[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:27

Ligt denk ik heel erg of je een riem of ketting hebt en wat voor garage, ik was voor een Kia sorento uit 2003 paar jaar terug €500 kwijt bij de garage..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:47

MarjanB schreef:
Ja maar ikke jij kan het zelf :D

Als je het bij de garage moet laten doen met behoud van garantie, dan zit je zo richting de 1500 euro?

Nou nee, mijn kunde in dit opzicht houdt ergens op en dat is net voor het punt van zelf de distributie vervangen.

Aatrox schreef:
Ligt denk ik heel erg of je een riem of ketting hebt en wat voor garage, ik was voor een Kia sorento uit 2003 paar jaar terug €500 kwijt bij de garage..

Nee, het is vooral hoe simpel je erbij kunt, oftewel, hoeveel arbeid.

Materiaal is 100 - 200 euro.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:58

Deze hadden jullie nog tegoed van me, onze “nieuwe” Tiguan 2.0TSI, hij mag 2500kg trekken:
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:34

Nice, mooie kleur ook!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:14

De renault is gekocht ! Superblij mee. Volgende week ophalen.

Alleen even technische vraag. Zou ik met een b trailer kunnen rijden? (Om te oefenen en 1x effectief te rijden met quarter of is dat wat onredelijk met een trafic?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:18

Sentir schreef:
Zou ik met een b trailer kunnen rijden?

Wat is een b trailer?

Een trailer die je met rijbewijs B kunt rijden? Dat bestaat niet, het hangt namelijk niet af van de trailer maar van de combinatie trekkend voertuig + trailer. Zo goed als zeker ga je met een Trafic + trailer over de 3500 kg gecombineerde tmm, dus BE nodig.

https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE#W ... b_ik_nodig?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:12

Rex_Rolfo schreef:
Sentir schreef:
Zou ik met een b trailer kunnen rijden?

Wat is een b trailer?

Een trailer die je met rijbewijs B kunt rijden? Dat bestaat niet, het hangt namelijk niet af van de trailer maar van de combinatie trekkend voertuig + trailer. Zo goed als zeker ga je met een Trafic + trailer over de 3500 kg gecombineerde tmm, dus BE nodig.

https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE#W ... b_ik_nodig?

Hier in belgie al een paar keer een trailer te huur gezien voor rijbewijs B vandaar de vraag. (Dus gekeurd voor B rijbewijs)

Maar dan huur ik mij even een paardenwagen, aangezien de BE pas voor volgend jaar is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 22:25

Dat terugkeuren zegt ook niks. Dat zegt alleen iets over het maximake laadvermogen van de trailer wat is teruggebracht.
De regels zijn leeg gewicht auto + laadvermogen auto + leeg gewicht trailer + laadvermogen trailer mag voor rijbewijs B max 3500 kg zijn.
Wat ik kan vinden over een traffic is bijvoorbeeld een leeggewicht van 1700 kg en laadvermogen van 1200 kg. Dan houd je dus 600 kg over voor leeggewicht + laadvermogen trailer. Dat lijkt mij een uitdaging?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:38

SureLee dat is toch achterhaald

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:18

Niet dat ik het zelf zou doen, en idd wordt krap. Maar had er enkele binnen belgie gezien en vroeg me af of dat zelf haalbaar was. Maar dan wordt het even een paardenwagen + BE halen

Ook aan het denken of ik wel een ifor pak voor erachter. Aangezien ik met een sirius of bockmann qwa gewicht beter af ben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:39

pantarhei schreef:
SureLee dat is toch achterhaald

Wat is er achterhaald aan het bericht van Sure_Lee?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:50

De genoemde gewichten met B en BE rijbewijs
Dacht dat dit was gewijzigd voor B naar auto zwaarder dan trailer en totaal Max 3500kg werkelijk gewicht, dus niet laadvermogen
. Natuurlijk wel rekening houden met Max toegestaan trekgewicht en Max belading trailer

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:26

pantarhei schreef:
De genoemde gewichten met B en BE rijbewijs
Dacht dat dit was gewijzigd voor B naar auto zwaarder dan trailer en totaal Max 3500kg werkelijk gewicht, dus niet laadvermogen
. Natuurlijk wel rekening houden met Max toegestaan trekgewicht en Max belading trailer

Nope, de regel dat leeggewicht auto hoger moet zijn dan MTM aanhanger bestond wel maar die is 12 jaar geleden komen te vervallen.

Terugkeuren is een optie, en omdat de trailer zelf niet lichter wordt gaat dat zoals Sure_Lee zegt altijd ten koste van het laadvermogen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 19:50

Mijn austral is er :D heel blij mee!

Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:49

Veel veilige kilometers!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:30

Ziet er mooi uit! Veel rij- en trekplezier!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:51

Nice!! Ik had hem nog nooit gezien, ben benieuwd naar de trekervaring

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 10:01

Ik ook _O- en dank jullie!

