Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:35

die klopt niet DP, die mest waar Sky_As het over heeft moet op de eigen weides worden opgebracht, dus.....factuur van de loonwerker

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:37

Ik zeg hoe hier de situatie is.
Wij krijgen geld er voor.

Dat sky zoveel koeien heeft en het weg moet rijden heeft de gemiddelde paarden houder met een paar paarden aan huis niet .

Die het hier op het land komt doen heeft kosten ja. Maar ik niet :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:14

DuoPenotti schreef:
Ik zeg hoe hier de situatie is.
Wij krijgen geld er voor.

Dat sky zoveel koeien heeft en het weg moet rijden heeft de gemiddelde paarden houder met een paar paarden aan huis niet .

Die het hier op het land komt doen heeft kosten ja. Maar ik niet :)

Wat vraag je dan voor het bemesten DP?

Wij doen het hier namelijk met gesloten beurs. Wij zijn blij met de mest, boer is blij dat hij het kwijt kan. In ruil daarvoor strooit hij het op het land en regelt de papierwinkel eromheen.

Ik vind dat de boeren al zoveel te verduren krijgen dat ik echt geen geld ga vragen voor iets waar ik alleen maar blij mee ben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:27

Hier gaat het ook met gesloten beurs.
Maar dat is toch hetzelfde als geld krijgen?

Hier word voor ons 2, soms zelfs 3 keer ons gras gemaaid, elke dag geschud voor 6 dagen en op duinen gedaan.
Wat dus betekend dat wij alleen het pakken en op de plek zetten moeten betalen.
Wat neer komt op een ongeveer 16 euro voor een grote ronde gesealde baal hooi.

Dus ja dat scheelt nogal al of we dat zelf moeten betalen of niet, dat is voor mij dus ook een vorm van geld krijgen.

Alleen maar hier op doen en de papierwinkel doen is wat karig.
Maar goed, dat ligt natuurlijk aan hoeveel grond het is en hoeveel werk.
Hier kan hij bijna 3 hectare bemesten, tussen draden zijn dan op 1 na allemaal weg. Dus is hij zo klaar. Hij kan dus flink meters maken.
Met hooien idem dito.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:55

Ah ok, dan bedoelen we inderdaad hetzelfde. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:59

:)

Maar sommige Bokkers geven ook aan ik moet betalen voor mesten. Nu kan ik mij voorstellen als het allemaal draai en keer werk is, veel doorgangen oid dat het dan zo is.
Maar kan de boer gewoon wat meters in een korte tijd maken kost het geen geld. Laat staan er voor betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:12

DuoPenotti schreef:
Bemesten krijg je geld voor...

Omheining kost mij weinig.
Ja 1 keer heel veel geweest maar nu echt weinig.
Behalve als ik een poging moet gaan doen voor wolf werend te maken.

Doorzaaien hoeven we ook bijna niet.
We hooien als het in de aar staat. Met schudden waaien de zaadjes heerlijk in het rond.

Volgens test hoeven we ook niet elk jaar te kalken. Misschien eens in de 7 eens.

Stalmest heeft de diesel kosten maar verder niets om op het land van de buren te rijden.

Ja dat heeft 18 jaar geleden een trekker en mest verspreider gekost die met wat zelf onderhoud nog goed werkt.

Dus dat onderhoud is hier dus lang niet zo duur.

Bij jou misschien maar dat is hier dus niet waar. Wij moeten zelfs een speciale nummer aanvragen enz voor de boer mag komen. :x En ik heb geen koeien dus daar ligt het niet aan. :+ Tussendraad staat hier nog niet dus ook geen draai en keer werk.

Fijn dat jij er geld op toe krijgt maar die tijd is hier lang en breed voorbij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:21

Jij bent van België. Daar ken ik geen regels van.
In Nederland is dat iig niet zo.

Ja die boer/loonwerker moet zeker registreren dat hij dat hier er op doet en hoeveel.
Maar dat is zijn ding.
Daar hoef ik niks voor aan te vragen.

