[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:01

Ehm, vrachtwagens zijn geen personenwagens hè. Natuurlijk zal er hier wat te vinden zijn, maar 4 ton op de klok dan is ie net lekker ingelopen. Ze staan bij bosjes op marktplaats met 1.000.000+km op de klok en dan wordt er nog steeds een flinke prijs voor gevraagd.

Punt hier is wel dat Iveco wat minder waardevast is en dat de EDT-cabine (die eerste serie heeft geen beste naam) daar zeker niet aan bijdraagt.

Voor iets meer heb ik nog wel wat in de aanbieding, als je dan ECHT om een bult werk verlegen zit:
http://www.trucks.nl/nl/tweedehands-sca ... 4052046-vd

Rex_Rolfo

Berichten: 5540
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:05

ringo94 schreef:
Maar naar wat voor auto zou ik dan moeten kijken als ik een 1,5 paards iw wil trekken (met voorlader)?

Zeg trailer 1000 kg, paard 500 en nog een 100, liever 200 voor reserve. Dan heb je een auto nodig die 17-1800 kg mag trekken. Kijk eens bij de achterwielaandrijvers, BMW en Mercedes bijvoorbeeld. Kennis heeft een C klasse diesel, gekocht voor jouw budget en rijdt regelmatig 1:20 met dat ding.

Ander iets om op te letten is zoals je zelf al noemt kogeldruk. Kan zijn dat die bij een voorlader hoger is dan de standaard 60-75 kg. Daar zijn niet zomaar cijfers van omdat dit ook van de gemonteerde trekhaak afhangt. Als de auto 100 kg mag hebben maar de gemonteerde haak maar 75 kg dan is dat de limiet. En andersom natuurlijk ook, zwakste schakel bepaalt de kracht van een ketting.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:17

ikke schreef:
Freebee mag maar 2 ton trekken, maakt niet uit in welke versie. Gaat dus voor twee flinke haffen in een Ifor niet werken.

Ook al doe je het maar eens per jaar; ALS je het doet, doe je dat met een combi die dat kan hebben! Aan jou de keuze of je die auto dan zelf wil hebben of dat je voor die enkele keer dan een Defender huurt.

Die Sorento is geen haar beter, haalt ook maar 2 ton aan de haak.


2 ton is meer dan genoeg

met een trailer van 900 kg, kogeldruk minimaal 50 kg is er 1150 kg voor lading beschikbaar.
Met een lichtere trailer komen ook auto,s met een 1700-1800 kg treklast in aanmerking zoals: subaru forester, ford mondeo of VW passaat

Roodvos

Berichten: 7474
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:43

Varekaj schreef:
@Rex_Rolfo: mijn schoonbroer is helaas geen vrijgezel meer en die zou ik sowieso niet aan een auto laten sleutelen. Hij ging enkele jaren terug de kever uit '74 helpen opknappen met mijn vriend, en de radio aansluiten. Er is een luide knal geweest, de radio gaf geen kick maar de auto was wél gestart zonder een sleutel in de buurt... :')

Jullie hadden Herbie in de garage! :oo
Voor de jongere lezers onder ons: https://youtu.be/nrmw1iEemDM

@ringo94: voordat ik Forester ging rijden heb ik me jarenlang "gered" met een Opel Vectra 1.8 benzine. Nooit vast gezeten op concours. Wel een enkele keer bij extreme omstandigheden opladen op de verharde weg, dus eerst de combinatie leeg van het modderveld rijden. Elke fatsoenlijke (grote) middenklasser moet een nette 1,5 prds met een flinke pony/klein paard kunnen trekken. En dan moeten er voor jouw budget best wat te vinden zijn.
En inderdaad: waarom investeren in een zware auto en dikke trailer voor die ene keer per jaar? Het rijmaatje huurt dan maar een keer een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:52

Het is een grijze zonder strepen dus helaas geen Herbie -O- Maar zo'n nieuw model kever in het wit mogen ze me wel geven hoor! Hoeft geen strikje rond.

Mensen vragen me ook vaak waarom ik een 2-paards heb, aangezien ik 95% van de tijd met slechts 1 paard op stap ben. Ik heb echter nog een tinkerkruising, 2 shetjes en een logeetje van 1.70 hoog die toch met enige regelmaat van de ene weide naar de andere gebracht moeten worden. En anders kan ik er wel 30 baaltjes hooi à 20kg/stuk in duwen.
Maar als het enkel is om sporadisch (lees: 2-3x/jaar) iemand mee te pakken, dan ben je echt wel voordeliger uit met een kleinere trailer. Die grotere vangen meer wind, je auto moet zwaarder zijn etc...

