[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:08

mojo100 schreef:
Varekaj schreef:
Een dodge is zo machtig om te zien! Helaas kan ik zo een slagschip hier nergens kwijt. Niet in de garage en ook niet op openbare parkeerplekken. Mijn mitsu is al puzzelen :+


Hahah het parkeren gaat nog maar zie maar eens een plek te vinden. Ik laat m daarom vaak staan als ik ergens in een drukke stad moet zijn. Dan ga ik met de Ford fiesta :+

Citaat:
Cursusje voertuigbeheersing doen? Zo'n Pinin moet je in elk leeg gaatje kunnen proppen.

Die Dodge (en aanverwante types) hebben vooral als nadeel dat ze de draaicirkel van een olietanker hebben. Een L608D is zeker niet kleiner dan een Dodge maar die frommelde ik in elke parkeervakje, zolang ik de achterkant maar ergens overheen kon laten steken. Die bus had een draaicirkel waar zelfs de Volvo jaloers op is.


Het draaicirkel is idd 2x niks maar verder is het een heerlijke auto. 6pers als het moet, laadruimte, 345pk genoeg om 2 paardentrailers achter elkaar te haken :D

Wat ik me dan wel weer afvraag: weet jij wat verglazing is?

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:13

Van de cilinderwand of remmen vraag ik me dan weer af..?

palousa_boy

Berichten: 10584
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:13

Haha als we het toch over draaicirkels hebben, ik kwam er vorige week achter dat onze trekker een kleinere draaicirkel heeft dan de pajero :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:27

Inparkeren lukt prima als je geen ontzettend aso dorp hebt waar je buurtbewoners zich standaard over de lijnen heen plaatsen. Staan ze met 2 op plek voor 3. Kan ik echt niet meer tussen/voor/achter dan.

Garage gebruiken we voor onze sportwagen die iets minder vaak de straat ziet. Er wordt dagelijks standaard voor onze poort geparkeerd, politie doet er niks aan en ik was het gedoe altijd gewoon spuugzat...

Edit: ik heb geen pinin, mijn bakkie is toch iets langer dan dat :))

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:30

mojo100 schreef:
Van de cilinderwand of remmen vraag ik me dan weer af..?

Van de cilinderwand in jouw geval.

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:37

ikke schreef:
mojo100 schreef:
Van de cilinderwand of remmen vraag ik me dan weer af..?

Van de cilinderwand in jouw geval.


Ik dacht van radioactief afval, begreep al niet wat dat met auto's te maken had :')

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:49

Hallo allemaal, mag hier mijn auto-gerelateerde vraag ook stellen? Ik 'worstel' namelijk een beetje met het volgende: ik heb een Subaru Forester uit 2004. 240.000 km op de teller. Het is een turbo met 180 pk en rijdt op benzine. Altijd al gewild en een absolute toptrekauto. Ik rij er nu ook nog dagelijks 50 km mee naar mn werk, maar dat is vanwege verkoop huis en verhuizing over maandje of 2, straksniet meer aan de orde. Ik ga op fietsafstand van mn werk wonen. Ik heb nu nog een zware 2-paards trailer, een Weijer-trailer van hout, compleet nieuw opgebouwd 3 jaar geleden. Ik wilde deze combi ivm paarden aan huis and you never know. Maar, boel dus verkocht, paarden gaan weer in pension en ik wil in elk geval mijn huidige trailer verkopen. Maar wat dan? Is het verstandiger de Subaru aan te houden, kostentechnisch gezien, voor t geval ik straks toch weer een andere trailer koop (wil graag aluminium 1,5-paards, eventueel met voorlader). Ga nooit met 2 paarden tegelijk op pad. Mijn jonkie die straks het meeste mee zal gaan, is een regelrechte tank van een Freiberger. Groot, fors en zwaar. Schat hem tegen de 700 kilo (mijn merrie ooit eens officieel laten wegen en was 620 kilo als afgetrainde forse Gelderse dame, dus heb redelijk vergelijkingsmateriaal). Ik vind de Subaru wel vrij duur in brandstofgebruik en onderhoud. En hij is niet meer de jongste. Ik heb budget om voor ca. €10.000,- eventueel een andere auto te kopen, maar kan het ook heel goed voor iets anders gebruiken. Wat is nu wijsheid, zonder aan kapitaalvernietiging te doen maar wel serieus veilig op pad te blijven gaan zoals nu met de Soeb? Hebben jullie advies?