Maar overigens heb ik wel ubn voor de paarden. Zou hij dat in de toekomst nodig hebben krijgt hij dat.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:36

https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/ver ... raf-melden

NL particulieren hebben voor het uitrijden van mest nu ook een relatienummer nodig van het RVO.
Als je je paarden (en/of andere dieren) op UBN geregistreerd hebt zoals bedoeld, dan heb je al een relatienummer.
Zonder relatienummer kan een loonwerker/boer niet legaal mest uitrijden op jouw land.

Maar dit geheel offtopic, sorry.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:44

Maar daar komt nu ook een belangrijk punt naar voren. Niet alle stallen zijn gelijk. Iedereen investeert in iets anders of leggen de stallen, weides en of paddocks anders aan. De een vindt dit belangrijk en de ander dat.

Maar om de prijs te bepalen is men vaak gaan kijken naar wat anderen aanbieden in de omgeving en dan is er vaak alleen gekeken naar wat men aanbiedt voor paard en ruiter.

Hoe luxe of duur iemand het aanlegt en onderhoud is vaak niet meegerekend en wordt door de huurders ook niet altijd direct naar gekeken.
Als je te grote prijsverschillen krijgt voor het aanbod voor paard en ruiter, zouden stallen soms half leeg staan en ik denk dat daarom veel stallen ook aan de lage kant zijn gaan aanbieden.

Ik heb al eerder geschreven dat wij weleens gespecificeerde rekeningen hebben gehad, maar daar nooit land, bak of erf onderhoud op genoemd werd.

En het zijn ook keuzes. Besteed je alles of veel uit? Koop je zelf machines? Dat laatste kost ook geld en dan tijd om het ook uit te voeren.
En dan inderdaad ook nog al het papierwerk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:48

ah bedankt, ik hoor het wel als hij het nodig heeft

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:38

DuoPenotti schreef:

Ja die boer/loonwerker moet zeker registreren dat hij dat hier er op doet en hoeveel.
Maar dat is zijn ding.

Maar overigens heb ik wel ubn voor de paarden. Zou hij dat in de toekomst nodig hebben krijgt hij dat.

Nou, ik weet vrij zeker dat wat jij doet illegaal is. Mest van een ander (de boer) is een afvalstof en mag niet zonder toestemming op grond van de Meststoffenwet en/of artikel 10.63 van de Wet milieubeheer worden opgebracht en ondergewerkt. Jij bent, als ontvanger, verantwoordelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:48

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat is zijn ding.

Nou, ik weet vrij zeker dat wat jij doet illegaal is. Mest van een ander (de boer) is een afvalstof en mag niet zonder toestemming op grond van de Meststoffenwet en/of artikel 10.63 van de Wet milieubeheer worden opgebracht en ondergewerkt. Jij bent, als ontvanger, verantwoordelijk.

100% zeker van niet.
Want ik weet dat het loonbedrijf het hier intekent of hoe je dat ook noemt.
Hij rijd hier ook met GPS rond, dat apparaat weet zelfs de afmetingen van onze wei.
Meet ook precies welke baan hij al heeft gehad, zou 1 van die spuitnaalden op een stukje komen wat al mest heeft gehad spuit daar ook niets uit.
Zo precies gaat dat dus!
Dus nee alles hier compleet legaal.

Rare aanname ook verder zeg

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 16:58

Sinds kort zijn de regels daarin anders, jij zou volgens mij wel in e-cert een melding moeten krijgen en dit goed moeten keuren. Hoe het particulier zit weet ik niet zeker :o

En dit is precies een van die dingen die anders is dan vroeger, ik denk dat ik per week een gehele dag kwijt ben aan administratie. Paarden importeren, registreren, afwezigheid bijhouden, mest afvoer, .... maar ook: meedenken met klanten over ruwvoer, klanten een rondleiding geven van 2 uur omdat er heel veel dingen besproken moeten worden.