palousa_boy

Berichten: 10577
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:01

Hier zal het tzt wel gewoon een simpele veetrailer worden, die zijn tot nu toe de enige die ik ben tegengekomen waar minimaal 2000 kg geladen mag worden.
Vorige week naar de dierenarts geweest met ons trekpaard en in de trailer stonden al een ander trekpaard met d'r veulen :D was een beetje proppen maar pastte net.
Er zit dan ook geen poespas op zoals een zadelkamer, een korte laadklep (de gewone breken met 1000 kilo paard) en de voorlader is gewoon een wat grotere deur en een wat hogere afstap. Dit model had trouwens ook geen dicht dak, wel een zeiltje meegeleverd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:06

Ja in Frankrijk zijn ze vaak iets simpeler in dat soort dingen :+

Maris
Berichten: 16021
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:50


Rex_Rolfo

Berichten: 5540
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:10

- Grijs kenteken particulier (2 zitplaatsen, goedkoper in wegenbelasting) :o? :o?


Heb ik nog wel een leuk idee voor de sticker op de trailer die erachter komt :+

linkje-want-net-te-groot-voor-bokt

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:38

Ik ga met mijn voorgangers mee dat als je zelf 1 paard hebt je niet moet faciliteren voor 2x per jaar met een vreemde.

Ik zou ook lekker je ifor houden en voor een trekgewicht van 1800 zoeken, dan is er zat keus.
Enige dingetje met de ifor is de kogeldruk maar iedere auto die niet als een nep SUV gebouwd is met korte wielbasisis en een degelijke trekhaak installatie heeft kan dat eigenlijk wel hebben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5540
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:49

ringo94 schreef:
Maar omdat ik helaas vanaf volgende maand regelmatig lange afstanden zal moeten gaan afleggen met de auto en ik dan graag comfortabel zit (en niet in een klein koekblikje).

Nog een bepaald niet onbelangrijke reden om voor een (grotere) middenklasser te gaan ipv voor een 4x4 werkpaard te kiezen.

palousa_boy

Berichten: 10577
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:03

Voor het zitcomfort doet onze grote 4x4 niet onder voor de Volvo hoor ;) het geluid is een ander verhaal, maar ik zou bijna liever met de 4x4 1000 km rijden dan met de Volvo. Echter maken het verbruik en alle "snufjes" dan toch de keuze weer wat makkelijker.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:04

Ik rijd heel graag lange ritten met mijn pajero.
Hij is helaas niet gemaakt om 150 (of hoger) te gaan knallen op de autobahn maar lekker brommen aan 120? Graag.

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:12

Ook een reden om grote auto te nemen is dat je er aan gewend raakt :P
Ik heb nu een paar dagen een nissan micra en accuut is de kramp alweer in mijn kuit geslagen van de onconfortabele houding.
Voor lange afstanden wil ik ook nooit meer een schakelauto. Ik was echt vergeten wat een gemier dat is in de file, helemaal berg op. Wat een hoop onzinnige handelingen eigenlijk, helemaal als een auto verder vol zit met de modernste zelfrij hulpen.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:11

ikke schreef:
Ehm, vrachtwagens zijn geen personenwagens hè. Natuurlijk zal er hier wat te vinden zijn, maar 4 ton op de klok dan is ie net lekker ingelopen. Ze staan bij bosjes op marktplaats met 1.000.000+km op de klok en dan wordt er nog steeds een flinke prijs voor gevraagd.

Punt hier is wel dat Iveco wat minder waardevast is en dat de EDT-cabine (die eerste serie heeft geen beste naam) daar zeker niet aan bijdraagt.

Voor iets meer heb ik nog wel wat in de aanbieding, als je dan ECHT om een bult werk verlegen zit:
http://www.trucks.nl/nl/tweedehands-sca ... 4052046-vd

Dat lijkt die van Gert wel! (Van 't Hof)

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:31

Optiwolk schreef:
Ik rijd heel graag lange ritten met mijn pajero.
Hij is helaas niet gemaakt om 150 (of hoger) te gaan knallen op de autobahn maar lekker brommen aan 120? Graag.

Ach, de classic Range Rover is niet zonder reden begrenst op 180km/h.

Maar ik mis hem wel, hoor die oude gasguzler en nu, met geen trein meer als woon-werk-verkeer, is zo'n oude Range Rover ook niet de meest praktische auto, maar het is geen straf om einden met die auto te rijden.

sflj schreef:
ikke schreef:
Ehm, vrachtwagens zijn geen personenwagens hè. Natuurlijk zal er hier wat te vinden zijn, maar 4 ton op de klok dan is ie net lekker ingelopen. Ze staan bij bosjes op marktplaats met 1.000.000+km op de klok en dan wordt er nog steeds een flinke prijs voor gevraagd.

Punt hier is wel dat Iveco wat minder waardevast is en dat de EDT-cabine (die eerste serie heeft geen beste naam) daar zeker niet aan bijdraagt.

