsof het een dodge pickup is 8-) _O-


Ik heb de Forester niet als SUV bestempeld en beledig daarmee niemand, maar ik voel mij zelf wel beledigd door jouw reactie. Temeer daar je niet de moeite neemt om goed te lezen.

Verder hoort dit een informatief topic te zijn, Met het extra gewicht van 200 kg overdrijf je gromelijk.
Een kale trailer is inclusief rubbermatten, of gietvloer, de mat op de achterklep en een 2 paards inclusief het tussenschot. opties als trapbescherming , reservewiel zijn vaak niet meegewogen.

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:15

Zelfs al zou er dan nog 200 kg bij komen (wat echt niet zo veel zal zijn), dan zit ik met 1 paard nog onder de 1500 kg.

Wij willen graag een auto die niet te milieubelastend is. Diesel dus liever niet. En dus erg fan van hybride.

Ik ben vooral op zoek naar gebruikerservaringen met deze sspecifieke 2 auto's. Of tips over auto's met dezelfde eigenschappen (hybride, betaalbaar, 1500 kunnen trekken)

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:38

Hybrides mogen toch nooit veel trekken met uitzondering van Lexus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:00

Volgens mij mogen die Hybrides best wel wat trekken, afhankelijk van de motor.
Onze V60 mag 1800kg trekken maar dat is dan ook een zware auto en de diesel-en elektromotor zijn samen goed voor 285pk. Genoeg power en gewicht voor een 1,5p.

assie

Berichten: 9678
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:06

Wat is veel?
Mijn neef vindt dat zijn golf veel mag trekken: 1300.
Ik vind dat mijn Rexton veel mag trekken: 3500.

Je hoeft niet veel te hebben, maar genoeg.
Zo'n PHEV red zich bijvoorbeeld prima met een 2paards.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:17

YoRien schreef:
Zelfs al zou er dan nog 200 kg bij komen (wat echt niet zo veel zal zijn), dan zit ik met 1 paard nog onder de 1500 kg.

Wij willen graag een auto die niet te milieubelastend is. Diesel dus liever niet. En dus erg fan van hybride.

Ik ben vooral op zoek naar gebruikerservaringen met deze sspecifieke 2 auto's. Of tips over auto's met dezelfde eigenschappen (hybride, betaalbaar, 1500 kunnen trekken)

Joh, als je eens begint met dat milieuverhaal bij het oud vuil te zetten, dan maak je jezelf de keuze een heel stuk simpeler!

Ik ga nog even voorbij aan het recycle-verhaal van de accu's, maar verder wordt er echt vanalles over die auto's beweerd wat ze gewoon ECHT NIET waar maken!

Ik daag bij deze iedereen uit om z'n elektrische outlander tegen mijn oude V70 AWD te zetten. Ik rijdt je eruit, op elk vlak! Ik mag meer trekken, heb meer power aan boord, minder verbruik en dat zandweggetje wordt ie ook al niet warm of koud van. De enige plek waar de Outlander nog een schijn van kans maakt, daar durft de gemiddelde outlanderchauffeur helemaal niet te komen.

Er is feitelijk maar een echte reden om een Outlander of soortgelijk voertuig te rijden: de bijtelling bij zakelijk gebruik.

De rest is echt uitsluitend politiek en milieu correct gel*l zonder enige vorm van onderbouwbare waarheid. Sterker nog, dat hele milieu-verhaal boeit die autofabrikanten voor geen meter. De verkoopmaatschappijen hebben het goed voor elkaar gelobbyd en hebben de verkoopcijfers weer opgekrikt maar dat is dan ook het enige wat het oplevert.



assie schreef:
Wat is veel?
Mijn neef vindt dat zijn golf veel mag trekken: 1300.
Ik vind dat mijn Rexton veel mag trekken: 3500.

Je hoeft niet veel te hebben, maar genoeg.
Zo'n PHEV red zich bijvoorbeeld prima met een 2paards.

Zolang je er niet te zware paarden in zet.

