[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:29

@ ikke: met 1100kg word ik nog steeds niet vrolijk als ze daar een trailer achter knopen :') Die autootjes gaan zo lekker swingend rond als trailer ietwat een eigen willetje krijgt door wind of weet ik veel wat.
Beetje veel gewicht in de neus en autootje gaat met de voorwieltjes van de vloer :))

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:43

Varekaj schreef:
@ ikke: met 1100kg word ik nog steeds niet vrolijk als ze daar een trailer achter knopen :') Die autootjes gaan zo lekker swingend rond als trailer ietwat een eigen willetje krijgt door wind of weet ik veel wat.
Beetje veel gewicht in de neus en autootje gaat met de voorwieltjes van de vloer :))


Op zich geen probleem als je achterwielaandrijving hebt? :)*

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:59

Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.


Varekaj schreef:
@ ikke: met 1100kg word ik nog steeds niet vrolijk als ze daar een trailer achter knopen :') Die autootjes gaan zo lekker swingend rond als trailer ietwat een eigen willetje krijgt door wind of weet ik veel wat.
Beetje veel gewicht in de neus en autootje gaat met de voorwieltjes van de vloer :))


http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... serie=Getz

wat een vooroordelen, erg jammer.
Blijkbaar is alles wat geen Pajero, Merc, landrover diesel, overdreven groot en zwaar is gevaarlijk en niet geschikt om een trailer te trekken.
De gebruikservaringen zeggen iets anders over deze auto.

Het enige terechte commentaar betreft de kogeldruk van slechts 44 kg. Waardoor er goed moet worden beladen. Dit kan extra lastig zijn bij een dubbelassige trailer.
Bij een juiste belading komen de voorwielen dan ook niet van de grond zoals geheel ten onrechte wordt geschreven.

In alle door de fabrikant opgegeven waarden zit een veiligheidsmarge/reserve. Evenals de wetgeving. Je hebt geen hogere wiskunde nodig om een trailer en auto veilig te laden en te rijden, wel ervaring.

Een fatsoenlijke uitleg van de regelgeving is wel heel veel moeilijker.

Maar dat is wel wat de meeste vragenstellers verwachten van dit topic en feitelijk juiste info
Laatst bijgewerkt door BMHP op 22-06-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:12

sorry de link met gebruikers ervaringen (allen zeer positief) werkt niet, nu wel
Laatst bijgewerkt door BMHP op 22-06-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:19

Ik zou inderdaad de kogelvrij even heeeeeel erg goed in de gaten houden. Je wilt niet dat je trailer je auto laat freewheelen.

En weeg de boel ook even heel goed na. Je zit met een paard plus trailer al heel gauw over die 1100 heen.
Bij een zware auto ervoor maakt dat niet zoveel uit, maar ik zou met deze combinatie niet zoveel marge durven nemen.

Maaar.... ignorance is wel bliss. En als jij vol zelfvertrouwen rijdt ben je wrs veiliger op de weg dan iemand die als een angstig vogeltje rijdt ;)
Met dezelfde combinatie natuurlijk

Roodvos

Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:36

BMHP schreef:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... serie=Getz

wat een vooroordelen, erg jammer.
Blijkbaar is alles wat geen Pajero, Merc, landrover diesel, overdreven groot en zwaar is gevaarlijk en niet geschikt om een trailer te trekken.
De gebruikservaringen zeggen iets anders over deze auto.

Met een zwaarste aanhanger, van wat ik nu even zie in de reacties, van 950 kg (gewogen gewicht of TMM caravan?). Dat is wel wat anders dan een trailer van 600 kg + 500 kg levend(ig)e lading.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:10

BMHP schreef:
Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.


