[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 615
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:16

JAAAAAA!!! Ik ben afgelopen maandag geslaagd voor een goede auto!! De kleur vond ik écht afzichtelijk :') Maar het ging om de specificaties, de staat van de auto (veiligheid, conditie e.d.), hoe hij rijdt (heel, heel, héél uitgebreid getest en conclusie is dat hij heerlijk rijdt!) en inmiddels ben ik de kleur eigenlijk wel heel erg leuk gaan vinden.. :D

Het is een Volkswagen Golf Variant:

Type: Volkswagen Golf Variant 2.0
Bouwjaar: 2003
Km-stand: bijna 234.000 (NAP)
Verbruik: 1 op 12,5
Leeggewicht: 1249kg
Trekkracht: 1400kg
Vermogen: 116pk
Topsnelheid: 195 km/p/u
Koppel: 170Nm/2400tpm
0-100: 11,4 sec
Kogeldruk: 75kg
Brandstof: benzine
Transmissietype: handgeschakeld

Extra's:

- ABS
- Climate Control
- Cruise Control

Hij is tóp door de laatste APK gekomen en gezien het goede onderhoud waar we tijdens de aankoopkeuring achterkwamen, is hij van een liefhebber geweest (ze denken zelfs dat hij steeds met de hand gewassen is ipv door de wasstraat). Later kwamen we er dan ook achter dat deze auto nog maar 1 eigenaar gehad heeft :D Ik heb er wel ter plekke een andere accu in laten zetten (binnen de prijs). Volgend jaar alleen de banden achter vervangen en de remblokken voor. APK is tot november :)

Afgelopen 24 april ben ik gaan zoeken met de volgende eisen:

- Eigen gewicht tussen 1200 en max 1250kg
- Trekkracht 1300kg
- Benzine
- Bouwjaar vanaf 1999
- verbruik gecombineerd minimaal 1 op 12,5
- Kilometerstand max 200.000
- PK minimaal 120
- Prijs maximaal 2500,-
- 5-deurs
- Grote achterbak (dus geen sedan)
- Merk Duits of Japans

En ik kan zeggen dat ik erg goed geslaagd ben! De enige concessie die ik gedaan heb is op de KM-stand en het aantal PK's (bij gebrek aan inzicht daaraan en de hulp in dit topic die ervoor gezorgd hebben dat ik dit aandurf :)). Ik ben erg blij! Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie hulp!!

Afbeelding

Rachel_x

Berichten: 3127
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:19

Fijn dat je zo goed geslaagd bent AdemoJoey!

Mijn oog is gevallen op een citroen c4. Komt wat mij betreft hoog uit qua prijs en trekgewicht. Heeft iemand ervaring met die auto? Hoe bevalt ie bij jullie? Ik wil er een pony met 1,5paards trailer mee trekken

Rachel_x

Berichten: 3127
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:34

Rachel_x schreef:
Fijn dat je zo goed geslaagd bent AdemoJoey!

Mijn oog is gevallen op een citroen c4. Komt wat mij betreft hoog uit qua prijs en trekgewicht. Heeft iemand ervaring met die auto? Hoe bevalt ie bij jullie? Ik wil er een pony met 1,5paards trailer mee trekken
even een upje :D

Pien63
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-07-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:47

Vraag over Toyota RAV 4. Vijfde versnelling aan gort. Auto wordt weinig gebruikt. 84.000 km, 8 jaar oud, benzine.
Bij Toyota zeggen ze dat probleem niet herkennen bij de RAV. Op internationale sites is er veel over te vinden. WIe heeft nog meer problemen gehad met de 5de versnelling ? Bij een warme motor vliegt hij uit de versnelling in zijn vrij. Gebeurde op vakantie, geen aanhanger erachter oid.
Wat heeft de reparatie gekost ? Mag ook per pb.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:56

Pien63 schreef:
Vraag over Toyota RAV 4. Vijfde versnelling aan gort. Auto wordt weinig gebruikt. 84.000 km, 8 jaar oud, benzine.
Bij Toyota zeggen ze dat probleem niet herkennen bij de RAV. Op internationale sites is er veel over te vinden. WIe heeft nog meer problemen gehad met de 5de versnelling ? Bij een warme motor vliegt hij uit de versnelling in zijn vrij. Gebeurde op vakantie, geen aanhanger erachter oid.
Wat heeft de reparatie gekost ? Mag ook per pb.

Bakrevisie kost grofweg 2000 euro ex BTW, beetje afhankelijk van de daadwerkelijke schade.

Google even op "versnellingsbakrevisie" of "revisie versnellingsbak" en er komt vanalles boven drijven.

Uit de versnelling springen betekend in principe dat de krans versleten is en dat kan z'n oorzaak vinden in versleten of kapotte synchromech, vaak herkenbaar aan hakerig schakelen en moeilijker in de versnelling willen, al dan niet gepaard gaan met hoorbaar over elkaar gaan van de tandwielen (kraken).

