[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:31

Van mijn Landrover van 46 jaar oud is geen max. gewicht bij RDW bekend. Ledig gewicht zit onder de 1500 kg.
Trailer mag max. 2000 wegen. Dat mag de auto ook trekken.

Volgens rijschoolhouder en ook verkoper van trailer zou ik met deze combi zonder e-rijbewijs mogen rijden.
De meningen hier op Bokt zijn daarover verdeeld.
En aangezien ik geen behoefte heb aan problemen op te zoeken met verzekering, als er eens iets zou gebeuren of agenten te moeten uitleggen hoe het zit, ga ik dus donderdag op examen. Gisteren een uurtje les gehad en dat ging volgens rijinstructeur zo goed dat hij geen problemen voorzag.
Ik ben benieuwd. Al rij ik nu dus gewoon met mijn combinatie, ik heb al gevoeld dat de combi van de rij instructeur toch iets anders reageert. Met achteruit stoten dan.

Ik krijg van te voren nog een paar uurtjes les en dan meteen examen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:47

Super joh zo'n oude auto! Mag je met een oldtimer dan nog een trailer trekken?
Lijkt me heerlijk om dat ooit met een oude legerjeep te kunnen :D
Succes met je examen en hey, al mag je je combi zonder BE, dat papiertje is altijd ontzettend handig om te hebben.

truselientje

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:43

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Het is me nu duidelijk hoe het zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:51

Isabonny schreef:
Van mijn Landrover van 46 jaar oud is geen max. gewicht bij RDW bekend. Ledig gewicht zit onder de 1500 kg.
Trailer mag max. 2000 wegen. Dat mag de auto ook trekken.

Volgens rijschoolhouder en ook verkoper van trailer zou ik met deze combi zonder e-rijbewijs mogen rijden.
De meningen hier op Bokt zijn daarover verdeeld.
En aangezien ik geen behoefte heb aan problemen op te zoeken met verzekering, als er eens iets zou gebeuren of agenten te moeten uitleggen hoe het zit, ga ik dus donderdag op examen. Gisteren een uurtje les gehad en dat ging volgens rijinstructeur zo goed dat hij geen problemen voorzag.
Ik ben benieuwd. Al rij ik nu dus gewoon met mijn combinatie, ik heb al gevoeld dat de combi van de rij instructeur toch iets anders reageert. Met achteruit stoten dan.

Ik krijg van te voren nog een paar uurtjes les en dan meteen examen.

Nope, geen schijn van kans. Alleen de Fiat Panda mag een 2-paards trekken met B-rijbewijs, als je er tenminste een pak hooi achterin gooit om de kogeldruk binnen de grenzen te houden.

Wat ie leeg weegt zal mij (en de rechter) worst wezen; het gaat om het toegestane maximale massa en dat ligt echt ruim boven die 1500kg die zou mogen om binnen de grenzen van B-rijbewijs te blijven.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:55

Varekaj schreef:
Super joh zo'n oude auto! Mag je met een oldtimer dan nog een trailer trekken?
Lijkt me heerlijk om dat ooit met een oude legerjeep te kunnen :D
Succes met je examen en hey, al mag je je combi zonder BE, dat papiertje is altijd ontzettend handig om te hebben.

Waarom zou een goedgekeurde oldtimer geen trailer mogen trekken :D ?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:13

Hè varekaj: er is dus nog hoop voor onze ouwe beessies _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:28

Hoe het in NL zit weet ik niet maar hier in België zaten er lang redelijk wat restricties op rijden met oldtimers. Die zijn nu versoepeld, maar of trailer rijden toegelaten is zou ik even moeten uitzoeken.
Je mag er bijvoorbeeld onder een O-plaat geen woon-werkverkeer mee doen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:51

Even een controle vraagje na het topic goed doorgelezen te hebben m.b.t. de volgende twee combinaties.

Mijn auto heeft een max toegestane massa voertuig: 1500
Trailer max toegestane massa voertuig: 1600

1600 trailer is meer dan de 1500 van de auto dus mag niet.

