josie schreef:Huertecilla: Bij een tandemasser gaat het om de relatieve hóógtes![]()
Zou je dat laatste kunnen uitleggen?
Doel je dan op de hoogte van de koppeling van de aanhanger en de hoogte van de koppeling van de auto?
Ja hoor en inderdaad.
Een paardenaanhanger is een tandemasser.
Dat ding heeft dus een voor en een achteras.
Het is voor het weggedrag van GROOT, GROOT, belang dat deze twee assen gelijkmatig belast worden.
De fabrikant heeft de kar zó gemaakt dat deze beladen in evenwicht is. De koppeling van de aanhanger dient op die hoogte te blijven en de kogel van de trekkende auto daarbij aangepast te worden. NIET ANDERSOM

De kogellast (´druk´ is een verkeerd woord) is bij een tandemasser liefts zo laag mogelijk. Tussen de 10 en 20 kilo is mooi, 30 kilo moet je proberen onder te blijven.
Zeg 100 kilo opwaardse kracht onder de aanhangerkoppeling is doordat de afstand, de hefboom, waarover deze kracht werkt een veel grotere lastverschuiving op de assen

Het weggdrag van de aanhanger wordt fors verslechterd wanneer de achterste banden een paar honderd kilo meer belast worden dan de voorste.
Een bijkomend voordeel van een lagere last op de kogel is een minder verslechterd weggedrag van de trekker

Meet de relatieve hoogtes bij belading van de kar en de auto!!
Bij de meeste autos is de aanschaf van een hoogteregeling/-compensatie van de achtervering eigenlijk noodzakelijk. Dat kan verrassend goedkoop en het is ECHT belangrijk.