Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:48

Niet alle chips uit het buitenland zijn uit te lezen met de scanner hier (of dat moet ondertussen ook zijn aangepast). Verder is (was) ook de te chippen plek niet overal gelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:12

Maar dat zou dan betekenen dat ze sowieso opnieuw gechipt zouden moeten worden als ik ze in Nederland inschrijf?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:14

In België is het toch ook zo dat vastgelegd moet zijn waar het paard gestald staat?

Dus als je een paar weken ergens op training gaat dit ook gemeld moet worden.

Stel dat er dan een uitbraak van het 1 of ander is, is zo na te gaan waar welk paard geweest is en wanneer.

Ik geloof alleen dat het in de praktijk niet 100% sluitend is, omdat er nog veel ongechipt spul rondloopt.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:39

Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd,maar wat zou een stalhouder nou met de paspoorten uit moeten spoken?
Als ik er rare dingen mee zou doen dan kijk ik mezelf toch in mijn portemonnee en ben ik mijn goeie naam kwijt?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:43

tinkerplein schreef:
Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd,maar wat zou een stalhouder nou met de paspoorten uit moeten spoken?
Als ik er rare dingen mee zou doen dan kijk ik mezelf toch in mijn portemonnee en ben ik mijn goeie naam kwijt?

Inderdaad.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:19

Ik geloof ook niet dat een stalhouder bewust rommelt met "onze" paspoorten, maar goed. Stel er staan 100 paarden op stal, 100 paspoorten in één kluis(je). Iemand wil zijn paspoort, er gaan er 100 uit de kluis, eentje gaat naar de persoon en per ongeluk gaan er nog maar 98 terug in de kluis. Met 100 paarden is er vast wel wekelijks iemand ( of vaker) die zijn paspoort nodig heeft. Na 9 maanden heeft persoon x zijn paspoort nodig, zoek... Niet te vinden. Paspoorten worden geteld en er is er eentje te kort, net die van het paard van X. Nooit meer na te gaan wanneer dat er uit is geraakt en neit meer terug. Wie is de verantwoordelijke dan? Wie betaalt het duplicaatpaspoort, wie de kosten van inslapen omdat slachten met een duplicaatpaspoort niet meer mag? Ander scenario: Klein kunstje om dat kluisje te ontvreemden en 3 paarden op een vrachtwagen te laden ( in de nacht of vroege ochtend) en tel uit je winst ( of verlies...). Verder: Ook kan het zo zijn dat jij weg wil en de stalhouder er niet is, of erger: jouw paard heeft een Da nodig en die wil persé het paspoort zien. Stalhouder is op pad... Daarom heb ik dus uiteindelijk bij osn op stal voor een lockertje gekozen.

Overigens kwam ik er afgelopen week achter dat niet-voor-slacht-bestemde-paarden niet meer in Nijkerk aangenomen worden, tenminste, afgelopen week niet... Paard is inmiddels ingeslapen. Overigens was dit niet mijn eigen paard, maar het paard van een stalgenoot.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:36

Tuurlijk heeft iedereen vraagtekens bij deze regels maar feit blijft dat dit nou eenmaal de regels zijn dus de "als"vragen stellen heeft helaas gewoon geen enkel nut. Mocht ik een stal hebben waar pensionpaarden zouden staan dan zou het voor mij een harde eis zijn dat de paspoorten ingeleverd worden wil de eigenaar dat niet dan rest hem of haar niets dan een andere stal te zoeken.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:08

Misschien een domme opmerking,maar kunnen ze niet gewoon alle gegevens op die chip zetten als je die uitleest heb je toch alle gegevens?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:11

Dat kan maar, dan moet een chip veel geavanceerder en dus duurder worden, hij kan niet veel groter worden, want dan kun je de info niet kwijt.

Dat zou betekenen dat alle info voor het chippen door middel van software in de chip gelezen moet worden en dan pas ingebracht kan worden.
Dat maakt de hele procedure omslachtiger en duurder.