Auto van mijn moeder max toegestane massa voertuig: 1810
Trailer max toegestane massa: 1600
1810+1600=3410
Dus mag gereden worden met alleen B

Klopt dit of mis ik ergens getallen/gebruik ik verkeerde getallen?

Gewicht trailer (540) en gewicht paard (600) maakt dan eigenlijk niks uit toch? Aangezien je sowieso onder de 3500 met maximale toegestane massa's?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:03

Je moet 2 vragen beantwoorden.
Welk rijbewijs heb ik nodig?
Mag de auto het trekken?

Voor wat betreft het rijbewijs mag je met beide auto's en deze trailer met alleen je B op pad. De totale toegestane massa is onder de 3500 en de auto hoeft niet zwaarder te zijn dan de trailer.

Gaat het echter om het trekvermogen van de auto's dan reken je met werkelijke gewichten. Je hebt een auto nodig die minimaal 1140 mag trekken om wettelijk op pad te mogen.
Of dat dan ook veilig is, of dat je liever iets groters voor je trailer hebt, dat ligt aan de chauffeur.

Oja, vergeet je max kogeldruk niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:08

Kyrseltje schreef:
Even een controle vraagje na het topic goed doorgelezen te hebben m.b.t. de volgende twee combinaties.

Mijn auto heeft een max toegestane massa voertuig: 1500
Trailer max toegestane massa voertuig: 1600

1600 trailer is meer dan de 1500 van de auto dus mag niet.

Auto van mijn moeder max toegestane massa voertuig: 1810
Trailer max toegestane massa: 1600
1810+1600=3410
Dus mag gereden worden met alleen B

Klopt dit of mis ik ergens getallen/gebruik ik verkeerde getallen?

Gewicht trailer (540) en gewicht paard (600) maakt dan eigenlijk niks uit toch? Aangezien je sowieso onder de 3500 met maximale toegestane massa's?

Als je het bedoelt zoals je schrijft, dan heb je er nog niet zo veel van begrepen.

Puur naar het rijbewijs, Artikel 15 reglement rijbewijzen en gewichten kijkend mogen beide combi's gereden worden met B-rijbewijs, in NL. Die regel over TMM auto zwaarder dan TMM trailer heeft nooit bestaan.

Gaan we echter naar de voertuigen kijken, in Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a van het voertuigreglement dan komt erbij dat het voertuig het daadwerkelijke gewicht van de trailer ook moet kunnen en MOGEN trekken; inkl kloppende vertikale last onder de koppeling (beter bekend als de kogeldruk).

Op deze laatste regels gaat de eerste auto gegarandeerd de mist in. Ik hoef niet eens te weten wat voor auto het is, er zijn geen auto's van 1500kg TMM die 1600kg aan de haak mogen hebben bij ordegrootte 65-75kg kogeldruk.

Zoals Assie al schrijft......

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:48

Bedankt voor de antwoorden. Het gewicht van de auto zelf komt hier dus niet meer bovenop toch? Dus puur de TMM's van beide voertuigen. Dan weet ik voldoende! Zo vaak zal het niet voorkomen dat ik ermee op pad ga en ook geen lange stukken maar wilde het toch ook even zeker weten voor de kleine afstanden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:24

De TMM is wat de auto compleet volgeladen maximum mag wegen. Dat is dus inclusief het gewicht van de lege kale auto. En inclusief de volle tank. En inclusief jouw broodje. En de fiets op het dak. En de extra opties onder de motorkap.
En het hangertje aan de spiegel.
En..... uiteraard inclusief de passagiers en bestuurder
:+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:28

Kyrseltje schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Het gewicht van de auto zelf komt hier dus niet meer bovenop toch? Dus puur de TMM's van beide voertuigen. Dan weet ik voldoende! Zo vaak zal het niet voorkomen dat ik ermee op pad ga en ook geen lange stukken maar wilde het toch ook even zeker weten voor de kleine afstanden.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de getallen die jij opgeeft niet datgene zijn wat jij zegt dat ze zijn.

