[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:21

Varekaj schreef:
Is er een speciale reden dat je er een jeep voor wil hebben?

Ik vind het niet fijn/veilig aanvoelen/rijden. Daarbij wil ik geen geld uitgeven aan een grote personenauto omdat ik daar niks mee heb, ik vind een stoer jeep leuk.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:22

Zonnetje81 schreef:
Varekaj schreef:
Is er een speciale reden dat je er een jeep voor wil hebben?

Ik vind het niet fijn/veilig aanvoelen/rijden. Daarbij wil ik geen geld uitgeven aan een grote personenauto omdat ik daar niks mee heb, ik vind een stoer jeep leuk.

Ik vind zelf persoonlijk geen verschil in trekauto tussen een personenauto of een suv-type.
Maar dan zijn de personenauto's die ik gewend ben dan ook wel luxe wagens die het makkelijk trekken kunnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:05

Ik vind het al met laden dat het zo hobbelt. Maar goed hierover hebben leidt tot niks, het topic gaat over auto's niet over of je wel of niet met een personenauto voor de trailer kan rijden. :D Het is mijn eis dus maakt kiezen alweer makkelijker. {:}

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:11

palousa_boy schreef:
Tja het is geen raceauto dus met 100 door de bocht zal hij het wat zwaar krijgen :+ maar met een Ferrari hoef je niet aan modder of überhaupt een ongelijke weg te denken

Hangt van de bocht af ... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:08

Hangt van de chauffeur af ja. Hij reed hooguit 20 op een rotonde... Hij is ooit met een Navarra in de woestijn overkop gegaan omdat het "wegspoor" niet goed vrijgemaakt was, en hij kwam met de ene zijkant in mul zand. Hij heeft dat gevoel ook met een citroën berlingo, dus ik vrees dat elk type hoger gebouwde auto voor hem een no go zal zijn.

@ zonnetje1: er is een verschil met een 4x4 en een jeep 4x4. Je hebt de echte, stoere, robuuste modellen maar ook de meer luxe uitvoeringen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Mercedes. Je hebt de G-klasse, dat zijn echt vierkant gebouwde bakken (denk aan legerjeeps, landrover...) met een basis maar mooi interieur. Je hebt ook de GLA, GLC en GLS van Mercedes. Allen evenzeer 4x4 die zeker het terreinwerk wel zullen aankunnen, maar qua uiterlijk zijn die veel en veel luxer. Die tonen meer SUV, al hebben ze zeker wel de nodige capaciteit onder de motorkap zitten.

Zonnetje81

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:10

Jeep/SUV is voor mij allemaal 'hetzelfde'. ;-)

Ik bedoel met de personenautos alla ford mondeo, vw passat, renault megane dat wil ik allemaal niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:18

Zonnetje81 schreef:
Jeep/SUV is voor mij allemaal 'hetzelfde'. ;-)

Ik bedoel met de personenautos alla ford mondeo, vw passat, renault megane dat wil ik allemaal niet.

Nou, ik heb toch liever mijn V70 voor een trailer staan dan, pak 'm beet, een Kia Sorento. Mijn V70 heeft in vrijwel elk opzicht meer te melden dan die Sorento. Om precies te zijn: alleen op bodemvrijheid leg ik het af.....

Echte 4x4's, die ook daadwerkelijk datgene (en meer) te melden hebben dat ze uitstralen, dan kom je uit op Land Rover Defender, Land Rover Discovery III, Range Rover L322 of L405, Range Rover Sport kan ook nog net maar beter ga je dan voor Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Mercedes G-klasse. Dat soort wagens.