Updaten bij entingen en eigenaarswissel is ook lastig of je moet een bluetooth ofzo mee chippen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:42

Jet schreef:
Ik geloof ook niet dat een stalhouder bewust rommelt met "onze" paspoorten, maar goed. Stel er staan 100 paarden op stal, 100 paspoorten in één kluis(je). Iemand wil zijn paspoort, er gaan er 100 uit de kluis, eentje gaat naar de persoon en per ongeluk gaan er nog maar 98 terug in de kluis. Met 100 paarden is er vast wel wekelijks iemand ( of vaker) die zijn paspoort nodig heeft. Na 9 maanden heeft persoon x zijn paspoort nodig, zoek... Niet te vinden. Paspoorten worden geteld en er is er eentje te kort, net die van het paard van X. Nooit meer na te gaan wanneer dat er uit is geraakt en neit meer terug. Wie is de verantwoordelijke dan? Wie betaalt het duplicaatpaspoort, wie de kosten van inslapen omdat slachten met een duplicaatpaspoort niet meer mag? Ander scenario: Klein kunstje om dat kluisje te ontvreemden en 3 paarden op een vrachtwagen te laden ( in de nacht of vroege ochtend) en tel uit je winst ( of verlies...). Verder: Ook kan het zo zijn dat jij weg wil en de stalhouder er niet is, of erger: jouw paard heeft een Da nodig en die wil persé het paspoort zien. Stalhouder is op pad... Daarom heb ik dus uiteindelijk bij osn op stal voor een lockertje gekozen.

Overigens kwam ik er afgelopen week achter dat niet-voor-slacht-bestemde-paarden niet meer in Nijkerk aangenomen worden, tenminste, afgelopen week niet... Paard is inmiddels ingeslapen. Overigens was dit niet mijn eigen paard, maar het paard van een stalgenoot.

makkelijk op te lossen, een locker met meerdere kasten, sleutel alleen voor de stalhouder en de eigenaar van het desbetreffende paspoort, niet moeilijk... en iemand anders komt niet in jouw kluisje..
en bovendien wat LBLGypsyCobs al schreef, wat moet je met een paspoort.. een slechte naam krijg je snel in paardenland, dus als het goed is kijkt een pensionhouder wel uit...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:45

Delvira, klopt hoor, we hebben bij ons op stal nu de keuze tussen lockers ( huur € 2,00 per maand) of gratis in een gezamenlijke kluis waar alleen de pensionhouder de sleutels van heeft. Ik heb nu dus een lockertje.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:51

Dat is ook wel slim! Die lockers kosten toch ook weer extra geld voor de stalhouder.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:20

dat is ook wel netjes, mijn schoonvader heeft de kast zelf aangeschaft en klanten hoeven volgens mij geen huur te betalen....het is een eenmalige investering en voor de klanten wel net zo'n veilig gevoel....

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:43

DNIEZE schreef:
Hallo, ik kom hier even binnen vallen..

Bij ons op stal is dit nu dus ook verplicht, ik zie het echt niet zitten om mijn paspoort af te geven aan de stal eigenaar.

Wat zou ik eventueel kunnen doen hier tegen, ben bang van niks maar hoe doen jullie het?
Paspoort echt op stal leggen bij de stal eigenaar of gewoon zelf houden?

Groetjes
Denise

Hoi Denise,

Ik snap jouw reactie wel, maar je weet waarschijnlijk wel waarom ;-)
Wat wij nu bij ons op stal gedaan hebben is een stalovereenkomst getekend in 2-voud, waarin staat dat je een stal huurt en ook de gegevens van jou en je paard in staan. Deze worden bij het paspoort bewaart. Misschien geeft je dat dan net een wat fijner gevoel.

Ik weet niet of je dit al hebt, maar je kunt ook het paspoort op je naam laten zetten en dan kan je die sticker in de paspoort plakken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:16

Wordt hier niet bedoeld het paard op je naam laten zetten ipv het paspoort op je naam laten zetten?