Een auto met een TMM van 1500kg, heeft al gauw een laadvermogen van 450kg, wat 1050kg voor de lege auto over laat. Ik ken geen auto's met 1050kg leeggewicht die 1500kg aan de haak mogen hebben.

Voer het kenteken eens in op http://www.rdw.nl, dan vindt je precies hoe het zit.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:39

Nou ik heb het gewoon van het rdw bekeken. F.2 op het kenteken bewijs.

Dank Assie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:31

Kyrseltje schreef:
Nou ik heb het gewoon van het rdw bekeken. F.2 op het kenteken bewijs.

Dank Assie.

Dan ben ik ook wel benieuwd welke auto met zelf 1500tmm qua trekgewicht een trailer zou kunnen trekken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:00

Wat staat er bij O.1 (de letter, niet het cijfer nul) dan Kyrseltje?
Want ook ik vind het lastig te geloven dat een auto met een tmm (dus niet eigen gewicht) van 1500 kilo wel 1200 zou mogen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:03

Ik geloof dat dat bij mijn mitsu hey geval is, maar die zit leeg al over de 2000kg... en het is een heel ander type auto dan een Fiat panda zeg maar :))

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 06:22

Wat zeggen jullie van een VW 1.4 Tsi DSG. Gaat me niet eens zo zeer om het trekken van een trailer. Lees er nog best wel wat slechte dingen over op internet.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:44

assie schreef:
Wat staat er bij O.1 (de letter, niet het cijfer nul) dan Kyrseltje?
Want ook ik vind het lastig te geloven dat een auto met een tmm (dus niet eigen gewicht) van 1500 kilo wel 1200 zou mogen trekken.

O.1 is 1100 kg, het is overigens een Hyundai Getz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:51

Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:22

Hallo allemaal,

Wat een fijn topic!

Ik ben momenteel ook op zoek naar een 1,5 trailer die ik graag wil rijden met mijn B rijbewijs.
Ben ontzettend handig met een aanhanger dus daar maar ik mij geen zorgen om.

Dus ben ik alleen even zoekende naar wat voor een trailer ik kan en mag kopen.

Ik rij een Ford Mondeo, 2,5 liter V6.
Massa leeg 1418 kg
Maximum toelaatbare massa 2105 kg
Voorasdruk 1060 kg
Achterasdruk 1075 kg
Aanhangermassa geremd 1800 kg
Aanhangermassa ongeremd 750 kg

Klopt het dat ik dan het beste kan kijken naar een trailer met een toegestane massa van 1300?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:45

klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:31

Tmm van de trailer mag 1395 kg bedragen. Wat wil je vervoeren?

Bij aankoop van een 1,5 moet je wel een beetje op het eigen gewicht letten. De tmm is niet zo relevant want die kan je zelf terug laten zetten via het rdw voor een paar tientjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:47

Varekaj schreef:
Waarom wil je in godsnaam een trailer achter een hyundai getz knopen? Ben je je leven en dat van andere weggebruikers beu?

Het is niet omdat een auto een tmm heeft van 1500, dat ie ook meer dan 750 aan de trekhaak mag. Kijk daar liever eerst naar, of die auto überhaupt iets kan/mag trekken wat boven de 1000 uitkomt.

Sorry hoor, als ik zo een combi zou tegenkomen krijg je van mij een tikkend vingertje naar je hoofd.

Ja, de Getz komt volgens www.autoweek.nl boven de 1000kg trekgewicht; namelijk 1100kg }>
Maar die verdomde kogeldruk van 44kg........

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:10

Gloa schreef:
Tmm van de trailer mag 1395 kg bedragen. Wat wil je vervoeren?

Bij aankoop van een 1,5 moet je wel een beetje op het eigen gewicht letten. De tmm is niet zo relevant want die kan je zelf terug laten zetten via het rdw voor een paar tientjes.

Een paard van 1.70 :j

Heb deze gezien: 1,5 paards, nieuwe bodem nieuwe wanden etc...
http://link.marktplaats.nl/m1167428884? ... nt=app_ios
Ad