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:56

Oh, lekker dom maar vergeten te melden: de Subaru mag 1800 kilo trekken, en ik heb alleen een b-rijbewijs....

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:02

Gingerale schreef:
Oh, lekker dom maar vergeten te melden: de Subaru mag 1800 kilo trekken, en ik heb alleen een b-rijbewijs....


Dan mag je met die combinatie (2-paards trailer) toch sowieso niet op pad?

Een 2p alu met voorlader weegt ook rustig meer dan 900 kg.
Zet daar 2x 650 kg op en je hebt minimaal 2500 kg nodig.
Let er ook op dat sommige 2p trailers niet gekeurd zijn op 2 zware paarden.
In jouw geval zou ik de eerst investeren in een E rijbewijs anders heb je niets aan je combi.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:24

Zoals mijn trailer. Humbauer rapid plus. Weegt naar eigen zeggen 870 kg en mag tot 2000kg geladen worden.
Neem je die 870 voor waar aan, mag je al max 2 pony's meenemen.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:56

Volgens mij wel, want ik rij dus nooit met 2 paarden in de trailer, ook niet gedaan met de huidige combi. Ik vind een 2-paards trailer voor 1 paard gewoon fijn. Tussenschot eruit en alle ruimte. Qua gewicht trailer en 1 paard kan het prima, daar heb ik uiteraard rekening mee gehouden... Gewicht paard plus trailer plus auto blijft onder de 3500 kilo, dus mag met b-rijbewijs. Dit alles gaat over de huidige combi. Mijn vraag gaat over een eventuele toekomstige combi.... :+

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:59

Je redenatie klopt niet.
Gewicht paard plus trailer plus auto zoals geladen is wellicht minder dan 3500.
Maar.... ttm van auto plus ttm trailer gaat met een tweepaards en een subaru echt never nooit niet < 3500 kg zijn.
Of ze moeten beiden zwaar zijn teruggekeurd en ik vraag me af of dat überhaupt wel kan.

Anyway, dan mag je dus niet met B rijbewijs op pad. Die rekent nl met toegestane massa ipv werkelijke massa

Edit typo's
Laatst bijgewerkt door assie op 25-06-17 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:00

Oei daar ga je heeeeeel erg de mist in zeg!

Voor B rijbewijs kijk je naar de maximale gewichten dus de maximale toegestane massa van je aanhanger leeggewicht + laadvermogen dat is bij de meeste 2 paards al 2000 kg. Dan mag de toegestane maximale massa van je auto maar 1500 zijn en ik.weet wel zeker dat dat niet het geval is.

Met die auto die je hebt is de kans dat je een 1,5 paards mag trekken op B ook nihil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-17 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:00

Inderdaad, is je auto dan maar 1500 kg?
De meeste trailers zitten op een ttm van 2000 of meer.

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:29

Auto weegt idd minder dan 1500 kg.... En de ttm is ook minder dan 2000 kilo.... Dusss....
Maar goed, laat verder maar. Ik kom hier blijkbaar niet verder met mijn vraag over de eventuele toekomstige situatie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:37

Gingerale schreef:
ik heb een Subaru Forester uit 2004. 240.000 km op de teller. Het is een turbo met 180 pk en rijdt op benzine.

TMM 1950 kg, trailer terugkeuren naar 1550 en je bent er. Maar E achter B is verstandiger.

