[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:54

Mijn auto maakt ook rare geluiden in lage versnelling op het moment en het motor lampje brand regelmatig.
Hopelijk maar iets kleins anders moet ik toch ook gaan zoeken.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:42

ikke schreef:
Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.

Ja, de Getz komt volgens http://www.autoweek.nl boven de 1000kg trekgewicht; namelijk 1100kg }>
Maar die verdomde kogeldruk van 44kg........


Wil hier toch even op reageren :Y)

Ik knup rustig de trailer achter mijn getzie hoor, maar alleen om hem van stal naar de wasstraat te trekken en daar te wassen zonder lading erin en beschutte dorpsweg dus geen snelweg.

Maar zou er zeker nooit een paard in zetten terwijl hij achter mijn getz hangt. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig maar gezond verstand _O-

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:05

Hier druk op zoek naar een 1,5 paards. Moeilijke zoektocht... in mijn prijsklasse staat ook een hoop zooi. Mocht iemand nog een goede zaak weten met tweedehands trailers... dan hoor ik dat graag. Budget is 2500

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:51

@nontie: jij weet dat, ik weet dat, ikke uiteraard ook. Dat is de laatste die met zo'n combi een paard gaat vervoeren, of hij moet zijn leven beu zijn :')
Maar er zijn zat mensen die dat gezond verstand niet hebben en nog veel minder ervaring met een aanhanger rijden. Laat staan met levende lading. Die knopen 1x per jaar een aanhangertje aan om wat snoei afval weg te brengen en zien dan plots het licht "hey, paardje kan er ook achter".

Gelukkig is gezond verstand hier algemeen wel goed aanwezig.

palousa_boy

Berichten: 10577
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:57

Je ziet ook zat caravans over de weg heen stuiteren, waarbij de auto dan gezellig mee danst _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:30

palousa_boy schreef:
Je ziet ook zat caravans over de weg heen stuiteren, waarbij de auto dan gezellig mee danst _-:(

En je ziet bijna net zoveel caravans op hun kant liggen. Ook met stevige middenklassers ervoor. Verkeerd of veel te zwaar beladen in combi met onervaren bestuurder krijg je alles op zn zij. Van de week nog een landrover dwars op de snelweg zien staan met een liggende kleine caravan erachter. Hoe krijg je het voor elkaar :roll:

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:37

Kan ook aangereden of gesneden zijn natuurlijk, het gebeurt veel te vaak dat mensen bij inhalen of invoegen gewoon hun auto in een aanhanger sturen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:24

nontie schreef:
ikke"/"Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.

Ja, de Getz komt volgens http://www.autoweek.nl boven de 1000kg trekgewicht; namelijk 1100kg }>
Maar die verdomde kogeldruk van 44kg........


Wil hier toch even op reageren :Y)

Ik knup rustig de trailer achter mijn getzie hoor, maar alleen om hem van stal naar de wasstraat te trekken en daar te wassen zonder lading erin en beschutte dorpsweg dus geen snelweg.

Maar zou er zeker nooit een paard in zetten terwijl hij achter mijn getz hangt. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig maar gezond verstand


onzin, vast geroeste betweterij in dit topic.

Met het trekgewicht is inderdaad een paard een uitdaging ik kom dan uit op een przewalskipaard.
Maar waar het om gaat dat er genoeg mensen zijn met welsh A of shetty.
Een niet te zware trailer met 2 shets, of 1 niet al te zware pony past binnen de mogelijkheden van deze ¨trekauto¨.

Het gevaar van een zware bewegende lading zoals de steeds grotere dressuur KWPN,ers van liefst groter dan 1,8 meter kan deze auto niet aan. Maar niet iedereen vervoerd dansende paarden.
Een kleiner paard heeft veel minder invloed. De combinatie met een caravan krijgt redelijke recenties, een paardentrailer is minder windgevoelig dan een caravan.

Het probleem met deze auto is het toegelaten kogelgewicht.

ik ben geen fan van lichte combinaties, maar wel van eerlijke informatie.
een trailer onder de 600 kg met 2 minies van circa 150 kg/pony gaat met het trekgewicht passen evenals met een B rijbewijs.

Het topic is negatief geworden en aanvallend, inplaats van eerlijk en informatief.

Mungbean

Berichten: 36293
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:02

Ik ga hier eigenlijk altijd uit van paarden, niet van een shetje. Een shet past zo ongeveer in een hondekar, dus daar zie ik sowieso niet snel problemen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:14

Voor die kleintjes zijn er vaak toch ook kleinere trailertjes? Die kunnen inderdaad achter bij eender welke auto. Mijn ifor achter een getz... volgens mij past die getz IN mijn Ifor :))
Ik heb nu paar keer mijn 2 mini's/shets met die trailer vervoerd en ik ben er niet gek op. Omdat ze zo klein zijn kan ik ze lang niet zo goed vastzetten (eigenlijk helemaal niet) en los lopen ze best wel rond als nieuwsgierige aagjes. Qua gewicht kan dat prima maar ik vind het toch geen aanrader hoor. 1x bruusk remmen voor een idioot ofzo en ze vliegen alle kanten op.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:18

Sizzle schreef:
Ik ga hier eigenlijk altijd uit van paarden, niet van een shetje. Een shet past zo ongeveer in een hondekar, dus daar zie ik sowieso niet snel problemen ontstaan.


