Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Ik geloof ook niet dat een stalhouder bewust rommelt met "onze" paspoorten, maar goed. Stel er staan 100 paarden op stal, 100 paspoorten in één kluis(je). Iemand wil zijn paspoort, er gaan er 100 uit de kluis, eentje gaat naar de persoon en per ongeluk gaan er nog maar 98 terug in de kluis. Met 100 paarden is er vast wel wekelijks iemand ( of vaker) die zijn paspoort nodig heeft. Na 9 maanden heeft persoon x zijn paspoort nodig, zoek... Niet te vinden. Paspoorten worden geteld en er is er eentje te kort, net die van het paard van X. Nooit meer na te gaan wanneer dat er uit is geraakt en neit meer terug. Wie is de verantwoordelijke dan? Wie betaalt het duplicaatpaspoort, wie de kosten van inslapen omdat slachten met een duplicaatpaspoort niet meer mag? Ander scenario: Klein kunstje om dat kluisje te ontvreemden en 3 paarden op een vrachtwagen te laden ( in de nacht of vroege ochtend) en tel uit je winst ( of verlies...). Verder: Ook kan het zo zijn dat jij weg wil en de stalhouder er niet is, of erger: jouw paard heeft een Da nodig en die wil persé het paspoort zien. Stalhouder is op pad... Daarom heb ik dus uiteindelijk bij osn op stal voor een lockertje gekozen.
Overigens kwam ik er afgelopen week achter dat niet-voor-slacht-bestemde-paarden niet meer in Nijkerk aangenomen worden, tenminste, afgelopen week niet... Paard is inmiddels ingeslapen. Overigens was dit niet mijn eigen paard, maar het paard van een stalgenoot.
DNIEZE schreef:Hallo, ik kom hier even binnen vallen..
Bij ons op stal is dit nu dus ook verplicht, ik zie het echt niet zitten om mijn paspoort af te geven aan de stal eigenaar.
Wat zou ik eventueel kunnen doen hier tegen, ben bang van niks maar hoe doen jullie het?
Paspoort echt op stal leggen bij de stal eigenaar of gewoon zelf houden?
Groetjes
Denise
LBLGypsyCobs schreef:Dat kan maar, dan moet een chip veel geavanceerder en dus duurder worden, hij kan niet veel groter worden, want dan kun je de info niet kwijt.
Dat zou betekenen dat alle info voor het chippen door middel van software in de chip gelezen moet worden en dan pas ingebracht kan worden.
Dat maakt de hele procedure omslachtiger en duurder.
Updaten bij entingen en eigenaarswissel is ook lastig of je moet een bluetooth ofzo mee chippen.