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE



Wat betreft je vraag
Gingerale schreef:
Is het verstandiger de Subaru aan te houden, kostentechnisch gezien, voor t geval ik straks toch weer een andere trailer koop (wil graag aluminium 1,5-paards, eventueel met voorlader). Ga nooit met 2 paarden tegelijk op pad. Mijn jonkie die straks het meeste mee zal gaan, is een regelrechte tank van een Freiberger. Groot, fors en zwaar. Schat hem tegen de 700 kilo ..... Wat is nu wijsheid, zonder aan kapitaalvernietiging te doen maar wel serieus veilig op pad te blijven gaan zoals nu met de Soeb? Hebben jullie advies?

Het beste is om zo lang mogelijk met dezelfde auto te rijden. Afschrijving is een verborgen kostenpost maar bij een jongere auto is dat elke maand een flink bedrag. Bij een oudere is dat super weinig, maar heb je idd wat meer kosten voor onderhoud en reparatie. Maar als je toch niet veel km's draait valt dat met wat geluk ook wel mee. En dan nog, zelfs jong gebruikt is ook geen garantie dat je niet tegen (dure) reparaties aanloopt.

Een trailer met voorlader is zwaar, je paard is zwaar, er is altijd wat verborgen gewicht (een lege trailer is meestal flink zwaarder dan het leeggewicht op papier, denk aan vloermatten, tussenschot en/of zadelkamer). Dus die 1800 kg die je Subaru mag trekken heb je wel nodig. En BE rijbewijs, want je rijdt nu echt zonder geldig rijbewijs voor die combi !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:40

Ik heb ook een subaru forsester uit 2004. Tmm is zo even uit mn hoofd rond de 1900kg. Dus de meeste 1,5 paards kunnen wel met een B maar 2 paards dus niet.

Ik zou een rekensommetje maken wat een andere wagen je nu kost en hoeveel euro je aan bezine daarmee gaat besparen. Wat is de staat van je auto en zit er groot onderhoud aan te komen? Zo nee dan kan het zomaar zijn dat je nog 5 jaar je investering tegenover de bezinebesparing eruit aan het rijden bent. Daarnaast moet je maar afwachten wat de staat van je volgende aankoop is........

Whassupp
Berichten: 180
Geregistreerd: 19-11-14

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:55

Dank voor jullie reacties Gloa en Rex_Rolfo! Groot (noodzakelijk) onderhoud heb ik allemaal gehad de afgelopen jaren. Wat er onverwachts nog aan kan komen, dat is altijd afwachten uiteraard. Hij is nu in prima staat, maar het zijn behoorlijke zuipschuiten natuurlijk. Maar misschien is dat in vergelijking met andere auto's die vergelijkbaar gewicht kunnen trekken, niet veel anders. Waar ik me dan wel over verbaas, is de gewone auto's als Meganes gewoon een 2-paards zie trekken.... Zie maar weinig echte trekauto's voor trailers rondrijden hier, dus vraag me dan wel eens af waar ik me druk om maak met mn eisen voor een degelijke auto voor de trailer. Maar jullie rekensommetjes en verhalen te lezen, en het feit dat ik nu eenmaal een degelijke auto heb, overtuigd me wel dat het het beste is om de Subaru aan te houden voorlopig. Daarnaast, ik vind het een superfijne auto waar ik als auto an sich heel blij mee ben

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:26

ikke schreef:
mojo100 schreef:
Van de cilinderwand of remmen vraag ik me dan weer af..?

Van de cilinderwand in jouw geval.


Ja ik ben er bekend mee. Wat is je punt precies?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:52

mojo100 schreef:
ikke schreef:
Van de cilinderwand in jouw geval.


Ja ik ben er bekend mee. Wat is je punt precies?

Dan zou je moeten weten hoe en wat. Hoe vaak gebruik jij al die 375 paarden.......

@Gingerale: Wat is jouw definitie van zuipschuit?
Een 4x4 met 180pk aan boord (en dat Soepbarrel heeft zeer waarschijnlijk een mechanische 4x4) zuipt gewoon harder dan een Fiat Pinda met uitgeschakelde 4x4.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:53

Het zou best kunnen dat die mensen met een megane hun trailer owel fiks hebben laten terugkeuren, ofwel hebben ze een E en dan tellen de werkelijke gewichten, ofwel hebben ze er geen flauw benul van en doen ze maar wat. Zou me niet verbazen als het dat laatste is.