Varekaj schreef:
@ ikke: met 1100kg word ik nog steeds niet vrolijk als ze daar een trailer achter knopen :') Die autootjes gaan zo lekker swingend rond als trailer ietwat een eigen willetje krijgt door wind of weet ik veel wat.
Beetje veel gewicht in de neus en autootje gaat met de voorwieltjes van de vloer :))


http://caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php

wat een vooroordelen, erg jammer.
Blijkbaar is alles wat geen Pajero, Merc, landrover diesel, overdreven groot en zwaar is gevaarlijk en niet geschikt om een trailer te trekken.
De gebruikservaringen zeggen iets anders over deze auto.

Het enige terechte commentaar betreft de kogeldruk van slechts 44 kg. Waardoor er goed moet worden beladen. Dit kan extra lastig zijn bij een dubbelassige trailer.
Bij een juiste belading komen de voorwielen dan ook niet van de grond zoals geheel ten onrechte wordt geschreven.

In alle door de fabrikant opgegeven waarden zit een veiligheidsmarge/reserve. Evenals de wetgeving. Je hebt geen hogere wiskunde nodig om een trailer en auto veilig te laden en te rijden, wel ervaring.

Een fatsoenlijke uitleg van de regelgeving is wel heel veel moeilijker.

Maar dat is wel wat de meeste vragenstellers verwachten van dit topic en feitelijk juiste info


Je hebt idd geen hoger wiskunde nodig om te rijden maar inderdaad, wel ervaring.
En ervaring leert dat wat meer te zeggen hebben met je auto tov je aanhanger maar net zo fijn is.

Bovendien vind ik een caravan trekken iets heel anders qua veiligheid dan een levende lading.
Koffiekopje kunnen niet gaan panikeren en gaan rondspringen in de kast, een paard kan dat wel in de trailer.
De ene 1000 kg lading is de ander niet!

En dan is de vraag die ik, als ene paardenliefhebber naar de andere stel: wil je wat te zeggen hebben als er wat gebeurt of wil je met het leven van je paard, het jouwe, dat van je passagiers en dat van de omstaanders spelen of niet?

En dan heb je met een zwaardere diesel wat meer te zeggen ja.
En ja, mijn pajero is overmaats, veel te zwaar, veel te duur, veel te warm in dit weer. Maar ik weet dat als er wat gebeurt achter me, ik vooraan veilig kan ingrijpen.
Moet je nu een pajero kopen? Nee.
Zou ik wel kijken naar een wagen die wat meer te zegen heeft tov je aanhanger? Jazeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:13

@BMHP; je kan het serieus toch niet menen dat je met een getz een trailer met paard kan trekken :? . Ik vind een kip caravan voor geen meter te vergelijken met een trailer met bewegende lading. Nee je hebt echt geen grote jeep nodig maar met een auto die nog niet eens middenklasser genoemd mag worden ben je gewoon idioot bezig. Klein stootje zijwind na een geluidswal en je autotje wordt een speelbal voor zo'n trailer. Ook al kloppen de kilotjes op papier dan is er altijd nog zoiets als gezond boeren verstand en je verantwoordelijkheid nemen. De oude! B regel dat de auto zwaarder moest zijn dan de aanhanger was echt niet zomaar uit de lucht gegrepen.

@Irisje; dat is nog best wel een flink paard. Enig idee wat hij weegt? 650 kilo of koudbloed model? De trailer uit de link weegt op papier 650 kilo. Voor de mat, stangen en reservewiel mag er nog een 100 bij wat niet mee gewogen is. Dan ga je waarschijnlijk nat als je op de weegbrug wordt gezet. Er zijn 2 opties aangezien je een prima trekauto hebt. Je kan veel meer geld neer gaan leggen voor een poly of alu trailer. Of een kleiner deel van dat prijsverschil in een E rijbewijs investeren. Als je al wat ervaring hebt en een nette correcrte rijstijl hebt voor je B dan hoeft een dagcursus + examen de wereld niet te kosten. Ik was via vakantieveilig iets meer dan 300 kwijt inclusief de verklaring.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:48

x_Irisje_x schreef:
Gloa schreef:
Tmm van de trailer mag 1395 kg bedragen. Wat wil je vervoeren?