Veel is zeer relatief. Ik heb al geruime tijd een wagen op het oog, die mag veel trekken. Een volle tweepaards is geneuzel in de marge. Auto mag 33 ton trekken.........

Cardy

Berichten: 6774
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:37

Interessant verhaal! Hier juist afgestapt van een 4x4 en op zoek naar een goeie volvo.

Had een kia Sorento.. Ookal was ik erg blij met deze auto, raad niemand deze aan. Totaal geen power, je bent echt als laatst weg bij het stoplicht.

Nu verschillende volvo's geprobeerd voor de trailer en wat een verschil! Een XC90, oude V70 en een nieuwere V70. Echt wat een verschil en wat een power. Terwijl deze toch minder mogen trekken (kia 2300 kg en de volvo 1800 en 2000 kg).

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:48

Die 33 ton zal je niet redden met een B rijbewijs ikke :+

Hier ook tevreden over de v70 maar die is niet gekocht als trekauto. Toch hebben we er een trekhaak onder gezet voor het geval dat het nodig is.

Wij zijn trouwens gewoon naar de dealer gegaan, misschien wel iets duurder dan een andere handelaar maar ivm garantie vonden we het wel een goed idee. Mooi geregeld was ook dat we de garantie gewoon mee konden nemen vanuit Nederland naar Frankrijk (geregistreerd op de auto en niet op naam ergens bij de garage).

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:42

@ikke: Ik snap dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt wat betreft milieu. Ik snap jouw verhaal ook en ken de voors en tegens. Ik heb deze keuze heel bewust gemaakt. En dit is niet het topic om hier uitgebreid op in te gaan. Dus ik laat het hierbij.


Tnx voor alle reacties! Het blijft een lastige keuze. Maar ik heb inmiddels over beide auto's goede verhalen gehoord en geen slechte. Dus we gaan zelf beide auto's nog eens vergelijken en zullen dan een keuze maken :-)

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:02

, de golf gte is hybride en mag 1500 trekken.

ikke

Berichten: 38797
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:25

YoRien schreef:
@ikke: Ik snap dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt wat betreft milieu. Ik snap jouw verhaal ook en ken de voors en tegens. Ik heb deze keuze heel bewust gemaakt. En dit is niet het topic om hier uitgebreid op in te gaan. Dus ik laat het hierbij.


Tnx voor alle reacties! Het blijft een lastige keuze. Maar ik heb inmiddels over beide auto's goede verhalen gehoord en geen slechte. Dus we gaan zelf beide auto's nog eens vergelijken en zullen dan een keuze maken :-)

Ik ben benieuwd hoe lang je achter die keuze blijft staan op het moment dat wij eens samen bij het tankstation staan.

Wil je een leuk verhaal over een Outlander? Ga eens 100km rijden (snelweg) en ga vervolgens bij een boer aan een dijk iets ophalen dat op de grens van het toegestane is. Vervolgens ga jij met die Outlander de steile dijkoprit nemen. Succes, dat lukt dus niet omdat die accu's op die snewlwegrit onvoldoende opgeladen zijn, de Outlander vindt dat ie bij zulke gewichten echt de 4x4 nodig heeft en die 4x4 is alleen beschikbaar met een geladen accu......

Cardy: Volvo's zijn gebouwd om afstanden te overbruggen, zeker de V70 en V90. Die Kia is alleen maar voor het uiterlijk vertoon en wat flaneren op de boulevard.
Ik vind mijn combi in dat opzicht nog steeds top. Veel power (200+pk), 4x4, looks van een gewone Volvo (alleen de AWD vermelding verraad het) en inderdaad 1800kg aan de haak, die ook zonder mankeren van plek getrokken wordt. Dat alles bij een gemiddeld verbruik van zo'n 1:12.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:10

Tarico schreef:
YoRien schreef:
Wat ik nódig heb is auto die 1 paard kan trekken. 2e zou echt voor de leuk zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat de auto zonder trailer zuinig rijdt. Want hij wordt ook gebruikt voor woon-werkverkeer.