Deze is weer zwaarder dus moet nu m’n E gaan halen, wil niet weer terug keuren. 29e examen

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:50

Ik heb 2 Volvo's xc40 plug-in hybride proefgereden, de ene vond ik de stoelen niet mooi, de andere kon ik het niet eens worden over de prijs en heb ik hem laten staan.

Rij zelf nu in de 6e VW (Golf 4, Golf 5, Polo (drie keer) en nu een T-cross).

Vond de bediening van het infotainment toch niet echt vanzelfsprekend bij de Volvo's. Maar 1 centrale knop en voor de rest veel naar links en rechts swipen.

De Tiguan (plug-in hybride) voelt wat betreft overzichtelijker en logischer.

Ik was mijn zoekopdrachten op de autowebsites dus aan het veranderen van Volvo naar VW.
Echter door jullie recensies en genoemde ervaringen ga ik toch twijfelen of ik wel weer voor VW -met DSG bak- moet gaan.

De te kopen auto zal ongeveer 5 jaar oud zijn (2020-2021) en tussen de 90.000 en 120.000 km hebben gelopen.

Wat denken jullie er van?

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:34

ashley1 schreef:
Ik heb 2 Volvo's xc40 plug-in hybride proefgereden, de ene vond ik de stoelen niet mooi, de andere kon ik het niet eens worden over de prijs en heb ik hem laten staan.

Rij zelf nu in de 6e VW (Golf 4, Golf 5, Polo (drie keer) en nu een T-cross).

Vond de bediening van het infotainment toch niet echt vanzelfsprekend bij de Volvo's. Maar 1 centrale knop en voor de rest veel naar links en rechts swipen.

De Tiguan (plug-in hybride) voelt wat betreft overzichtelijker en logischer.

Ik was mijn zoekopdrachten op de autowebsites dus aan het veranderen van Volvo naar VW.
Echter door jullie recensies en genoemde ervaringen ga ik toch twijfelen of ik wel weer voor VW -met DSG bak- moet gaan.

De te kopen auto zal ongeveer 5 jaar oud zijn (2020-2021) en tussen de 90.000 en 120.000 km hebben gelopen.

Wat denken jullie er van?

Wat grappig om te lezen, wij hebben enkele maanden geleden in exact dezelfde overweging gezeten, maar dan een benzine variant en onze bal rolde juist de Volvo kant op. Wij waren op zoek naar een nieuwe (tweedehands) auto met minimaal 2000kg trekgewicht. Onze vorige auto, een Audi hebben we 14 jaar gehad, deze was op dus gingen we op zoek naar iets nieuws. Wat hebben wij een auto’s gezien.. we begonnen met een Audi a6, maar onze garagehouder raadde deze auto af, toen door naar een xc60 uit 2013, daar kwamen we niet uit qua prijs. Toen naar echt heel wat verschillende Tiguans wezen kijken, maar op de een of andere manier was er altijd wel iets waardoor het balletje niet goed viel. Ik kreeg ook nog niet helemaal het overtuigende gevoel, misschien mede door de dsg bak. Nou is het zo dat we thuis al jaren een Vw golf hybride met dsg bak hebben staan. Tot op heden nog zonder problemen en destijds wisten we dit ook niet, maar 2 van dezelfde bakken vonden we toch een risico. Toen bij een Volvo xc 40 gekomen, heel basis uitgerust, maar wat vond ik dit qua rijden een verademing. Ik vond deze ook te basis uitgerust dus toch nog verder gegaan met onze zoektocht. Nog bij een Mazda geweest, maar stiekem wist ik het al. Uiteindelijk zijn wij gegaan voor een Volvo xc 40 t5 AWD, 120.000 op de teller uit 2018. Echt een genot om in te rijden.

Ik moest ook wennen aan de screen, maar inmiddels goed gewend en de auto is ook ingesteld op de sleutel waardoor ik weinig hoef te swipen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:58

Een bevriende garagehouder vindt juist de Tiguan met dsg automaat een perfecte trekauto, beter dan bijvoorbeeld de mazda c6. Daar zag hij meer problemen bij. Dus zeg het maar. Hij adviseerde me zelfs de Tiguan en ik heb zelf ook alleen maar positieve ervaringen tot nu toe.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:37

Nou dat zijn dus precies 2 tegenovergestelde ervaringen

Morgen maar eens wat willekeurige garages opbellen om hun meningen/ervaringen over de DSG bakken te vragen haha

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:01

Vraag dan ook specifiek naar doe motoren in combinatie met ruim 1.600 kg trekken.

Zonder te hoeven trekken zullen er heus tevreden gebruikers zijn.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 00:09

Ik ben er niet ontevreden over anders hadden we de golf hier niet op de oprit staan. 2 dsg bakken vonden wij een risico, dat is mede onze overweging geweest. Ik ben het wel eens met dees, wij hebben er ook genoeg over gehoord, maar zelf dus met onze eigen auto tot op heden geen problemen.

Wij hadden minimaal 2000kg trekgewicht nodig en dan valt er sowieso al veel af.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:33

Een Golf is geen Tiguan.