Ik heb al mijn paarden natuurlijk via opsturen paspoort naar de uitgevende instantie/stamboek op mijn naam laten zetten, dat is dan nog steeds volgens de wet geen bewijs van eigendom (v.h. paard) maar het helpt wel iets mee in "ontvreemdingsgevallen".

Het is en blijft een onhandige en vreemde regelgeving en een vervelende lacune in de Wetgeving.... dat je zoveel er om heen hangende poespas zou moeten uithalen om ooit te kunnen bewijzen dat een paard daadwerkelijk van JOU is, en dat een paspoort in die zin in feite eigenlijk niet ter zake doet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:26

LBLGypsyCobs schreef:
Dat kan maar, dan moet een chip veel geavanceerder en dus duurder worden, hij kan niet veel groter worden, want dan kun je de info niet kwijt.

Dat zou betekenen dat alle info voor het chippen door middel van software in de chip gelezen moet worden en dan pas ingebracht kan worden.
Dat maakt de hele procedure omslachtiger en duurder.

Updaten bij entingen en eigenaarswissel is ook lastig of je moet een bluetooth ofzo mee chippen.

Dat hoeft niet hoor, er hoeft alleen maar een uitgebreide geavanceerde Nederlandse database te komen.. Elk chipnummer is identiek, net zoals bijvoorbeeld het BSN nummer. Door het BSN nummer kunnen via het EPD ook alle medische behandelingen worden geregistreerd, dus zo'n systeem kan je ook voor dieren maken. Chip hoef je niet geavanceerder te maken, maar de registratiesoftware wel. Mensen hebben geeneens een chip en toch houdt big brother alles in de gaten over je ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:42

Ik reageerde inderdaad op het opslaan van data op de chip zelf, dan zou de chip wel ingewikkelder worden.

De enige data die de chip nu bevat is het unieke chipnummer, wat te vergelijken is met ons BSN nummer, alleen dan minder nauwkeurig geregistreerd.

Maar zou zo'n database ook niet meer kosten met zich meebrengen?

Hoe doen ze dat met koeien, varkens enz. Is daar ook geen database van aan de hand van oornummers en dergelijke?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:44

Daar is wel degelijk een database met betrekking tot de oormerken.
Echter zijn dat allemaal beroepsmatige mensen die met die dieren werken en fokken.
Als je daar een oormerk vergeet dat hang je wel echt natuurlijk.

Net als bij honden en katten is het nu voor paarden nog allemaal heel vrijblijvend

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:49

En een koe gaat niet op concours of mee op vakantie om dan weer terug op de thuisbasis te komen.
Dat maakt de registratie van paarden zoveel lastiger.
Bij koeien en schapen etc worden alle vervoersbewegingen gemeld. Zie je dat als paardeneigenaar jezelf doen? :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:51

Ik geloof dat het nu in België zo is dat je een verblijf van meer dan een bepaalde tijd op een ander adres wel moet melden.

Dus een 1 daagse wedstrijd niet, maar een trainingskamp van een maand wel bijv.

Wij zijn van koeien afhankelijk voor vlees en melkproducten, dus ik snap de strenge regels wel.
Maar toch kunnen die regels hier blijkbaar niet voorkomen dat er fout vlees van over de grens in onze supermarkten komt.
Want eenmaal als biefstuk of gehakt verpakt zit er geen oormerk of chip bij.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:16

Ook op mijn nieuwe stal is alleen om een kopie gevraagd, volgens hun DA is dit voldoende.. Heeft iemand nog recente verhalen?

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:34

Volgens mijn da is dat echt niet voldoende.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:07

Nee een kopie is niet voldoende.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:54

LBLGypsyCobs schreef:
Want eenmaal als biefstuk of gehakt verpakt zit er geen oormerk of chip bij.

Dat zou idd een beetje typisch zijn! :D
Een registratiesysteem a la elektronisch patiëntendossier gelinkt aan de chip zou volgens mij goed kunnen werken, maar wie gaat dat betalen...