[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:38

Wij zijn gister even aan het auto shoppen geweest.

Maar mijn partner is 2.07m groot
en kan dus niet fatsoenlijk zitten in Toyota rav4 en nissan xtrail |(

Het enige waar hij normaal in kon zitten zijn de Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser en Peugeot 4007
maar de benzine uitvoeringen mogen maar 1600kg trekken.
Vind ik ook raar, want de rav 4 en x-trail zijn lichter en minder PK's, waarom mogen deze dan wel 2000kg trekken.

En diesel kan voor ons echt niet uit..

Volgens mij wordt dit echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:05

Symbool schreef:

Het enige waar hij normaal in kon zitten zijn de Mitsubishi Outlander, Citroen C-Crosser en Peugeot 4007
Vind ik ook raar, want de rav 4 en x-trail zijn lichter en minder PK's, waarom mogen deze dan wel 2000kg trekken.

Is een hyundai Santa Fe niets voor jullie.? Die heb ik ook en mag 2000 trekken..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:03

Symbool schreef:

Peugeot 4007: ST / GT en SR 2.4 bezine mogen allen 2000kg trekken (7 persoonsuitvoering), als je vriend er in kan zitten is dit dus wel een mogelijkheid ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:03

Elco schreef:
Symbool schreef:

Is een hyundai Santa Fe niets voor jullie.? Die heb ik ook en mag 2000 trekken..

Zou daar iemand van 2.07 in passen? Ik heb niet de ervaring dat die Koreanen erg snappen wat lang zijn betekend.
Zelfs in mijn Range Rover met de stoel op de laagste stand pas ik met mijn 1,85 maar net in. Die heeft dan wel een (origineel) schuifdak, maar dat scheelt ook maar 5cm.

Dus, ja, ik vrees dat je die speld in de hooiberg moet gaan zoeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:12

ikke schreef:
Zou daar iemand van 2.07 in passen? Ik heb niet de ervaring dat die Koreanen erg snappen wat lang zijn betekend.

In beiden welke ik heb, heb ik de ervaring wél dat daar iemand van 2.07 met gemak in plaats kan nemen.
De bestuurderstoel in beide modellen is in hoogte verstelbaar en de stuurkolom ook.
De laagste stand is voor mijn 186 ´met de kin boven het dashboard´ ;)
In één kan de stoel ook gekanteld worden. Dat is nog extremer.

In de opvolgermodellen van beiden idem doch dan electrisch. Ik zwengel vrolijk :D

paardjes123

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:50

Ik heb een renault laguna 2.0 liter station en mag max 1500 kilo trekken, bevalt tot nu toe erg goed. Maar heb er maar een 1,5 trailer achter

Symbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:37

[/quote]

Is een hyundai Santa Fe niets voor jullie.? Die heb ik ook en mag 2000 trekken..[/quote]

We gaan het gewoon even proberen, we hebben wel in een Hyundai gezeten, maar dit was volgens mij geen Santa Fe.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:42

Ik heb ook zo'n tuinhuisje in de vorm van Hyundai Santa Fe al een jaar of 4 en ik vind hem geweldig

Trek er makkelijk mijn 2 paardstrailer met inhoud mee.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:48

Heb ook een santa fe gehad vond het een super fijne auto. ook voor de anderhalf paards lag hij als een huis. ondanks dat de bokt-auto-kenners een hyundai niets vinden... :p

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:03

mellamoshan schreef:
ondanks dat de bokt-auto-kenners een hyundai niets vinden... :p

Hoho, sómmige, zelfbenoemde ....
Ik ben ´gecertificeerd´ auto-kenner en mij hoor je niet negatief over ´Koreanen´ :)*

Ík vind het hoogst vermakelijk hoe de autopers erover schreef/schrijft en hoe dat nagepraat wordt. Net of nieuwere modellen/technieken altijd een stap vooruit zijn _O-

Maar goed, hier staan dan ook twee Mercedes-generatie SsangYongs betrouwbaar klaar voor zware - of luxe klussen met boodschappenritjes ertussen *\o/*

Maar beter, voorlopig scoort de Hyundai Sonata 2011 beter op een aantal cruciale punten dan de kleine Lexus en c Mercedes ...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:03

Heb al vaker negatieve berichten over de hyindais gelezen maar kon me er ook niet zo in vinden. ik heb er namelijk ook geen negatieve ervaringen mee. maar persoonlijk dus een dikke plus voor de santa fe hoor! :D
SY lees kk ook altijdveel goed over. het enige is dat de onderdelen duur zijn maarja vond ik van de santa fe ook. wat van ver komt ofzo... :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:42

mellamoshan schreef:
het enige is dat de onderdelen duur zijn

- goedkoper dan Mercedes en soms is het onderdeelnumer hetzelfde
- net als voor Mercedes zijn er verschillenden andere, veel goekopere, kanalen
- de oude Musso en Korando worden in Rusland en Iran gemaakt
- er is dus origineel, huidige OEM én onderdelen via ´derden´
Tot slot is er de sloop.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:16

Buurman heeft gisteren zijn nieuwe auto gekregen, dochterlief heeft een 2,5 jarig paard dus dat was een goede reden een leuke auto voor zichzelf te kopen.
Een echte trek auto Volkswagen Amarok pick-up 2,7 ton trekvermogen en 120 kg op de trekhaak, dat gaat als een banaan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:58

Tuihanti schreef:
en 120 kg op de trekhaak, dat gaat als een banaan

Met 120 kilo op de haak voor/door een tandemasser kan ik me voorstellen dat het zo krom gaat als een banaan ja.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:01

Huertecilla schreef:
Tuihanti schreef:
en 120 kg op de trekhaak, dat gaat als een banaan

Met 120 kilo op de haak voor/door een tandemasser kan ik me voorstellen dat het zo krom gaat als een banaan ja.