Bij aankoop van een 1,5 moet je wel een beetje op het eigen gewicht letten. De tmm is niet zo relevant want die kan je zelf terug laten zetten via het rdw voor een paar tientjes.

Een paard van 1.70 :j

Heb deze gezien: 1,5 paards, nieuwe bodem nieuwe wanden etc...
http://link.marktplaats.nl/m1167428884? ... nt=app_ios
Ad

Die zou ik eerst eens op de wegbrug zetten voordat ik zou geloven wat er in de advertentie staat.

BMHP schreef:
Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.


Varekaj schreef:
@ ikke: met 1100kg word ik nog steeds niet vrolijk als ze daar een trailer achter knopen :') Die autootjes gaan zo lekker swingend rond als trailer ietwat een eigen willetje krijgt door wind of weet ik veel wat.
Beetje veel gewicht in de neus en autootje gaat met de voorwieltjes van de vloer :))


http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... serie=Getz

wat een vooroordelen, erg jammer.
Blijkbaar is alles wat geen Pajero, Merc, landrover diesel, overdreven groot en zwaar is gevaarlijk en niet geschikt om een trailer te trekken.
De gebruikservaringen zeggen iets anders over deze auto.

Het enige terechte commentaar betreft de kogeldruk van slechts 44 kg. Waardoor er goed moet worden beladen. Dit kan extra lastig zijn bij een dubbelassige trailer.
Bij een juiste belading komen de voorwielen dan ook niet van de grond zoals geheel ten onrechte wordt geschreven.

In alle door de fabrikant opgegeven waarden zit een veiligheidsmarge/reserve. Evenals de wetgeving. Je hebt geen hogere wiskunde nodig om een trailer en auto veilig te laden en te rijden, wel ervaring.

Een fatsoenlijke uitleg van de regelgeving is wel heel veel moeilijker.

Maar dat is wel wat de meeste vragenstellers verwachten van dit topic en feitelijk juiste info


Je mag het een vooroordeel noemen; ik baseer mijn uitspraken op 2.000k vlieguren met alles wat god en Bokt verboden heeft en waar zelfs de wetgever wellicht iets van zou hebben kunnen vinden en geloof me, een paardentrailer achter een Getz is gewoon strafbaar, punt, uit. I don't care wat er op internet staat, je krijgt je kogeldruk niet voor elkaar en die 1100kg ga je ook alleen redden met een Shetlander in een oude polyester Heja.
Heeft niks met vooroordelen te maken, dat is simpele feitenkennis.

Je hebt echt geen dikke 4x4 nodig (Die 6-pitter Mondeo van enkele posts eerder is een prima auto) maar bij dat tot op het bot bezuinigen op de trekkende auto moet je ook niet gaan zeuren als je een keer uitschiet, de 100 aantikt en de boel gaat slingeren......

Ik kan je namelijk wel uit eigen ervaring vertellen dat een Disco zelfs aan 130km/h en met 2 ton aan de haak helemaal niets anders doet dan rechtuit rijden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het prima is om 130km/h te rijden met twee paarden aan de haak, maar het feit dat dat je in ieder geval een marge van 80 tot 130km/h hebt zonder dat je je zorgen hoeft te maken om het gedrag van de combi, zegt wel iets over de beheersbaarheid van een combi.


Maar al dat gejammer over autootjes voor trailertjes; als je dit niet kunt rijden, moet je gewoon niet eens komen zeuren.......

Daar heb je je vooroordeel......
Laatst bijgewerkt door ikke op 22-06-17 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:53

Mijn megane werd ook omschreven al ideaal voor een caravan, en ook kennissen gaven aan dat die auto het ontzettend fijn deed. Zelfs in de bergen. En toch werd in de garage een paardentrailer ten zeerste afgeraden. Die auto was leeg 1500 en tmm 2000 met trekvermogen 1300. Die auto is nog een stuk groter en hoger dan een getz.
Op papier de ideale combi onder B, in de praktijk heel wat anders.