Een megane is op zich leeg ook al gauw 1500 met een tmm 2000. De mijne iig toch. Ze zijn iets hoger dan een gewone auto (al is dat mininaal) en waarschijnlijk daarom ook wat zwaarder.

Bedenk wel dat het aardig kan oplopen wat je bespaard aan benzine als je met de fiets naar werk gaat ipv auto. Hier is dat ongeveer 2/3 van een tank/maand ofwel zo een goede 45€. Ik rij wel diesel. Kan best dat je huidige auto dan alsnog goed uit kan tov een nieuwe kopen.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:00

Gingerale, als je de Soeb houdt dan wel even je E gaan halen want met de 2 paards mag je niet rijden met B rijbewijs. Er zijn zo goed als geen combi's die met B met 2 paards mogen rijden. (Mits origineel en niet teruggekeurd)

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:49

Citaat:
Ja ik ben er bekend mee. Wat is je punt precies?

Citaat:
Dan zou je moeten weten hoe en wat. Hoe vaak gebruik jij al die 375 paarden......


Vaker dan je denkt.
Ik verplaats graafmachines en kleine tractoren ook heb ik een collectie oldtimers die ik vaak verplaats van de ene loods naar de ander.
Dus 375pk is net aan. Het liefst had ik een 2500 of zelfs een 3500.
Maar goed ik weet niet waarom je zo geprikkeld reageert?? :(:)

Rex_Rolfo

Berichten: 5549
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:38

Varekaj schreef:
Het zou best kunnen dat die mensen met een megane hun trailer owel fiks hebben laten terugkeuren, ofwel hebben ze een E en dan tellen de werkelijke gewichten, ofwel hebben ze er geen flauw benul van en doen ze maar wat. Zou me niet verbazen als het dat laatste is.

Een megane is op zich leeg ook al gauw 1500 met een tmm 2000. De mijne iig toch. Ze zijn iets hoger dan een gewone auto (al is dat mininaal) en waarschijnlijk daarom ook wat zwaarder.

Een lichte versie van de eerste Megane zal ook heel wat lichter zijn dan een zware van het huidige model. De ene is de andere niet. Wat dat hogere betreft denk je denk ik aan de Scenic, bij de eerste generatie nog Megane Scenic.

Citaat:
Bedenk wel dat het aardig kan oplopen wat je bespaard aan benzine als je met de fiets naar werk gaat ipv auto. Hier is dat ongeveer 2/3 van een tank/maand ofwel zo een goede 45€. Ik rij wel diesel. Kan best dat je huidige auto dan alsnog goed uit kan tov een nieuwe kopen.

Een fiets, e-bike, electrische scooter of zelfs een gewone scoot zal (flnk) goedkoper zijn dan met de auto gaan. Kun je die ene dag dat het echt slecht weer is altijd nog de Forester nemen. Leuk: www.hetregentbijnanooit.nl ;)


Denk wel dat het een goede beslissing is om de Subaru te houden. Een andere trekauto is
- niet veel lager leeggewicht dus je bespaart geen kapitalen op de wegenbelasting
- niet veel zuiniger dus je bespaart geen kapitalen op de brandstofkosten
- groot onderhoud is net gedaan dus je bespaart geen kapitalen op de onderhoudskosten

Om echt te besparen moet je een kleintje als Aygo oid gaan rijden, maar daar kun je weer geen trailer achter hangen. Dus gewoon houden die Sub en alles dichtbij met de (e-)fiets. Nog goed voor de gezondheid ook :)

pol013

Berichten: 10079
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:06

Gingerale: Misschien zijn het diesels? Die mogen vaak flink meer trekken; zijn sterker en hebben meer eigen gewicht.

Besparen op je auto kan inderdaad het beste met zo'n dinky toy. En dan ook nog alleen met de zuinige modellen. Ik heb er ook naar gekeken maar werd een beetje zenuwachtig van het vermogen van die echt zuinige auto's. Daar wilde ik niet de snelweg mee op scheuren. (maar dat is persoonlijk)