Maar als die vertikale last dan niks voorsteld; waarom hebben middenas-aanhangers achter een vrachtwagen dan een toegestane vertikale last van 1000kg?
Als die waarde geen rol zou spelen, had dat ook niet zo hoog hoeven zijn. Blijkbaar is daar wel een reden voor.........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:53

ikke schreef:
Maar als die vertikale last dan niks voorsteld; waarom hebben middenas-aanhangers achter een vrachtwagen dan een toegestane vertikale last van 1000kg?
Als die waarde geen rol zou spelen, had dat ook niet zo hoog hoeven zijn. Blijkbaar is daar wel een reden voor.........

Je mengt drie verschillende ingeredienten totaal door elkaar met een saus van onbegrip, gegratineerd onder een gril van onwil.
Dat gerecht begin ik niet aan.

Lees nu maar de uitleg over het gelijkmatig belasten van de twee assen en de dáárbij horende kogelHOOGTE.
Als je het niet begrijpt, neem het dan maar gewoon aan.
Of niet; het is niet míjn banaan :D

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:49

Huertecilla schreef:

sorry hoor maar ik rij liever met een auto die 120 kg op de kogel mag hebben dan eeen auto die maar 75 kg vertical load mag hebben.

en geloof me als ingenieur voertuigbouw weet ik wel waar ik over praat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:41

Ik denk dat jullie over verschillende dingen praten, ingenieur. ;)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:56

Hoe rijdt een Chevy blazer voor de trailer? En wat voor Ford of Opel kan er voor een trailer?

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:08

Ik heb een nissan X-trail:voordeel is dat hij een soort optionele 4 wielaandrijfing heeft die alleen inschakeld als het nodig is. Hij kan ook permanent op 4 wiel worden gezet. normaal rijdt je er 2 wiel aangedreven mee.
hij mag trailers trekken tot 2000 kg (beladen en geremd natuurlijk) en zonder E-rijbewijs mag hij een trailer trekken van 1400 kg (anders kom je boven de 3500 kg uit). mijn auto weegt iets meer als 1500 kg.
Ik heb een 2 zitter en ben er erg blij mee net een dicht bak achter (je kunt wel via een raam achteruit kijken. hierdoor kan ik erg veel paardenspullen kwijt. 2e hands zijn ze niet duur en ik heb er nooit wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:52

Hoi, omdat wij maar geen passende auto kunnen vinden heb ik nogmaals jullie advies nodig!

Ons oog is nu gevallen op de volvo c30 diesel 2.0
Zou iemand eens willen kijken of die voldoet en veilig is om met een anderhalfpaards trailer te rijden? Als we kijken bij autoweek/caravantrekken komt hij best positief uit de test maar geld dat ook voor een trailer? De volvo c30 lijkt me wat smal en klein...wat denken jullie? Do or don't?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:24

Share schreef:
Hoi, omdat wij maar geen passende auto kunnen vinden heb ik nogmaals jullie advies nodig!

Ons oog is nu gevallen op de volvo c30 diesel 2.0
Zou iemand eens willen kijken of die voldoet en veilig is om met een anderhalfpaards trailer te rijden? Als we kijken bij autoweek/caravantrekken komt hij best positief uit de test maar geld dat ook voor een trailer? De volvo c30 lijkt me wat smal en klein...wat denken jullie? Do or don't?

Bouwjaar?
Even uitgaand van een 2007-2009 serie in de duurste 2.0D versie, dan heeft ie 1500kg bij 75kg kogeldruk; 136pk (4000 toeren) en 320Nm (2000 toeren) vermogen.
Lijkt op papier aardig te moeten werken. Of dat ook zo werkt met handing op de weg; geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:32

Die is het inderdaad!

Als we hem hierin vullen..

http://www.autoweek.nl/caravantrekker.php

Komt er best een goed oordeel uit.. Maar ik heb geen idee of er op dat gebied nog verschil zit in een trailer of een caravan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:39

Share schreef:
Komt er best een goed oordeel uit.. Maar ik heb geen idee of er op dat gebied nog verschil zit in een trailer of een caravan.

Behoorlijk:
- een paardentrailer is een tandemasser en dat is *\o/* mits je de kogelhoogte correct hebt anders is het -O-
- een paard is geen caravangewicht noch bouwmateriaal maar een héél hoog % levend gewicht en dát is -O- -O- en zwaarwegende reden voor een grote marge

Vertaald:
- kogellast moet je vergeten; meet de hóógte
- hou 80% van het trekkergewicht aan voor het maximale aanhangergewicht*

* bij beter dan modale geschiktheid van de trekkende auto, bijvoorbeeld door een korte achteroverbouw, kan dat meer zijn, doch NOOIT meer dan 100%
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-11-11 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:42

Wij hebben een audi A8 voor de 2 paards trailer die mag 2300 kilo trekken.