Maarre, als het jou dan kennelijk toch om het uiterlijk vertoon gaat, ga dan voor iets fatsoenlijks: http://www.truckscout24.nl/search/dut/d ... ice_type=1

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:20

Ikke waarom heb je zo'n negatieve houding in je berichten naar mij toe? Ik mag toch mijn eigen mening hebben? Komt over alsof jij uit mijn berichten allerlei negatieve conclusies trekt. Geen geld of alleen uiterlijk vertoon.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:34

Een SUV is idd gewoon uiterlijk vertoon. Die zijn vaak zo afgeknepen met het oog op "zuinig rijden" dat er geen power meer overblijft, of je moet een V6 zien te vinden maar dat zal niet meevallen.
Zo hebben mijn schoonouders een rav4, permanent 4x4 maar ik vind het niets. In de file slaat hij gewoon af als je in z'n 2 probeert weg te rijden zonder dat je minimaal 2000 toeren draait (is een diesel). Ook het trekvermogen vind ik matig.
Maar het ziet er uit als een terreinwagen :+

Een echte terreinwagen is idd vaak wat lomper maar je kunt er ook echt wat mee ipv alleen de boodschappen vervoeren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:14

Gelukkig heeft iedereen andere wensen. :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:23

Je kunt ook overdrijven palousa boy. Een Rav 4 zal het in Nederland toch echt heel keurig doen met een trailer er achter (had dezelfde 2.2 motor in een auris liggen en aardig km's gemaakt met de trailer erachter). Daar heb je echt niet voor nodig wat jij nu omschrijft.
Met die SUV's is weinig mis hoor voor gebruik in NL. Dan is de 4x4 leuk voor als je een keer in de modder weg moet. Verder rijd dat ding 95% woon-werk en boodschappen.

Er zijn wel een paar SUV's die er alleen stoer uit zien maar niets in te brengen hebben; qashqai, ix35 en duster bijvoorbeeld. De meeste andere kun je ook achter een benzine uitvoering prima een (1 paards) trailer achter knopen.

En ik wil ook echt niet in een station rijden :n Heb gewoon niets met zo'n model.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:28

Jeep/suv over een kam scheren, vind in persoonlijk ook een beetje kort door de bocht hoor.
Ik zou al-tijd voor een zwaardere jeep/ pick-Up gaan voor de trailer.

Maar een suv kan ook, alleen zitten de SUV's die iets mogen trekken (merc glc ipv een Dacia duster) imo in de hogere prijsklasse.
En dan kan je evengoed voor basis-jeep gaan.
Dan geef ik liever (Belgische nieuwprijs dan) 45k uit aan een Toyota hilux die 3ton aan de haak mag dan 65k voor een xc60 die 2,2 ton aan de haak mag.

Maar goed, dat is persoonlijk hè.
We snappen dat je geen sedan/coupe/stationwagen voor je trailer wil :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:40

Ik heb een Korando die 2800 kg mag trekken en een echt werkpaard is. Ik vind m spuuglelijk maar daar heb ik m niet voor. Hij doet goed zn werk en rijdt verder prima ook zonder trailer. Verbruik 1:10 gemiddeld en op grijs kenteken zo'n 115 per kwartaal aan WB.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:49

Hallo allemaal, ik kom even binnen vallen. Sorry daarvoor. Ik kan ook niet echt wat bijdragen, want ik weet echt niks over auto's.

Maar nu zijn we zelf op zoek naar een nieuwe auto. Minimaal trekgewicht 1500. Een SUV (Ik rijd vaak over zandweggetjes, onze clio kan daar écht niet tegen). En we willen een zuinige auto.

We zijn erg van van hybride. Dus we hebben nu deze 2 auto's op het oog:
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Toyota RAV4 Hybride

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? Hoe bevallen ze? En hoe gaat het met trailer er achter?
De RAV4 kan 1650 kg trekken. Daar zou ik af en toe ook nog 2 IJslanders in meenemen...

Ik hoop dat jullie ons een stapje verder kunnen helpen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:26

Officieel mag je geen 2 paardstrailer achter een 1600 kilo trekvermogen auto zetten. Dit wist ik eerst ook niet het schijnt trailer + max laadvermogen mag niet boven het trekvermogen komen ipv dat wat je daadwerkelijk meeneemt is geldend op dat moment.