Vroeger had je een paard in een box, ging die mee met het standaard voer en wist de overheid echt niet waar hij stond en waar zijn drol heen vervoerd werd :+

Leuker en makkelijker word het niet....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:54

e-cert heb ik als particulier niet.
Ik weet dat er dit jaar dingen zijn veranderd, maar niet in de zin dat hij hier niet uit mag rijden. Registreren moest en deed hij al. Voorheen gewoon als ons perceel want het is altijd al precies bekend geweest wat hier op kwam aan mest.
Of hij dadelijk ons ubn nodig heeft, geen idee dat horen we wel. Of dat hij dat in een programma kan zien dat perceel x ubn nummer xx heeft

maar goed voor hier verder offtopic

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:09

eenitraM schreef:
biancaaaa schreef:
Interessante discussie. Ik heb jaren op pension gestaan en verschillende bedragen van €280-€450 betaald. Inmiddels staan ze ruim 2 jaar aan huis. Ik snap niet hoe ik voor €280 in pension heb gestaan.

Ik ben al €300 per maand aan hooi en stro kwijt in de winter voor 2 paarden. Dan staan ze ook ruim met goede kwaliteit hooi en stro, en dat is natuurlijk een keuze (waar ik niet op wil besparen).

Dan komt de loonwerker regelmatig en alle terugkerende kosten qua onderhoud van omheining, paddock en weide. Ik kom qua kost puur om paarden te houden al op ~€300 per paard per maand.

Dan neem ik dingen als hypotheek, aanschaf van apparatuur (e.g. trekker, sleep, hooiruif) niet mee.

Ik ben benieuwd vanwaar die kosten van onderhoud/weide/omheining/paddock zo hoog zijn? Vooral als je eigen apparatuur hebt? Op een gegeven moment is toch alles netjes onderhouden? Ik kan me ook niet voorstellen dat doorzaaien/kalken/mesten zo duur is.

We hebben geen hectares weide en paarden die niet hele dag klinisch dood op de weide staan, maar ook rennen. We hebben 3 stukken en ieder jaar doen we een stuk doorzaaien, af en toe kalken, en 1x per jaar bemesten kost hier ook gewoon geld.

Wij hebben heel idyllisch verschillende bomen en struiken en een stuk met wild bloemen in de weide… Super mooi maar extra werk en gedoe met onderhoud, de loonwerker moet ik dus gewoon betalen om met kleinere trekkers het onderhoud te doen. “Gratis” bemesten doen ze hier alleen op grote stukken waar ze met grote trekkers op kunnen. Ik betaal zo rond de €1500 aan onderhoud per jaar. Dat is nog zonder mest ophalen. Deels hopen we dat nu zelf te kunnen doen.

Per paard:
€150 hooi/stro
€50 brok / wortels / pulp
€100 onderhoud / mest ophalen

Dan tel ik dus de aanschaf van machines en randzaken niet mee, die houden ook nog een restwaarde en laat ik uit mijn berekening. Hypotheek en GWL tel ik ook niet mee.

Natuurlijk kan het ook best voordeliger, bijv. door stallen te potten. Dat bespaart stro en mest ophalen. Maar dat is niet onze keuze. Hooinetten ivm knoeien heb ik ook overwogen, maar extra tijd om de netten te vullen weegt niet op tegen de kosten van het extra hooi.

Ik heb ook wel eens extra hulp op ZZP basis (ook niet meegerekend), €15 per uur. Stel dat ik inderdaad 5-10 paarden zou stallen dan zou ik die hulp ook nodig hebben, of minder gaan werken. Dat zou dan zo nog eens €60 per maand per kop extra zijn aan “arbeid”.

Gelukkig heb ik alleen eigen paarden staan en is het hobby (hoef ik geen uren te rekenen). Maar als ik snel reken ben ik financieel en qua tijd beter af op de gemiddelde pensionstal.