Ineke2

Berichten: 33987
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:20

Jammer dat er op Rachel niet word gereageerd. Heb er zelf geen verstand van om goed advies te geven, maar vind het vervelend dat zij genegeerd lijkt te worden.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:50


Ineke2

Berichten: 33987
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:02

Maar dat is haar vraag toch niet? De vraag is of zo'n auto bevalt voor een trailer of niet.
Ik heb hier ook wel is een vraag gesteld en vervolgens kreeg ik ook links naar heel te koop staande auto's waar ik alsnog geen wijs uit kom wat goed is of helemaal niet. Gewoon omdat ik niet weet waar ik op moet letten of wat handig zou zijn.

Nou weet ik wel dat het nogal verschilt met wat je wil met de combi maar als dat verteld word krijg je alsnog zo'n soort antwoord met links naar pagina's met 2de hands auto's die je zelf ook wel kunt vinden.
Het zou juist fijn zijn als juist de specificaties hier dan verteld worden waar je op moet letten.
De FAQ bestaat al dat weet ik maar dit topic is toch om elkaar te helpen met vragen en niet om linkjes door te geven?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:20

Ineke2 schreef:
Maar dat is haar vraag toch niet? De vraag is of zo'n auto bevalt voor een trailer of niet.
Ik heb hier ook wel is een vraag gesteld en vervolgens kreeg ik ook links naar heel te koop staande auto's waar ik alsnog geen wijs uit kom wat goed is of helemaal niet. Gewoon omdat ik niet weet waar ik op moet letten of wat handig zou zijn.

Nou weet ik wel dat het nogal verschilt met wat je wil met de combi maar als dat verteld word krijg je alsnog zo'n soort antwoord met links naar pagina's met 2de hands auto's die je zelf ook wel kunt vinden.
Het zou juist fijn zijn als juist de specificaties hier dan verteld worden waar je op moet letten.
De FAQ bestaat al dat weet ik maar dit topic is toch om elkaar te helpen met vragen en niet om linkjes door te geven?

Laat ik het anders verwoorden:
Een Land Rover Defender (de meesten weten niet dat die naam pas vanaf 1989 bestaat) is in het begin (1985) geleverd met een 75pk 2285cc benzinemotorretje (wel vijf keer gelagerd voor de insiders) maar is ook te vinden met een 200+pk V8 met automaat. Beide auto's wegen leeg ongeveer 1900kg. Beide hebben permanente 4x4 (er bestaat een zeer selecte groep Defenders met schakelbare 4x4) en beiden zijn even (niet)comfortabel.

Welke heb jij het liefste voor je trailer?
En voor het geval je nou denkt dat meer power ook meer zuipt moet ik je teleur stellen, het zuipt alletwee ongeveer 1:6.......

Ineke2

Berichten: 33987
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:26

Zucht echt ik geef het op

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:36

Ineke2 schreef:
Zucht echt ik geef het op

Wat is daar zo moeilijk aan? Er zijn zo bizar veel verschillende C4's gemaakt, daar valt echt niks zinvols van te zeggen als je niet iets preciezer weet welke versie, welk bouwjaar en welk type motor, om maar enkele kritische gegevens te vragen.

Maar als je als vuistregel hanteert dat een fatsoenlijke 1,5 paards trailertrekker ongeveer 120 - 140pk en iets richting 200Nm koppel heeft; een kogeldruk richting 75kg en een trekgewicht van zo'n 1500kg, dan ben je best wel serieus op weg om iets goed te vinden, dat het ook blijft doen als het eens wat spannend wordt.

Maar echt niet bij benadering een idee welke C4 in dit plaatje zou kunnen passen, laat staan dat er iets te zeggen is over een specifieke C4 die Rachel blijkbaar op het oog heeft.

http://www.autoweek.nl/autovergelijker/citroen/
Als je bovenstaande gegevens even invult in de selectiekolom links, komen er ook enkele C4's boven drijven.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:15

Plus dan is het toch een teken dat niemand hier ervaring heeft met een c4 als trekauto?

Ik ga er me niet over uitspreken, omdat ik geen ervaring heb met die auto.
Had het een vraag geweest over camionettes, pajero's of de nieuwe GLC, direct.

Wat ik zou doen als ik Rachel ben is, als ik naar een auto ga kijken/ testen, informeren of ik ook even de (lege) trailer er aan kan hangen, of eventueel zelfs een zwaardere tweepaardstrailer. (Om met het leeg gewicht van de zwaardere combi het geladen gewicht van de eigen combi te benaderen).

Als je je combi genoeg kent en een beetje gevoel in je tenen hebt, weet je toch direct of het je bevalt of niet?

