Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isabonny schreef:Van mijn Landrover van 46 jaar oud is geen max. gewicht bij RDW bekend. Ledig gewicht zit onder de 1500 kg.
Trailer mag max. 2000 wegen. Dat mag de auto ook trekken.
Volgens rijschoolhouder en ook verkoper van trailer zou ik met deze combi zonder e-rijbewijs mogen rijden.
De meningen hier op Bokt zijn daarover verdeeld.
En aangezien ik geen behoefte heb aan problemen op te zoeken met verzekering, als er eens iets zou gebeuren of agenten te moeten uitleggen hoe het zit, ga ik dus donderdag op examen. Gisteren een uurtje les gehad en dat ging volgens rijinstructeur zo goed dat hij geen problemen voorzag.
Ik ben benieuwd. Al rij ik nu dus gewoon met mijn combinatie, ik heb al gevoeld dat de combi van de rij instructeur toch iets anders reageert. Met achteruit stoten dan.
Ik krijg van te voren nog een paar uurtjes les en dan meteen examen.
Varekaj schreef:Super joh zo'n oude auto! Mag je met een oldtimer dan nog een trailer trekken?
Lijkt me heerlijk om dat ooit met een oude legerjeep te kunnen![]()
Succes met je examen en hey, al mag je je combi zonder BE, dat papiertje is altijd ontzettend handig om te hebben.
Kyrseltje schreef:Even een controle vraagje na het topic goed doorgelezen te hebben m.b.t. de volgende twee combinaties.
Mijn auto heeft een max toegestane massa voertuig: 1500
Trailer max toegestane massa voertuig: 1600
1600 trailer is meer dan de 1500 van de auto dus mag niet.
Auto van mijn moeder max toegestane massa voertuig: 1810
Trailer max toegestane massa: 1600
1810+1600=3410
Dus mag gereden worden met alleen B
Klopt dit of mis ik ergens getallen/gebruik ik verkeerde getallen?
Gewicht trailer (540) en gewicht paard (600) maakt dan eigenlijk niks uit toch? Aangezien je sowieso onder de 3500 met maximale toegestane massa's?
Kyrseltje schreef:Bedankt voor de antwoorden. Het gewicht van de auto zelf komt hier dus niet meer bovenop toch? Dus puur de TMM's van beide voertuigen. Dan weet ik voldoende! Zo vaak zal het niet voorkomen dat ik ermee op pad ga en ook geen lange stukken maar wilde het toch ook even zeker weten voor de kleine afstanden.
Varekaj schreef:Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?
Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.
Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.
Gloa schreef:Tmm van de trailer mag 1395 kg bedragen. Wat wil je vervoeren?
Bij aankoop van een 1,5 moet je wel een beetje op het eigen gewicht letten. De tmm is niet zo relevant want die kan je zelf terug laten zetten via het rdw voor een paar tientjes.