Hoewel de politie voor deze regel wel heeeeeel veel auto's vd weg kan halen als ze hierop gaan letten.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:40

Dat is alleen als je een B rijbewijs hebt. Met E achter B geldt het werkelijke gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:42

Ho stop pauzeknop!

Je mag een 2paards gewoon achter een auto hangen die 1500 mag trekken. Geen enkel probleem. De tmm van de aanhanger mag hoger zijn dan de max treklast van de auto. MAAR; je mag niet zwaarder zijn en laden dan de treklast van je auto. Het gaat om feitelijk gewicht, niet om theoretisch gewicht. De tmm gebruiken we in dit topic vooral om te kijken of je met B of BE moet rijden.

Mijn auto mag 1500 trekken. Al hang ik daar een 3paards trailer achter met een leeg gewicht van 1500kg. Volkomen legaal........maar ik mag er dan nog geen baaltje hooi mee vervoeren.

@Yorien; zuinig en trailer kunnen trekken kan je vergeten, ook met die accu auto's. Zuinig op benzine praten we minimaal over 1/10 en diesel 1/13 auto's als je meer dan 1500kg wil kunnen trekken. Er zijn middenklassers die zuiniger zijn maar dan kom je meestal niet boven de 1300kg trekkracht.

Een 2paards is meestal een 900kg leeg (feitelijk gewicht, niet de rooskleurige cijfertjes op dat groene kaartje). 2 ijslanders gok ik tussen de 700 en 800kg. Dus zou zoeken vanaf een 1700kg trekgewicht.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:45

Wat ik nódig heb is auto die 1 paard kan trekken. 2e zou echt voor de leuk zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat de auto zonder trailer zuinig rijdt. Want hij wordt ook gebruikt voor woon-werkverkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:04

YoRien schreef:
Wat ik nódig heb is auto die 1 paard kan trekken. 2e zou echt voor de leuk zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat de auto zonder trailer zuinig rijdt. Want hij wordt ook gebruikt voor woon-werkverkeer.

En een Volvo? Ik heb de V60 hybrid en ik kan me geen fijnere auto wensen. 'T kost 'm zo weinig moeite dat we de meeste tijd gewoon elektrisch rijden als de 1,5p erachter hangt.

Met de Toyota heb ik geen ervaring maar met de Mitsubishi wel. Een familielid heeft deze en vindt het geen aanrader. Hij gaat jaarlijks met een kleine caravan op pad maar de auto heeft hier best wel moeite mee, zeker als het in Frankrijk wat heuvelachtiger wordt. Maar dit is natuurlijk ook persoonlijk :) Mijn collega vindt het wel fijne auto maar die rijdt er alleen woon-werk verkeer mee en hangt er niets achter.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:11

Die Volvo is geen SUV zie ik. Verder is Volvo wel een fijn merk natuurlijk, maar ik wil wel heel graag 4WD. Ik moet mn paard straks wel over een zandweggetje trekken, ook bij nat weer.

Tnx voor het delen van je ervaring. Ik ben benieuwd naar meer ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:15

Oh, sorry! Lees nu pas dat je een SUV wilt. De Volvo is gelukkig wel 4WD anders hadden we 'm ook niet gekocht. Daar heb ik al dankbaar gebruik van gemaakt op de Veluwe :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 19:58

Bij een tweedehands RAV moet je goed naar kogeldruk kijken, ik ben er al meerdere tegengekomen die maar 60 kg mogen hebben.

De VW Tiguan zie ik inderdaad na wat verder lezen echt alleen maar bar slechte recenties over, jammer want in zijn gewichtsklasse is hij redelijk betaalbaar.