En een Volvo? Ik heb de V60 hybrid en ik kan me geen fijnere auto wensen. 'T kost 'm zo weinig moeite dat we de meeste tijd gewoon elektrisch rijden als de 1,5p erachter hangt.

Met de Toyota heb ik geen ervaring maar met de Mitsubishi wel. Een familielid heeft deze en vindt het geen aanrader. Hij gaat jaarlijks met een kleine caravan op pad maar de auto heeft hier best wel moeite mee, zeker als het in Frankrijk wat heuvelachtiger wordt. Maar dit is natuurlijk ook persoonlijk :) Mijn collega vindt het wel fijne auto maar die rijdt er alleen woon-werk verkeer mee en hangt er niets achter.

Wat jij wilt, bestaat niet.
Een auto die een trailer kan en mag trekken, is een grote auto. En die is nooit zo zuinig als een kleintje.
Ergens zul je op moeten inleveren dus je moet kiezen. ;)

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:12

Maar er zit wel een verschil tussen 1:9 of 1:12 ;) het verschil is niet heel groot maar op een jaar voel je het wel.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:22

Probleem is alleen dat je bij zuiniger wel wat inlevert. Ik was even enthousiast in mijn zoektocht naar een goede trekauto (toen benzine) over de tiguan. Die zou 1:12 lopen waar de rest 1:10 deed. Helaas kon ik vervolgens ook behoorlijk veel kritische reacties vinden op deze auto met als doodsteek de reactie van de anwb. Geen geschikte auto als hij echt wat moest werken.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:25

Dat is ook zo, de meeste zuinige auto's zijn niet geschikt om mee te trekken, of ze zijn dan ineens niet zo zuinig meer ;)
Zoeken naar een zuinige trekauto is in mijn ogen dus ook zoeken naar iets dat niet bestaat.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:15

palousa_boy schreef:
Dat is ook zo, de meeste zuinige auto's zijn niet geschikt om mee te trekken, of ze zijn dan ineens niet zo zuinig meer ;)
Zoeken naar een zuinige trekauto is in mijn ogen dus ook zoeken naar iets dat niet bestaat.


Als je echt prestaties verwacht op dat nivo ben ik het helemaal met je eens.
Vanuit het oog van mensen die weinig met de trailer rijden is het een logische wens.
Ik kan keuzes voor de Tiguan daarom best begrijpen.

Ik rijd veel in de "bergen" hoog is het niet wel stijl en nergens echt vlak, met 2 ponies vraag ik dan veel van de auto. Iets extra is dan welkom en het verbruik is wat het is.
Iemand die met een 1,5 paards een keer per week 20 vlakke km op de binnenwegen maakt zou ik geen Pajero aanraden als zuinige auto.

Het probleem is dat er hier teveel nadruk ligt op groot sterk en zwaar vaak voor heel goede redenen maar ook met te weinig oog voor mensen die slechts sporadisch rijden en daarom meer geholpen zijn met dat het mag.
De prijs daarvoor is niet comfortabel te rijden, slechte / gevaarlijke combinatie (gauw slingeren / scharen enz.) lagere kogeldruk en gevaar voor overbelading.

Het grootste probleem is misschien nog wel dat mensen met weinig ervaring op technisch de slechtste combinatie uitkomen,

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:26

Hier in de omgeving heb je idd al snel een probleem als je met een "kan net" combinatie op pad wilt. Berg af gaat prima (totdat het uiteraard gaat slingeren) maar berg op valt er veel terug en sommige kruipen dan met piepende koppeling met 50 de berg op om daar dan aan de kant te moeten om de boel te laten afkoelen.
Ja wij vallen ook terug met de pajero als er 3000 kilo achter hangt, en moet ook terug naar z'n 3 maar als ik boven ben kan ik weer fluitend verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:37

Maar dan is er de vraag: wat is sporadisch?

Ik rij 2-3x/week 25km (totaal h/t per rit, dus 75/week) en dan nog een keer 30-50km enkele rit naar wedstrijd. Dus ik heb 4x/week, zeker van voorjaar tot najaar, de trailer er achter hangen. Geen superlange afstanden maar ik doe jaarlijks incl woonwerk toch zo'n 20.000km.