Er zijn zoveel opties bij de middenklassers. Waarom de dingen lastiger maken dan ze zijn? Rijden met een levende vracht is toch echt wat anders dan een dood gewicht bij wijze van spreken.
Bij vrachtwagens heb je ook niet voor niks de vakbekwaamheid voor transport van levend vee of vloeistoffen. Net omdat dat anders is dan iets wat niet beweegt.

Ik rij intussen meerdere keren per week met de aanhanger. Korte afstanden, dat wel, maar volop verkeer. En 1x/week wedstrijd en dat is steeds 1u reistijd, vaak met snelweg. En ik ben toch echt blij dat ik op de auto niet bezuinigd heb hoor. Al is het maar om ongevallen met idioten om je heen te kunnen vermijden als ze plots voor je invoegen en de boel dichtgooien ofzo. Dan ben je blij met een auto die wat extra tegengewicht kan geven als die 1600 in je kont duwt.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:41

Maar nu wordt er vanuit gegaan dat ik met de hyundai Getz de weg op ga met trailer? Dit is helemaal niet het geval. In mijn eerste bericht zei ik ook dat deze combinatie ook niet werkt. Dus de gehele discussie wel of niet met de getz de weg op gaan is wat betreft mijn bericht niet nodig.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:19

jammer dat niemand de boodschap begrepen heeft. Ik ben geen voorstander van een paardentrailer achter een te lichte auto.

Ik ben een voorstander van juiste gegevens en geen onzin zoals ik gequote heb.
Ik heb zelf ervaring tot iets over 100 ton. en nee dat is niet te vergelijken met een getz met 1100 kg aan de haak. Vanuit die ervaring weet ik ook dat een te lage bandenspanning op de achterwielen of de trailer meer invloed heeft dan een auto die net alles mag trekken.

Ik erger mij aan het afkraken van lichte auto,s zonder dat de feiten juist worden weergegeven.
sorry experts, als je zelfs de strekking van mijn post niet heb gesnapt heeft de discussie ook geen zin.

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:36

Ik heb nog een Getz te koop toevallig. Van een oude man geweest (mijn vader) en altijd netjes onderhouden. Heeft geen trekhaak ;)

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 06:55

Ons fordje is echt ideaal. Ontzettend sterk en ruim en heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Voor 2500 gekocht en al 5 jaar plezier van!

Ikke thnx. Mijn oom denkt idd ook dat hij zwaarder is. Ik kijk rustig verder

Mungbean

Berichten: 36326
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:57

MBHP, een caravan van max 1000 kg doodgewicht ga je toch hopelijk niet vergelijken met levend gewicht toch?
Een caravan zou ik haast overal wel achter durven knopen, maar een paard echt niet hoor.
Als hij 1x naar voren stuift uit schrik van een sissende vrachtauto dan valt daar niet 'handig' aan te laden.

Isabonny

Berichten: 4361
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:32

Isabonny schreef:
Van mijn Landrover van 46 jaar oud is geen max. gewicht bij RDW bekend. Ledig gewicht zit onder de 1500 kg.
Trailer mag max. 2000 wegen. Dat mag de auto ook trekken.

Volgens rijschoolhouder en ook verkoper van trailer zou ik met deze combi zonder e-rijbewijs mogen rijden.
De meningen hier op Bokt zijn daarover verdeeld.
En aangezien ik geen behoefte heb aan problemen op te zoeken met verzekering, als er eens iets zou gebeuren of agenten te moeten uitleggen hoe het zit, ga ik dus donderdag op examen. Gisteren een uurtje les gehad en dat ging volgens rijinstructeur zo goed dat hij geen problemen voorzag.
Ik ben benieuwd. Al rij ik nu dus gewoon met mijn combinatie, ik heb al gevoeld dat de combi van de rij instructeur toch iets anders reageert. Met achteruit stoten dan.