Dat is een van de problemen denk ik, er zijn veel expert posters die gelijk van groot en zwaar uitgaan.
Het andere probleem is dat vragen nooit kompleet de benodigde informatie geven.
Maar de trend om gelijk te oordelen maakt dit topic onleesbaar, vaak onjuist en heel onvriendelijk.

Van mij mag er een slotje op en wordt er een nieuw topic gemaakt wat alleen zich op de feiten baseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:50

Boh, groot en zwaar... niet noodzakelijk. De zwaarste die ik heb is 550kg. Heb echt moeten zoeken naar een trailer die én een deftig laadvermogen had én een interessante tmm. Zelfs voor 1 paard kwam ik bijna altijd uit op een tweepaards ivm laadvermogen en BE ivm de tmm.

Qua budget volg ik wel dat je voor je budget best het uiterst mogelijke moet zoeken. Beter teveel en onnodig dan net te weinig als het er op aan komt.

Ik heb zelf met B-camionette en trailer met BE al paar keer nipt ongevallen kunnen vermijden door idioten die willen afsnijden, zich ergens tussen wringen en dan vol de rem op gaan etc. Of zelf vol op de rem voor een kind dat zonder kijken de baan op rent. Dat zijn momenten dat ik aardig blij was met mijn zware combi hoor.
En in barslecht weer met keiharde wind ook al meermaals gereden. Absoluut niet fijn als je op de snelweg van het vak rechts naar links geblazen wordt. Dan is ietwat tegengewicht echt wel fijn.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:33

BMHP schreef:
Sizzle schreef:
Ik ga hier eigenlijk altijd uit van paarden, niet van een shetje. Een shet past zo ongeveer in een hondekar, dus daar zie ik sowieso niet snel problemen ontstaan.


Dat is een van de problemen denk ik, er zijn veel expert posters die gelijk van groot en zwaar uitgaan.
Het andere probleem is dat vragen nooit kompleet de benodigde informatie geven.
Maar de trend om gelijk te oordelen maakt dit topic onleesbaar, vaak onjuist en heel onvriendelijk.

Van mij mag er een slotje op en wordt er een nieuw topic gemaakt wat alleen zich op de feiten baseerd.


Ben geen expert maar toch> Ik ga helemaal niet uit van groot en zwaar. Heb zelf altijd gereden in een auto waar veel mensen fronsend van opkeken. Die leek te klein en lichtgewicht maar was dat niet. Die had gewicht en power genoeg. Heb er etterlijke 1000km mee afgelegd ook bij veel regen en windkracht 5. Dat je niet alleen op uiterlijke kenmerken kunt oordelen ben ik dus helemaal met jou eens.
Maar de ondergrens zo ver opzoeken vind ik dan ook weer echt onverstandig. Shetjes en a welsjes daar gelaten. vaak komen deze vragen van mensen met een e pony. Niet van die inimieni freubel ponytjes met bijbehorende kleine karretjes.
en: ik rij alleen binnendoor een klein stukje.. laat je hem dan ook staan als je moet spoed naar utrecht moet? En pak je hem dan toch niet stiekem als die leuke weekendje weg is 100km verderop?

Al was het inderdaad alleen al maar vanwege de andere idioten onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:48

Als je geen 4x4 nodig hebt is er veel te vinden bij de modale middenklassers. Wil je goed wegkomen op grasterreinen, ook in de winter... dan blijft er niet zoveel meer over.

Maar steeds die grenzen opzoeken omwille van budget, om toch maar de kosten van die E achter B niet te moeten maken, omdat belasting zo duur is, brandstofverbruik. Ik vind dat een beetje gek. Doe het dan gewoon niet.
Bekijk dan of transport huren niet goedkoper uitkomt, zeker als je maar sporadisch op pad gaat. Ik heb een eigen trailer + combi omdat ik 3-4x/week op pad ga. De B-camionette huren is qua onkosten zelfs interessanter als ik 2x/maand op wedstrijd ga dan eigen combi aankopen.

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:20

varekaj: maar ik kwam altijd weg (vooruit) met mijn 177pk, 400nm op modder en nat gras. Geen 4x4. Formaat Golf.
(maar ging nu wel voor een 4x4 omdat dit niet meer te vinden is in de jongere auto's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:28

Met wat gezond verstand raak je idd wel weg uit modder. Ik heb met mijn oude barrel ook probleemloos modderplekken overwonnen waar ze met 4x4 ingegraven zaten. Maar of het gezond is voor je auto?

Af en toe een modderpoel of nat gras is ook een verschil met bijna wekelijks blubber en zooi. Rij je enkel op plekken waar de parking supernetjes is, grint of asfalt, dan heb je 4x4 ook helemaal niet nodig. Hier is zoiets echter zeldzaam en ik start de hele zomer op omgeploegde stoppelvelden en kapotgereden graslanden :))

pol013

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:31

Ik rij SGW. Weinig keurige parkeerplekken hier.
In de omgeploegde mais, over zandpaden naar afgelegen trainingsterreinen en het meest luxe: op gras en dat jaar rond.