Voor iets meer heb ik nog wel wat in de aanbieding, als je dan ECHT om een bult werk verlegen zit:
http://www.trucks.nl/nl/tweedehands-sca ... 4052046-vd

Dat lijkt die van Gert wel! (Van 't Hof)

Hij is me te groot en te veel werk, maar qua specs spreekt ie me wel aan.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:35

Hoi!

Ik ga woensdag voor een hele mooie trailer kijken, deze heeft als volledige massa 1200. Is dat te zwaar? Is een 1,5 paards Atec Starline trailer.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:38

Harvey1 schreef:
Hoi!

Ik ga woensdag voor een hele mooie trailer kijken, deze heeft als volledige massa 1200. Is dat te zwaar? Is een 1,5 paards Atec Starline trailer.

Nee, dat is waarschijnlijk te licht voor een groot paard. Klein paardje of pony past wel.
Eerst lege trailer wegen, dan inschatten of jouw paard ruim binnen het resterende gewicht blijft en dan pas kopen.

Voor dit soort trailertjes geldt precies hetzelfde als voor die tweepaardswagengebakjes: groot risico op overbelading!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:39

Wat bedoel je met volledige massa? In geladen toestand, dus de tmm?

Het hangt er van af wat je auto mag trekken, je rijbewijs en wat er in moet.
Als tmm is dat goed als je auto 1500 mag trekken, de trailer leeg niet meer weegt dan 800 en je pony lichter is dan 400.

Is die 1200 het ledig gewicht zonder lading, dan vragen ik me af hoe dat kan met een 1,5...

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:44

Varekaj schreef:
Wat bedoel je met volledige massa? In geladen toestand, dus de tmm?

Het hangt er van af wat je auto mag trekken, je rijbewijs en wat er in moet.
Als tmm is dat goed als je auto 1500 mag trekken, de trailer leeg niet meer weegt dan 800 en je pony lichter is dan 400.

Is die 1200 het ledig gewicht zonder lading, dan vragen ik me af hoe dat kan met een 1,5...

Ehm, goed lezen: het is een Atecje......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:47

Ik heb geen ervaring met atec, die zijn normaal toch relatief licht?

Een 1,5 die 1200 leeg weegt geeft mij direct een beeld van een houten exemplaar waar ze verkoper zelf mee aan de knutsel is gegaan. Waar nu een houten plank over een rotte bodem heen ligt, een extra plaat tegen een rotte wand aangezet etc etc...

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:48

Mag ik de link hier neer zetten? Dit zijn de specs:Beschrijving

Specificaties:


Lengte: 295 cm
Breedte: 130 cm
Hoogte: 215 cm
Totale Massa: 1.200 kg

Bouwjaar: 2000

Extra informatie:
- voorzien van een nieuwe vloer
- Rubbermat op de vloer
- Borst- en bilstang wordt los meegeleverd.

De auto halen we op basis van de trailer straks aangezien we dit nu eerder tegenkomen dan de auto. Rijbewijs moet nog gehaald worden, beetje een gekke volgorde maar is even niet anders. Want ik ken wel iemand die ermee kan rijden dus dat komt wel goed. Ik heb een epony NRPS ras van max 500 kilo denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 09:54

Wat jij nu moet navragen is het ledig gewicht van deze trailer, en of je hem mag laten wegen voor je hem koopt. Als hij leeg meer weegt dan 700 ben je er niks mee.

Er ligt een nieuwe vloer in, dus het originele gewicht bij aankoop door hun bij de dealer kan wel eens niet meer kloppen.
Als je gaat wegen, leg er dan zeker ook de borst-en bilstang in.

pol013

Berichten: 10000
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:04

Ik heb zon'n atec gehad. Helemaal kaal. Alleen een gietvloer. Die was wel geloofwaardig rond de 600 kg.
Waarschijnlijk is het een trailer die normaal gewoon 1600 ttm heeft maar terug gekeurd geleverd was. Dat was bij die van mij ook zo toen ik hem nieuw kocht. Was handig omdat ik toen alleen een B rijbewijs had.
Als er meer accessoires in zitten (of inderdaad vanwege de nieuwe vloer) zou ik hem wel eerst even wegen.

ringo94
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-05-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:08

Hey iedereen,
Sorry op mijn wat late reactie op alle tips van jullie. Ik heb het plan van een auto die 2 paarden mag trekken inderdaad maar uit mijn hoofd gezet.
Toen ben ik gaan zoeken naar een auto voor een 1,5 paards trailer. En mijn voorkeur gaat nu uit naar een ford mondeo met een 1.8 of 2.0 motor. Volgende week gaan wij bij een paar kijken. Volgens mij voldoet aan alle punten om een paard te mogen trekken? Zover ik kan vinden heeft hij voldoende kogeldruk en meer als voldoende trekvermogen voor 1 paard(pony) Wat is jullie ervaring met deze auto's.
Groetjes