Rijden met gladde ondergrond is meer chauffeurservaring dan een 4x4.
Ik ben 2x hopeloos vastgelopen in de sneeuw met mijn 4x4 en en dan verder meegereden met mensen met een oude personenauto 2-wiel drive zonder kettingen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:21

De mitsu PHEV wordt door kennissen van me gebruikt met een 2 paards met soms 2 paarden (flinke kwpn'ers) erin. Dat gaat volgens hen prima, maar dan wel op benzine en niet op de elektrische stand.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Wat betreft de RAV: veel auto, weinig trekkracht. Of nee laat ik het anders zeggen, de meesten zien eruit alsof ze 2 ton aan de haak mogen, maar in de praktijk mogen ze net zoveel trekken als een Toyota corona 1,6 op benzine (=1200). Het comfort is trouwens ook niet iets waar Toyota om bekend staat.
Dat gezegd hebbend, ik ben groot toyota-fan en als ik de jackpot win dan komt er hier een hilux (nieuwprijs vanaf 50.000) of landcruiser. Dat vind ik mooie dingen. Een Tundra trouwens ook, maar dat is een beetje over the top.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:26

Citaat:
Gloa schreef:
Ho stop pauzeknop!

Je mag een 2paards gewoon achter een auto hangen die 1500 mag trekken. Geen enkel probleem. De tmm van de aanhanger mag hoger zijn dan de max treklast van de auto. MAAR; je mag niet zwaarder zijn en laden dan de treklast van je auto. Het gaat om feitelijk gewicht, niet om theoretisch gewicht. De tmm gebruiken we in dit topic vooral om te kijken of je met B of BE moet rijden.

Mijn auto mag 1500 trekken. Al hang ik daar een 3paards trailer achter met een leeg gewicht van 1500kg. Volkomen legaal........maar ik mag er dan nog geen baaltje hooi mee vervoeren.

@Yorien; zuinig en trailer kunnen trekken kan je vergeten, ook met die accu auto's. Zuinig op benzine praten we minimaal over 1/10 en diesel 1/13 auto's als je meer dan 1500kg wil kunnen trekken. Er zijn middenklassers die zuiniger zijn maar dan kom je meestal niet boven de 1300kg trekkracht.

Een 2paards is meestal een 900kg leeg (feitelijk gewicht, niet de rooskleurige cijfertjes op dat groene kaartje). 2 ijslanders gok ik tussen de 700 en 800kg. Dus zou zoeken vanaf een 1700kg trekgewicht.[

De berekening van het daadwerkelijke gewicht van de trailer en lading is als de trailer is aangekoppeld.
Niet elke 2 paards trailer is 900 kg, het gaat eigenlijk om het werkelijke gewicht op de assen. Dat betekend dat je de kogeldruk niet bij het gewicht van de trailer maar bij het gewicht van de auto moet rekenen.

Als je een trailer hebt van 750 kg (het echte gewicht) plus 750 kg voor 2 ijsco,s en nog 50 kg extra lading voor zadels en zo, kom je op 1550 kg. bij een kogeldruk van 60 kg mag je rijden met een auto die minimaal 1490kg trekgewicht heeft.

De Volvo V60 is meer een cross over zoals de Honda Xtrail en bv ook de Subaru Forester. Deze auto,s zijn zuiniger dan de zwaardere SUV,s. Ik ben geen fan van de Hybrides (zoals de outlander) omdat daar meestal een kleinere / lichtere motor in licht. Daardoor zijn de trekgewichten ook maar matig.

Voor betaalbare SUV,s kan je kijken naar bv Hyunda of Kia, zuinig in gebruik zijn flinke trekauto,s nooit.

De 1500 kg trekgewicht is zoals door de anderen wordt opgemerkt een optimistisch getal, beter is om richting 1700 kg te kijken.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:51

We hebben ook in een kia sportage gereden, maar die mag even veel trekken als de outlander, is minder zuinig én duurder ;-)

Met 1 paard in de trailer heb ik op papier genoeg aan 1250 kg. Dus met 1500 moet ik echt wel goed zitten dan toch?