Dat even terzijde, heb ik afgelopen weekend commentaar gekregen dat ik te voorzichtig rijd. Was met niet-levende lading op de baan, dan mag je al wat meer gassen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:22

De enige ervaring die ik met citroen hen is dat het plastieken autootjes zijn die rondschuiven bij een fikse windvlaag, sneeuw en/of regen. Maw, belabberde wegligging. Ik zou er nooit een trailer achter knopen.
Mijn schoonbroer is dan weer gek op zijn citroen cactus en peert ermee rond alsof ie op een reuzenslalom de hoofdprijs kan halen.

Ineke2

Berichten: 33987
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:04

Optiwolk in mijn geval geld dat niet en waarschijnlijk wel bij meer mensen als je niet eerder met een paard achter de auto heb gereden. Dan ken je je combi niet en is het juist fijn als er mensen zijn die wel ervaring hebben met auto + trailer en hun ervaring kunnen vertellen.
Ik heb geen grote auto nodig wel iets veiligs. Tot nu toe kom ik niet uit met iets veiligs, betaalbaar en niet ergens aan de andere kant van het land.

Getup

Berichten: 9063
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:50

Ook ik ga op zoek naar n andere auto....rijd nu met n Dacia Duster. Ondanks dat ie geen moeite met het trekken van de trailer lijkt te hebben ( mag 1500 trekken), wil ik liever een auto die in ieder geval 2000 mag trekken.( En hebben nu al n stevige reparatie achter de rug, dus vrees, dat ik m toch binnenkort naar de knoppen trek :') ) Dan heb ik meer speling, plus dat ik toch wel 2-3 keer per week met de trailer op pad ben, en het hier nogal heuvelachtig is.

We gaan naar 2 goede 2e hands kijken. Denken aan n BMW X3, Ford Kuga of n VW Tiguan .Iets op diesel, in ieder geval. Hebben ook naar de Nissan X-trail gekeken, maar vond dat zo gruwelijk veel auto, echt huge.

Iemand tips?


edit: lees nu terug en zie dat er hetzelfde word gedacht over de X-trail.

Roodvos

Berichten: 7532
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:57

Getup, weliswaar geen diesel, maar echt, Subaru Forester. De handgeschakelde dan, die heeft een lage giering. Ideaal in heuvelachtig terrein. Die van mij mag 2000 kg aan de haak. En in Frankrijk met de caravan erachter bergop, met de lage giering ingeschakeld was ik als eerste boven (wil je niet weten wat die dan gebruikt.... :oo :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:02

Hier nog een subaru forester fan :)) <3

Niet de zuinigste maar een super degelijke harde werker met het comfort van een sedan.

Daarnaast kunnen ze veel meer trekken dan wat er op die papiertjes staat dus als je dat gewicht erachter hangt ben je bij lange na niet op de grens aan het rijden.

truselientje
Berichten: 964
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:25

Ik vraag mij af of ik met de volgende combinatie mag rijden, ik kom er zelf helemaal niet meer uit of ik uit moet gaan van tmm of daadwerkelijk gewicht.

Massa leeg auto 1220
Massa rijklaar 1320
Mag trekken 1300
Tmm auto 1820

Tmm trailer 1600
Leeg gewicht 680
Te vervoeren lading hooguit 450 kg
dus daadwerkelijk gewicht van de aanhanger 1130

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties

Edit: heb geen be rijbewijs

Getup

Berichten: 9063
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:37

Dat laat ik even aan de experts over, die vraag :-). Of beter gezegd: t antwoord :D


Ga eens kijken naar de subaru forrester.... al moet t geloof ik toch echt n diesel zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:21

truselientje schreef:
Ik vraag mij af of ik met de volgende combinatie mag rijden, ik kom er zelf helemaal niet meer uit of ik uit moet gaan van tmm of daadwerkelijk gewicht.

Massa leeg auto 1220
Massa rijklaar 1320
Mag trekken 1300
Tmm auto 1820

Tmm trailer 1600
Leeg gewicht 680
Te vervoeren lading hooguit 450 kg
dus daadwerkelijk gewicht van de aanhanger 1130

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties

Edit: heb geen be rijbewijs


Tmm auto + tmm trailer = onder de 3500 kilo dus je mag met alleen B rijden.

Puur naar de specs gekeken vind ik de auto aan de lichte kant en hou er rekening mee dat de trailer in werkelijkheid een 100 tot 200 kilo zwaarder is dan op papier. Je bent dan al snel op de grens aan het rijden.

Is het een 1,5 of 2 paards trailer?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:43

Gloa schreef:
truselientje schreef:
Ik vraag mij af of ik met de volgende combinatie mag rijden, ik kom er zelf helemaal niet meer uit of ik uit moet gaan van tmm of daadwerkelijk gewicht.