Ik krijg van te voren nog een paar uurtjes les en dan meteen examen.


En ook ik heb E achter B gehaald *\o/* *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:54

Proficiat *\o/*

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:31

Ik heb vanmiddag ook gebeld. Kan passim Augustus examen doen... zo lang is de wachttijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:37

Ik heb vorig jaar in juni gebeld, in augustus was de eerste plek maar kon geen verlof krijgen op werk. Volgende datum was september. Niet geslaagd door stress (ik bibberde de auto uit) en dan moeten wachten tot eind oktober... toen gelukkig veel minder stress en vlot geslaagd :D

Isabonny

Berichten: 4361
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:15

x_Irisje_x schreef:
Ik heb vanmiddag ook gebeld. Kan passim Augustus examen doen... zo lang is de wachttijd


Ik begreep dat ook in de randstad de wachttijden lang, begreep ik van mijn rij-instructeur. Er waren er die zelfs naar hier (Zuid-Limburg) kwamen om examen te kunnen doen.

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:44

Een 4x4 is pas fijn rijden met een trailer achter en dan hoeft het niet eens om een suv te gaan maar een BMW station of een crv-tje is al voldoende.

Ik heb mijn b+e en een 4x4 dode ram 5.7 hemi. Maar helaas geen paarden om in een trailer te trekken ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 01:25

Een dodge is zo machtig om te zien! Helaas kan ik zo een slagschip hier nergens kwijt. Niet in de garage en ook niet op openbare parkeerplekken. Mijn mitsu is al puzzelen :+

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:30

Varekaj schreef:
Een dodge is zo machtig om te zien! Helaas kan ik zo een slagschip hier nergens kwijt. Niet in de garage en ook niet op openbare parkeerplekken. Mijn mitsu is al puzzelen :+

Cursusje voertuigbeheersing doen? Zo'n Pinin moet je in elk leeg gaatje kunnen proppen.

Die Dodge (en aanverwante types) hebben vooral als nadeel dat ze de draaicirkel van een olietanker hebben. Een L608D is zeker niet kleiner dan een Dodge maar die frommelde ik in elke parkeervakje, zolang ik de achterkant maar ergens overheen kon laten steken. Die bus had een draaicirkel waar zelfs de Volvo jaloers op is.

assie

Berichten: 9696
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:58

Size zegt idd niet alles. Onze VW T4 kwam echt makkelijker weg en draaide veel kleiner dan de Rexton nu. Al moet ik zeggen dat de Rexton weer kleiner draait dan de Toyota Carina daarvoor.

Maat.... met een beetje in je spiegels loeren krijg je haast elke auto achteruit het parkeervak wel in

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:59

Varekaj schreef:
Een dodge is zo machtig om te zien! Helaas kan ik zo een slagschip hier nergens kwijt. Niet in de garage en ook niet op openbare parkeerplekken. Mijn mitsu is al puzzelen :+


Hahah het parkeren gaat nog maar zie maar eens een plek te vinden. Ik laat m daarom vaak staan als ik ergens in een drukke stad moet zijn. Dan ga ik met de Ford fiesta :+

Citaat:
Cursusje voertuigbeheersing doen? Zo'n Pinin moet je in elk leeg gaatje kunnen proppen.

Die Dodge (en aanverwante types) hebben vooral als nadeel dat ze de draaicirkel van een olietanker hebben. Een L608D is zeker niet kleiner dan een Dodge maar die frommelde ik in elke parkeervakje, zolang ik de achterkant maar ergens overheen kon laten steken. Die bus had een draaicirkel waar zelfs de Volvo jaloers op is.


Het draaicirkel is idd 2x niks maar verder is het een heerlijke auto. 6pers als het moet, laadruimte, 345pk genoeg om 2 paardentrailers achter elkaar te haken :D