Getup

Berichten: 9040
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:34

Dat is ook nog n punt, ja. Ik moet ook regelnatig in n weiland parkeren. En heuvelop.

Wij hebben de duster verkocht en n VW Tiguan gekocht.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:52

Conclusie van de dag: zoek een combi die aangepast is aan je gebruik, binnen je budget, zodat je toch wat te zeggen hebt over je aanhangwagen maar hou rekening met de "wat als?"-factor: wat als het terrein op wedstrijd niet goed ligt, wat als paard in allerijl naar het ziekenhuis moet?

Overigens ben ik hier wel een van de "zware" combi's, en heb ik ook al toegegeven dat ik deze combi persoonlijk te zwaar en te duur voor me vind.
Maar een gegeven pajero kijk je niet onder de motorkap, dus ik rijd met de wielen die ik heb (even in thema blijven hè) en lees hier wel geïnteresseerd mee om te weten wat wel ook nog makkelijk en goed is maar toch een stukkie kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:23

Maar jij rijdt vooral op die hele nette plekken :)) nu mag ik niet klagen over de locaties in de winter, meestal valt de parking best mee. De zomer die eraan komt worst wat anders.

Waar veel winst op te halen valt is een trailer zonder zadelkamer. De laadvermogens zijn vaak best krap, zeker bij de trailers met tmm 2000 voor 2 paarden. Gewichtsmatig kan je dan je tuig en zooi beter in de koffer gooien en geen zadelkamer nemen. De kans dat je je auto gaat overladen is kleiner dan dat je trailer overladen is.

Voorladers zijn ook nog best zwaar. Luxe is fijn, maar als je echt op gewicht moet beknibbelen kan je beter een hele basic trailer nemen dan een pluimpje ervoor spannen.

ikke

Berichten: 38800
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:34

Optiwolk schreef:
Conclusie van de dag: zoek een combi die aangepast is aan je gebruik, binnen je budget, zodat je toch wat te zeggen hebt over je aanhangwagen maar hou rekening met de "wat als?"-factor: wat als het terrein op wedstrijd niet goed ligt, wat als paard in allerijl naar het ziekenhuis moet?

Overigens ben ik hier wel een van de "zware" combi's, en heb ik ook al toegegeven dat ik deze combi persoonlijk te zwaar en te duur voor me vind.
Maar een gegeven pajero kijk je niet onder de motorkap, dus ik rijd met de wielen die ik heb (even in thema blijven hè) en lees hier wel geïnteresseerd mee om te weten wat wel ook nog makkelijk en goed is maar toch een stukkie kleiner.

De grap is dat veel mensen niet weten dat er veel meer 4x4's zijn dan gedacht wordt.
Volvo, VW-groep, Peugeot, Ford en Fiat zijn enkele van de merken waarvan ik weet dat ze ook 4x4-versies leveren van auto's waar de gemiddelde Nederlander helemaal geen 4x4 onder zou zoeken.
Peugeot Partner bijvoorbeeld; staat er hier eentje in de straat. Zie je niks aan, maar degene die goed kijkt ziet een differentieel in de achteras zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:05

Afbeelding

Hiervoor heb ik oa een 4x4. Nu enkel hoog gras. Het is een traktorspoor waar je sowieso met een gewone auto niet overheen kan, de geulen zijn net te diep. Bij regen heb je een spekgladde bovenlaag en er is een lichte hellingsgraad.
Mijn trailer ligt ook net te laag tegen de grond voor dit paadje, dus ik moet de paarden te voet halen en bij de huizen inladen.

Ikke: je hebt de audi allroad ook nog, maar mag je dat onder een 4x4 scharen?

palousa_boy

Berichten: 10577
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:58

Hier zie je wat dat betreft iets meer 4x4 zonder dat het echt een grote jeep is. Volgens mij is elk merk en model wel te krijgen in 4x4 maar zit deze niet in het standaard assortiment van de dealer.
Het is ook niet dat je dan meteen een tweepaards trailer kunt trekken met je FIAT panda bijvoorbeeld.

ikke

Berichten: 38800
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:24

palousa_boy schreef:
Hier zie je wat dat betreft iets meer 4x4 zonder dat het echt een grote jeep is. Volgens mij is elk merk en model wel te krijgen in 4x4 maar zit deze niet in het standaard assortiment van de dealer.
Het is ook niet dat je dan meteen een tweepaards trailer kunt trekken met je FIAT panda bijvoorbeeld.

Jawel hoor. Een Panda mag 800kg trekken en best wat 2-paards trailers zitten daar (net) onder.

Het is ook nog eens zo dat modellen niet in alle landen te koop zijn, waarmee jij in Frankrijk een model in 4x4-versie kunt kopen waarvan de dealer in NL bij hoog en laag zou beweren dat die niet bestaat.

palousa_boy

Berichten: 10577
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:27

Oke, voor rangeerwerk zou het nog kunnen maar je moet er niets in willen zetten (op een bezem en een schep na misschien)