Sommige zien dat alsnog als sporadisch omwille van de kortere afstanden. Ik vind het gemiddeld, anderen vinden het veel, qua trekken dan. Wisselt af met 1 of 2 paarden. En dan nog transporten tussen de weilanden.

Voor dit gebruik is groot en zwaar toch een stuk meer comfi dan idd 1x/week naar wedstrijd 20km verderop met een D-pony...

minka

Berichten: 5690
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:56

Ik wil mezelf hier ook melden, heb inmiddels al aardig wat pagina's meegelezen en zie veel verschillende meningen wat betreft trekauto's. Ben zelf al enige tijd op zoek naar een trekauto en het is lastiger dan ik had verwacht. Wil bij voorkeur een personenauto, dus liever geen SUV. Wat ik ermee wil trekken is sporadisch een 1,5-paardstrailer met pony. Verwacht een combi van rond de 1100 kg.

Inmiddels in heel veel auto's proefgereden, eerste voorkeur ging uit naar een Toyota Avensis station. Prima auto, kan bovenstaande combi zeker trekken, maar wat een gigantische auto :') Zou persoonlijk liever voor z'n kleinere broertje de Corolla gaan, deze mag evenveel trekken (1300 kg), maar is wel een stukje kleiner. Hoe denken jullie hierover?

Heb al geïnformeerd bij de trailerleveranciers hier in de buurt en die zeggen dat als het trekgewicht en de kogeldruk kloppen het prima kan, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:59

palousa_boy schreef:
Maar er zit wel een verschil tussen 1:9 of 1:12 ;) het verschil is niet heel groot maar op een jaar voel je het wel.

Ik rij 10000km per jaar. Dat zou 26,- per maand zijn. Voor dat verschil wil ik mijn Defender (mag 3500kg trekken) niet ruilen. ;)

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:41

minka schreef:
Ik wil mezelf hier ook melden, heb inmiddels al aardig wat pagina's meegelezen en zie veel verschillende meningen wat betreft trekauto's. Ben zelf al enige tijd op zoek naar een trekauto en het is lastiger dan ik had verwacht. Wil bij voorkeur een personenauto, dus liever geen SUV. Wat ik ermee wil trekken is sporadisch een 1,5-paardstrailer met pony. Verwacht een combi van rond de 1100 kg.

Inmiddels in heel veel auto's proefgereden, eerste voorkeur ging uit naar een Toyota Avensis station. Prima auto, kan bovenstaande combi zeker trekken, maar wat een gigantische auto :') Zou persoonlijk liever voor z'n kleinere broertje de Corolla gaan, deze mag evenveel trekken (1300 kg), maar is wel een stukje kleiner. Hoe denken jullie hierover?

Heb al geïnformeerd bij de trailerleveranciers hier in de buurt en die zeggen dat als het trekgewicht en de kogeldruk kloppen het prima kan, maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.


Auris diesel vanaf 2.0. Vaak de trailer achter gehad. Ook voor ritten van 100+km.
Ook bij windkracht 5 nooit onveilig gevoeld.
Maar die weegt zelf dan ook 1400-1500 kg en mag 1500 trekken.

palousa_boy

Berichten: 10574
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:46

Ik reed in Nederland nog 1100km per week woon-werk, dan merk je het verschil wel.

Voor hier maakt het ook (nog) niet uit of de pajero weinig km maakt want we betalen er toch geen belasting voor maar in nl staan dat soort auto's gewoon je geld op te eten als ze stil staan.

En ik zou ook gewoon de defender blijven rijden, das logisch :+ en voor de boodschappen dan idd een kleiner wagentje. Al heb ik zelf dan nog weleens het probleem dat ik mezelf niet kwijt kan in zo'n auto. Heb een tijdje een twingo als leenauto van de garage meegekregen, daar moest ik gewoon m'n schoenen uittrekken omdat ik anders niet kon rijden :+ (kon m'n voeten nergens kwijt of bleef met de neus van m'n schoen achter het randje van de afwerking hangen).