Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
DuoPenotti schreef:Ik zeg hoe hier de situatie is.
Wij krijgen geld er voor.
Dat sky zoveel koeien heeft en het weg moet rijden heeft de gemiddelde paarden houder met een paar paarden aan huis niet .
Die het hier op het land komt doen heeft kosten ja. Maar ik niet
DuoPenotti schreef:Bemesten krijg je geld voor...
Omheining kost mij weinig.
Ja 1 keer heel veel geweest maar nu echt weinig.
Behalve als ik een poging moet gaan doen voor wolf werend te maken.
Doorzaaien hoeven we ook bijna niet.
We hooien als het in de aar staat. Met schudden waaien de zaadjes heerlijk in het rond.
Volgens test hoeven we ook niet elk jaar te kalken. Misschien eens in de 7 eens.
Stalmest heeft de diesel kosten maar verder niets om op het land van de buren te rijden.
Ja dat heeft 18 jaar geleden een trekker en mest verspreider gekost die met wat zelf onderhoud nog goed werkt.
Dus dat onderhoud is hier dus lang niet zo duur.
DuoPenotti schreef:Jij bent van België. Daar ken ik geen regels van.
In Nederland is dat iig niet zo.
Ja die boer/loonwerker moet zeker registreren dat hij dat hier er op doet en hoeveel.
Maar dat is zijn ding.
Daar hoef ik niks voor aan te vragen.
Maar overigens heb ik wel ubn voor de paarden. Zou hij dat in de toekomst nodig hebben krijgt hij dat.
Lieser schreef:DuoPenotti schreef:Jij bent van België. Daar ken ik geen regels van.
In Nederland is dat iig niet zo.
Ja die boer/loonwerker moet zeker registreren dat hij dat hier er op doet en hoeveel.
Maar dat is zijn ding.
Daar hoef ik niks voor aan te vragen.
Maar overigens heb ik wel ubn voor de paarden. Zou hij dat in de toekomst nodig hebben krijgt hij dat.
Nou, ik weet vrij zeker dat wat jij doet illegaal is. Mest van een ander (de boer) is een afvalstof en mag niet zonder toestemming op grond van de Meststoffenwet en/of artikel 10.63 van de Wet milieubeheer worden opgebracht en ondergewerkt. Jij bent, als ontvanger, verantwoordelijk.
eenitraM schreef:biancaaaa schreef:Interessante discussie. Ik heb jaren op pension gestaan en verschillende bedragen van €280-€450 betaald. Inmiddels staan ze ruim 2 jaar aan huis. Ik snap niet hoe ik voor €280 in pension heb gestaan.
Ik ben al €300 per maand aan hooi en stro kwijt in de winter voor 2 paarden. Dan staan ze ook ruim met goede kwaliteit hooi en stro, en dat is natuurlijk een keuze (waar ik niet op wil besparen).
Dan komt de loonwerker regelmatig en alle terugkerende kosten qua onderhoud van omheining, paddock en weide. Ik kom qua kost puur om paarden te houden al op ~€300 per paard per maand.
Dan neem ik dingen als hypotheek, aanschaf van apparatuur (e.g. trekker, sleep, hooiruif) niet mee.
Ik ben benieuwd vanwaar die kosten van onderhoud/weide/omheining/paddock zo hoog zijn? Vooral als je eigen apparatuur hebt? Op een gegeven moment is toch alles netjes onderhouden? Ik kan me ook niet voorstellen dat doorzaaien/kalken/mesten zo duur is.
Nexus schreef:https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/ver ... raf-melden
NL particulieren hebben voor het uitrijden van mest nu ook een relatienummer nodig van het RVO.
Als je je paarden (en/of andere dieren) op UBN geregistreerd hebt zoals bedoeld, dan heb je al een relatienummer.
Zonder relatienummer kan een loonwerker/boer niet legaal mest uitrijden op jouw land.
Maar dit geheel offtopic, sorry.
[ [url=m/z4rtOO.jpg]Afbeelding[/url] ]
chamion schreef:Per 1 januari wordt mijn stal 435 euro (25 euro verhoging)
Doordeweeks buiten en binnenhalen door stal
2x krachtvoer (al krijgt pony haar eigen krachtvoer)
Onbeperkt ruwvoer door middel van ruif in stal en net in de paddock (komt denk ik nog een hooiruif te staan)
Hele dag buiten, nachten op stal.
Echter moeten de pensionklanten in het weekend zelf hun paarden binnen en buitenzetten (incl mesten van de paddocks)
En voor 60 euro korting mest ik zelf ten alle tijden mijn stal uit