Massa leeg auto 1220
Massa rijklaar 1320
Mag trekken 1300
Tmm auto 1820

Tmm trailer 1600
Leeg gewicht 680
Te vervoeren lading hooguit 450 kg
dus daadwerkelijk gewicht van de aanhanger 1130

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties

Edit: heb geen be rijbewijs


Tmm auto + tmm trailer = onder de 3500 kilo dus je mag met alleen B rijden.

Puur naar de specs gekeken vind ik de auto aan de lichte kant en hou er rekening mee dat de trailer in werkelijkheid een 100 tot 200 kilo zwaarder is dan op papier. Je bent dan al snel op de grens aan het rijden.

Is het een 1,5 of 2 paards trailer?

Dat laatste is niet zo relevant, maar dat lege gewicht! Die 170kg "speling" die er lijkt te zijn, kon weleens zwaar tegen vallen op de weegbrug :j en dan hopen we er ook nog maar op dat de kogeldruk niet gierend uit de pas loopt. Ik ken niet zoveel auto's van 1200kg leeg die meer dan 50kg op de haak mogen hebben en JIJ zult oom agent ervan moeten zien te overtuigen dat het allemaal klopt.....

Elise_K

Berichten: 3808
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:52

Ik zat met dezelfde vraag, minder lading in de trailer dan maximaal toegestaan en auto die die lading wel mag trekken maar niet de TMM van de trailer. Uiteraard beide TMM opgeteld < 3500

Ik heb uiteindelijk het verhaal naar het rdw gemaild met alle precieze gewichten en zij hebben me teruggemaild dat dit toegestaan is. In het geval dat ik staande wordt gehouden dan heb ik deze bevestiging dus zwart op wit dat mijn papieren kloppen.

Je hebt op papier 170kg over, zelfs in het geval dat het een of ander wat zwaarder uitvalt, heb je nog ruimte over. (En daarbij krijg je volgens mij ook geen boete bij de eerste 10% overbelading, gemeten op het laagste gewicht, dus in jouw geval is dat nog eens +130kg )

Dus de vraag of het mag: ja!

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:57

Elise_K schreef:
Ik zat met dezelfde vraag, minder lading in de trailer dan maximaal toegestaan en auto die die lading wel mag trekken maar niet de TMM van de trailer. Uiteraard beide TMM opgeteld < 3500

Ik heb uiteindelijk het verhaal naar het rdw gemaild met alle precieze gewichten en zij hebben me teruggemaild dat dit toegestaan is. In het geval dat ik staande wordt gehouden dan heb ik deze bevestiging dus zwart op wit dat mijn papieren kloppen.

Je hebt op papier 170kg over, zelfs in het geval dat het een of ander wat zwaarder uitvalt, heb je nog ruimte over. (En daarbij krijg je volgens mij ook geen boete bij de eerste 10% overbelading, gemeten op het laagste gewicht, dus in jouw geval is dat nog eens +130kg )

Dus de vraag of het mag: ja!

Maar als de trailer van truselientje 200kg meer zou wegen dan op kenteken en de lading ook nog eens 50kg, dan ben je zelfs al over die 10% heen, die de politie vaak wel door de vingers wil zien, maar verzekeraars heb ik daar nooit uitspraken over horen doen........

En los van of het mag, wil niet zeggen dat het dan ook maar kan en vooral: dat de chauffeur er ook mee om kan gaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:21

Waarom kijkt iedereen nou op die 10%? Omdat ze geen boete willen maar wel die lading er achter willen knopen?
Ik vind het riskant om dat mee te tellen hoor. Hou je gewoon aan de exacte waardes die je op papier hebt, geschikte auto en indien nodig het gepaste rijbewijs.
Wat als oom agent die 10% nu eens niet door de vingers ziet? Wat als je een ongeval krijgt of zelfs veroorzaakt en de verzekering telt die 10% niet? Of als je, zoals.ikke zegt, sowieso al zwaarder bent en algeheel er overheen zit? Dan sta je daar wel mooi te koekeloeren aan de wegkant. Dan mag je ander vervoer zoeken. Of diep in de buidel tasten om alle schade te vergoeden omdat je verzekering niet wil tussenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:23

Ik vind de 1,5 of 2 paards zeker wel interessant in combi met zo'n lichte wagen. Het is nogal een verschil of je er een oude compacte ifor achter hebt hangen of zo'n nieuwe extra hoge 2 paards stuiterbal. Kilo's hetzelfde maar toch een tikkeltje ander weggedrag en invloed door wind en luchtstromen.

Mensen die de 10% regel nodig hebben om op pad te kunnen, moeten misschien een andere hobby zoeken. Hoe kan je op die manier je kostbaarste bezit vervoeren terwijl je weet dat het allemaal net niet kan? Maar omdat oom agent het door de vingers ziet is het oké?