Het wel heel fijn om de optie te hebben alles naar eigen wens in te richten, daarom ook de keuze om ze aan huis te hebben. Wel met hernieuwd respect voor alle pensionstal-houders _/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:12

Nexus schreef:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/ver ... raf-melden

NL particulieren hebben voor het uitrijden van mest nu ook een relatienummer nodig van het RVO.
Als je je paarden (en/of andere dieren) op UBN geregistreerd hebt zoals bedoeld, dan heb je al een relatienummer.
Zonder relatienummer kan een loonwerker/boer niet legaal mest uitrijden op jouw land.

Maar dit geheel offtopic, sorry.

[ [url=m/z4rtOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze loonwerker had ons dit netjes per brief gemeld vorige week. Er gaat binnenkort bemest worden dus gelijk geregeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:10

Hoe zijn de prijzen nu bij de meeste stallen? Wij hebben vanochtend bericht gekregen dat ze niet meer onbeperkt hooi kunnen voeren ivm de kosten en dat als we dat toch willen we per direct per maand €40 meer moeten gaan betalen (=€500,-). In principe heb je geen keus want anders staat je paard van 18:00 tot ‘s ochtends 9 zonder hooi ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:26

Hier kost mijn hooi nog altijd hetzelfde als de afgelopen 3 jaar. Ik koop het zelf.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:56

Per 1 januari wordt mijn stal 435 euro (25 euro verhoging)

Doordeweeks buiten en binnenhalen door stal
2x krachtvoer (al krijgt pony haar eigen krachtvoer)
Onbeperkt ruwvoer door middel van ruif in stal en net in de paddock (komt denk ik nog een hooiruif te staan)
Hele dag buiten, nachten op stal.

Echter moeten de pensionklanten in het weekend zelf hun paarden binnen en buitenzetten (incl mesten van de paddocks)
En voor 60 euro korting mest ik zelf ten alle tijden mijn stal uit

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:25

Wij slaan voorlopig nog niet op (300 euro), maar weet niet of dat haalbaar zal blijven. Voerkosten stijgen nog steeds en ook weideonderhoud wordt duurder. Een enkele paal kost nu bvb 20 euro ipv mijn goede deal van 80 palen voor 500 euro voordien (zelfde palen).
Met de storm zijn er vorige week 3 in 1 klap kapot gegaan door een omgevallen boom… tsja

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:47

Er werd bij ons in de vergadering laatst aangegeven dat er nu in ieder geval geen verhoging bij ons komt. Volgens mij hadden ze dat een jaar geleden wel gedaan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:33

Per 1 oktober is de stal waar ik sta voor een 3x3 box naar 295 gegaan, en we moeten nu op zondag zelf mesten. In de winter 1x per maand paddocks uitmesten
Begin dit jaar betaalde ik 245, tussentijds naar 270 gegaan

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:58

Op welke basis is dat? Wat zit erbij?

Bij mij liep het stroverbruik echt de spuigaten uit. Ondanks meerdere keren waarschuwen en vragen, blijven mensen de boxen compleet leegscheppen iedere dag. Dus in plaats van onbeperkt stro pakken, ga ik nu over op 2 baaltjes stro per week (wat passend is binnen de huidige stalprijs). Alles wat je daarbuiten gebruikt kun je per baal inkopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 23:04

chamion schreef:
Per 1 januari wordt mijn stal 435 euro (25 euro verhoging)

Doordeweeks buiten en binnenhalen door stal
2x krachtvoer (al krijgt pony haar eigen krachtvoer)
Onbeperkt ruwvoer door middel van ruif in stal en net in de paddock (komt denk ik nog een hooiruif te staan)
Hele dag buiten, nachten op stal.

Echter moeten de pensionklanten in het weekend zelf hun paarden binnen en buitenzetten (incl mesten van de paddocks)
En voor 60 euro korting mest ik zelf ten alle tijden mijn stal uit

Per 1.1.2023 gaat onze stal 20 euro omhoog. Dan betaal ik voor een box 525,00. Moet ik zelf mn voer kopen en zelf uitmesten. Ik sta er nog met veel plezier omdat de bakken super zijn en het rugvoer ook goed.
Maar ik begin er wel een beetje van te balen..,,,